سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کودکان و آموزش جنسی



 

کودکان و آموزش جنسی

 

 

مدتی بود که آرین با سوال‌های سختش، من و پدرش را در خانه، سوال پیچ می‌کرد؛ سوال‌هایی که ما نمی‌دانستیم بهترین روش برای پاسخ دادن به آنها چیست و آیا اصلا باید به آنها جواب داد یا اینکه باید به نحوی آن سوال‌ها را از ذهن او پاک کرد.... وقتی مساله را با دکترش درمیان گذاشتم، او به من گفت: «سن آرین، بهترین موقع برای شروع آموزش جنسی است.

 

شروع به موقع این آموزش‌ها بهترین روش برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های مختلف، به خصوص سوءاستفاده جنسی از کودکان است. او باید برای حفظ ایمنی فردی با این نکات آشنا شود.» از توصیه دکتر تشکر کردم و به خانه آمدم اما مدام ذهن‌ام مشغول بود که چه‌طور باید این آموزش‌ها را به آرین ۴ ساله‌ام بدهم. فکرم به جایی نرسید و تصمیم گرفتم دوباره به سراغ دکتر بروم و از او بپرسم که چه طور باید به کودکی در این سطح، آموزش داد.

 

این نکته شاید برای شما هم جالب باشد که دکتر می‌گفت نه تنها در سطح مهدکودک و کودکستان، که برای بچه‌های کلاس اولی و پنجمی و حتی برای دوره راهنمایی آنها برنامه آموزشی خاصی وجود دارد که براساس درک آنها و آمادگی پذیرش موضوع تنظیم شده است.

 

به علاوه، دکتر، کتابی با عنوان راهنمای ایمنی کودکان به من هدیه داد که در آن علاوه بر اصول ایمنی مراقبت از کودکان، در این باره نیز مفصل و پله‌پله آموزش داده شده است. براساس این کتاب شروع کردم به گفتگوهای دوستانه و بازی‌ها و داستان‌های کودکانه‌ای که توسط آن آرین با مالکیت بر بدن‌اش آشنا شود و یاد بگیرد که به تماس‌ها و نوازش‌های غیرایمن دیگران به بدن خود «نه» بگوید.

 

دکتر به من گفت در ابتدا باید به آرین بگویم خدا خیلی ما را دوست دارد و بهترین هدیه او به هر یک از ما، بدن ماست. بدن ما کمک می‌کند راه برویم، بازی کنیم، بنشینیم و ... به همین دلیل باید از بدن‌مان حفاظت کنیم و مراقب آن باشیم. او از من خواست تا چند روش مراقبت از بدن را از آرین بپرسم و سطح اطلاعات‌اش را متوجه شوم.

 

جواب‌های‌آرین برایم جالب بود: «خوردن، خوابیدن، لباس پوشیدن برای این است که بدن‌مان پوست‌اش خراب نشود! تازه مادرجون گفته آفتاب پوست‌ام را خراب می‌کند و باید کلاه نقاب‌دار بگذارم». آنچه متوجه شدم این بود که تا حالا توانسته بودم به صورت عملی برخی آموزش‌ها را به او بدهم و او به خوبی می‌دانست بخش‌های خصوصی بدن‌اش، یعنی جاهایی که با لباس زیر پوشیده می‌شوند، خصوصی است و هیچ‌کس نباید جز پدر و مادر یا پزشک، آنها را ببیند.

 

او این موضوع را به خاطر تاکید من در پوشیدن سریع لباس زیرش بعد از خروج از دست‌شویی یا حمام متوجه شده بود. وقتی داستانی را این‌طور برایش‌ تعریف کردم: «محمود یک زیرشلواری جدید و قشنگ پوشیده بود و می‌خواست آن را به دوستان‌اش نشان دهد.

