دفاع هنرمندانه از حق ایران در جزیره ابوموسی


این گزارش علاوه بر گفت‌وگو با مهدی پاكدل، جزئیاتی درباره تازه‌‌ترین خبرها از خط مقدم نبرد با امارات بر سر ابوموسی را هم دارد.




مجله زندگی ایده آل: سال گذشته بود كه ادعای دوباره و البته واهی امارات برای مالكیت جزیره ابوموسی با واكنش گسترده مردم ایران مواجه شد. این ماجرا ثابت كرد باید نبرد با امارات را جدی بگیریم. به این ترتیب كار روی برجسته كردن مالكیت ایران بر جزیره ابوموسی در عرصه‌های مختلف آغاز شد. حضور مهدی پاكدل و بهنوش طباطبایی در جزیره ابوموسی یكی از آیتم‌های برنامه‌های ویژه نوروزی تلویزیون ایران بود كه با استقبال مخاطبان هم مواجه شد. البته این پایان نبرد نیست، ظاهرا مسئولان برنامه‌ریزی مفصلی برای نبرد با امارات به وسیله چهره‌های سینمایی ایران دارند. این گزارش علاوه بر گفت‌وگو با مهدی پاكدل، جزئیاتی درباره تازه‌‌ترین خبرها از خط مقدم نبرد با امارات بر سر ابوموسی را هم دارد.



ابوموسی از زبان مهدی پاکدل

پیشنهاد اسم من و بهنوش برای رفتن به جزیره ابوموسی با احسان علیخانی بود. با ما تماس گرفت و گفت می‌خواهم برنامه نوروز امسال با برنامه‌های قبلی‌ام متفاوت باشد. می‌خواست كاری نو و زیبا انجام دهیم. من هم از بین پیشنهادهای او به سفر به جزیره فكر كردم. بازخورد این برنامه از تلویزیون هم خوب بود اما چون فضای سفر كمی مردانه بود حضور بهنوش كمرنگ‌تر بود. به هرحال شركت در ناو جنگی و هلی‌كوپتر و تیراندازی كارهایی كاملا مردانه است و همان مسئله باعث شد مشاركت من و بهنوش در برنامه كمتر دیده شود.

آنجا بیشتر ایرانی هستی!

وقتی وارد جزیره ابوموسی شدم احساس كردم در آن منطقه به ایرانی بودنم بیشتر فكر می‌كنم. وقتی در تهران یا اصفهان هستم خیلی ذهنم به وطن‌گرایی مشغول نمی‌شود شاید به این دلیل كه این جزیره بخشی از سرزمین ماست كه قدمت طولانی دارد. خب ما در گذشته كه نبوده‌ایم همیشه شنیده‌ایم قسمت‌هایی از ایران مثل بلخ و بخارا و سمرقند و افغانستان متعلق به ایران بوده اما آنها از ایران جدا شده‌اند اما ابوموسی یك بخش از سرزمین ماست كه در زمانی كه ما زنده هستیم تعدادی از كشورهای كوچك مثل امارات ادعا كرده‌اند كه این منطقه به آنها تعلق دارد. جالب است وقتی به آنجا وارد می‌شوی متوجه خواهی شد كه مردم آن ایرانی هستند و هنوز به ما تعلق دارد و ما به راحتی می‌توانیم به آنجا سفر كنیم و احساس می‌كنیم كه آنها هم‌زبان ما هستند و به خود ببالیم كه آن جزیره متعلق به همه ایرانی‌هاست.
جالب این است كه مردم جزیره ابوموسی روی عرق ایرانی بودن‌شان تعصب دارند. حتی طوری می‌گویند «  بوموسی» كه حالت عربی بودن كلمه از بین برود. آنها خودشان را صددرصد ایرانی می‌دانند.

