مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

برای عبور از گردنه صراط چه کنیم؟



پل صراط در احادیث،پل صراط

 پرستاری از بیماران، وسیله‌ای است برای عبور از گردنه صراط

 

مومن زرنگ و باهوش است. انسان زرنگ از هر موقعیتی بیشترین استفاده را از آنِ خود می‌نماید. از تهدیدها فرصت می‌سازد. از ناخوشی‌ها و نامرادی‌ها نه تنها شکایت نمی‌کند بلکه با نگاهی خوشبینانه و دلی دریایی و قلبی شاکر، ضمن طی کردن مسیر خروج از مشکلات، بیش از اینکه خارهای پیشِ پا را ببیند گل‌های زیبا و معطر را دیده و تا آنجا که بتواند از آنها  می‌چیند.


در مسیر زندگی، یکی از کارهایی که اجر و پاداش فراوانی دارد، خدمت و رسیدگی به بیماران است. چرا که خداوندِ مهربانتر از مادر، به بیماران توجه خاصی داشته و ایام بیماری بندگان مومنش را به صورت ویژه حساب می‌کند. تحمل درد و بیماری آنان را عبادت به حساب آورده و چندین برابر به آنان پاداش می‌دهد. امام باقر علیه السلام فرمودند:


تب یک شب با عبادت یک سال و تب و درد یک شب با عبادت شصت سال و در سه شب با عبادت هفتاد سال برابری می‌کند. [1]


آری بیماری را عبادت و بیماران را عابدان شب زنده دار، محسوب می‌نماید. و اینگونه، هر کسی هم که به این عابدان خدمت کند، در درگاه خداوند متعال عزیز و محترم شمرده شده و مورد عنایات خاص پروردگار عالم قرار می‌گیرد.


برای خدمت به بیماران نیز، عرصه‌های مختلفی وجود دارد که در بین آنها، پرستاری و رسیدگی به بیمار، ارزش و اهمیت فراوانی دارد.


پرستاری از بیماران آنقدر اهمیت دارد که پیامبر خدا صلى‏‌الله ‏علیه‌ و‏آله وسلّم فرمودند :


هر كس یك شبانه روز بیمارى را پرستارى كند ، خداوند ، او را همراه با ابراهیم خلیل ، برمى‏ انگیزد و به سان برقى پُر درخشش ، از صراط مى‏گذرد . [2]


آری پرستاری از مریض، وسیله ای مطمئن برای عبور از پل صراط بوده و اینچنین، هرکس که دغدغه عبور از صراط را دارد، می‌تواند از این وسیله بهره برده و راه پیش روی خود را هموار نماید.


با این بیان، معلوم می‌شود که سختیهای پرستاری از بیمار، در مقابل آنچه که انسان به دست می‌آورد، هیچ و به مثابه کاهی در مقابل کوهی است.


حال که اینگونه است باید برای این امر مقدس قدم برداشت و به یاری بیماران شتافت. مخصوصا بیمارانی که همراه نداشته و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.


اکنون که پرستاری از بیماری، وسیله‌ای است برای عبور از گردنه صراط، هر که دل در گرو سعادت خویش دارد، می‌بایست عاشقانه برای پرستاری و مراقبت از بیماران بشتابد و کمر همت برای خدمت این عزیزان ببندد.


اما توجه به این نکته ضروری است که هرچه کاری اهمیتش بیشتر باشد به همان میزان، پرداختن به آن نیز می‌بایست بیشتر شود. در مسئله پرستاری بیماران ، هم خود این مسئله اهمیت فراوانی دارد و هم پاداشی که برای آن در نظر گرفته شده بسیار ارزشمند است. چرا که اگر کسی موفق به عبور از پل صراط نشود، قافیه را باخته و جهنم و عذاب سوزان آن را برای خود خریده است.


از این رو، می‌بایست ازسویی به این کار اهتمام بیشتری ورزید و از سوی دیگر دایره پرستاری خود را وسیعتر نمود. برای توسعه میدان خدمت نیز، راه‌های زیادی فراروی انسان قرار دارد که در این میان  "وقف"، چیز دیگریست که جلوه و درخشش ویژه‌ای هم دارد.


وقف برای پرستاری از بیماران، خدمت ماندگاری است که تا قیامت می‌تواند امتداد داشته و زیر پروبال بسیاری از  بیماران رنجور وتنها را بگیرد.


با وقف برای پرستاری از بیماران، می‌توان سرپناهی مطمئن برای خدمت صادقانه و بی‌منت برای تمام بیمارانی که به نوعی نیاز به پرستاری و مراقبت دارند بنا نمود.


با وقف برای پرستاری از بیماران، می‌توان از هم اکنون تا قیامت برای بیماران غریبی که در گوشه‌ی بیمارستان یا در کنج خانه‌ای نیازمند پرستاری هستند چاره‌ای اندیشید و پرستارانی مهربان برای آنان اجیر نمود تا آنان را تروخشک نموده و دردی از دردهای آنان را بکاهند.


