سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

قالیچه های آنتیک


قالیچه های ترکی و گلیم و جاجیم های زیادی در بازار وجود دارند که برای دکور بخش های مختلف خانه جان کاربرد دارند. قالیچه هایی که رنگ های پررنگ و غیر معمول دارند را می توان در هر دو دکوراسیون مدرن و سنتی استفاده کرد.

 
 
 
 
 صبح بخیر: قالیچه های ترکی و گلیم و جاجیم های زیادی در بازار وجود دارند که برای دکور بخش های مختلف خانه جان کاربرد دارند. قالیچه هایی که رنگ های پررنگ و غیر معمول دارند را می توان در هر دو دکوراسیون مدرن و سنتی استفاده کرد.

 قالیچه هایی که بسیار پررنگ هستند خیلی سریع به چشم می آیند و رنگ و هویت تازه ای به اتاق می بخشند. 



قالیچه های آنتیک ترکی، عشایری و روستایی همه دست‌بافت هستند و از رنگ های کاملا گیاهی و طبیعی برای نخ آنها استفاده شده است. در واقع این قالیچه ها روح طبیعت در خانه هستند. هر کدام از آنها یک اثر هنری منحصر به فرد هستند و حیف است از آنها در دکور خانه خود بهره نگیریم.



رنگ های صورتی روشن و بنفش، به این اتاق گذری روح تازه ای بخشیده اند. طرح درهم برهم و چهل‌تکه این قالیچه باعث شده است این فضای بزرگ و خالی تا حدی کوچک تر دیده شود.

طرح چهل‌تکه را می توان با چسباندن رنگ ها و طرح ها مختلف در کنار هم ایجاد کرد.





این قالیچه ها برای هر اتاقی مناسب هستند. بهترین استفاده از این نوع طرح، دکوراسیون سنتی است زیرا زیبایی این قالیچه را بسیار بیشتر و بهتر نشان می دهد. اما در فضاهای مدرن نیز زیبایی خاصی دارند، زیرا رنگارنگ هستند و اشاره ای به گذشته دارند.







نکته: هنگامی که به دنبال خرید قالیچه آنتیک چهل‌تکه و پررنگ هستید سعی کنید انواعی را بخرید که کوک های تکه های قالی روی کار انجام شده باشند. اگر کوک های اتصال بین تکه ها در زیر باشد نمای زیبایی ندارد و چروک ایجاد می شود.







طراح این اتاق از قالیچه ای به رنگ سبز زمردی برای این فضا استفاده کرده است زیرا با رنگ پرده ها و کاغذدیواری ها تناسب دارد، اگرچه یکی نیست.





در ضمن، جنس این قالیچه ها به گونه ای است که در برابر پوسیدگی و رفت و آمد زیاد، بسیار مقاوم نیز هستند.





این قالیچه به چند دلیل دوست داشتنی است: اول از همه رنگ آن است که در کنار مبلمان سنتی ترکیب بسیار زیبا ایجاد کرده است. همچنین، کنتراست جالبی با فضای مدرن این اتاق دارد.




در ضمن، این نوع قالیچه ها خیلی کم کثیفی را نشان می دهند و در برابر استفاده زیاد هم مقاومت بالایی دارند و زود خراب نمی شوند. به همین دلیل، می توان از آنها برای جلوی در که رفت و آمد زیاد است، بهره گرفت.





قالیچه های سنتی طوری بافته می شوند که برای سال های طولانی دوام و استحکام داشته باشند و از آنجا که از پشم بافته می شوند خیلی دیر می پوسند. تنها فضاهایی که نباید از این نوع قالیچه ها استفاده کنید حمام یا بیرون از خانه است.





شاید برخی از مردم از اینکه فقط قالیچه پشمی در خانه داشته باشند، خیلی خوششان نیاید و تصور کنند خانه شکل روستایی به خود می گیرد. اما برای سود بردن از دوام و جذابیت این قالیچه ها می توانید آنها را در کنار یک قالیچه مدرن و امروزی پهن کنید که تناسب رنگ و شکل با هم دارند.


ویدیو مرتبط :
قالیچه دلخواهتان را بسازید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افسانه قالیچه‌های پرنده ایرانی!



