سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

وضعیت سلامت شما بعد از خوردن نوشابه


آیا نوشابه‌های گازدار فایده‌ای هم برای بدن ما دارند یا باید آن‌ها را به كل از سفره‌مان حذف كنیم؟





 صبح بخیر: 120 سال پیش، وقتی دكتر جان پمبرتون در آزمایشگاه كوچكش در آتلانتا با تركیب چند ماده، معجون جدیدی را اختراع كرد و آن‌را به نام كوكاكولا به دنیا معرفی كرد، هیچ‌گاه فكر نمی‌كرد این نوشیدنی و انواع مشابه آن روزی چنان مرزهای دنیا را در نوردد كه در هر گوشه‌ای از جهان، جزو ثابتی از سفره غذا باشد. با گذشت بیش از یك قرن از مصرف كولاها و مشخص شدن بسیاری از آثار سوءمصرف مداوم نوشابه‌ها، هنوز هم انواع كولاها پر طرفدارترین نوشیدنی در سراسر دنیا به شمار می‌روند و كنار گذاشتن آن‌ها از وعده‌های غذایی به‌نظر غیرممكن می‌رسد. این در حالی است كه با ورود و عرضه انواع نوشابه‌های رژیمی و بدون قند، معدود افرادی هم كه از ترس جان‌شان از خیر مصرف نوشابه گذشته بودند، دوباره به سمت این نوشیدنی جادویی جذب شده‌اند. مطمئنا شما هم در این‌كه مصرف انواع كولاها عوارض سوئی بر بدن دارد، شكی ندارید ولی اغلب، این طعم مطبوع نوشابه است كه بر ترس از بروز عوارض غلبه می‌كند. البته این مطلب هم قصد ندارد شما هم  را به‌طور كلی از چنین لذتی! محروم كند ولی اگر شما  هم جزو افرادی هستید كه به‌طور مداوم نوشابه مصرف می‌كنند، بد نیست با چند تحقیق كاملا علمی در مورد مصرف مداوم و طولانی مدت نوشابه آشنا شوید.



  نوشابه = دی‌اكسیدكربن + اسید + شكر

در ساخت نوشابه از مواد مختلفی استفاده می‌شود كه خوردن آن‌ها به‌صورت جداگانه كمی وحشتناك به‌نظر می‌رسد! از جمله مهم‌ترین مواد تشكیل‌دهنده نوشابه به موارد زیر می‌توان اشاره كرد:

دی اكسید كربن: احتمالا نام آب گازدار را روی بطری‌های نوشابه دیده‌اید. این گازی كه از آن نام برده می‌شود، اغلب دی‌اكسیدكربن(همان گاز كربنیك خودمان ) است كه با فشار وارد بطری می‌شود و وقتی در بطری را باز می‌كنید، فشار برداشته می‌شود و به‌ صورت حباب خارج می‌شود.

شكر: اغلب نوشابه‌ها به كمك شكر یا شیره ذرت شیرین می‌شوند ولی استفاده از شیرین‌كننده‌های مصنوعی از زمان جنگ جهانی دوم آغاز شد. نخستین دسته از این شیرین‌كننده‌ها ساخارین بود كه بعدها در سال 1970 بعد از این‌كه اثبات شد سرطانزا است، مصرف آن ممنوع شد و آسپارتام و...جای آن‌را گرفت. البته بحث و بررسی در مورد فواید و خطرات شیرین‌كننده‌های مصنوعی همچنان ادامه دارد.

اسید: معروف‌ترین اسیدهای به كار رفته در نوشابه اسید سیتریك و اسید فسفریك هستند. مزه تیزی كه به دنبال نوشیدن كولا احساس می‌كنید، ناشی از همین اسیدهاست.