 

آیا او اجازه این کار را داشت و می‌توانست شلوارش را بکشد پایین؟» آرین سریع گفت: «نه، یک بار دیگه که لباس‌اش تنش نبود از توی کشوی لباساش باید به بچه‌ها نشون بده ولی نباید لخت بشه.» در همین قالب به او یاد دادم تماس‌های غیرایمن، یعنی رفتارهایی که او را عصبی و ناراحت کند (لگد زدن، قاپیدن و یا دست کشیدن به بخش‌های خصوصی بدن بدون هیچ دلیل موجهی) او باید در مقابل آنها بایستد و «نه» بگوید. . شما هم با بچه‌های‌تان شروع کنید. مبادا دیر شود.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آموزش جنسی کودکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آموزش مسائل جنسی به کودکان سنین مختلف



 

 

آموزش مسائل جنسی به کودک

 

فرزندان ما در هر سنی تا چه میزان باید با مسائل جنسی آشنا باشند؟در این مقاله به اين موضوع مي‌پردازيم که درباره‌ي مسائل جنسي، کودکان در هر سني تا چه ميزان بايد اطلاعات داشته باشند. به خاطر داشته باشيد بهترين آموزگار براي کودکان والدين مي‌باشند.

 


بچّه‌ها بايد : تا سن 5 سالگي


1- نام صحيح اعضاي بدن از جمله اعضاي تناسلي را بدانند.


2- درک کنند که نوزادان از رحم مادر متولد مي‌شوند.


3- مفهوم فضاي خصوصي را هنگام تعويض لباس و رفتن به توالت بدانند. به ويژه ضروري است کودکان 5 ساله تفاوت خصوصي و سري را بفهمند.


4- بتواند به راحتي با والدين يا فرد بزرگسال قابل اعتماد ديگري، درباره جنسيت صحبت کنند.


5- نسبت به هويت مذکر يا مونث خود عزت نفس داشته باشند.

 


بين 6 تا 9 سالگي


بچّه‌ها بايد:


1- بتوانند توليد مثل حيوانات و گياهان را به عنوان بخشي از چرخه حيات درک کنند.


2- در پاسخ به سوالاتي چون «نوزادان از کجا مي‌آيند؟» «چطوري به دنيا مي‌آيند» چيزهاي شنيده باشند.


3- از تفاوت بين دو جنس آگاه باشند و بتوانند نام صحيح اندام تناسلي خود و جنس مخالف را نام ببرند.


4- درک کلي از ايدز و عفونت‌هاي ديگري که از طريق جنسي منتقل مي‌شود داشته باشند.


5- نسبت به سلامت کلي و نيازهاي ايمني بدن خود مسئوليت روزافزون پيدا کنند و بهداشت شخصي خود را با مسواک زدن، دوش گرفتن، رعايت تغذيه مناسب و غيره حفظ کنند.


6- مفاهيم دوستي و عدالت را بفهمند و بتوانند احساسات خود را با والدين يا افراد بزرگسال قابل اعتماد ديگر درميان بگذارند.

 


بين 9 تا 13 سالگي


بچّه‌ها بايد:


1- جنسيت را به عنوان بخشي طبيعي از زندگي درک کنند.


2- با تغييرات طبيعي دختران و پسرها در دوران بلوغ (عادت ماهيانه و احتلام) آشنا شوند.


3- بتوانند با ديگران دوست شوند و دوستي‌هايشان را حفظ کنند. (معمولاً با هم جنس‌هاي خودشان)


4- روند توليد مثل و از جمله مفاهيمي چون: آميزش جنسي، پدر و مادرشدن، سقط جنين و جلوگيري از بارداري را درک کند.


5- بدانند سوء استفاده جنسي چيست؟ چگونه مي‌توان آن را تشخيص داد و در موقعيت‌هاي بالقوه خطرناک چگونه بايد رفتار کرد.


با توجه به مراحل رشد کودک، به پرسشهاي او پاسخ دهيد. هر چه سن او کمتر است پاسخ‌ها را عيني‌ تر و با لحن جدي بگوييد. جواب آنها را حداکثر در دو تا سه جمله بدهيد. بچه‌هاي ده- دوازده ساله به اطلاعات بيشتري نياز دارند که مي‌توان از طريق کتاب‌ها، جزوه‌ها و کلاس‌هاي آموزي به آنها دست يافت.

tebyan.net