سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چقدر می دهید جای گلزار باشید؟


شهرت، بیشتر با ثروت ارتباط دارد تا با هر چیز دیگری از جمله محبوبیت. چهره های مشهور، پولدارند. خب البته جذابیت هم دارند. یک جاهایی می شود گفت حتی قدرت هم پیدا می کنند. همه اینها، ظاهرا یعنی یک زندگی ایده آل.

مجله دانستنیها:

1- بچه که بودم، برادر بزرگم سرباز بود. مرخصی که می آمد با خودش تکیه کلام های بچه های سربازی را می آورد. یکیش این بود؛ یکهو رو می کرد بهت و می گفت دوست داشتی یک چشم نداشتی، عوضش «...» جای این سه نقطه می توانست هر چیزی باشد.

فلانقدر پول داشتی، در فلان کشور به دنیا آمده بودی، شوهر فلان خانم بازیگر معروف بودی، اصلا خود فلان بازیگر معروف بودی ... و من همیشه و هر بار این سوال را خیلی جدی از خودم می پرسیدم و محاسبه می کردم که آیا ارزشش را دارد یا نه.

یادم نمی آید نتیجه چی می شد. گاهی در همان عوامل کودکی به این نتیجه می رسیدم که بعضی چیزها ارزشش را دارد. امروز چطور؟ باز هم مطمئن نیستم همیشه یک چشمم را به همه چیزهای خوب ترجیح بدهم. اگرچه از یک چیز مطمئنم؛ هرگز دلم نمی خواست یک چشم نداشتم و عوضش جای هر «سوپر استار»ی بودم!

چقدر می دهید جای گلزار باشید؟

2- سوپراستارها کمتر عمر می کنند. این را یک مطالعه تازه نشان داده. مطالعه ای که در آخرین شماره نشریه پزشکی QJM منتشر شده و در آن محققان استرالیایی هزار آگهی ترحیم در روزنامه نیویورک تایمز را در فاصله سال های 2009/1387 تا 2011/1390 بررسی کرده اند. نتیجه این است: performer ها (یعنی کسانی که اجرای روی صحنه دارند، شامل بازیگران و خوانندگان و موزیسین ها و ...) و همینطور چهره های ورزشی زودتر از بقیه می میرند. متوسط عمر آنها در این مطالعه 77 سال محاسبه شده؛ درحالی که میانگین طول عمر سایر هنرمندان 79 سال، طول عمر چهره های دانشگاهی (مثل پزشک یا اقتصاددان) 82 سال و طول عمر «بیزنس من» ها 83 سال درآمده.

3- این یک مزیت است یا نقص؟ شایداولین چیزی که به ذهنتان می رسد این باشد که اینجور آدم ها، با کیفیت تر زندگی می کنند؛ حالا اگر کوتاه تر هم بود، مهم نیست. پس مثلا، یا خواندن این خبر، محمدرضا گلزار و بهرام رادان احتمالا خیلی هم نگران نمی شوند ... البته این خبر یک قسمت دیگر هم دارد که شاید کمی نگران کننده باشد: شایع ترین علت مرگ بین بچه معروف ها، سرطان ریه است.

اما واقعا این و هزار دردسر دیگر که شهرت به آدم هدیه می کند، به خوبی هایش می ارزد؟

4- شهرت، بیشتر با ثروت ارتباط دارد تا با هر چیز دیگری از جمله محبوبیت. چهره های مشهور، پولدارند. خب البته جذابیت هم دارند. یک جاهایی می شود گفت حتی قدرت هم پیدا می کنند. همه اینها، ظاهرا یعنی یک زندگی ایده آل.

دوست ورزشی نویسم می گفت در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات باشگاه های فوتبال ما این است که بعضی از جوان های فوتبالیست که با یک قرارداد تپل «یکهو» از یک زندگی زیر متوسط می افتند در یک زندگی مرفه در شمال تهران و ماشین آنچنانی و هوادارهایی که عکس طرف را به دیوار اتاقشان زده اندت و ... را چطور باید جمع کنند؟ جوان هایی که مثلا شب تا صبح پای قلیانند و صبح می خواهند بیایند سر تمرین.

