سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

ته چین گوشت و بادمجان



 

 

ته چین گوشت و بادمجان

 

 

ته‌چین در بین غذاهای ایرانی به خاطر شكل و فرم زیبایش از جمله غذاهای رسمی و مناسب مهمانی‌هاست . البته برخلاف تصور اغلب ما كه گمان می‌كنیم تنها نوع آن، ته‌چین مرغ است، این غذا - باتوجه به مواد داخل آن - انواع گوناگونی دارد. این‌بار می‌خواهیم به روش پخت ته‌چین گوشت و بادمجان بپردازیم.

 

 

مواد لازم برای 8 نفر:

 

 

برنج
3 پیمانه
بادمجان
یك كیلوگرم
گوشت چرخ‌كرده
250 گرم
پیاز (خلالی خرد شود)
یك عدد
زرده تخم‌مرغ 3 عدد
ماست 4 قاشق سوپ‌خوری
زعفران ساییده شده یك قاشق چای‌خوری
نمك و فلفل به مقدار لازم
زردچوبه یك قاشق چایخوری
روغن مایع مخصوص سرخ‌كردن به مقدار کافی
كره 50 گرم

 


طرز تهیه:

 

ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و پوست بكنید. سپس به صورت حلقه‌ای ببرید و كمی نمك روی آن بپاشید.

 

در تابه‌ای مقداری روغن مخصوص سرخ‌كردن بریزید و بادمجان‌ها را در آن سرخ كنید. پس از سرخ‌شدن هر دو طرف بادمجان‌ها، آنها را به ظرف دیگری منتقل كنید.

 

پیاز خردشده را نیز داخل تابه دیگری سرخ كنید تا طلایی رنگ شود. بعد زردچوبه را به آن اضافه كنید و همراه پیاز كمی تفت دهید.

 

پس از آن، گوشت چرخ‌كرده را همراه كمی نمك و فلفل به پیازداغ بیفزایید. این مخلوط را روی شعله متوسط اجاق‌گاز قرار دهید و آن‌قدر هم بزنید تا گوشت، تفت داده شده و همزمان بپزد.

 

نكته: برای آنكه گوشت زودتر بپزد، در ظرف را بگذارید.

 

از طرف دیگر، قابلمه متوسطی را تا نیمه از آب پر كنید و پس از اضافه‌كردن كمی نمك به آن، روی حرارت اجاق‌گاز بگذارید تا به جوش آید.

 

سپس برنجی را كه 3-2 ساعت پیش خیس كرده بودید، داخل آب درحال جوش بریزید و چند دقیقه حرارت زیاد بدهید تا همراه با آب بجوشد.پس از گذشت مدت زمان لازم، آن را آبكش كنید. برنج آبكش‌شده را كنار بگذارید.

 

حالا زرده‌های تخم‌مرغ، زعفران و ماست را در كاسه بزرگی بریزید و خوب هم بزنید؛ سپس برنج آبكش‌شده را به این مواد اضافه كرده و خوب با آن مخلوط كنید.داخل یك تابه گرد نسوز كمی روغن بریزید و نیمی از برنج را در آن بریزید.

 

حالا بادمجان‌های حلقه‌شده را روی برنج بچینید و آنها را با لایه‌ای از گوشت چرخ‌كرده سرخ‌شده بپوشانید.

 

در پایان باقیمانده برنج را روی گوشت بریزید و با قاشق سطح آن را صاف كنید.پیش از دم‌كردن برنج، با انتهای دسته قاشق چند سوراخ داخل آن ایجاد كنید و سپس كره آب شده را روی سطح برنج بریزید، در ظرف را گذاشته و روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید.

 

پس از گذشت حدود 15 دقیقه دم‌كنی را روی تابه قرار دهید و بگذارید تا ته‌چین به‌طور كامل دم بكشد.

 

 


ویدیو مرتبط :
Saffron Yogurt Rice with Eggplants | ته چین بادمجان با گوشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ته چین گوشت و سبزیجات


طرز تهیه : گوشت را با پیاز و روغن تفت داده و نمك، فلفل و زردچوبه بزنید. آب را اضافه كره بگذارید تا گوشت بپزد . كره را در قابلمه مناسبی جهت پخت برنج آب كرده...

مواد لازم برای 4 نفر :
گوشت بی استخوان: 500 گرم ، قیمه شده
پیاز درشت: یك عدد، نگینی خرد شده
روغن مایع: یك قاشق سوپخوری
آب جهت پخت گوشت: 2 پیمانه
نمك و فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
كره: صد گرم
هویج: یك پیمانه ، نگینی خرد شده
نخود فرنگی: 150 گرم
برنج: 3 پیمانه
آب جهت پخت برنج: به ازای هر پیمانه برنج یك و نیم پیمانه
عصاره مرغ یا گوشت: 2 عدد

طرز تهیه :
گوشت را با پیاز و روغن تفت داده و نمك، فلفل و زردچوبه بزنید. آب را اضافه كره بگذارید تا گوشت بپزد . كره را در قابلمه مناسبی جهت پخت برنج آب كرده ، هویج و نخود فرنگی را در آن كمی تفت دهید . برنج شسته شده و نمك و فلفل را اضافه كرده ، تفت دهید. آب و عصاره ها را اضافه كنید و بگذارید بپزد تا جایی كه آب آن كشیده شود ولی آن را دم نكنید. گوشت پخته را كف قالب گرد ساده و دیواره بلند و یا ماهی تابه تفلون چرب شده بچینید و برنج آماده را داخل آن بریزید ، كاملا فشار دهید و آب گوشت را روی برنج بدهید. روی برنج را با كاغذ روغنی خیس كرده بپوشانید و چند حفره روی آن ایجاد كنید. و در فر گرم شده با 350 درجه فارنهایت و یا 180 درجه سانتی گراد روی پنجره ی وسط فر به مدت 45 دقیقه قرار دهید. سپس از فر خارج كرده و پس از كمی خنك شدن در ظرف مورد نظر برگردانید.

نكته :
1 ـ این دستور 507 گرم كربوهیدرات ، 140 گرم پروتئین ، 180 گرم چربی و 420 كیلوكالری انرژی دارد.
2 ـ چون از عصاره استفاده می كنید در اندازه نمك دقت كنید.
3 ـ جهت پخت برنج از آب سرد استفاده نمایید.
4 ـ كف قالب را می توانید كاغذ روغنی پهن كرده چرب كنید.

منبع : Ashpaz.org