کارگردان لاست ایران : من کپی کار نیستم !


اسم سریال را به این دلیل مسیر انحرافی انتخاب كردیم كه تداعی‌كننده هیجان و اتفاق‌های هواپیما باشد.

برترین مجله اینترنتی ایران



از ارتفاع پست تا مسیر انحرافی

صبح بخیر:  اسم سریال را به این دلیل مسیر انحرافی انتخاب كردیم كه تداعی‌كننده هیجان و اتفاق‌های هواپیما باشد. وقتی ما این اسم را برای كار در نظر گرفتیم فقط 2 قسمت اول را فیلمبرداری كرده بودیم. با آقای پیمان عباسی كه صحبت كردم از او خواستم اسمی را انتخاب كند كه مثل «ارتفاع پست» ارجاعات خاص هواپیمایی داشته باشد.



از خاص تا عامه‌پسند

من در كارهای خاص و كاملا هنری مثل «در باغ‌های كندلوس»، «چند تار مو» و «به آهستگی» دستیار كارگردان بودم و گرایشم به آن نوع از سینما هیچ وقت از بین نمی‌رود. اصولا دلیل گزیده‌كاری‌ام در زمان دستیاری كارگردانی‌ام همین مسئله بوده است، یعنی به فیلم‌ها و فیلمنامه‌ها و فیلمسازانی علاقه دارم كه در آن ژانر خاص سینمایی هستند. این علاقه با من بوده و هست تا این‌كه خودم در ساخت تله‌فیلم‌هایم متوجه شدم اگر خودم باشم و آن‌طور كه خودم دوست دارم كار كنم می‌توانم بیشتر مورد توجه مردم قرار بگیرم. عامه‌پسند كار كردن نشانه مقبول بودن نیست. مردم همه كارهای خوب را دوست دارند.



ما كپی نكردیم

خیلی‌ها می‌‌گویند كه سریال مسیر انحرافی ایرانیزه شده سریال لاست است. خیلی راحت می‌گویم، كاملا مخالف این اظهارنظر هستم. خط اولیه قصه سقوط یك هواپیما در یك جزیره متروكه است كه فكر می‌كنم این اتفاق با سریال لاست شباهت دارد. ممكن است شباهت‌هایی بین مسیر انحرافی و لاست وجود داشته باشد اما قطعا كار ما كپی نیست.قصه ما در نهایت قصه شخصیت‌هاست و كاراكترها همه ایرانی هستند و قصه ارتباطی با لاست ندارد.



یك زبان‌باز شیرین‌سخن!

كاراكترهایی كه نقش طنز بازی نكرده بودند در این سریال به خوبی توانستند نقش‌آفرینی كنند. به نظرم فرزاد حسنی كاراكتر شیرینی دارد. من بازیگری لازم داشتم كه از پس نقش یك آدم‌ زبان‌باز بربیاید. كاراكتری كه بتواند با كلمات خوب بازی كند و تبحر فرزاد حسنی باعث شد، او را برای این نقش انتخاب كنیم. او ذاتا آدم شیرین‌سخنی است و نقشش مورد توجه قرار می‌گیرد.



تلویزیون مهم است

خیلی‌ها به من می‌گویند، این همه انرژی برای یك كار تلویزیونی لازم نیست چون این كار جزو پرونده‌های سینمایی تو محسوب نمی‌شود. راستش را بخواهید من تلویزیون را رسانه مهمی می‌دانم. هیچ وقت صحبت ایرج كریمی را فراموش نمی‌كنم كه می‌گفت: «فیلم 10 فرمان كیشلوفسكی یك سریال بوده كه برای تلویزیون لهستان ساخته شده بود. سریالی كه بعدها دنیا و سینما را تكان داد.» به نظرم حیف است كه ساخت سریال و تله‌فیلم را جدی نگیریم. اگر روی تله‌فیلم كمی توجه بیشتری نشان دهیم و بودجه و انرژی بیشتری بگذاریم، می‌توانیم محصولات و سوژه‌های خیلی بهتری داشته باشیم.خیلی دوست داشتم رامبد جوان به گروه ما اضافه می‌شد ولی با شرایطی كه وجود داشت نتوانستیم با هم همكاری داشته باشیم. هم خود او گرفتار بود و هم دوست نداشت درگیر یك پروژه طولانی‌مدت شود. من خیلی كار سینما و تلویزیون را از هم جدا نمی‌بینم. هركدام سختی‌های خودشان را دارند.



گاهی سركار  می‌ترسیدم

قبل از این به جز 5 تله‌فیلمی كه در تلویزیون كار كردم، یك سریال 52 قسمتی برای كودكان برای شبكه 2 صدا و سیما ساخته بودم اما متاسفانه كار كودك آن‌طور كه باید دیده نشد ولی سریال‌سازی واقعا كار سختی است و یك دنیای متفاوت نسبت به سینما را مقابل چشم شما قرار می‌دهد. سریال‌سازی، یعنی این‌كه وارد یك كار پیچیده‌ و گسترده شده‌ای و به‌خصوص در شرایط ما كه فیلمنامه كامل نداشتیم و بعضی اوقات احساس می‌كردیم، اشراف كامل به كار نداریم. پیش خودمان بماند اما یك وقت‌هایی احساس می‌كردم آنقدر كه باید به صحنه تسلط ندارم و نمی‌دانستم كجای سریال باید كدام اتفاق رقم بخورد!