 آن هم در فوتبال حرفه ای که حجم تمرین هایش اصولا با یک زندگی معمولی هم جور درنمی آید، چه برسد به «آن جور» زندگی کردن. خب، زندگی این نیمچه ستاره های جوان محترم واقعا چه سبکی است؟ همان است که ما فکر می کنیم ارزش چند سال کمتر زندگی کردن را دارد؟ ارزش یک چشم نداشتن را چی؟

5- این تحلیل پروفسور ریچارد اپشتین است؛ سرپرست این مطالعه در دانشگاه کوئینزلند: «این درست که یک مطالعه تحلیلی گذشته نگر مثل این نمی تواند چیزی را ثابت کند اما سوال های جالبی به ذهن می آورد. اول اینکه اگر این درست باشد که چهره های مشهور کمتر عمر می کنند، آیا این دلالت ندارد بر اینکه شهرت در سال های جوانی، در سال های بعد که این موفقیت کمرنگ می شود، زمینه ساز رفتارهای پرخطر می شود؟ یا اینکه فشارهای روانی و خانوادگی ناشی از این شهرتعمومی باعث تمایل به رفتارهای تخریبی علیه خود می شود؟ یا اینکه همان ویژگی های شخصیتی ریسک پذیر که شانس موفقیت فرد را بالا می برد، باعث می شود این افراد بیشتر به خود آسیب بزنند؟ یا سیگار موادی که این افراد مصرف می کنند تا توانایی شان را در کوتاه مدت بالا ببرد؟»

6- آدم های مشهور حداقل گاهی غبطه برانگیزند. حتی آنهایی که ظاهر با سلبریتی ها مشکل دارند و همیشه دیگران را ملامت می کنند که چرا این آدم های مساله دار را دوست دارند و ستایش می کنند، پس ذهنشان یک جور حسرت نسبت به موقعیت ستاره ها هست. اما درست مثل خود ستاره ها که از دور درخشانند اما از نزدیک ممکن است یک کره خاکی و سرد بیشتر نباشند، خیلی از ستاره های دنیای سینما و ورزش هم از نزدیک درخششان را از دست می دهند. وقتی نزدیک شوی، آنها هم آدم هایی هستند مثل ما. مثل همه. و البته گرفتارتر و نه لزوما خوشبخت تر.

وقتی از نزدیک، یک ستاره را لمس کنی (معلوم است که منظورم فقط ملاقات با یک ستاره مثلا در خانه اش  نیست. شاید خیلی سخت باشد، اما منظورم تجربه حسی قرار گرفتن جای آن آدم است) تازه می فهمی که مثل همه چیزهای دیگر در این دنیات که همه چیزش در هم است. ستاره بودن هم به همان اندازه که خوشبختی دارد، بدبختی هم دارد.

فهرست گرفتاری های این آدم ها را باید از خودشان بپرسید، اما یادتان باشد، به انتهای آن یک چیز دیگر هم اضافه کنید: ستاره ها عمر کوتاهتری دارند.


ویدیو مرتبط :
تفکر طراحانه: خودتان را تمرین دهید تا بیشتر خلاق باشید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افشای دستمزد 480میلیونی فرخ‌نژاد؛ نیکی کریمی و گلزار چقدر می‌گیرند؟



 محمد رضا گلزار,نیکی کریمی

افشای دستمزد 480میلیونی فرخ‌نژاد؛ نیکی کریمی و گلزار چقدر می‌گیرند؟

اعلام رقم دستمزد 480 میلیونی حمید فرخ نژاد برای شش ماه بازی در فیلم استرداد، یک بار دیگر بحث قدیمی میزان دستمزد ستاره ها را زنده کرده است. ستاره های سینمای ایران مانند نیکی کریمی و گلزار چقدر دستمزد می گیرند؟

اعلام رقم دستمزد 480 میلیونی حمید فرخ نژاد برای شش ماه بازی در فیلم استرداد، یک بار دیگر بحث قدیمی میزان دستمزد ستاره ها را زنده کرده است. ستاره های سینمای ایران چقدر دستمزد می گیرند؟ این گزارش را بخوانید.