كافئین: این ماده كه در بسیاری از نوشابه‌ها وجود دارد، به‌عنوان یك عامل محرك روی قلب و سیستم اعصاب مركزی اثر می‌گذارد و موجب افزایش تمركز و هشیاری می‌شود. كافئین به‌طور موقت فشار خون را بالا می‌برد ولی در مورد اثرات درازمدت آن روی فشار خون هنوز یافته قابل استنادی وجود ندارد. اضطراب، احساس ناراحتی در شكم، اختلال خواب و...از سایر عوارض كافئین هستند. از دیگر عوارض مهم كافئین ایجاد وابستگی است، به ‌طوری كه بیش از 50درصد كسانی كه به ‌طور مرتب كافئین مصرف می‌كنند، درصورت ‌مصرف نكردن آن دچار سردرد می‌شوند. سایر عوارضی كه در اثر محرومیت از كافئین ناشی می‌شوند عبارتند از: احساس خستگی، كاهش انرژی، كاهش تمركز و هشیاری، تغییرات خلق و... با توجه به موارد فوق، پزشكان اصرار دارند كه افراد دچار پرفشاری خون، خانم‌های باردار و كودكان تا حد امكان مصرف كافئین را كاهش دهند. به هر حال، كافئین خود مقوله مفصلی است كه باید جداگانه به آن پرداخته شود.

در كنار این مواد اصلی، از مواد رنگی مانند رنگ كارامل، طعم‌دهنده‌ها و نیز نگه‌دارنده‌ها هم در تولید نوشابه استفاده می‌شود.



 كولا چیست؟

كولا در اصطلاح به گروهی از نوشابه‌های گازدار فاقد الكل گفته می‌شود كه اغلب دی اكسید كربن (گازكربنیك)، كارامل، كافئین، شكر و... دارند. واژه «كولا» از نام گیاه كولا گرفته شده است. دانه این گیاه كه در غرب آفریقا می‌روید، در نوشابه‌های اولیه به‌عنوان منبع كافئین به كار می‌رفت. اولین نوشیدنی با طعم كولا در سال1881 ساخته شد ولی واژه كولا به دنبال اختراع كوكاكولا در 8 می‌1886 توسط دكتر جانز پمبرتون وارد لغات روزمره شد. كوكاكولا در نخستین سال تولید روزانه تنها 9 بطری نوشابه می‌فروخت ولی به‌تدریج گسترش پیدا كرد تا این‌كه در سال 1895 نخستین كارخانه كوكاكولا در دالاس واقع در تگزاس به بهره‌برداری رسید. از آن پس، انواع دیگر كولا مانند پپسی‌كولا و... تولید و وارد بازار شدند.



  چرا كولا فشارتان را بالا می‌برد ؟

بسیاری از نوشابه‌ها مقادیر قابل توجهی كافئین در تركیبات خود دارند (به‌طور متوسط 43 تا 65 میلی‌گرم در یك فنجان) و همین مسئله بدگمانی‌ها درباره اثرات مصرف نوشابه بر ایجاد پرفشاری خون را افزایش داده است زیرا از مدت‌ها پیش معلوم شده بود كه یك فنجان قهوه كه البته بیشتر از مقدار مشابه كولا كافئین دارد، به‌طور موقت فشار خون را بالا می‌برد ولی این‌كه مصرف مرتب نوشیدنی‌های حاوی كافئین موجب افزایش مزمن و دائمی فشار خون می‌شود مورد سوال بود.



نكـته :   از نوشابه می‌توانید برای تمیز كردن رنگ سپر ماشین و تمیز كردن رسوبات اطراف ترمینال‌های باطری اتومبیل استفاده كنید. همچنین برای شل كردن پیچ‌های زنگ‌زده می‌توانید كمی نوشابه روی آن بریزید و چند دقیقه صبر كنید. بس است یا باز هم بگوییم؟!





