سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چرا از هر 10 ایرانی‌ یك نفر بیماری كلیه دارد؟


اشتباهاتی كه هر روز از شما سر می‌زند، می‌تواند پس از چند سال شما را به بخش دیالیز بیمارستان‌ها بكشاند.


مجله سیب سبز - الناز مظاهری: بسیاری از ما عادت كرده‌ایم كه شانس بدمان را علت مبتلا شدن به بیماری‌ها بدانیم و گاهی هم ژن‌های بیمار را دلیل درد كشیدن‌مان می‌دانیم. اینكه شانس در ابتلا به بیماری دخیل است و ژن‌ها هم در این زمینه بی‌اثر نیستند درست است. اما در اغلب موارد، عادات نادرست غذایی و انتخاب سبك زندگی نامناسب است كه بی‌آنكه بدانید، می‌تواند سلامت و یا جان شما را به‌خطر بیندازد.

در پایان سال 1393، محمدرضا گنجی، رئیس انجمن نفرولوژی ایران اعلام كرد كه از هر 10 ایرانی یك نفر با بیماری‌های كلیه دست و پنجه نرم می‌كند و دو سال قبل از آن هم اعلام شده بود كه ایران در زمینه شروع و بروز سنگ سازی كلیه از كشورهای منطقه سبقت گرفته است. این را که چطور ایرانی‌ها با دست خودشان كلیه‌های خود را بیمار می‌كنند درادامه آورده‌ایم.

كم آب می‌خورید؟

اصلا می‌دانید مهم‌ترین فعالیتی كه كلیه‌ها در بدن شما انجام می‌دهند چیست؟ ما به شما می‌گوییم. آنها مثل فیلتری برای خون شما عمل می‌كنند و مواد زائد و سموم بدن شما را از بین می‌برند. حالا كه فهمیدید كلیه‌ها برای شما چه كاری انجام می‌دهند، باید به این سوال پاسخ دهید كه چطور آنها از پس چنین فعالیت دشواری برمی‌آیند.

جواب این سوال هم ساده است. وقتی شما به اندازه كافی آب می‌خورید، كار كلیه‌هایتان برای رسیدن به چنین هدفی را آسان می‌كنید. اما زمانی كه در طول روز به اندازه كافی آب نمی‌نوشید، سموم و مواد زائد بدن‌تان هم تلاشی برای دفع شدن نمی‌كنند و در بدن شما ماندگار می‌شوند. كلیه‌هایی كه در بدنی كم آب زندگی می‌كنند، خیلی زودتر از آنچه كه باید بیمار شده و حتی جانشان را از دست می‌دهند.

چرا از هر 10 ایرانی‌ یك نفر بیماری كلیه دارد؟

چه كنیم؟

فقط زمانی كه زبان در دهان‌تان به سختی می‌چرخد، نباید لیوان آب را‌ بردارید. حالا كه فصل گرم سال نزدیك است و احتمالا بدنتان آب بیشتری را از دست می‌دهد، بد نیست كه همیشه یك پارچ آب یخ را روی میزتان داشته باشید و مدام سراغش بروید.

زیاد نمك می‌خورید؟

كسانی كه با نمك دوست هستند، با كلیه‌هایشان دشمن هستند. رسیدن سدیم زیاد به بدن، قطعا به كلیه‌ها آسیب می‌زند و نمك‌دوستی نه تنها فشارخون شما را بالا می‌برد، بلكه به كلیه‌های شما هم آسیبی جبران‌ناپذیر می‌زند و به آنها استرس زیادی را وارد می‌كند.