 

 

افسانه قالیچه‌های پرنده ایرانی!


حتما شما نیر تاکنون از قالیچه‌های پرنده در داستانها و افسانه‌ها شنیده اید اما شاید باور نمی‌کنید افسانه قالیچه‌های پرنده در داستان‌های هزار و یک شب واقعیت داشته باشد!
می توانید تصور کنید روی یک قالیچه پرنده در حال عبور از مرزهای فیزیکی حقیقی هستید!
هنری بک، کاشف فرانسوی در سرداب‌های زیرزمینی قلعه الموت، در نزدیکی دریای خزر، طومارهایی یافته است که شواهد جدیدی در مورد قالیچه‌های پرنده به دست می‌دهند. این طومارها که به طرز خارق‌العاده‌ای سالم مانده‌اند، در اوایل قرن سیزدهم میلادی توسط یک محقق یهودی به نام اسحاق‌ بن شریره نوشته شده‌اند. قالیچه‌های پرنده‌ای که می‌توانستند چند متر بر فراز زمین شناور باشند، نخستین بار توسط کیمیاگران و صنعت‌گران دربار ملکه صبا ساخته شد و ملکه صبا آن را به نشانه عشق خود برای حضرت سلیمان فرستاد.

قرن‌ها پس از آن که قالیچه‌های پرنده تنها یک افسانه هزار و یک شبی تصور می‌شد، هنری بک، کاشف فرانسوی، شواهد مستند از وجود قالیچه‌های پرنده در ایران یافته است.
هنری بک در سرداب‌های زیرزمینی قلعة الموت، در نزدیکی دریای خزر، طومارهایی یافته است که شواهد جدیدی در مورد قالیچه‌های پرنده به دست می‌دهند. این طومارها که به طرز خارق‌العاده‌ای سالم مانده‌اند، در اوایل قرن سیزدهم میلادی توسط یک محقق یهودی به نام اسحاق‌ بن شریره نوشته شده‌اند.
پس از آن که پروفسور جی. دی. سپتیموس، زبان شناس مشهور این متون را از زبان فارسی به انگلیسی ترجمه کرد، این دست‌نوشته‌ها باعث جنجال‌های زیادی در جامعه علمی جهان شدند. مدت کوتاهی پس از انتشار ترجمه این متون، کنفرانسی با حضور کارشناسان برجسته بین‌المللی در مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی لندن برگزار شد. بسیاری از مورخان با حمله به بک، این دست نوشته‌ها را جعلی خواندند. اما پروفسور سپتیموس که به خاطر عدم شرکت بک در این کنفرانس به خاطر تولد فرزندش دفاع از او را به عهده داشت، گفت که این متون باید به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرند.
قدمت این دست نوشته‌ها اکنون در انستیتوی لئوناردو داوینچی شهر تریست، به کمک روش رادیو کربن در حال تعیین است.

بنا بر نوشته‌های بن شریره، حکام مسلمان قالیچه‌های پرنده را وسیله‌ای شیطانی می‌دانسته‌اند و به همین خاطر دانش و سازندگان آن را سرکوب کرده‌اند و ردپای آن را از تاریخ به دقت پاک کرده‌اند. هرچند قالیچه‌های پرنده تا اواخر قرن سیزدهم میلادی بافته و فروخته می‌شده‌اند، اما استفاده از آن در انحصار افراد خاصی بوده است.
بنا بر یادداشت‌های بن‌شریره، نخستین اشارات به قالیچه‌های باستانی در دو متن باستانی صورت گرفته است. یکی از این کتاب‌ها، مجموعه‌ای از ضرب‌المثل‌ها است که توسط شامشاد، وزیر نبوکدنزر پادشاه بابلی جمع‌آوری شده است و منبع دیگر، مجموعه‌ای از گفتگوهای باستانی است که توسط شخصی به نام ژوزفوس نگاشته شده است.
بر اساس نوشته‌های بن شریره، قالیچه‌های پرنده‌ای که می‌توانستند چند متر بر فراز زمین شناور باشند، نخستین بار توسط کیمیاگران و صنعت‌گران دربار ملکه صبا ساخته شد و ملکه صبا آن را به نشانه عشق خود برای حضرت سلیمان فرستاد. اما وقتی ملکه صبا خبر برخورد سرد حضرت سلیمان را با هدیه‌اش شنید، دل‌شکسته شد و صنعت‌گران خود را از دربار بیرون کرد. این صنعت‌گران در نهایت در ناحیه بین‌النهرین و در نزدیکی شهر بغداد ساکن شدند و کسب و کار خود را ادامه دادند.
بن شریره در یادداشت‌های خود به توضیح چگونگی کار این قالیچه‌های پرنده می‌پردازد، اما متاسفانه اکثر اصطلاحات و عبارات فنی به کار رفته در این قسمت قابل فهم نیستند. اما از قسمت‌های قابل خواندن متن چنین برمی‌آید که قالیچه‌های پرنده هم مانند قالیچه‌های معمولی روی دار بافته می‌شده‌اند و تفاوت آن‌ها با قالیچه‌های معمولی در مرحله رنگرزی بوده است.