وقف برای پرستاری از بیماران، اجر و تأثیر فراوانی دارد. چرا که یک کار است و چند نتیجه. واقف خیراندیشی که با این انگیزه وقف می‌کند از سویی از پاداش وقف بهره مند شده و نامش در زمره واقفین ثبت می‌شود و از سوی دیگر، پاداش ارزشمند پرستاری از تعداد زیادی از بیماران نصیبش شده و نامش در زمره پرستان بندگان خدا، ثبت می‌شود و از سوی دیگر، با این کار برای تعداد زیادی از افراد مستعد، ایجاد شغل و کار می‌نماید.


خدمت و پرستاری آنقدر ارزشمند است که علامه طباطبایی فرموده اند:

«من حاضرم ثواب تمامی نماز شب هایم را با یک شب پرستاری از بیمار عوض کنم»


===========================
 پی نوشت:
[1]- لئالی الاخبارج1ص341
[2]- ثواب الأعمال ، صفحه 341

 

منبع: noorportal.net


ویدیو مرتبط :
از همه ی گردنه های دشوار عبور خواهیم کرد...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاشمی: ایجاد دولتی متشکل از سلایق گوناگون، لازمه عبور از گردنه کنونی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام:اتحاد، همدلی و پرهیز از تشنج لازمه عبور از گردنه کنونی است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، فقدان احزاب نیرومند و فرهنگ کار جمعی را یکی از نقاط ضعف جامعه ما برای اداره کشور خواند و با اشاره به احساس نیاز کشور پس از انقلاب به تشکیلات منسجم و برنامه‌دار گفت: نیاز به حزب نیرومند و برنامه‌دار حتی در طول مبارزه علیه رژیم پهلوی هم احساس می‌شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی حزب جمهوری اسلامی از همین نیاز سر بر آورد و به سرعت در سراسر کشور فراگیر شد.

به گزارش (ایسنا)،آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار اعضای شورای مرکزی جبهه اعتدال‌گرایان انحصارگرایی را آفت اداره درست جوامع خواند و تصریح کرد: در جریان شکل‌گیری و فعالیت حزب جمهوری اسلامی اگرچه بنیانگذاران و فعالان این حزب با نیت صحیح خدمت به نظام و مردم آن را گسترش دادند، اما ذات انحصار و خارج کردن میدان رقابت از سایر نیروها، کارآمدی نیت‌های صحیح را هم کمرنگ کرد.

وی تاکید کرد: گرچه حزب جمهوری اسلامی روحیه انحصار طلبی نداشت، ولی به گونه ای در کشور نفوذ داشت که معمولا نامزدهای این حزب انتخاب می شدند و همین موجب شد به دستور امام راحل فتیله حزب جمهوری اسلامی در جهت ایجاد زمینه فعالیت سایر گروه‌ها پایین کشیده شود.

این عضو مجلس خبرگان ، نفوذ شخصیت، صداقت و کارآمدی حضرت امام را رافع مشکلات کشور پس از انقلاب خواند و تصریح کرد: وجود شخصیت‌های بانفوذ و مورد قبول همیشگی نیست، لذا این احزاب و تشکیل‌ها هستند که ماندگارند و باید بار اداره کشور را با انسجام، برنامه و کارآمدی بر دوش بگیرند.

هاشمی رفسنجانی اداره سیاسی کشور را با دیدگاه سفید و سیاه و حق و باطل را غیرممکن خواند و با اشاره به تجربه تشکیل دولت پس از جنگ تحمیلی گفت: اگر آبادانی و عمرانی کشور پس از پایان جنگ به سرعت و درست صورت گرفت، این امر نتیجه استفاده از نیروهای دلسوز و کارآمد همه سلایق و گروه‌ها بود، چرا که در اختلاف و انحصار پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

وی اداره کشور را با تعادل، انعطاف و مصلحت‌سنجی امکان‌پذیر خواند و تأکید کرد: مدیریت جامعه ایران که حاوی جمعیت‌ها، قومیت‌ها و سلایق گوناگون فکری، سیاسی و اجتماعی است با یک سلیقه، آن هم به صورت افراطی نه به صلاح و نه امکان‌پذیر است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وضعیت کنونی احزاب در ایران، وجود احزاب نیرومند، با برنامه و کارآمد را لازمه تحقق آرمان‌های انقلاب و پیشرفت کشور خواند و گفت: در فقدان این نیاز، خانه احزاب می‌توانست با پیشه کردن اعتدال‌گرایی و همکاری جای خالی احزاب نیرومند را پر کند که متأسفانه محقق نشد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تهدیدات بین‌المللی و مشکلات و مسائل داخلی، اتحاد، همدلی و پرهیز از تشنج و درگیری را لازمه عبور از گردنه کنونی خواند و تصریح کرد: یک گام مهم در تحقق این امر مهم، ایجاد دولتی متشکل از سلایق گوناگون در چارچوب قانون اساسی است تا بتوانیم دشمنان کشور را در ادامه نقشه‌های خود مأیوس سازیم./ایسنا