سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چرا همیشه احساس خستگی می کنید؟


یکی از مشکلات بزرگ در ساعات مختلف کاری، احساس خستگی است که عبور عقربه‌های ساعت از روی صفحه را کند (!) و رسیدگی به امور را دشوار می‌کند. چگونه می‌توان بر خستگی غلبه کرد و همیشه پرانرژی بود؟


مجله زندگی ایده آل: یکی از مشکلات بزرگ در ساعات مختلف کاری، احساس خستگی است که عبور عقربه‌های ساعت از روی صفحه را کند (!) و رسیدگی به امور را دشوار می‌کند. چگونه می‌توان بر خستگی غلبه کرد و همیشه پرانرژی بود؟

خستگی و کسالت یکی از مشکلاتی است که همه افراد بارها با آن مواجه شده‌اند. گاهی اوقات خودمان هم دلیل این خستگی را متوجه نمی شویم و به هر دری می‌زنیم تا با این خستگی به ویژه  در محل کار مبارزه کنیم. اما بد نیست بدانید خستگی دلایل مختلفی دارد که اگر بتوانید دلیل خستگی خود را شناسایی کنید، به راحتی می‌توانید آن را برطرف کنید. دلایل خستگی را بخوانید و راه‌های همیشه پرانرژی بودن را بیاموزید.

بیماری قلبی

اگر حین انجام فعالیت‌های روزانه احساس خستگی شدید کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا این نوع خستگی می‌تواند یکی از عوارض بیماری قلبی باشد و حتما با یک پزشک متخصص قلب مشورت کنید. ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی، استفاده از داروهای مناسب و روش‌های درمانی می‌تواند بیماری‌های قلبی را کنترل و به ذخیره انرژی کمک کند.

خستگی ناپذیر شوید

عفونت دستگاه ادراری

سوزش دستگاه‌های ادراری و تکرر ادرار از علائم عفونت دستگاه ادراری است؛ اما همیشه عفونت با چنین عوارض رایجی خود را نشان نمی دهد و در این موارد خستگی تنها عارضه مشخص است اگر آزمایش ادرار وجود عفونت را نشان ‌می دهد، با مصرف آنتی بیوتیک‌های تجویزی پزشک این عفونت برطرف می‌شود و طی یک هفته خستگی نیز از بین می‌رود.

خشک شدن آب بدن

خستگی می‌تواند از علائم کم شدن آب بدن باشد. وقتی ورزش می‌کنید یا کار بدنی سخت انجام می‌دهید، بدن برای خنک ماندن به آب بیشتری نیاز دارد. اگر حین کار احساس تشنگی کردید، یعنی بدن​تان کم آب شده است بنابراین قبل از انجام هر فعالیت فیزیکی حداقل 2 فنجان آب بنوشید. این کار قند خون را در حالت طبیعی نگه می‌دارد و از بروز حالت خستگی جلوگیری می‌کند زیرا وقتی قند خون پایین می‌آید، فرد احساس کسلی و خستگی می‌کند. برای جلوگیری از خستگی ناشی از کم خوری حتما صبحانه را در برنامه غذایی خود قرار دهید و سعی کنید در هر وعده غذایی خود حتما از پروتئین و کربوهیدرات‌ها استفاده کنید.

کمبود خواب

خواب آلودگی می‌تواند روی سلامت و قدرت تمرکز شما تاثیر منفی بر جای بگذارد. افراد بزرگسال به طور متوسط باید هر شب 8-7 ساعت بخوابند بنابراین خواب شبانه را در اولویت قرار دهید و یک برنامه منظم برای آن تنظیم کنید. لپ تاپ، تلفن همراه و هر نوع وسیله الکتریکی - مکانیکی را از اتاق خواب خود بیرون ببرید تا روز بعد سرحال سرکار خود حاضر شوید. اگر باز هم مشکل داشتید، حتما به یک پزشک مراجعه کنید. شاید به یکی از اختلالات خواب مبتلا شده باشید.