 پرفشاری خون با نوشابه

تحقیقات زیادی درباره ارتباط نوشابه با فشار خون بالا انجام شده است  كه یكی از جالب‌ترین آن‌ها در شماره نوامبر 2005 نشریه معتبر انجمن پزشكی ایالات متحده به چاپ رسید. در این پژوهش، محققان دانشگاه هاروارد، ارتباط بین رژیم غذایی 155 هزار خانم را با ابتلای آن‌ها به پرفشاری خون طی یك دوره 12 ساله بررسی كردند. نتیجه به دست آمده بسیار جالب بود؛ آن‌ها دریافتند كه مصرف مرتب قهوه تاثیری بر ایجاد پرفشاری خون ندارد ولی مصرف چای (كه 15 تا 75 میلی‌گرم كافئین در یك فنجان دارد) به مقدار اندكی فشارخون را افزایش می‌دهد اما نكته جالب مربوط به كولا بود. آن‌ها متوجه شدند در خانم‌هایی كه روزانه یك بطری یا بیشتر كولا مصرف می‌كردند، خطر ابتلا به پرفشاری خون بین 16 تا 44 درصد افزایش داشت و البته در این میان فرقی بین نوشابه‌های معمولی و نوشابه‌های رژیمی دیده نشد. با توجه به این تفاصیل، انگشت اتهام از كافئین به سمت دیگری گرفته شد. دانشمندان حدس می‌زنند كه احتمالا تركیبات دیگری (ازجمله رنگ‌های كارامل) كه طی فرآیند تولید نوشابه دخالت دارند، در ایجاد پرفشاری خون نقش دارند.





  چرا كولا استخوان‌های‌تان را پوك می‌كند؟

تحقیقات اخیر ثابت می‌كند كه مصرف كولا خطر ابتلا به پوكی استخوان را افزایش می‌دهد. بر پایه تحقیقاتی كه نتیجه آن در شماره اكتبر 2006 نشریه انجمن تغذیه بالینی ایالات متحده به چاپ رسیده است، بین میزان مصرف نوشابه و كاهش تراكم استخوان (یعنی همان پوكی استخوان) ارتباط مستقیمی وجود دارد.

در این پژوهش، محققان تراكم استخوان را در نواحی مختلفی از استخوان‌های لگن و ستون فقرات 2500 خانم مورد ارزیابی قرار دادند و متوجه شدند كه صرف‌نظر از مسائلی همچون سن، یائسگی، میزان مصرف كلسیم و ویتامین D، مصرف سیگار و...مصرف كولا به تنهایی تراكم استخوان در خانم‌ها را 4درصد كاهش می‌دهد. در این مطالعه هم تفاوتی بین نوشابه‌های رژیمی و غیررژیمی دیده نشد ولی معلوم شد نوشابه‌های فاقد كافئین، خطر كمتری دارند.

با توجه به این یافته‌ها، دانشمندان 2 عامل را در ایجاد پوكی استخوان در مصرف‌كنندگان نوشابه دخیل می‌دانند؛ یكی كافئین و دیگری اسید فسفریك. به گفته دانشمندان، كافئین موجب تداخل در جذب كلسیم توسط بدن می‌شود و اسید فسفریك (یا فسفات) كه می‌توانید نام آن‌را روی بسیاری از بطری‌های نوشابه ببینید، وقتی وارد بدن می‌شود موجب خروج كلسیم از استخوان و در نتیجه پوكی استخوان می‌شود.

البته یك خبر خوب هم برای آقایان وجود دارد و آن این‌كه در این مطالعه، رابطه‌ای بین مصرف كولا و پوكی استخوان در آقایان دیده نشد! بنابراین به‌طور خاص به خانم‌ها توصیه می‌كنیم در مصرف نوشابه یك تجدیدنظری بكنند!