چند روز پیش فرامرز قریبیان میهمان هفت صبح بود. گفتگو با این ستاره سینمای ایران به بهانه اکران فیلم «گناهکاران» انجام شد که هفته آینده آن را خواهید خواند. قریبیان در لابلای مصاحبه، گریزی به خاطرات دوران ممنوع الکاری اش هم زد. تعریف می کردکه هیچ وقت علت ممنوع الکاریش رسما به او گفته نمی شده ولی بعد از مدتی به گوشش می رساندند که مبلغ دستمزدش علت این تصمیم بوده.

بحث پول و دستمزد همیشه در سینمای ما حاشیه ساز و البته برای مردم جذاب بوده است. در این چند ساله انگار اعلام قیمت های نجومی عادی شده و ستاره های سینما هم مثل فوتبالیست ها ابایی از لو رفتن قیمت شان ندارند. یک بخشی به عادی شدن خیلی از تابوهای بیخود در جامعه برمی گردد و بخشی هم مربوط به مناسبات درون خود سینما است که تعارف را بین بازیگر و تهیه کننده کنار گذاشته و راحت می توانند سر قیمت چانه بزنند.

بحث اصلی تاثیر دستمزد این ستارگان در میزان استقبال تماشاگران از فیلم و چرخه سالم اقتصادی است. به نظر می رسد برخی ستارگان ما بالاتر از تاثیرشان در اقتصاد فیلم دستمزد می گیرند که بسیاری از این موارد به فیلم هایی برمی گردد که از بودجه دولتی و یا وام های دولتی بهره می جویند و در این میان آیا اداره مالیات به وظیفه اش عمل می کند؟

(شنیده می شود خیلی از دست اندرکاران سینما برگه های خوداظهاری مالیاتی را جدی گرفته اند چون عدم پرداخت شفاف مالیات ها گاه منجر به ممنوع الخروجی برخی از آنها می شود.)

به هر حال مدتی بود تب ارقام دریافتی بازیگران خوابیده بود که با اعلام دستمزد سرسام آور بازیگر شایسته، حمید فرخ نژاد آن هم برای یک پروژه نیمه دولتی دود از سر خیلی ها بلند شد. تا صبح روز نیمه آبان 88، اعلام رقم و دستمزد بازیگران سینمای ایران در حد مجلات و روزنامه بود اما وقتی در یک برنامه تلویزیونی میزان دریافتی بازیگران اعلام شد، به یکباره رسانه های مختلف پر شد از این اعداد و ارقام.

رسانه های جدی تر هم به صورت ریشه ای و عمیق تر به این ماجرا پرداختند. حتی مسئولان سابق سینمایی دست به کار شدند و خواستند مثل فوتبال بریا بازیگران سقف تعیین کنند که طبق معمول موفق نشدند.

همیشه پای گلزار در میان است
عدد و رقم برای محمدرضا گلزار مساوی با حاشیه بوده است. 90 میلیونب رای سه روز بازی در فیلم دموکراسی توی روز روشن ... دو سال بعد اعلام رقم یک میلیاردی این بازیگر برای یک سال حضور در پروژه های یک تهیه کننده مشهور، به ضرر گلزار تمام شد. در نهایت هم با فشار معاونت سینمایی این قرارداد لغو و او مدتی ممنوع الکار شد. اوب رای بازی در سریال شبکه خانگی ساخت ایران هم 800 میلیون تومان دریافت کرد.

