سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

یخچال را پر از آذوقه زمستانی کنید!


تابستان فصل میوه و سبزی است. تمام آن‌ها تازه و ارزان در بازار وجود دارند و می‌توانید به راحتی آن‌ها را تهیه كنید اما برای فصل زمستان كه این محصولات در دسترس‌تان نیستند هم باید فكر كنید. به جای آن‌كه سبزی را در گرانی خارج از فصل بخرید، می‌توانید آن را در فصل مناسب بخرید و برای فصول دیگر نگهداری كنید.



تابستان فصل میوه و سبزی است. تمام آن‌ها تازه و ارزان در بازار وجود دارند و می‌توانید به راحتی آن‌ها را تهیه كنید  اما برای فصل زمستان كه این محصولات در دسترس‌تان نیستند هم باید فكر كنید.  به جای آن‌كه سبزی را در گرانی خارج از فصل بخرید، می‌توانید آن را در فصل مناسب بخرید و برای فصول دیگر نگهداری كنید. فقط باید نحوه درست انتخاب و نگهداری آن را بدانید تا هم خواص آن در اثر نگهداری از دست نرود و هم عطر و بوی آن حفظ شود. علاوه‌بر آن باید بدانید هر كدام از این محصولات برای چه غذایی مناسب‌ هستند.





فلفل دلمه‌ای - ادكلن در قابلمه  

فلفل دلمه‌ای را در هر فصلی می‌توانید پیدا كنید اما آن‌ها در این فصل تازه‌تر هستند

بهترین استفاده:

فلفل‌دلمه‌ای به هر غذایی عطر می‌دهد. می‌توانید آن را در هر خوراكی استفاده كنید یا لابه‌لای گوشت به سیخ بكشید و كباب كنید. اگر فلفل شما تازه مانده می‌توانید آن را در سالاد هم خرد و استفاده كنید.

  •   چطور انتخاب كنیم؟
فلفل‌دلمه‌ای‌های قرمز همان سبزها هستند كه بالغ شده‌اند  اما انواع زرد و نارنجی آن‌ها گونه دیگری است كه كمی شیرین‌تر است. موقع خرید بدون درنظر گرفتن رنگ، به پوست آن‌ها دقت كنید. فلفل دلمه‌ای خوب پوست شفافی دارد، بدون چین‌چروك است و موقعی كه آن را فشار می‌دهید كاملا محكم و ترد است.
  •   چطور ذخیره كنیم؟
فلفل‌ها را قبل از این‌كه بشویید در یك كیسه بگذارید و در كشوی مخصوص میوه و سبزی یخچال‌تان قرار دهید. دقت كنید كه حتما خشك باشند چون رطوبت باعث سریع خراب شدن آن‌ها می‌شود.
  •    طول عمر
فلفل‌دلمه‌ای‌های سبز حدود یك هفته با این روش در یخچال می‌مانند اما فلفل‌های قرمز و زرد را حداكثر  4، 5 روز می‌توانید در یخچال نگه‌دارید.





بادنجـــان -  بادنجان‌های چاق تلخ‌اند

خانم‌های ایرانی همیشه به بادنجان نیاز دارند؛ هم كبابی و هم سرخ شده برای خورش. با بادنجان خوب غذاهای لذیذی می‌توان درست كرد. از دستش ندهید.

بهترین استفاده:

بادنجان‌ها را بعد از پوست كندن بشویید و نمك بزنید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. بعد از این‌كه خشك شدند آن‌ها را سرخ كنید و در خورش یا خوراك استفاده كنید. می‌توانید آن‌ها را بسته‌بندی كنید و در فریزر بگذارید و برای مصارف بعدی نگه‌دارید. می‌توانید بادنجان‌ها را بشویید و با پوست روی گاز كباب كنید. آن را ساطوری كنید و برای درست كردن میرزاقاسمی یا خوراك‌های دیگر استفاده كنید. بادنجان كبابی را هم می‌شود در فریزر نگه داشت.

  •   چطور انتخاب كنیم؟
بادنجان خوب را وقتی در دست می‌گیرید به نسبت اندازه‌اش سنگین‌تر به‌نظر می‌آید. سعی كنید بادنجان‌های لاغرتر را انتخاب كنید. بادنجان‌های چاق، هم هسته زیاد دارند و هم احتمال تلخی در آن‌ها بیشتر است. پوست بادنجان باید بنفش تیره و به اندازه كافی براق باشد. به سبز بودن ساقه و برگ‌های تازه و چسبیده به بادنجان هم دقت كنید.
  •    چطور ذخیره كنیم؟
بادنجان را بدون این‌كه بشویید در كیسه پلاستیكی بگذارید و در كشوی میوه‌های یخچال نگه‌دارید.
  •   طول عمر
بادنجان تا 5-4 روز در یخچال سالم می‌ماند. باید سریع آن را مصرف كنید چون بعد از آن تلخ می‌شود.