نكـته : برای كاهش تاثیر مصرف نوشابه روی دندان‌ها، نوشابه را همراه با غذا میل كنید؛ ترجیحا از نی استفاده كنید؛ نوشابه را در دهان‌تان نگه ندارید و حداقل شب‌ها از خیر مصرف نوشابه بگذرید. در ضمن بهتر است بدانید كه مصرف نوشابه برای دندان‌های كودكان آثار سوء بسیار بیشتری دارد و اگر كودك شما به خوردن نوشابه عادت كرده، تنها و تنها خود شما مقصر هستید كه این عادت را در او ایجاد كرده‌اید



 آیا كولا فایده هم دارد؟

از بدی‌های نوشابه كه زیاد گفتیم، حالا كمی هم از خوبی‌هایش بشنوید:

1)  در بسیاری از نواحی ایالات‌متحده گشت‌های پلیس همواره گالن‌های بزرگ كولا را به همراه دارند. اگر گفتید چرا؟ برای این‌كه وقتی تصادف شد، به كمك كولا به راحتی می‌توان خون‌ها را از روی آسفالت شست!

2)  شما می‌توانید یك بطری نوشابه را روی چینی دستشویی خالی كنید و بعد از یك ساعت آن‌را بشویید. اسید سیتریك موجود در نوشابه، تمیزی را برای شما به ارمغان می‌آورد!

3)  از نوشابه می‌توانید برای تمیز كردن رنگ سپر ماشین و تمیز كردن رسوبات اطراف ترمینال‌های باطری اتومبیل استفاده كنید. همچنین برای شل كردن پیچ‌های زنگ‌زده می‌توانید كمی نوشابه روی آن بریزید و چند دقیقه صبر كنید. بس است یا باز هم بگوییم؟!



 چرا كولا دندان‌ها را می‌پوساند؟

اكثریت قریب به اتفاق نوشابه‌ها مقادیر فراوانی كربوهیدرات (همان قند خودمان!) و اسید (به‌ویژه اسید فسفریك) دارند كه هر 2 از دشمنان شناخته شده دندان‌ها به شمار می‌روند.

اسید، به 2 راه می‌تواند موجب تخریب مینای دندان شود؛ یكی این‌كه به‌طور مستقیم خورده شود (مثلا به همراه نوشابه ) و دیگری این‌كه توسط باكتری‌های موجود در دهان كه اسید تولید می‌كنند، ایجاد شود و دندان را از بین ببرد. این باكتری‌ها با مصرف قند و اثراتی كه روی آن می‌گذارند موجب ایجاد اسید می‌شوند. حالا خودتان تصور كنید یك نوشابه مملو از اسید و قند چه تركیب فوق‌العاده‌ای برای تخریب دندان‌ها می‌تواند باشد. البته توجه داشته باشید كه نوشابه‌های فاقد قند یا رژیمی هم برای تخریب دندان به اندازه كافی قند دارند و البته اسید آن‌ها هم كه سر جایش است!

برای بررسی تاثیر مصرف نوشابه بر پوسیدگی دندان، پژوهشگران دانشگاه آیوا در یك مطالعه جالب، 5 بطری از انواع مختلف نوشابه را در نظر گرفتند و در هر بطری 4 دندان را به‌مدت 25 ساعت قرار دادند. این پژوهش كه نتایج آن در كنگره سالیانه انجمن پژوهشگران دندان ایالات متحده ارائه شد، نشان داد كه قرار دادن دندان به‌مدت 25 ساعت در یك بطری كوكاكولا موجب می‌شود مینای دندان تا عمق 92 میكرومتر (یعنی 92 هزارم متر) تخریب شود. این میزان برای كوكاكولای رژیمی 61میكرومتر بود. البته این پژوهش اعتراض شركت‌های نوشابه‌سازی را به دنبال داشته كه معتقدند؛ نوشیدن نوشابه با قرار دادن دندان در نوشابه خیلی فرق دارد! به هرحال با توجه به این‌كه كمتر كسی حاضر است برای حفظ دندان‌هایش از مصرف نوشابه صرف‌نظر كند، دندان‌پزشكان به این توصیه‌ها قناعت كرده‌اند: برای كاهش تاثیر مصرف نوشابه روی دندان‌ها، نوشابه را همراه با غذا میل كنید و ترجیحا از نی استفاده كنید؛ نوشابه را در دهان‌تان نگه ندارید و حداقل شب‌ها از خیر مصرف نوشابه بگذرید. در ضمن بهتر است بدانید كه مصرف نوشابه برای دندان‌های كودكان آثار سوء بسیار بیشتری دارد و اگر كودك شما به خوردن نوشابه عادت كرده، تنها و تنها خود شما مقصر هستید كه این عادت را در او ایجاد كرده‌اید.