افسردگی

ممکن است شما به افسردگی به عنوان یک اختلال احساسی و روانی نگاه کنید، اما باید بدانید افسردگی می‌تواند مشکلات فیزیکی فراوانی ایجاد کند. خستگی، سردرد و کاهش اشتها از رایج ترین عوارض افسردگی است. اگر بیش از 2 هفته احساس خستگی، ناراحتی و بی حوصلگی کردید حتما با پزشک مشورت کنید زیرا افسردگی بیماری است که با استفاده از روش‌های درمانی صحیح و استفاده از دارو حتما درمان می‌شود.

آپنه خواب

 بعضی افراد تصور می‌کنند که خواب کافی دارند، غافل از اینکه آپنه خواب باعث اختلال در کیفیت خواب می‌شود، زیرا در اثر آپنه خواب در طول شب بارها به طور موقت تنفس شان قطع می‌شود و هر وقفه در تنفس برای لحظاتی فرد را از خواب بیدار می‌کند؛ اما خود فرد از آن بی اطلاع است بنابراین 8 ساعت را در تختخواب سپری می‌کنید اما واقعا 8 ساعت خواب خوب ندارید. برای مقابله با این مشکل اول از همه اگر چاق هستید وزن خود را کم کنید، سیگار را ترک کنید و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص تنفسی که مختص آپنه خواب است بخوابید، زیرا این دستگاه‌ها کمک می‌کند تا راه‌های عبور هوا حین شب باز باشد و مشکل تنفسی پیدا نکنید.

پرکاری تیروئید

تیروئید غده کوچکی در ناحیه گردن است که مسئول کنترل متابولیسم است. متابولیسم پروسه‌‌‌‌‌ای است که طی آن بدن سوخت را به انرژی تبدیل می‌کند. وقتی این غده فعالیت نمی کند، متابولیسم بسیار کند می‌شود و فرد احساس کسالت و خستگی کرده و دچار افزایش وزن می‌شود. اگر با انجام آزمایش خون متوجه شدید میزان هورمون تیروئید شما کم است، با استفاده از هورمون‌های ترکیبی می‌توانید آن را به حالت طبیعی بازگردانید.

دیابت

در افراد مبتلا به دیابت میزان زیادی از قند خون به جای اینکه وارد سلول‌های بدن شود در جریان خون باقی می‌ماند، در حالی که باید وارد سلول‌های بدن شده و به انرژی تبدیل شود. در نتیجه بدن حالتی پیدا می‌کند که با وجود صرف کافی مایعات، آب کمی دارد. اگر خستگی بدون دلیل در شما ادامه داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید و آزمایش دیابت انجام دهید. برای درمان بیماری دیابت از ایجاد تغییرات در روش زندگی مثل پیروی از یک رژیم غذایی صحیح و ورزش آغاز کنید. روش‌های درمانی انسولین و استفاده از داروهای مخصوص نیز به پروسه تنظیم قند خون کمک می‌کند.

شیفت کاری شب

کار کردن در شیفت شب می‌تواند ساعت بیولوژیکی بدن را دچار اختلالاتی کند. ممکن است زمانی که سرکار هستید و باید بیدار بمانید احساس خستگی کنید و در طول روز با مشکل خواب مواجه شوید. برای مقابله با این مشکل وقتی در روز مجبور هستید استراحت کنید، سعی کنید در معرض نور خورشید قرار نگیرید یا مدت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب را محدود کنید. اتاق خود را تاریک، خنک و ساکت نگه دارید، اگر همچنان با مشکل بی خوابی مواجه بودید با پزشک مشورت کنید، در این موارد مصرف مکمل‌ها و داروها می‌تواند موثر باشد.

خستگی ناپذیر شوید

وقتی بدن سوخت کافی ندارد

کم خوری باعث بروز خستگی می‌شود، البته غذاهای ناسالم خوردن و به شیوه نادرست غذا خوردن نیز مشکل آفرین است. پیروی از یک رژیم غذای متناسب، قند خون را در حالت طبیعی نگه می‌دارد و از بروز حالت خستگی جلوگیری می‌کند زیرا وقتی قند خون پایین می‌آید، فرد احساس کسلی و خستگی می‌کند. برای جلوگیری از خستگی ناشی از کم​خوری حتما صبحانه را در برنامه غذایی خود قرار دهید و سعی کنید در هر وعده غذایی خود حتما از پروتئین و کربوهیدرات‌ها استفاده کنید.