توت‌فرنگی -   عجله كنید! بعد از 2 روز می‌میرند!

این میوه‌ها مخصوص تابستان‌ هستند و در هیچ فصل دیگری پیدا نمی‌شوند، پس تا فرصت هست از آن‌ها استفاده كنید.

بهترین استفاده:

این میوه‌ها به دلیل شكل و رنگ زیبایی كه دارند برای تزئین شیرینی‌ها مناسب هستند. مثلا برای تارت، پای یا حتی به همراه بستنی برای دسر. اگر حس كردید این میوه‌ها در یخچال‌تان درحال خراب شدن هستند، به سرعت آن‌ها را تبدیل به مربا و شربت كنید. توت سفید را می‌توانید در یك سینی بریزید و زیر آفتاب خشك كنید. با این 2 روش این میوه‌ها را تا پایان سال خواهید داشت.

  •   چطور انتخاب كنیم؟
معمولا میوه‌فروش‌ها میوه‌های سالم را رو می‌گذارند پس به آن‌ها اعتماد نكنید. توت و توت‌فرنگی‌هایی كه در یك كاسه گذاشته‌شده‌اند و به‌نظر درشت و سالم می‌آیند، معمولا فقط لایه روی آن‌ها قابل استفاده است. میوه‌های زیری له و ریز و خراب هستند. از میوه‌فروش بخواهید این میوه‌ها را به مقداری كه می‌خواهید در كیسه بریزد و به شما بدهد. دقت كنید این میوه‌ها له نشده باشند و دانه‌دانه آن‌ها قابل استفاده باشد. توت‌فرنگی باید سفت و پر رنگ باشد. دقت كنید توت‌ها حتما رسیده باشند چون توت نارس در خانه نمی‌رسد.
  •    چطور ذخیره كنیم؟
توت‌ها را در ظرفشویی بریزید، با دقت دانه‌های خراب را جدا كنید و بقیه را بشویید. توت‌های خراب، بقیه را هم خراب می‌كنند. آن‌ها را جایی پهن كنید تا كاملا خشك شوند و بعد در یك بشقاب كه روی آن را پوشانده‌اید، در یخچال بگذارید. توت‌فرنگی را نشسته در یك كیسه پلاستیكی در یخچال بگذارید و هر بار به مقداری كه می‌خواهید مصرف كنید بشویید.
  •   طول عمر
بر خلاف بسیاری از میوه‌ها، میوه‌های این خانواده بعد از چیدن نمی‌رسند. بنابر‌این آن‌ها را كاملا رسیده می‌چینند و به همین دلیل باید آن‌ها را به سرعت مصرف كنید. توت حداكثر 2 روز در یخچال می‌ماند اما توت فرنگی با نگهداری درست تا 5 روز هم در یخچال خواهد ماند.
 




میوه‌های تابستانی -   چطور رسیده‌اش را تشخیص دهیم؟

هلو، زردآلو، آلو و شلیل، میوه‌هایی هستند كه در زمستان پیدا نمی‌شوند، پس تا می‌توانید از آن‌ها استفاده كنید.

بهترین استفاده:

می‌توانید این میوه‌ها را در مربا یا انواع شیرینی‌ها مصرف كنید اما در كنار این، می‌توانید آن‌ها را خشك و در تمام سال از آن‌ها استفاده كنید. آن‌ها را نصف كنید و در یك سینی در آفتاب بگذارید تا خشك شوند. علاوه‌بر این اگر میوه‌های‌تان خیلی رسیده هستند می‌توانید با آن‌ها لواشك درست كنید. آن‌ها را له كرده، با كمی نمك بجوشانید و كف یك سینی پهن كنید تا خشك شوند.

  •   چطور انتخاب كنیم؟
این میوه‌ها را به آرامی فشار دهید. باید نه خیلی سفت باشند و نه نرم. این میوه‌ها باید زدگی نداشته باشند و پوست‌شان كاملا صاف و یكنواخت باشد. میوه را بو كنید. میوه خوب و سالم عطر بسیار خوبی دارد.
  •   چطور ذخیره كنیم؟
اگر میوه‌ها كمی سفت هستند می‌توانید آن‌ها را در دمای اتاق بگذارید. در این دما آن‌ها می‌رسند اما اگر كاملا رسیده هستند، میوه‌ها را در كیسه پلاستیكی بگذارید و در یخچال نگه‌دارید.
  •   طول عمر
آلو و هلو 3 تا 5 روز در یخچال می‌مانند اما شلیل را زودتر باید مصرف كنید.





خیار -    نگهداری در گرم‌ترین جای یخچال

برعكس زمستان كه همه خیارها درختی و درشت هستند، در این فصل می‌توانید خیارهای بوته‌ای و قلمی هم پیدا كنید.