جزیره‌ای كاملا بكر

آب و هوای جزیره در فصلی كه ما به آنجا سفر كردیم عالی بود. البته می‌گویند فقط در زمستان می‌توان از سفر كردن به این منطقه لذت برد درست مثل بقیه جزیره‌های جنوب كشورمان( كیش و قشم). ویژگی مهم و به چشم آمدنی این ناحیه بكر بودن آن است. فكر می‌كنم زیبایی آن به خاطر بكر بودن این جزیره است. خب دیدن ساحل‌های دست‌نخورده و فضاهای دلنشین می‌تواند همیشه دلچسب باشد.  من و همسرم بهنوش 5-4 روز مهمان این جزیره بودیم. در این چندروز هم انواع تفریح‌های هیجان‌انگیز را تجربه كردیم، یك روز به غواصی رفتم، روز دیگر هلی‌كوپترسواری، از پارگلایدر پریدم، در كنار ساحل توپ شلیك كردیم اما به هرحال باید درنظر داشت كه مساحت این جزیره خیلی كوچك است،‌ فكر می‌كنم یك هجدهم جزیره كیش است و قاعدتا امكانات فضای تفریحی و خوش‌گذرانی در این منطقه وجود ندارد. باورتان نمی‌شود كه در جزیره ابوموسی فقط یك رستوران وجود دارد كه غذای فست‌فود در آن سرو می‌شود البته در این رستوران غذای دریایی هم پخته می‌شود. دركل می‌توان جزیره ابوموسی را با یك اتاق 30 متری مقایسه كرد (می‌خندد). جزیره ابوموسی بخشی از سرزمین ماست و شب‌ها اگر آب و هوا خوب باشد می‌توانی چراغ‌های كشور امارات را ببینی.
 همین مسئله باعث می‌شود كه تو وطن‌پرستی‌ات را بیشتر حس كنی. البته هنوز سروكله سرمایه‌گذارها در این جزیره پیدا نشد كه در آن منطقه برج‌سازی كنند و مراكز تجاری و تفریحی بسازند تا فضایی مثل كیش و قشم ایجاد شود.

غواصی در دریای خلیج فارس برایم واقعا لذت‌بخش بود. به‌خصوص كه اولین تجربه غواصی‌ام بوده. هیچ‌كدام از بچه‌های گروه باورشان نمی‌شد اولین‌بار است كه به اعماق دریا می‌آیم و غواصی می‌كنم. معتقد بودند كه خیلی خوب از پس این كار برآمده‌ام همان‌طور كه در فیلم دیدید وقتی به دریا پریدم حسابی ترسیدم و با صدای بلند گفتم یا ابوالفضل. اگر دقت كنید احساس ترس كاملا در چشم‌هایم موج می‌زند چون كپسول‌های غواصی سنگین است و تو فكر می‌كنی هرلحظه به كف دریا می‌رسی ولی داخل آن كپسول‌ها پر شده از اكسیژن و كمك می‌كند روی آب بمانی. بعد از چند دقیقه كم‌كم احساس آرامش می‌كنی و خیالت راحت می‌شود. به هرحال تو می‌توانی با كپسول 50كیلویی خودت را وفق دهی.



جواد نوروزبیگی : به هیچ عنوان جزیره ابوموسی را از دست نمی دهیم

ادعاهای بی‌اساس و البته گاه و بیگاه برخی كشورهای حاشیه خلیج فارس درباره مالكیت جزایر ابوموسی از آن دست اتفاقاتی است كه گرچه پوچ بودنش اظهرمن‌الشمس است اما به هر حال خون هر ایرانی را به جوش می‌آورد. ایرانی جماعت اما آنقدر به ذره ذره خاكش بها می‌دهد كه به طرق مختلف دفاع از تمامیت ارضی كشورش را به رخ همه دنیا بكشد این بار و البته دقیقا در همین راستا این هنرمندان سینما و تلویزیون هستند كه آستین‌ها را بالا زده و دست به كار شده‌اند. فریاد زدن همیشه ایرانی بودن جزایر ابوموسی حالا در سینما و تلویزیون و البته در قاب هنرمندان این صنف به تصویر كشیده می‌شود. جواد نوروزبیگی، تهیه‌كننده فیلمی است كه همه لوكیشن‌های آن در جزیره ابوموسی تصویربرداری خواهد شد. در همین رابطه با او گفت‌وگو كردیم و از چند و چون كار پرسیدیم.