صنعتگران دربار ملکه صبا گِل مخصوصی «به دست آمده از چشمه‌های کوهستان» کشف کرده بودند که هنگامی که در معرض حرارت شدید، «داغ‌تر از آتش حلقة هفتم جهنم» در ظرفی محتوی روغن یونانی قرار می‌گرفت، خاصیت ضد مغناطیسی پیدا می‌کرد. با توجه به مغناطیس بودن کرة زمین، و وجود میلیون‌ها محور مغناطیسی که از قطب جنوب تا قطب شمال کشیده شده‌اند، قالیچه‌هایی که الیاف شان به این گل آغشته می‌شد می‌توانستند از سطح زمین فاصله بگیرند. این فاصله با توجه به غلظت و میزان گل به کار رفته، از یک متر تا چند ده متر می‌رسید. محورهای مغناطیسی مانند ریل‌های هوایی عمل می‌کردند و قالیچه می‌توانست در امتداد این محورها پیش رود.
بر اساس یادداشت‌های بن‌ شریره، کتابخانه اسکندریه تعداد زیادی از این قالیچه‌های پرنده را در اختیار داشته است و آن را برای گردش میان قفسه‌های مملو از پاپیروس کتابخانه در اختیار مراجعه‌کنندگان به کتابخانه می‌گذاشته است. این کتابخانه که در یک زیگورات قرار داشته است، بیش از ۴۰ هزار طومار خطی در اختیار داشته است که توسط سیصد نسل از کاتبان نگاشته شده بود. سقف این کتابخانه آن‌قدر بلند بوده است که بسیاری از مراجعه‌کنندگان ترجیح می‌داده‌اند به حالت شناور در هوا و روی قالیچه‌های پرنده مطالعه کنند.
بر اساس یادداشت‌های بن شریره، ساخت قالیچه‌های پرنده در سرزمین‌های اسلامی به دو دلیل سرکوب شد. نخست این که حکام مسلمان می‌گفتند بشر قرار نیست پرواز کند و قالیچه‌های پرنده باعث به هم خوردن نظم امور می‌شوند. دلیل دوم بیشتر اقتصادی بود. بسیاری از اشراف و ثروتمندان عرب ثروت خود را مدیون گله‌های شتر و اسب خود بودند و دل‌شان نمی‌خواست چند صنعتگر فقیر و بی‌چیز با ساخت قالیچه‌های پرنده کسب و کار آن‌ها را نابود کنند.
قالیچه‌های پرنده در زمان حکومت خلفای اموی و عباسی به شدت سرکوب شدند و در نهایت در سال ۱۲۲۶ میلادی و با حمله مغول‌ها به آسیای مرکزی، در هرات و بلخ و بخارا حمام خون به راه افتاد. مغول‌ها در جریان غارت و تاراج خود، چند قالیچه پرنده هم پیدا کردند و هنگامی که مردی به آن‌ها گفت این قالیچه‌ها تیزروتر از اسب‌های پاکوتاه مغول‌ها هستند، چنگیزخان چنان از این توهین برآشفته شد که سر مرد را از تنش جدا کرد و دستور داد تمام قالیچه‌های پرنده قلمروی وسیعش را جمع‌آوری و نابود کنند.
منبع: chn.ir