مصرف بیش از حد کافئین

مصرف متعادل کافئین باعث بهبود هوشیاری و قدرت تمرکز می‌شود؛ اما اگر در مصرف آن زیاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌روی شود، ضربان قلب، فشار خون و میزان نگرانی و دلواپسی افزایش پیدا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد اگر این حالات زیاد باشد می‌تواند باعث بروز خستگی و کسالت شود. برای مقابله با این حالت مصرف نوشیدنی‌ها و مواد کافئین‌‌‌‌دار مثل قهوه، چای، شکلات و داروهای حاوی کافئین را محدود کنید و البته این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که توقف ناگهانی مصرف کافئین می‌تواند خستگی بیشتری ایجاد کند.

کم خونی

کم خونی اصلی‌ترین دلیل بروز کسالت و خستگی در خانم‌هاست. از دست رفتن خون در دوران قاعدگی بانوان باعث کمبود آهن می‌شود و زنان را در معرض خطر فقر آهن و کم خونی قرار می‌دهد و این در حالی است که وجود سلول‌های گلبول قرمز خون برای بدن ضروری است زیرا آنها مسئول حمل اکسیژن به بافت‌ها و ارگان‌های بدن هستند. برای مقابله با کم خونی و فقر آهن از مکمل‌های آهن و غذاهای غنی از آهن مثل گوشت، جگر، انواع لوبیاها و غلات غنی شده استفاده کنید.


ویدیو مرتبط :
رفع احساس خستگی حتما ببینید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا همیشه احساس خستگی می کنیم؟