تا به حال فیلمی در ابوموسی ساخته نشده بود

جزیره ابوموسی بخشی از كشور ماست كه در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی به آن پرداخته نشده است. اهالی آن جزیره مثل ما درگیر مسائل روزمره‌ای هستند كه تا به حال از آن صحبت نشده بود. وقتی قصه را خواندم فورا تصمیم به ساخت آن گرفتم. داستان چند نوجوان كه قصد دارند به حرم امام رضا(ع) بروند. فكر كردم خوب است كه این قصه در جزیره ابوموسی اتفاق بیفتد؛ جایی كه لوكیشن‌های زیبا و بكری دارد.

در «آخرین نفر» مردم با جزیره آشنا می‌شوند

موضوع داستان ما قبلا جزیره ابوموسی بود. قصه ما نیاز به مساحت و لوكیشن‌های مختلف نداشت و لوكیشن‌ اصلی همان خود جزیره است. خب اتفاقات داستان باعث می‌شود مردم با جزیره ابوموسی آشنا شوند. دوست دارم فیلم« آخرین نفر» ابعاد بین‌المللی پیدا كند. معمولا سعی كرده‌ام بیشتر كارهایم اكران خارج از كشور هم داشته باشد. برای آخرین نفر هم تلاشم را انجام می‌دهم.

بهترین جا برای زندگی

گرمای این فصل جزیره واقعا نفسگیر است اما وقتی مجبور هستی كاری را انجام دهی باید تحملت بیشتر شود. وقتی برای اولین‌بار به جزیره ابوموسی رفتم باورم نمی‌شد در كشور ما چنین فضای زیبا و طبیعت دست‌نخورده‌ای وجود داشته باشد. یك جزیره كه چه از لحاظ زیبایی و چه از لحاظ ایجاد آرامش چیزی كم ندارد حتی آب و هوای جزیره ابوموسی با اینكه گرم و شرجی است، لذتبخش است. از نظر من این جزیره یكی از بهترین مكان‌ها برای زندگی است.

ابوموسی پاره تن ماست

فكر می‌كنم جزیره ابوموسی پاره‌ای از تن ماست. قسمتی از كشور ما كه كشورهای دیگر می‌خواهند به آن دست پیدا كنند اما ما آنقدر دوستش داریم كه اجازه نمی‌دهیم كسی نگاه چپ به آن بیندازد. جالب این است كه مردم جزیره ابوموسی چه اهل تسنن و چه اهل تشیع آن عاشق محل زندگی‌شان هستند و حاضر نیستند به هیچ عنوان آن را به دست بیگانه بسپارند.


ویدیو مرتبط :
جزیره ابوموسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: ایران آماده گفتگو با امارات درباره جزیره ابوموسی است



اخبار ,اخبارسیاست خارجی ,توافق ایران و 1+5

 

اخبار سیاست خارجی - ظریف: ایران به دنبال همکاری بهتر با عربستان است

وزیر خارجه ایران در یک کنفرانس خبری در کویت تصریح کرد که کشورهای منطقه را فدای توافق ۱+۵ نمی‌کنیم و همچنین اعلام کرد که هنوز تاریخی برای دیدار از عربستان تعیین نشده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، بعد از گفت‌وگوهایی که در کویت صورت داد، اعلام کرد که هنوز تاریخی برای دیدار از عربستان سعودی تعیین نشده است.

وی در خصوص توافق ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) در یک کنفرانس خبری بعد از گفت‌وگو با «شیخ صباح الاحمد الصباح» وزیر خارجه کویت تصریح کرد: این توافقنامه به قیمت از دست دادن کشورهای منطقه نخواهد بود.

ظریف در خصوص سفر به ریاض گفت: ما به عربستان سعودی بعنوان یک کشور مهم و بانفوذ منطقه‌ای می‌نگریم و ما تلاش می‌کنیم تا همکاری با این کشور را به نفع منطقه تقویت کنیم.

ظریف در پاسخ به مسئله جزایر سه‌گانه در ایران گفت که تهران آماده گفت‌وگو درباره یکی از این جزایر به نام «ابوموسی» است.

اخبار سیاست خارجی - فارس