این بچه‌ها فوق‌العاده بودند

باید اعتراف كنم از تمام بازیگرانی كه با آن‌ها كار كردم راضی بود، چه آن‌هایی كه بار اول بود كه با آن‌ها كار  می‌كردم و چه آن‌هایی كه از قبل آن‌ها را می‌شناختم، واقعا از تك‌تك بچه‌ها راضی بودم ولی چون تعداد بازیگرها زیاد بود و من از بعضی مسائل راحت عبور نمی‌كنم، پیشامدهایی وجود داشت كه بالاخره اتفاق‌های طبیعی همیشه در روند كار هست. با همه خوبی‌ها و مشكلات ولی اگر بخواهم یك كار جدید بسازم، حتما حاضر به همكاری دوباره با همه بچه‌های گروه هستم و از همه آن‌ها خاطرات خوب دارم.





خواهر و داداشی‌های من در این كار

اگر بخواهم هر كدام از بازیگران را با یك صفت توصیف كنم؟ كار سختی است اما ...!
  • پوریا پورسرخ: دوست‌داشتنی
  • فرزاد حسنی: باهوش
  • بهنوش بختیاری: غافلگیركننده
  • شقایق دهقان: خواهر مهربانم
  • اكرم محمدی: بانوی بزرگوار
  • نیما فلاح: غیرقابل پیش‌بینی
  • نادر سلیمانی: انرژیك
  • امیرحسین رستمی: داداشی
  • محمد شیری: مهربان
  • علی كاظمی: قلبی به وسعت دریا
  • صائب هدایت: مشكوك
  • عزت‌الله مهرآوران: یاور
  • سپند امیرسلیمانی: با‌معرفت



وای كه چه سرد بود

یكی از بزرگ‌ترین مشكلاتی كه در مرحله‌ای از كار با آن روبه‌رو بودم، شرایط سخت جوی لوكیشن بود. هرچه از هوای سرد لوكیشن بگویم و سختی‌های آن كم است. ما در یك لوكیشنی كار می‌كردیم كه فضاهای داخلی وجود نداشت و بارندگی و هوای سرد نزدیك كوه حسابی همه ما را اذیت می‌كرد.



سكوی پرتاب من

بازتاب مسیر انحرافی برای من واقعا خوب بوده است. بیشتر كسانی كه سریال را دیدند از كار راضی بودند. نقدهایی هم كه وجود داشت نقدهایی منطقی بوده كه آن‌ها هم من را خوشحال می‌كنند. بنابراین فكر می‌كنم آن نتیجه‌ای كه دلم می‌خواست را گرفته‌ام و می‌توانم مسیر انحرافی را سكوی پرتاب خودم بدانم.


ویدیو مرتبط :
ضایع ترین کپی برداری توسط کارگردان هفت سنگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ولاسکو: ناراحت نیستم که سرمربی ایران نیستم/ هزار بار گفتم می‌خواهم در آرژانتین کار کنم



اخبار,اخبارورزشی,والیبال ایران

 
 اخبارورزشی - والیبال قهرمانی جهان - لهستان
ولاسکو: ناراحت نیستم که سرمربی ایران نیستم/ هزار بار گفتم می‌خواهم در آرژانتین کار کنم

سرمربی تیم ملی والیبال آرژانتین گفت: از اینکه سرمربی تیم ملی ایران نیستم، ناراحت نیستم.

به گزارش فارس، خولیو ولاسکو، سرمربی تیم ملی والیبال آرژانتین پس از شکست سه بر یک تیمش برابر صربستان در مسابقات قهرمانی جهان اظهار داشت: اول از همه می‌خواهم به صربستان برای این پیروزی تبریک بگویم. شرایط آنها پس از اولین بازی با لهستان سخت بود. آنها بهتر از ما بازی کردند به خصوص در دفاع و حملات؛ ما در سرویس‌هایمان مشکل داشتیم.

وی که پیش از این هدایت ایران را برعهده داشت، افزود: ناراحت نیستم که سرمربی ایران نیستم، هرچند می‌دانم که آنها در این مسابقات پیشرفت خواهند کرد. همان طور که هزاران بار گفته‌ام می‌خواهم با کشور خودم کار کنم و بنابراین آرژانتین جایگاه مناسبی برای من است.

همچنین خاویر فیلاردی، کاپیتان تیم ملی والیبال آرژانتین هم خاطرنشان کرد: بازی با صربستان مسابقه خوبی برای ما نبود. باید کار کنیم تا در مسابقات بعدی خودمان را بهتر نشان دهیم.


  اخبار ورزشی - فارس