ویدیو مرتبط :
اثرات مخربی که نوشابه بر سلامت بدن دارد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارتباط ظاهر با وضعیت سلامت بدن



 

پزشکی, بارداری, بوی بد دهان, پوست بدن

در زیر به 15 نشانه جسمی که می‌تواند نشان دهنده مشکلی پنهان در زیر پوست بدنتان باشد، اشاره می‌کنیم.

تورم پاها
کفش‌هایتان برایتان تنگ می‌شود؟ خیلی مشکلات، مثل رگ به رگ شدن، آسیب دیدگی و عفونت ممکن است باعث باد کردن پاها و قوزک پا شود. بارداری، چاقی و برخی داروها نیز موجب احتباس آب در اندام‌‌های تحتانی بدن شوند.
برخی بیماری‌ها نیز همینطور هستند. خیلی از آنهایی که به نارسایی قلبی مبتلا هستند نیز بخاطر عملکرد ضعیف قلب در پمپاژ خون دچار احتباس آب می‌شوند. ورم کردن ران‌ها، پاها و قوزک پا یکی از نشانه‌های متداول این مشکل است.

خستگی چشم‌ها
ورم کردن و سیاه شدن زیر چشم معمولاً یکی از متداول‌ترین نشانه‌های کم‌خوابی است اما اگر به اندازه‌ کافی می‌خوابید و بااینحال این مشکل را دارید، بد نیست نگاهی به رژیم‌غذاییتان بیندازید.

ورم کردن و پف کردن چشم با ایجاد اب در پوست نازک و شُل زیر پلک پایین چشم ایجاد می‌شود. خیلی چیزها—از آلرژی گفته تا گریه—می‌تواند موجب جمع شدن آب و مایعات در آن ناحیه شود اما یکی از اصلی‌ترین متهمان این مشکل خوردن نمک زیاد است. غذاهای پُر سدیم احتباس آب را در طول بدن زیاد کرده و ناحیه حساس زیر چشم نیز از این قضیه مستثنی نیست.

خشکی پوست
هر کسی هر از گاه دچار خشکی پوست می‌شود. این مشکل معمولاً مسئله‌ای جزئی است که در هوای زمستانی یا دوش‌های آب داغ ایجاد می‌شود اما در برخی موارد می‌تواند نشانه کم‌آبی بدن یا مشکلات جدی سلامتی باشد. مثلاً کم‌کاری تیروئید و دیابت هر دو و همچنین کمبود برخی موادمغذی که در اثر رژیم‌غذایی ضعیف یا اختلالات غذایی ایجاد می‌شود، می‌توانند رطوبت را از پوست شما بگیرند.
تصلب شراین که هم باریک شدن رگ‌های خونی است که منجر به بیماری قلبی می‌شود می‌تواند بر پوست نیز اثر بگذارد—مخصوصاً در ناحیه پاها، ران‌ها و ساق پا. اگر رگ‌های خونی باریک که خون را اندام‌های تحتانی بدن می‌رساند بسته شوند، پوست از اکسیژن محروم شده و تکه‌هایی خشکی روی آن ایجاد می‌شود.