چه كنیم؟

اگر همیشه برایتان سوال است كه در روز مجاز به مصرف چه میزان نمك هستید، به شما می‌گوییم كه تنها حق دارید هر روز 5 گرم نمك مصرف كنید. حالا خودتان قضاوت كنید. تا امروز چقدر با كلیه‌هایتان دشمنی كرده‌اید؟

توالت عمومی نمی‌روید؟

بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم به‌جای اجابت مزاج در توالت‌های شلوغ و البته آلوده عمومی، دستشویی‌مان را نگه ‌داریم و تا رسیدن به خانه، خود را كنترل كنیم. اگر برای‌تان زیاد پیش می‌آید كه ادرارتان را كنترل كنید، خود را در معرض بیماری‌های مختلف كلیه قرار می‌دهید؛ از نارسایی كلیه گرفته تا سنگ‌ساز شدنش و حتی بی‌اختیاری ادرار، همه می‌توانند به‌خاطر تحمل این نیاز طبیعی سراغ‌تان بیایند.

چه كنیم؟

به بدن‌تان توجه كنید و در مورد نیازهایش، هوشیارانه با او برخورد كنید. نگه‌داشتن ادرار همیشه عمدی و آگاهانه نیست. گاهی شما آنقدر درگیر كار هستید كه مدت طولانی یادتان می‌رود از پشت میز كارتان بلند شوید و سری به دستشویی بزنید و این دقیقا همان اتفاقی است كه می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

زیادی شكر می‌خورید؟

محققان می‌گویند اغلب افراد عادت دارند كه هر روز دو لیوان یا بیشتر نوشیدنی شیرین مصرف كنند. چنین عادت تغذیه‌ای می‌تواند به ادرار شما پروتئین وارد كند. اولین حرفی كه وجود پروتئین در ادرار به شما می‌زند، این است كه كلیه‌هایتان خوب كار نمی‌كنند.

چه كنیم؟

تا آنجا كه می‌توانید قید شیرینی‌جات را بزنید. شاید خودتان هم ندانید كه در طول روز چقدر مواد شیرین میل می‌كنید اما اگر یك روز همه موادی را كه به معده‌تان وارد می‌كنید روی كاغذ بنویسید، در پایان روز می‌فهمید كه بیشتر از آنچه خیال می‌كنید اهل خوردن این خوراكی‌ها هستید.

بدنتان كمبود دارد؟

مهم نیست قصد لاغر شدن دارید یا اینكه نمی‌خواهید تغییری در وزنتان بدهید. در هر حال شما باید همه انواع مواد غذایی را به اندازه لازم در رژیم‌تان قرار دهید. اگر اهل خوردن سبزیجات و میوه‌های تازه نباشید، به‌خاطر كمبود ویتامین خودتان را در معرض ابتلا به سنگ كلیه و یا نارسایی كلیه قرار می‌دهید. برای داشتن كلیه‌های سالم، باید به اندازه كافی ویتامین 6B و منیزیم میل كنید و با این كار شانس سنگ‌ساز شدن كلیه‌های‌تان را پایین بیاورید. محققان می‌گویند اغلب ما به اندازه كافی منیزیم مصرف نمی‌كنیم و به‌خاطر این كمبود كلیه‌هایمان را در معرض خطر قرار می‌دهیم.

چه كنیم؟

خودسرانه رژیم نگیرید. اگر می‌خواهید وزن كم كنید، به جای كم كردن میزان غذای‌تان و حذف كردن برخی مواد سراغ متخصص تغذیه بروید تا به شما آموزش دهد كه به اندازه نیاز بدن‌تان، نه بیشتر و نه كمتر، مواد غذایی میل كنید. گذشته از این، برای رساندن منیزیم به بدنتان می‌توانید هر روز سبوس برنج یا گندم میل كنید و یا گذشته از سبزیجات برگ سبز، سراغ بذر كتان بروید كه هم ویتامین B دارد و هم منیزیم فراوان.

زیاد گوشت می‌خورید؟

این روزها بازار گیاهخوار شدن داغ است و برخی متخصصان تغذیه در مورد اینكه انتخاب یك رژیم غذایی كامل برای این افراد كار پیچیده‌ای است و آنها را معرض خطر فقر غذایی قرار می‌دهد هشدار می‌دهند. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد كه رژیم غذایی پرگوشت و به عبارت دقیق‌تر رژیمی كه در آن سهم پروتئین حیوانی زیاد است، می‌تواند برای كلیه‌ها ضرر داشته باشد. از نظر متخصصان چنین عادت غذایی بار متابولیك كلیه‌ها را بیشتر می‌كند و می‌تواند پس از چند سال به اختلال در عملكرد كلیه‌ها منجر شود.

