سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کم خوابی و استرس باعث پیری زودرس می شوند



 

خواب ناکافی واسترس

 

استرس های سلولی و رادیکال های آزاد یکی از علل مهم پیری زودرس پوست هستند که عواملی چون مصرف دخانیات، آلودگی هوا، سوء تغذیه، رژیم های سخت و خواب ناکافی، تشدید کننده این عارضه هستند.

 

دکتر بهروز باریک بین در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا واحد علوم پزشکی ایران، ضمن بیان مطلب فوق گفت: به کرات دیده می شود در افرادی که به واسطه مشاغل خاص مانند پرستاران مجبور به انجام کار در شیفت شب هستند، چین و چروک و پیری زودرس پوست بیشتر دیده می شود که مهمترین علت آن نیز کم خوابی و سیکل نادرست خواب و بیداری در آنان است و در نتیجه موجب استرس روحی و تغییرات ثانوی در سلول ها می شود.

 

وی تصریح کرد: به طور کلی داشتن آرامش روحی و دوری از استرس یکی از رموز مهم سلامتی و داشتن پوست شاداب و جلوگیری از پیری زودرس پوست است.

 

این متخصص پوست و مو در پایان توصیه كرد: بهتر است، فرصت کافی برای خواب مناسب در برنامه روزانه افراد قرار گیرد تا با ایجاد آرامش روحی در خود و اطرافیان از استرس ها و اضطراب روزانه کاسته شود؛ چرا که این مسئله به صورت ناخودآگاه اثر مهمی بر سلامت عمومی و همچنین سلامت پوست دارد.


ویدیو مرتبط :
درمان پیری زودرس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کم خوابی موجب پیری زودرس می شود



 

مردان و زنانی که بیشتر یا کمتر از شش تا هشت ساعت در شب می خوابند احتمالا چهار تا هفت سال زودتر پیر می شوند. بی خوابی و پرخوابی تاثیرات مضری بر عملکرد فرد، زمان پاسخگویی به عوامل محیطی و توجه یا تمرکز افراد بر موارد مختلف دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل پایگاه اینترنتی روزنامه پاک تریبیون از اسلام آباد ،‌ میزان خواب هر فرد با کیفیت زندگی وی نظیر فعالیت های اجتماعی، ذهنی و سلامت بدن و مرگ زودهنگام شخص ارتباط دارد.

جین فری محقق دانشگاه پزشکی یونیورسیتی کالج لندن که رهبری این مطالعه را برعهده داشت گفت" نتیجه مهمی که از این مطالعه حاصل شد این است که به نظر می رسد میزان خواب هر فرد با ضعف عملکرد شناختی فرد در بعد از میانسالی ارتباط دارد."

محققان متوجه شدند زنان با هفت ساعت خواب در شب بیشترین میزان عملکرد شناختی را خواهند داشت. میزان عملکرد شناختی زنان در صورتیکه شش ساعت در شب بخوابند تفاوت چندانی با هفت ساعت خواب ندارد.

نتیجه این تحقیق نشان داد عملکرد شناختی در میان مردانی که گفته بودند شش ، هفت یا هشت ساعت خوابیده اند مشابه بود و این عملکرد در مردان زمانی دستخوش تغییرات منفی می شود که کمتر از شش ساعت یا بیشتر از هشت ساعت بخوابند.

در این تحقیق از اطلاعات پنج هزار و چهارصد و سی و یک نفر از شرکت کنندگان در تحقیق وایتهال دو استفاده شد که بیش از ده هزار کارمند مستقر در لندن بین سنین سی و پنج تا پنجاه و پنج سال در بیست اداره دولتی در سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج در ان شرکت کرده بودند.

نویسندگان این تحقیق اعلام کردند خواب کافی و با کیفیت برای عملکرد و سلامت بشر عاملی اساسی است.... / تحلیل : عصرایران