راز زندگی موفق شهرام شکوهی و همسرش


گپی مختصر با شهرام شكوهی و همسرش، دلارام داشتیم تا رازهای یك زندگی زناشویی موفق را از قول این زوج بشنویم. دلارام، همسر شهرام متولد سال 59 است و ملودی دختر 4ساله‌ای است كه حاصل این زندگی مشترك است.


مجله ایده آل:  شهرام شكوهی از خوانندگان تازه‌وارد دنیای حرفه‌ای موسیقی است كه تقریبا یك سال از انتشار آلبوم اولش می‌گذرد اما زندگی مشترك او نزدیك 6 سال است كه شروع شده و حضور دختر كوچولوی آنها به نام ملودی، گرمی این زندگی را بیشتر كرده است. گپی مختصر با شهرام شكوهی و همسرش، دلارام داشتیم تا رازهای یك زندگی زناشویی موفق را از قول این زوج بشنویم. دلارام، همسر شهرام متولد سال 59 است و ملودی دختر 4ساله‌ای است كه حاصل این زندگی مشترك است.

زندگی موفق شهرام شکوهی و همسرش

شهرام: وجود ملودی در زندگی واقعا به من انگیزه داد. وقتی شما خانواده دارید و مسئولیت آنها بر‌عهده شماست هر كاری كه انجام می‌دهید برای خوشبختی آنهاست؛ اگر من آدم مجردی باشم كه هیچ هدفی در زندگی نداشته باشم، ممكن است به جای اینكه یك مسیر حساب شده را طی كنم، خیلی دلبخواهی كار ‌كنم؛ بنابراین داشتن خانواده باعث می‌شود منسجم‌تر كار كنید؛ این همان هنرمند متعهد است. وقتی شما نگران بچه خودتان باشید كه گرفتار فلان آفت نشود، خب طبیعتا این نگرانی فردا برای همسایه شما هم به وجود می‌آید؛ در یك جمله: اگر برای خانواده خودت نگرانی داشته باشی برای همه افراد جامعه هم  نگرانی.

مردها بی‌انصاف هستند:

دلارام: مردها كلا بی‌انصاف هستند و هرقدر كه به آنها كمك كنید باز هم به نظرشان شما كم‌كاری كرده‌اید. هرقدر هم از خودگذشتگی كنید باز هم توقع مردها بیشتر است؛ البته من این را در مورد شهرام نمی‌گویم چون اصلا چنین آدمی نیست و همیشه قدردان بوده اما من همیشه از خیلی چیزها كه مربوط به خودم می‌شده، گذشتم تا كمك حال شهرام باشم و خیلی از مواقع به دلیل اینكه درگیر بوده از خیلی تفریحاتی كه دوست داشتم با هم داشته باشیم گذشتم و با روی خوش با این قبیل مسائل برخورد كردم تا فشار كمتری به شهرام وارد شود و بتواند در كارش پیشرفت كند؛ مثلا در غذا درست كردن باید احتیاط كنم و از ادویه‌جات و غذاهای سرخ‌شده استفاده نكنم تا به حنجره‌اش آسیبی وارد نشود؛ هرچند كه خیلی قدرشناس است اما فكر می‌كنم یك جاهایی می‌توانسته منصف‌تر باشد. البته بی‌انصافی هم نمی‌شود گفت چون به‌نوعی، خصلت آقایان است كه متوقع هستند.

زندگی موفق شهرام شکوهی و همسرش

  ماجرای چای روز خواستگاری

دلارام: شهرام خیلی چای‌خور است و من هم با فلسفه چای ریختن روز خواستگاری مشكل دارم. روز خواستگاری وقتی قرار بود چای بیاورم به مادرم گفته بودم كه چای را در آشپزخانه در استكان‌ها بریزد و آماده كند. بعد از چند دقیقه من به آشپزخانه رفتم و چای را آوردم و همه چیز طبق برنامه‌ پیش رفت و چون آن موقع‌ها نمی‌دانستم كه شهرام خیلی چای‌ دوست دارد، فكر نمی‌كردم چند دقیقه بعد دوباره چای بخواهد. وقتی شهرام دوباره چای خواست، به آشپزخانه رفتم و دیدم زیر كتری خاموش است و از همان چای كه یخ كرده بود، یك استكان ریختم و برای شهرام آوردم و با نگاه منظورم را به او رساندم كه در جمع به روی خودش نیاورد چای یخ كرده و شهرام خیلی خوب فیلم بازی كرد و طوری چای را خورد كه كسی متوجه نشد!