چرا همیشه احساس خستگی می کنیم؟,علت احساس خستگی

چرا همیشه احساس خستگی می کنیم؟
اگر همیشه احساس خستگی می کنید، این مطلب را بخوانید.
 یک متخصص خون و آنکولوژی با اشاره به اینکه کمبود آهن و اسیدفولیک شایع‌ترین نوع کم‌خونی است، افزود: فقر آهن در خون سبب کاهش و کوچک شدن گلبول‌های قرمز می‌شود در نتیجه عمل تبادلات اکسیژن و دی اکسید کربن به خوبی صورت نمی‌گیرد و سلول‌ها با وجود کمبود اکسیژن نمی‌توانند سوخت و ساز مواد قندی را به خوبی انجام دهند و این حالت برای فرد ضعف و بی‌حالی را در پی دارد.
دکتر احمد روان پارسا پیرامون احساس خستگی بیش از حد در برخی افراد اظهار کرد: این نوع خستگی دلایل متعددی از قبیل افسردگی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی، غذای ناکافی، کم کاری تیروئید، حساسیت غذایی و از همه مهمتر فقر مولکول آهن در خون دارد.
 وی با اشاره به اینکه مقدار انرژی موجود در بدن که به واسطه مصرف غذاها به وجود می‌آید نیز در بروز احساس خستگی موثر است، گفت: وقتی بدن به علت نخوردن غذا، اختلال در جذب غذا یا حجم بالای فعالیت نامتناسب با میزان انرژی مصرفی دچار افت انرژی شود خستگی مفرط بروز پیدا خواهد کرد. این متخصص خون و آنکولوژی در مورد قند ذخیره در خون گفت: مقدار قند موجود در بدن به شکل گلیکوژن بین 300 تا 400 گرم در خون است که تنها می‌تواند انرژی نصف روز یک فرد بالغ را تامین کند بنابراین انرژی اصلی مورد نیاز انسان از طریق سوختن چربی‌ها تامین می‌شود.
وی دلیل خستگی مفرط در بیماران عفونی را کمبود قند خون دانست و گفت: در این نوع بیماری‌ها معمولا افراد از مواد قندی کمتری استفاده می‌کنند و به همین دلیل بدن برای تامین انرژی مورد نیاز باید از چربی‌ها استفاده کند که در این شرایط با سوخت ناقص چربی‌ها به دلیل کمبود قند خون موادی مثل اسیدلاکتیک در بدن ترشح می‌شود که خستگی عضلات را در پی دارد. بنابراین کبد، این اسید را در زمان استراحت فرد از جریان خون حذف می‌کند و مشکل برطرف می‌شود.
این متخصص خون و آنکولوژی از دیگر علل خستگی مفرط را تنگ بودن مجرای عروقی دانست و گفت: در این صورت اکسیژن، مواد قندی و جریان خون رسانی با سرعت مناسب در بدن انجام نمی‌شود و انرژی به مقدار کافی به بافت‌ها و عضلات بدن نمی‌رسد که در این حالت فرد احساس خستگی مفرط می‌کند. البته کم خوابی هم در تشدید این موضوع بی‌اثر نیست.
دکتر پارسا گفت: عدم وجود ویتامین‌ها، املاح و مواد معدنی به میزان کافی در بدن موجب برهم خوردن تبادلات بیوشیمیایی و روابط بین دستگاه‌ها می‌شود که موجب افت انرژی و در نتیجه بروز احساس خستگی می‌شود. وی کم خونی را از دیگر علل احساس خستگی مفرط دانست و با اشاره به اینکه کمبود آهن و اسیدفولیک شایع‌ترین نوع کم خونی است، افزود: فقر آهن در خون سبب کاهش و کوچک شدن گلبول‌های قرمز می‌شود در نتیجه عمل تبادلات اکسیژن و دی اکسید کربن به خوبی صورت نمی‌گیرد و سلول‌ها با وجود کمبود اکسیژن نمی‌توانند سوخت و ساز مواد قندی را به خوبی انجام دهند و این حالت برای فرد ضعف و بی‌حالی را در پی دارد.
دکتر پارسا با بیان اینکه میزان استاندارد آهن و قند خون بین 90 تا 100 میلی گرم در خون است، گفت: جذب آهن از طریق مصرف جگر، گوشت قرمز به ویژه گوشت گوساله، تخم کدو، کشمش و خرما صورت می‌گیرد البته فعالیت بدنی زمینه جذب آهن را افزایش می‌دهد و در صورت تامین نشدن آهن مورد نیاز بدن از این طریق می‌توان زیر نظر پزشک از مکمل‌های دارویی و قرص آهن استفاده کرد.
این متخصص خون و آنکولوژی با اشاره به وجود دلایل ژنتیکی برای فقر آهن گفت: علاوه بر زمینه ژنتیکی نوعی پروتیین در خون وجود دارد که وظیفه آن انتقال مولکول آهن از نقطه‌ای به نقطه دیگر است که اگر وظیفه خود را به درستی انجام ندهد مشکل کمبود آهن به وجود می‌آید.
البته نوعی پروتیین در بدن برای جا به جایی نیاز به جذب مولکول آهن دارد که اگر مولکول جذب شده را رها نکند این بار فقر آهن در بدن به شکل دیگری به وجود می‌آید ولی همیشه یک مقدار آهن در کبد به صورت ذخیره شده وجود دارد. دکتر پارسا افزایش میزان مولکول آهن در بدن را باعث به وجود آمدن اختلال در اعضای بدن به ویژه کبد دانست و افزود: مصرف مکمل‌های غذایی و قرص‌های آهن باید زیر نظر پزشک متخصص و با بررسی میزان آهن در آزمایش خون باشد در غیراین صورت عوارض جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.
 این متخصص خون و آنکولوژی در مورد درمان خستگی مفرط گفت: برای درمان این مشکل ابتدا نیاز به یک تشخیص صحیح است که خستگی مفرط از کدام دلیل و یا حاصل کم کاری کدام عضو بدن است تا بتوان از مراحل بعدی درمان با سرعت بیشتر و هزینه‌های کمتر عبور کرد.
وی با اشاره به مراحل دیگر درمان افزود: ورزش باعث بالا رفتن سرعت گردش خون و در نتیجه رسیدن مواد قندی بیشتری به عضلات و همچنین موجب دفع مواد زاید و چربی‌های اضافی از بدن می‌شود و در درمان این بیماری نقش موثری دارد. دکتر پارسا در پایان با تاکید بر اهمیت نوع تغذیه و زمان استفاده از آن افزود: استفاده روزانه 8 لیوان آب در کنار استراحت به میزان کافی به صورت خواب موجب ترمیم بدن می‌شود و در کنار اینها استفاده از 3 نوع میوه جذب مواد معدنی و املاح مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.
منبع : salamatnews.com