چه كنیم؟

برای دور شدن از چنین خطری باز هم باید همان توصیه به ظاهر تكراری اما مهم متخصصان تغذیه را رعایت كنید. گنجاندن مقدار قابل توجهی از سبزیجات در رژیم روزانه‌تان می‌تواند سهم پروتئین‌های حیوانی را از وعده‌های غذایی شما كم كند و فواید بی‌شمار دیگری را هم به بدنتان برساند.

خوب نمی‌خوابید؟

محرومیت مزمن خواب، اتفاق شایعی است كه برخی افراد آن را برگردن ساعت ناسازگار بیولوژیك‌شان می‌اندازند و برخی كار و یا مشغله‌های دیگر را بهانه می‌كنند. اما این اتفاق می‌تواند بیماری‌های متفاوتی را به جان افراد بیندازد كه یكی‌شان بیماری‌های كلیوی است. از آنجا كه بافت كلیه در طول شب خود را ترمیم می‌كند و برای جبران آسیب‌دیدگی‌های روزانه تلاش می‌كند، محروم بودن از خواب كافی شبانه می‌تواند به كلیه‌ها آسیبی جدی و جبران‌ناپذیر وارد كند.

چه كنیم؟

 7 تا 8 ساعت خواب شبانه، نه‌تنها حق شماست بلكه كامل كردن این میزان خواب در شب برای سالم ماندن بدن‌تان ضروری است. با این كار نه تنها كلیه‌ها، بلكه معده و دیگر ارگان‌های بدنتان را سالم نگه می‌دارید و به سلامت روان خود هم خدمت بزرگی می‌كنید.

زیاد قهوه می‌خورید؟

تنها نمك نیست كه می‌‌تواند فشار خون شما را بالا ببرد و به كلیه‌هایتان استرس وارد كند. اگر در طول روز قهوه و نوشیدنی‌هایی از این دست زیاد می‌خورید، همان آسیبی را که مصرف نمک زیاد بر سر کلیه می‌آورد به آن وارد می‌کنید. تجربه پزشكان و بررسی‌هایشان نشان می‌دهد كه قهوه دوست‌ها و كسانی كه به این نوشیدنی وابستگی دارند، در طول زمان سلامت كلیه‌های‌شان را از دست می‌دهند.

چه كنیم؟

پزشكان می‌گویند نوشیدن بیشتر از 2 تا 3 فنجان قهوه در طول روز برای بسیاری از ارگان‌های بدن شما خطرناك است. گرچه برخی پژوهشگران فایده‌هایی را برای نوشیدن بین 5 تا 7 فنجان قهوه در روز معرفی كرده‌اند، اما باید اعتراف كنیم كه زیان آن میزان قهوه، بیشتر از فواید اندكش است.


ویدیو مرتبط :
بیماری كه واسه كلیه هاس چیه؟؟؟خخخخ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار درباره مصرف یک داروی خطرناک کاهش وزن/ 25 میلیون ایرانی اضافه وزن و 10 میلیون نفر دیابت دارند



داروی کاهش وزن ,کاهش وزن

هشدار درباره مصرف یک داروی خطرناک کاهش وزن/ 25 میلیون ایرانی اضافه وزن و 10 میلیون نفر دیابت دارند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: داروی آمریکایی 'اکسی الیت' که به صورت پودر و کپسول برای کاهش وزن و انرژی زایی استفاده می‌شود، عامل 50 مورد نارسایی حاد کبد و مرگ است.

علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت امروز درم راسم هفته ملی دیابت که در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: داروی کسی الیت توسط اداره غذا و داروی آمریکا جمع‌آوری شده است و باید از داروخانه های ایران هم جمع شوند.


