سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چرا دست و پایمان خواب می رود؟



خواب رفتن دست و پا,علت خواب رفتن دست و پا,خواب رفتن و کرختی دست و پا

چرا دست و پایمان خواب می رود؟
خواب رفتن و کرختی یک عضو، بیماری تلقی نمی‌شود بلکه نوعی نشانه است.
 ناهید بلادی مقدم درباره علل «خواب رفتن» اعصاب بدن اظهار کرد:

گرفتگی عصب در آن عضو یا اندام که می‌تواند به دلیل گرفتگی شبکه عصبی باشد، تحت فشار بودن عصب و نخاع به دلیل عوارضی چون دیسک ستون فقرات، گردن و کمر یا ضایعات نخاعی مانند تومور نخاع همچنین التهاباتی از نوع MS یا عفونت نخاع می‌تواند باعث «خواب رفتن اعضا» شود.
وی افزود: کرختی عضو ممکن است مربوط به مغز و برخی اختلالات مغزی نیز باشد.
بلادی مقدم اضافه کرد: خواب رفتن و کرختی یک عضو، بیماری تلقی نمی‌شود بلکه نوعی نشانه است که در صورت ماندگاری و همراه بودن با نشانه‌های دیگر و اختلال در عملکرد روزانه فرد می‌تواند علامت یک بیماری باشد. به عبارتی در صورتی که خواب رفتن یک عضو گذرا باشد و نشانه دیگری نیز همراه آن نباشد نگران کننده نیست.
به گفته وی، گاهی نیز کرختی عضو با نشانه‌های دیگر همراه نیست که ممکن است ناشی از مسائل روحی و استرس فرد باشد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: در صورت ماندگار بودن این حالت باید با پزشک مشورت شود تا بر اساس شرح حال بیمار و معاینات لازم نتیجه‌گیری لازم صورت گیرد.
منبع : salamatnews.com



ویدیو مرتبط :
‫چرا پایمان خواب می رود؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه‌های رفع خواب رفتن دست



 

 

خواب رفتن دست,خواب رفتن دست و پا

 

وقتی که دست خواب می رود باعث ایجاد حس سوزن سوزن شدن و یا سوزش در انگشتان دست می شود.

اگر مدام دستتان خواب می رود به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند با تشخیص علت این مشکل، راه های درمانی مناسبی به شما پیشنهاد کند.

یکی از علل اصلی خواب رفتن انگشتان دست، کاهش جریان خون در آن است.

 

درمان خانگی خواب رفتن انگشتان دست

1- روی دست خود یخ بگذارید. مقداری یخ را در حوله و یا نایلون بپیچید و آن را روی دست خود بگذارید. این کمپرس سرد را چندین بار در روز و هر بار به مدت 20 دقیقه استفاده کنید. این کار سبب افزایش گردش خون در انگشتان دست می شود و احساس خواب رفتگی را کاهش می دهد.

2- انگشتان خود را خیس کنید . مقداری آب سرد و نمک را در یک ظرف مخلوط کنید و دست خود را داخل آن فرو برید. دست خود را 20 دقیقه در آن نگه دارید. این کار نیز سبب افزایش گردش خون می شود.

 

3- رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. بعضی از موادغذایی احساس خواب رفتگی دست را بدتر می کنند؛ مثل گندم، مرکبات، سیب زمینی، شیر و گوجه فرنگی .ولی مواد غذایی که پتاسیم بالایی دارند، مانند موز برای شما بسیار مناسب هستند.

 

یکی از علل اصلی خواب رفتن انگشتان دست، کاهش جریان خون در آن است

4- از گیاهان دارویی استفاده کنید، مانند رزماری، آویشن و مریم گلی. این گیاهان دارویی باعث افزایش گردش خون و تقویت عضلات می شوند.

 

خوردن سوپی دارای سیر و زنجبیل، به میزان دو بار در روز می تواند به شما در رفع این مشکل کمک کند. گیاه جینکوبیلوبا نیز به افزایش گردش خون کمک می کند.

5- دست و انگشتان خود را ماساژ دهید. این کار سبب افزایش گردش خون می شود.

 

6- ورزش کنید. مچ دست خود را بچرخانید، آن را خم کنید و به آن نرمش دهید. این تمرینات را چند بار در روز انجام دهید.

 

7- مصرف سیگار را ترک کنید. کشیدن سیگار، گردش خون را کاهش می دهد. افراد سیگاری معمولاً تجربه خواب رفتگی انگشتان را دارند.

 

8- به مقدار کافی استراحت کنید و بخوابید. خواب کافی علاوه بر ایجاد حس راحتی و شادابی، به بهتر شدن گردش خون در بدن کمک می کند.

 

9- از هوای سرد اجتناب کنید. هوای سرد احساس خواب رفتگی و گزگز انگشتان دست را تشدید می کند.

 

* هشدار

اگر همراه با خواب رفتگی دست، احساس سرگیجه و تنگی نفس دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا این حالت می تواند علامت یک بیماری جدی باشد.