بهترین استفاده:

حالا كه تابستان است، خنكی خیار دلچسب است. آن را در ماست یا سالاد استفاده كنید. حالا كه خیارهای كوچك و مناسب در بازار هست، می‌توانید آن‌ها را با نمك، كمی سركه، آب و سبزی‌های معطر در یك شیشه بگذارید و با آن‌ها خیارشور خانگی درست كنید.

  •    چطور انتخاب كنیم؟
سعی كنید خیارهای كوچكی را انتخاب كنید كه روی آن‌ها لكه یا چین‌وچروك نباشد، نرم نشده باشند و رنگ آن‌ها سبز تیره باشد. خیار كوچك‌تر، دانه‌های كمتری دارد. پوست خیار ویتامین A دارد، بنابر این خیارهایی انتخاب كنید كه پوست آن‌ها قابل خوردن باشد.
  •    چطور ذخیره كنیم؟
خیار به دمای خیلی كم حساس است. بهتر است آن را در گرم‌ترین جای یخچال نگه‌دارید، مثلا آن‌ها را در یك كیسه پلاستیكی بپیچید و در قسمت جلوی یكی از طبقات یخچال نگه‌دارید.
  •    طول عمر
خیار تا 5 روز در یخچال سالم می‌ماند.


ویدیو مرتبط :
باستانی ترین انبار آذوقه کشف شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک یخچال پر از میوه های تازه



نحوه نگهداری میوه ها,راههای نگهداری میوه ها


حتما برای شما هم پیش آمده که میوه‌ها و سبزی‌هایتان را با اینکه در یخچال نگهداری می‌کنید زود خراب و غیرقابل استفاده می‌شوند.

برای بهتر نگه داشتن میوه‌ها باید بدانید كه هر میوه‌ای در یک شرایط خاص بیشتر عمر می كند و سالم می ماند.

بعضی از میوه‌ها مانند میوه‌های مناطق گرمسیری به سرما حساس هستند و اگر در یخچال نگهداری شوند، زودتر خراب می‌شوند؛ میوه‌هایی مثل انبه و آناناس اینگونه هستند و بهتر است آنها را خارج از یخچال در فضایی از آشپزخانه كه به دور از نور مستقیم خورشید است، نگهداری كنید.

موز نیز از همین نوع میوه‌هاست و برای ماندگاری بیشتر، بهتر است آن را در یک كیسه سیاه یا در روزنامه بپیچید و در قسمتی از آشپزخانه با نخ آویزان كنید. قسمت بالای موز كه محل اتصال موزها به هم هستند را نیز اگر فویل پیچ كنید، موزها مدت زمان بیشتری می‌مانند و خراب نمی‌شوند.

سیب از میوه‌های بسیار مقاوم است و اگر ضربه نخورد و در جای خنک نگهداری شود تا 2‌ماه قابل نگهداری است. پس موقع شستن و جابه‌جایی سیب‌ها مواظب باشید ضربه نخورند تا مدت زمان بیشتری سالم بمانند.

خیار اما برعكس سیب، زود پلاسیده و خراب می‌شود. برای بیشتر كردن عمر خیار، آنها را نشسته داخل ظرف دربسته‌ یا میان روزنامه بپیچید و در یخچال نگهداری كنید. اگر خیارها را شستید، كاملا خشكشان كنید و بعد در ظرف دربسته نگهداری كنید. یادتان باشد حتی خیارهای نشسته هم بعد از مدتی شروع به تعریق می‌كنند، پس بعد از چند روز به خیارها سر بزنید و با پارچه‌ای خشكشان كنید یا بعد از قرار دادن خیارها در ظرف، رویشان پارچه‌ای بكشید تا آب حاصل از تبخیر را بگیرد.

روش نگهداری لیموترش نیز مانند خیار است. آنها را در ظرف دربسته درون یخچال نگهداری كنید و اگر آنها را شستید، كاملا خشك كنید و بعد در ظرف دربسته یا درون كیسه پارچه‌ای در یخچال بگذارید.

موقع خرید كیوی سعی كنید آنهایی كه سفت هستند و به نظر نارس می‌آیند را انتخاب كنید و نشسته داخل پاكت كاغذی در یخچال یا بیرون در محیطی خنك قرار دهید. اگر كیوی‌ها رسیده هستند، در كنار میوه‌هایی مثل سیب، گلابی و سیب‌زمینی قرار ندهید زیرا گاز متصاعد شده از آنها باعث می‌شود كیوی سریع‌تر برسد و خراب شود.

هندوانه و خربزه را قبل از قاچ كردن تا چند روز خارج از یخچال می‌توانید نگهداری كنید ولی بعد از قاچ كردن، روی قسمت‌های باقیمانده حتما فویل بكشید، سپس در یخچال قرار دهید تا تازه بمانند.

برای نگهداری بهتر از انگورها، آنها را نشسته داخل كیسه در یخچال بگذارید و فقط قبل از مصرف آنها را بشویید. اگر انگورها را از قبل بشویید و در یخچال بگذارید، دانه‌هایش ترک می خورند.

 

منبع : hamshahrionline.ir