  موفقیت در موسیقی با همراهی همسر

شهرام: بدون وجود دلارام ادامه فعالیت در زمینه موسیقی برای من امكان‌پذیر نیست. چون موسیقی اصلا كاری معمولی نیست؛ هم از نظر بازخوردهایی كه در محیط بیرون از خانه وجود دارد كه معمولا در روابط خانوادگی مشكل ایجاد می‌كند و هم نوع كار. به عنوان مثال یكی از مواردی كه در گذشته دلارام با آن مشكل داشت ساعت كاری من بود. چون كار موسیقی تازه از ساعت 9 شب شروع می‌شود و تا 6 صبح ادامه دارد و مثل یك كار اداری نیست كه ساعت كار مشخصی داشته باشد. ممكن است كسی كه در این زمینه فعالیت می‌كند یك ماه كامل در خانه باشد اما 2 ماه اصلا نتواند به خانه بیاید. به هر حال این اتفاقات وجود دارد؛ مثلا در روند تولید آلبوم علاوه بر اینكه حضور فیزیكی نداری، حتی مواقعی هم كه هستی، درگیری فكری داری و اینجا خانواده باید تحمل كند.

دلارام: رابطه ما به دلیل اعتمادی كه در آن وجود دارد خیلی كم دچار مشكل می‌شود چون رابطه من و شهرام مثل رابطه 2 دوست صمیمی است و اگر جایی مشكلی پیش بیاید با هم صحبت كرده و مشكل را حل می‌كنیم.

زندگی موفق شهرام شکوهی و همسرش

   کار مشکل​زا نیست

دلارام: به نظر من در زندگی مشترك شهرت خیلی اهمیت ندارد چون بستگی به ذات آدم دارد كه در زندگی چه رفتار و اخلاقی داشته باشد. وقتی كسی تعهد دارد، دیگر شهرت داشتن یا نداشتن خیلی نمی‌تواند در نحوه زندگی او تاثیری داشته باشد اما بالاخره یكسری مشكلات خواه‌ناخواه وجود دارد كه خوشبختانه تا به امروز توانسته‌ایم آن را مدیریت كنیم.

  مشکل از خانم​هاست یا آقایان؟

شهرام: اعتماد نداشتن، اصولا مشكل خانم‌هاست. بیشتر خانم‌ها هستند كه اعتماد ندارند اما من همیشه به دلارام اعتماد داشته‌ام.

دلارام: اتفاقا من با این حرف مخالفم چون آقایان كارهایی می‌كنند كه باعث می‌شود خانم‌‌ها بدبین شوند و اصولا خانم‌ها از اول اینطوری نبودند. اگر مشكلی وجود داشته باشد كه زن و شوهر، یك مقدار نسبت به هم بدبین شوند مطمئنا یكی از طرفین باید كوتاه بیاید تا مشكل حل شود اما در مورد رابطه ما خوشبختانه چنین مشكلاتی تا به حال نداشته‌ایم. مسلما در هر زندگی یك مقدار بالا و پایین وجود دارد اما در همان اوایل در مورد این موضوعات صحبت كردیم چون به هر حال در اوایل زندگی مشترك شناخت كافی نسبت به هم نداشتیم؛ بنابراین سعی كردیم مسائل را بین خودمان حل كنیم هرچند كه در اوایل، فعالیت‌های هنری شهرام به شدت امروز نبود؛ بعد از اینكه كمی زمان گذشت و فعالیت‌های شهرام حرفه‌ای شد، خب بالطبع مشكلات جدیدی به وجود آمد كه تعدادی از آنها حل شد اما بعضی از آنها روی هم ماند و تلنبار شد اما خب یك اتفاق همه چیز را تغییر  داد و مسیر زندگی ما عوض و اعتماد بین ما صد درصد شد.

   قوانین توافقی

دلارام: قبل از ازدواج شهرام از من پرسید كه با شغلش مشكلی دارم یا نه و من هم گفتم نه، چون فكر نمی‌كردم كه دایره این كار وسعت پیدا كند و اوایل یك مقدار هم مخالفت می‌كردم و خیلی تمایل نداشتم كه به صورت حرفه‌ای وارد این كار شود اما هرچه فكر كردم، دیدم با این طرز فكر دارم جلوی علاقه و رشد شهرام را می‌گیرم. وقتی اینقدر در این زمینه استعداد دارد به خودم اجازه ندادم كه این حق را از او بگیرم؛ بنابراین یكسری قوانین بین خودمان گذاشتیم كه تا وقتی طبق این قوانین پیش برویم مشكلی پیش نخواهد آمد. این قوانین راجع به رفت‌وآمدها، ساعت‌های كار و... كه به صورت توافقی بود و قسمت عمده‌ای از مشكلات ما را حل كرده است.