موی بدن
رشد موها در جاهایی از بدن که دوست ندارید باعث آزار است اما می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر هم باشد.
سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، یکی از دلایل افزایش رشد مو در زنان می‌تواند موجب ناباروری و قاعدگی نامنظم یا فقدان قاعدگی شود. بیش از 70% از زنان مبتلا به این بیماری دچار رشد بیش‌ازاندازه مو هستند که معمولاً روی صورت، سینه‌ها، شکم، کمر، دست‌ها و پاها نمودار می‌شود.

چین و چروک
بااینکه ایجاد چین و چروک روی پوست غیرقابل اجتناب است، اما می‌تواند نشانه پوکی استخوان نیز باشد.
تحقیقات جدید رابطه بین چین و چروک و سلامت استخوان‌ها را در زنان پیش از یائسگی مشخص کرده‌اند.
هرچه میزان چین و چروک‌ها بیشتر باشد، احتمال پایین بودن تراکم استخوان‌ها بیشتر است. اکثر چین و چروک‌ها درنتیجه بالا رفتن سن ایجاد می‌شود اما قرار گرفتن زیاد در معرض دود سیگار یا نور خورشید می‌تواند این فرایند را تسریع کند.

ریزش مو
بارداری، استرس، بیماری، داروها و تغییرات هورمونی همه با ریزش مو در ارتباط هستند.
به ویژه در میان خانم‌ها، خشک و نازک شدن موها می‌تواند نشانه کم‌فعال یا بیش‌فعال بودن غده تیروئید باشد. یک ازمایش خون ساده می‌تواند مشص کند که بدنتان به میزان کافی هورمون تیروئید تولید می‌کند یا خیر.

قرمز شدن صورت
ممکن است صورتتان سرخ شود اما دلیل آن خجالت نیست. قرمز شدن صورت با زخم‌های به شکل جوش علائم متداول بیماری روزاسه است که یک بیماری مزمن پوستی می‌باشد.

بااینکه دلیل اصلی آن نامشخص است اما افراد مبتلا به روزاسه صورتشان به خاطر بزرگ شدن رگ‌های خونی، سرخ‌رنگ می‌شود. به مرور زمان، جوش و برآمدگی‌هایی روی پوستشان ایجاد می‌شود و بینی‌شان پیازی می‌شود.

ترک‌خوردگی لب‌ها
لب‌های شما حرف‌های زیادی درمورد سلامتی شما دارد. خشکی و ترک‌خوردگی بیش از اندازه لب‌ها می‌تواند واکنش به دارو، یک خطر شغلی یا علامت یک آلرژی، عفونت یا مشکلی دیگر باشد. ترک‌خوردگی در گوشه‌های لب می‌تواند نشانه سندرم شوگرن باشد که یک اختلال مخصوص سیستم ایمنی بدن است. شوگرن موجب خشکی چشم‌ها و دهان و همچنین درد مفصلی و خشکی پوست می‌شود.

بوی بد دهان
خراب بودن دندان‌ها و لثه‌ها همیشه دلیل بوی بد دهان نیست و می‌تواند نشانه مشکلاتی از قلب یا استخوان‌ها باشد.

در سال 2010، محققان اسکاتلندی گزارش دادند که شستشوی دندان‌ها خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. در مقایسه با افرادیکه دو بار در روز دندان‌هایشان را مسواک می‌زنند، آنها که کمتر از این میزان مسواک می‌زنند تا 70% بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی یا مرگ به موجب آن قرار دارند. از دست دادن دندان‌ها می‌تواند نشانه پوکی استخوان باشد. از بین رفتن و افتادن دندان‌ها به این معنی است که تراکم استخوان فک دیگر قادر به نگهداری دندان‌ها نمی‌باشد.

بزرگی دست‌ها و پاها
ممکن است باعث نگرانی‌تان شود و البته حق هم دارید. بزرگ بودن غیرعادی  فک، پیشانی، دست و پا نشانه‌های قدیمی آکرومگالی است که یک اختلال هورمونی در بزرگسالان می‌باشد که در آن غده هیپوفیز بیش از اندازه هورمون رشد ترشح می‌کند.