کی چقدر می گیرد؟
تازه ترین رقمی که به طور رسمی اعلام شده، میزان دستمزد حمید فرخ نژاد است. شایعه بود که این بازیگر برای شش ماه حضور در فیلم پرخرج و دولتی «استرداد» ماهی 100 میلیون تومان گرفته است. این شایعه وقتی پررنگ تر شد که فرخ نژاد قراردادش با پروژه محمد (ص) را لغو کرد و به استرداد پیوست.

محسن علی اکبری، تهیه کننده این فیلم به تازگی در گفتگو با روزنامه بانی فیلم رقم 80 میلیونی فرخ نژاد را تایید کرده. فرخ نژادسال 88 برای روزهای زندگی 120 میلیون گرفته بود که به خاطر طولانی شدن زمان فیلمبرداری، مبلغی اضافه از تهیه کننده خواست ولی این مبلغ پرداخت نشد و فرخ نژاد آن کار را به صورت نیمه کاره رها کرد.

دیگر فیلم پر سروصدایی که تا الان بیش از 8 میلیارد آب خورده، لاله است. نیکی کریمی برای بازی در یک نقش کوتاه در این فیلم 100 میلیون گرفته است. این بازیگر سال 87 با اصغر فرهادی برای بازی در فیلم درباره الی به توافق نهایی نرسید و با دریافت 10 میلیون بیشتر در فیلم دو خواهر بازی کرد. دریافتی او برای این نقش 35 میلیون تومان بوده است.

هدیه تهرانی برای یکی از فیلم هایی که الان روی پرده دارد، 120 میلیون گرفته به اضافه 12 درصد از فروش فیلم. جالب است بدانید دستمزد مهناز افشار، بهرام رادان و مهران مدیری برای یک نقش کوتاه به ترتیب 100، 90 و 80 میلیون بوده است، ضمن اینکه در قراردادشان یک بند اضافه کرده اند تا در سود فروش کلی فیلم هم شریک باشند.

حامد بهداد برای یک فیلم که اخیرا بازی کرده 240 میلیون پیشنهاد کرده که در نهایت با 170 میلیون در آن فیلم حضور یافت. فریبرز عرب نیا چند سالی درگیر سریال مختارنامه بود. او برای این سریال ماهی 18 میلیون دریافت می کرد. همین رقم باعث شده امین حیایی دستمزد ماهی 6 میلیونی اش در کلاه پهلوی را رقمی ناچیز برای پروژه های الف ویژه عنوان کند.

این در حالی است که به نظر می رسد با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کاهش چشمگیر رانت ها و یارانه های دولتی و شبه دولتی سینمای ایران بخصوص در بخش خصوصی لزوم حرکت به سمت دستمزدهای منطقی تر را کاملا احساس کرده اند.

شاید در آینده نزدیک به جز پروژه های حوزه هنری و آثاری که در تلویزیون ساخته می شوند، دیگر ناظر پرداخت چنین دستمزدهای کلانی نباشیم. در دوران جدید بعید است دیگر بازیگری بتواند قرارداد ماهی 80 میلیون تومان ببندد حتی اگر آن بازیگر چهره محبوب و توانایی مثل حمید فرخ نژاد باشد.

حاشیه های برمی گردند
چند باری که تب قیمت دستمزد بازیگران همه گیر شد، خیلی ها در این باره اظهارنظر می کردند، از خود سینمایی ها گرفته تا مردم عادی. خیلی از تهیه کننده ها هم متلکمی انداختند که ما از این پول ها نداریم به بازیگر بدهیم. بعضی ها هم طرح این بحث ها در جامعه را دور از شأن هنر سینما می دانستند.

حالا که بحث خانه سینما دارد به سامان می رسد شاید بحث دستمزد بازیگران یک بار دیگر محل اظهارنظرها بشود.البته بعد از رقم های عجیب و غریبی که از اختلاس و باقی قضایا این چند مدت دائم به گوش رسیده، بعید است رقم های نجومی بازیگران سینما به چشم مردم بیاید. شاید هم سینمای ما دارد تغییر مسیر می دهد./كافه سینما