شك از كجا شروع می‌شود؟

شهرام: راستش را بخواهید من تا به حال به شك كردن فكر نكردم و كلا آدمی هستم كه اعتماد كردن را دوست دارم و به نظرم هیچ‌كس دزد نیست مگر اینكه خلافش ثابت شود و خودم هم به دنبال این نمی‌روم كه خلافش به من ثابت شود. هرچند بارها پیش آمده كه اشخاصی بوده‌اند كه از اعتماد من سوءاستفاده كنند. در چنین شرایطی تنها كاری كه می‌كنم این است كه آن شخص را به طور كامل كنار می‌گذارم و ارتباطم را با او محدود می‌‌كنم. به نظر من اصلا آدم بد وجود ندارد؛ حتی كسانی كه همه می‌‌گویند آدم بدی هستند، باز هم می‌توانی در آنها جنبه‌های مثبت پیدا كنی چون ذات همه آدم‌ها خوب است و همه ذات‌شان را از خداوند گرفته‌اند؛ بنابراین به نظرم آدم بدذات وجود ندارد و شرایط محیط و تربیت خانوادگی است كه روی آدم تاثیر می‌گذارد.

زندگی موفق شهرام شکوهی و همسرش

هركسی را بهر كاری ساختند

شهرام:  اعتقاد دارم كه هركسی برای كاری به دنیا می‌آید. من قبل از موسیقی خیلی چیزها و كارها را امتحان كردم؛ هرچند كه در آن زمان هم موسیقی را به صورت تفریحی دنبال می‌كردم اما هیچ‌كدام از آن كارها برای من ساخته نشده بود و این كار خوشبختانه تاثیر بدی روی زندگی خصوصی من نداشته است؛ به خصوص اینكه در حال حاضر خیلی‌ها من را به قیافه نمی‌شناسند.

  زندگی مجردی آرامش ندارد

شهرام: هركسی در مرحله‌ای در زندگی نیاز پیدا می‌‌كند كه ازدواج كند ولی خب، بعضی از تبعات قبل از شهرت باعث می‌شود از ازدواج كردن فاصله بگیرید یا گاهی آنقدر مشكلات‌تان زیاد می‌شود كه باعث می‌شود تصمیم بگیرید آدم دیگری را درگیر مشكلات‌تان نكنید. در كار ما بحث آرامش خیلی مهم است و باید آرامش فكری داشته باشی تا بتوانی روی كارت تمركز كنی و كار خوبی ارائه دهی. معمولا زندگی‌های مجردی فاقد این آرامش است. اثر یك هنرمند درحقیقت آینه‌ای از زندگی و محیط اطراف و خانواده اوست؛ بنابراین اگر یك اثر هنری خوب و دلنشین است، مطمئن باشید از محیط شكل گرفته كه آن هم خوب و دلنشین بوده و بالعكس اگر از یك زندگی پرتلاطم و پردردسر شكل گرفته بود مطمئنا اثر خوبی روی بیننده یا شنونده نمی‌‌گذاشت.



ویدیو مرتبط :
دورهمی پر ستاره شهرام شکوهی و همسرش/قسمت اول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راز زندگی استیو جابز و همسرش فاش شد


"استیو جابز" یکی از مردان بزرگ قرن معاصر است که با مرگش همه دنیا را متاثر ساخت . او که موسس کمپانی بزرگ "اپل" است با محصولاتش دنیای مدرن را وارد انقلابی بزرگ کرد اما خیلی زود به دلیل ابتلا به سرطان و درحالی که هنوز جوان بود با مرگ ناگهانی اش دنیا را در شوک بزرگی فرو برد.

روزگار نو:  "استیو جابز" یکی از مردان بزرگ قرن معاصر است که با مرگش همه دنیا را متاثر ساخت . او که موسس کمپانی بزرگ "اپل" است با محصولاتش دنیای مدرن را وارد انقلابی بزرگ کرد اما خیلی زود به دلیل ابتلا به سرطان و درحالی که هنوز جوان بود با مرگ ناگهانی اش دنیا را در شوک بزرگی فرو برد.

اخیرا فاش شده است که این مرد بزرگ به همراه همسرش بدون اطلاع رسانی و سرو صدا بیش از 50 میلیون دلار از ثروت افسانه ای خود را طی دو دهه به بیمارستانهایی که درمورد "ایدز " و "ویروس اچ آی وی" تحقیق میکنند بخشیده اند.



همسر وی "لائورن پاول" در این رابطه میگوید : ما در این مورد خاص بسیار با دقت عمل میکردیم و هرگز دوست نداشتیم هیچ اسمی از ما برده شود و حتی نزدیکترین افراد به ما از این مسئله بی اطلاع بودند به طوریکه شخصی که در حال تدوین زندگی نامه "استیو" بود نیز از این مسئله اطلاعی نداشت.

خانم "لائورن" خود در سال 1997 موسسه خیریه ای بنا نهاد که اکنون مشغول فعالیت است و انجام کارهای بشر دوستانه زیادی را در دست دارد.