مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

با توجّه به آیات قرآن، امكان حیات و زندگی در كرات و سیّارات دیگر (غیر از زمین) وجود دارد؟



كرات آسمانی,زندگی در كرات آسمانی

از برخی آیات قرآن كریم، می‌توان فهمید كه در كرات دیگر، آثار حیات وجود دارد

 

با توجّه به آیات قرآن، امكان حیات و زندگی در كرات و سیّارات دیگر (غیر از زمین) وجود دارد؟

از برخی آیات قرآن كریم، می‌توان فهمید كه در كرات دیگر، آثار حیات وجود دارند و در آنجا موجودات زندگی می‌كنند؛ از جمله، خداوند متعال می‌فرماید: « وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَمَا بَثَّ فِیهِمَا مِنْ دَابَّةٍ وَهُوَ عَلَى جَمْعِهِمْ إِذَا یَشَاءُ قَدِیرٌ »[1] و از نشانه‌های «قدرت» اوست، آفرینش آسمان‌ها و زمین و آن چه از «انواع» جنبنده ها در آن دو پراكنده هستند...» از آیة مذكور می‌توان استفاده كرد كه در كرات و فضا و آسمان‌های دیگر، ممكن است موجودات متحرك و زنده‌ای وجود داشته باشند.[2]


در آیة دیگری می‌فرماید: « اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الأرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الأمْرُ بَیْنَهُنَّ... »[3] «خداوند، كسی است كه هفت آسمان را آفرید و از زمین مانند آن‌ها را، فرمانش، در میان آن‌ها، پیوسته نازل می‌شود.» مفسران احتمال داده‌اند كه مراد از «هفت»، تكثیر باشد، ‌یعنی؛ زمین‌های متعدد و نه هفت زمین. به همین خاطر دانشمندان می‌گویند: کرات دیگری وجود دارند كه مانند كرة زمین‌اند و بر گرد خورشید گردش می‌كنند و مركز حیات و زندگی هستند، در هر جامعه ای اگر ‌حیات و زندگی ثابت شود، معلوم می‌شود كه موجوداتی در آن جا هستند.[4]

 

در جای دیگر قرآن كریم می‌فرماید: « وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ...»[5] «پروردگار تو، از حال همة كسانی كه در آسمان‌ها و زمین هستند، آگاه‌تر است.»

 

براساس برخی روایات اسلامی، در كرات آسمانی هم، موجوداتِ زنده وجود دارد. امام باقر (ع) می‌فرماید: «انجیل من وراء قمركم هذا اربعین قمراً ما بین قمر الی قمر مسیرة اربعین یوماً فیها خلقٌ كثیر ما یعلمون انجیل الله خلق آدم اولم یخلقه»[6] از پسِ این ماه شما، چهل ماه دیگر وجود دارد كه بین هر ماه تا ماه دیگر، مسافت چهل روز فاصله است. در آن‌ها آفریدگان فراوانی وجود دارند كه نمی‌دانند؛ آیا خداوند آدم را (در زمین) آفریده یا نیافریده است.»؟


آن چه در پایان قابل بیان است، این است که: در روایات آمده است، «الف الف عالم» وجود دارد یعنی هزاران عالم وجود دارد و موجودات اعم از مجرد و غیر مجرد در آن زندگی دارند ولی هم اکنون انسان ها بدان ها دسترسی ندارند. ممکن است در آینده، بسیاری از کرات کشف گردد و قابل زیستن هم باشد.

پی نوشت ها:
[1] . شوری/ 29.
[2] . مكارم شیرازی، ناصر و همكاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامیه، ج 20، ص 439.
[3] . طلاق/ 12.
[4] . تفسیر نمونه، همان، ج 24، ص 262 ـ 261.
[5] . اسراء/ 55.
[6] . مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، تهران، ج 27، ص 45، باب 15، روایت 6.

 

منبع:andisheqom.com


ویدیو مرتبط :
به وجود امدن حیات در زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امكان وجود حیات در 5 میلیارد سیاره كهكشان راه شیری



 

 

امكان وجود حیات در 5 میلیارد سیاره كهكشان راه شیری

 

دانشمندان به تازگی دریافته اند كه كهكشان راه شیری  بیش از 50 میلیارد سیاره دارد و این در حالی است که راه شیری ، تنها یکی از صدمیلیارد کهکشان موجود  در کیهان است.

به گزارش عصر ایران دانشمندان مشغول در پروژه تحقیق " كپلر " در كنفرانس سالانه " انجمن آمریكایی پیشرفت دانش " در واشنگتن با اعلام این مطلب افزودند كه بر اساس یافته های جدید آنها ، كهكشان راه شیری بسیار بیشتر از تخمین های پیشین ، سیاره دارد و رقم تقریبی سیاره های این كهكشان بیش از 50 میلیارد است. علاوه بر این ، راه شیری 300 میلیارد ستاره دارد.

همچنین بر اساس یافته های جدید دانشمندان این پروژه در بیش از 5 میلیارد سیاره كهكشان راه شیری كه مجموعا 10 درصد سیاره های آن را شامل می شود امكان وجود حیات وجود دارد چرا كه این سیاره ها همچون زمین در شرایط نه چندان سرد و نه چندان گرم به سر می برند.

ویلیام بروكی رییس پروژه كپلر در سخنرانی خود در این كنفرانس سالانه افزود كه تلسکوپ کپلر تا به حال 1235 سیاره را شناسایی کرده  که در آن ها امكان وجود حیات است .

گفتنی است ماموریت اصلی پروژه کپلر بررسی تعداد تقریبی سیاره های کهکشان راه شیری، به ویژه سیاره هایی که در آن ها امکان حیات وجود دارد ، می باشد.

دانشمندان سال های متمادی براین باور بودند که کهکشان راه شیری حدود صد میلیارد ستاره دارد ، اما دانشمندان دانشگاه "ییل " در سال 2010 در تحقیقی جدید اعلام كردند كه كهكشان راه شیری 300 میلیارد ستاره دورن خود جای داده است .  

موضوع امكان وجود حیات در كرات دیگر از دیر باز یكی از كنجكاویهای بشر بوده اما با امكانات موجود علمی انسان ، امكان تحقیق در این باره درگستره كیهانی بسیار اندك است.

اخیرا سازمان فضایی آمریكا (ناسا) پروژه ای را برای بررسی امكان حیات در مریخ با موفقیت به انجام رساند كه یكی از مدیران ارشد این پروژه پروفسور فیروز نادری دانشمند ایرانی متولد شیراز بوده است.... / تحلیل : عصر ایران