وی با بیان اینکه مثلث تبلیغات ماهواره‌ای، باشگاه‌های بدن‌سازی و آرایشگاه‌های زنانه، موجب تشویق به استفاده از این دارو شده گفت: سکته‌های قلبی ، مغزی ، سرطان و دیابت عامل 60 درصد مرگ‌های دنیا است.


سیاری ادامه داد:در کشور ما 25 میلیون نفر دچار اضافه وزن و چاقی هستند و 31 هزار مرگ سالانه با چاقی ارتباط دارد. 11 میلیون نفر در کشور دچار فشار خون هستند که بسیاری از بیماری خود اطلاع ندارند.

 

81 هزار مرگ در سال با فشار خون ارتباط دارد. 15 میلیون نفر در کشور دچار چربی خون بالا هستند و 31 هزار مرگ با این بیماری ارتباط دارد.


10 میلیون نفر در کشور دیابت یا پیش دیابت دارند
در ادامه این برنامه ،مسئولان در مورد وضعیت دیابت در کشور مطالبی را ارائه کردند که در جدول زیر آورده شده است:

نام مسئولیت شرح اظهار نظر
علیرضا استقامتی عضو کمیته کشوری دیابت • در حال حاضر 382 میلیون نفر دیابتی در دنیا هستند که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2050 به 600 میلیون نفر برسد.
• در ایران 11.3 درصد افراد بالای 20 سال مبتلا به دیابت و 14.6 درصد دچار پیش‌دیابت هستند
• حداقل 10 میلیون نفر در کشور دیابت یا پیش دیابت دارند که نیمی از این افراد به بیماری خود آگاهی ندارند چون بی علامت است .
• غربالگری برای همه کشور ممکن نیست اما افراد بالای 40 سال و افراد در معرض خطر، باید پیش از 45 سالگی غربالگری شوند. بیش از 95 درصد هزینه‌های دیابت مربوط به عوارض آن است.
• چاقی یکی از زمینه‌های بروز دیابت است و با توجه به اینکه چاقی در زنان بیشتر است، دیابت نیز به دنبال آن بیشتر می‌شود. همچنین طبق مطالعات، دیابت در مردم شهرنشین بیشتر از مناطق روستایی است و ایران نیز جزو کشورهایی است که شیوع بالایی دارد.
• همچنین در کشورهای اروپایی و آمریکایی شیوع دیابت حدود هفت درصد است و در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس 17 تا 20 درصد مردم درگیر بیماری دیابت هستند.
علیرضا مهدوی مسئول برنامه دیابت در کشور • برنامه دیابت در کشور از سال 83 آغاز شده و براساس این برنامه 230 هزار نفر دیابتی در مناطق روستایی شناسایی شده‌اند.
• از ابتدای سال آینده غربالگری دیابت در جمعیت بالای 30 سال کشور آغاز می‌شود
• برنامه دیابت از سال 89 در تهران و شهرهای بالای یک میلیون نفر شروع شده است. برنامه‌های بسیاری از جمله تربیت کارشناسان دانشگاهی برای پیشگیری از دیابت در کشور انجام شده است.
رضا قهرمانی معاون پیشگیری اداره سلامت شهرداری تهران
• در هفته دیابت، پایگاه و ایستگاه سلامت، همایش و کارگاه نمایشی در میادین میوه و تره‌بار و ایستگاه های مترو برگزار می‌شود
• برگزاری مسابقات آموزشی دیابت، زنجیره دیابت در میادین،تزیین 22 میدان به رنگ آبی و پیاده‌روی خانوادگی از دیگر برنامه‌های هفته ملی دیابت است.

• نتایج نشان می دهد که در مناطق 22 گانه تهران و در مناطق 14، 20 و 16 بیشترین دیابتی‌ها و در مناطق 17، 13 و 12 کمترین بیماران دیابتی را داشته‌ایم.

 /خبرآنلاین