این اختلال به خاطر نادر بودن و به این دلیل که تغییر در استخوان‌ها و بافت نرم به تدریج صورت می‌گیرد معمولاً تشخیص داده نمی‌شود.

لکه‌های تیره روی پوست
یک تکه تیرگی روی پشت گردن شاید خیلی مسئله جدی به نظر نرسد اما در واقعیت بیماری است که در آن پوست تیره‌تر و ضخیم‌تر می‌شود.
افرادیکه دچار مقاومت انسولین، دیابت، بیماری چاقی و در موارد نادر سرطان  هستند دچار این لکه‌های تیره می‌شوند. این لکه‌ها بااینکه نمی‌تواند نشانه قطعی دیابت باشد اما باعث خواهد شد آزمایشات بیشتری انجام دهید.

جوش‌ پروانه‌ای
جوش یک پرچم قرمز و نشانه اخطار است و بدن شما از طریق آن نشان می‌دهد که چیزی درست پیش نمی‌رود.

البته جوش‌ها انواع مختلفی دارند اما یکی از آنها خیلی مشخص است. این نوع جوش روی هر دو گونه به شکل پروانه ایجاد می‌شود و ظاهر شبیه به آفتاب‌سوختگی دارد.
این نوع جوش نشانه بیماری لوپوس است که یک اختلال سیستم ایمنی بدن می‌باشد که بر روی پوست، مفاصل، خون و کلیه‌ها اثر می‌گذارد.

ایجاد حفره روی ناخن
اگر بخاطر زشت و به هم ریخته بودن ناخن‌هایتان از رفتن پیش مانیکوریست اجتناب می‌کنید، شاید لازم باشد سری به دکتر بزنید. ناخن‌هایی که حفره‌دار شده‌اند، از شکل افتاده‌اند یا رنگ آنها تغییر کرده یا ناخن‌هایی که ضخیم شده یا از گوشت جدا شده‌اند می‌توانند نشانه یک مشکل باشند.
تغییر در وضعیت ناخن‌ها در افراد مبتلا به پسوریازیس که یک بیماری مزمن پوستی است، آرتروز پسوریازیس، یک بیماری مفصلی وابسته به آن و آلوپسی آره‌آتا یک نوع ریزش موی تکه‌ای، بسیار زیاد است.
حفره‌دار شدن ناخن در افراد مبتلا به سندرم ریتر که یک نوع ورم مفاصل است و نارسایی رنگدانه‌ای که یک بیماری ژنتیکی پوستی است نیز دیده می‌شود.

خال
گاهی‌اوقات خال‌ها بی‌ضرر هستند. خال‌هایی هم وجود دارد که می‌تواند نشانه سرطان پوست باشند. اما چه نوع خال‌هایی؟
خال‌هایی که رشدی نامتقارن و مرزی نامنظم دارند، رنگشان تغییر می‌کند، قطری بزرگتر از 6 میلی‌متر دارند یا در حال تغییر یا بزرگ شدن هستند، خطرناک محسوب می‌شوند. در ملانوما، مرگبارترین نوع سرطان پوست، یک یا چند مورد از این نشانه‌ها دیده می‌شود. درصورت مشاهده هرگوه تغییر بر روی پوستتان باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

زردی چشم‌ها
چشم‌ها دریچه بدن هستند مخصوصاً سفیدی چشم‌ها و اگر این سفیدی به زردی بزند می‌تواند نشانه مشکل باشد.
زردی چشم‌ها در افراد بزرگسال نشانه بیماری کبدی مثل هپاتیت یا سیروز می‌باشد. همچنین می‌تواند به این معنی باشد که مجرایی که صفرا را از کبد عبور می‌دهد، مسدود شده است. در صورت مشاهده باید برای آزمایشات بیشتر نزد پزشک بروید.

منبع:mardoman.net