سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

همه آنچه باید در مورد سرگیجه و دلایل آن بدانید


بعضی از مردم وقتی از پنجره طبقات بالای ساختمان بلندی به پایین نگاه می‌كنند یا سوار چرخ و فلك و تله كابین می‌شوند، سرگیجه پیدا كرده و احساس می‌كنند دنیا دور سرشان می‌چرخد.


مجله سیب سبز - لیلا حسین زاده: بعضی از مردم وقتی از پنجره طبقات بالای ساختمان بلندی به پایین نگاه می‌كنند یا سوار چرخ و فلك و تله كابین می‌شوند، سرگیجه پیدا كرده و احساس می‌كنند دنیا دور سرشان می‌چرخد. این حالتی است كه خیلی‌ها تجربه می‌كنند. اما همیشه هم این ‌طور نیست وگاهی اوقات سرگیجه زمانی سراغ‌شان می‌آید كه بی‌حركت سرجای‌شان نشسته‌اند یا بلند می‌شوند كاری انجام بدهند.

آن لحظه است كه احساس می‌كنند در و دیوار و تمام اشیاء دور و برشان به پرواز درآمده‌اند؛ حالت ناخوشایندی كه ممكن است فرد را به وحشت بیندازد. اما سرگیجه چیست؟ چه عواملی باعث می‌شوند دچار این حالت ناخوشایند شویم؟ درمان‌های آن چیست؟ آیا همه سرگیجه‌ها خطرناك هستند؟ اینها سوالاتی هستند كه متخصصان گوش و حلق و بینی، قلب و عروق، چشم، مغز و اعصاب و طب سنتی به آن پاسخ داده‌اند.

گنجشك‌ها را متوقف كنید!

پیش از آنكه با كمك این مطلب دلیل گیج رفتن سرتان را كشف كنید، با كمك راه‌هایی كه در این ستون به شما توصیه می‌كنیم، می توانید نگرانی‌تان را كمتر كنید:

- چشمان‌تان را نبندید و به نقطه ثابتی نگاه كنید. چون اگر سرگیجه شما مربوط به گوش داخلی‌تان باشد، زمانی‌كه به نقطه ثابتی نگاه می‌كنید، تا حدودی تعادل‌تان را به دست می‌آورید.

وقتی‌ گنجشك‌ها  دورسرتان می‌چرخند

- اگر احساس كردید همراه با سرگیجه، سردرد دارید یا اندام‌های‌تان بی‌حس است و بینایی‌تان با مشكل مواجه شده، حتما به بیمارستان مراجعه كنید تا توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید.

- اما اگر همراه با سرگیجه‌تان، شنوایی‌تان كم شده بود و گوش‌های‌تان وز وز می‌كرد، بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه كنید.

- برای پیشگیری از «بیماری مسافرت یا حركت» بهتر است در صندلی جلو بنشینید. در غیر این صورت مستقیم و به جلو نگاه كنید و از داروهای آرامبخش استفاده كنید.
 از استرس و هیجانات محیطی دوری كنید.

دو تا می‌بینید؟

سرگیجه علل متفاوتی می تواند داشته باشد اما یك علت مهم در ایجاد سرگیجه در فرد از ناحیه چشم، احساس دوبینی است كه سردرد نیز به همراه دارد. دكتر امین‌الله نیك اقبالی، متخصص چشم و استاد دانشگاه علوم پزشكی ایران دراین باره می‌گوید: شش ماهیچه چشم را حركت می‌دهند و اگر یكی از این ماهیچه‌ها فلج شود، دو چشم به شكل هماهنگ با یكدیگر كار نمی‌كنند و هر كدام آهنگ خودشان را می‌زنند و ارتباط منطقی میان گوش، چشم و مغز دچار اشكال می‌شود.

با پیش آمدن این وضعیت فرد نمی‌داند به كدام سمت برود. ابتلاء به بیماری‌های ویروسی، آنفلوآنزا و حتی درگیر شدن با یك سرماخوردگی ساده نیز ممكن است دو بینی در بیمار ایجاد كند. اگر دچار دوبینی شدید یا كسی را دیدید كه دچار این مشكل شده است، بدون توجه به دلیل آن، حتما به متخصص چشم پزشك مراجعه كنید. دوبینی در واقع زنگ اخطار بدن در زمان خطر است.

چطور درمانش كنیم؟

در بحث درمان دوبینی، متخصص چشم بسته به اینكه چرا این مشكل برای بیمار به وجود آمده است؛ از عینك یا جراحی برای اصلاح ماهیچه یا ماهیچه‌های چشم استفاده می‌كند. از آن جایی كه دو بینی مشكل غیر قابل تحملی است، در زمان درگیری بیمار با این اختلال، یك چشم بیمار بسته میشود تا بتواند این شرایط را تا زمان بهبودی تحمل كند.

فشار خون‌تان افتاده؟

فشارتان پایین است؟

دكتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق براین باور است که اگر فشارخون طبیعی فردی به عنوان مثال همیشه 12 روی 8 باشد و بعد فشارش را بگیرد و عددی كه نشان داده می‌شود، از عدد گفته شده پایین‌تر آمده باشد یعنی اینكه دچار افت فشارخون شده است. هر انسانی در شرایط خاصی فشارش افت پیدا می‌كند كه این عوامل می‌تواند طبیعی یا بیمار‌ی‌زا باشد. به عنوان مثال در تابستان با نخوردن آب كافی یا نمك و فعالیت زیاد ممكن است خون غلیظ شده و فشارخون پایین بیاید كه این عوامل بیماری‌زاست.

هرچند در زمانی كه فشار خون افت كرده، با ریختن كمی نمك روی زبان كارگشاست، اما بهترین كار این است كه اگر علائم غیرمنتظره و نگران‌كننده‌ای در فرد مشاهده كردید، به سرعت او را به مركز درمانی منتقل كنید.

قلب‌تان نامنظم می‌زند؟

در آریتمی، ضربان قلب نامنظم بوده و خونی كه از مجرای دهلیزی خارج می‌شود كم است و باعث سیاهی رفتن چشم می‌شود. نامنظمی ضربان قلب اگر منشا بطنی داشته باشد، به مراتب از دهلیزی خطرناك‌تر است و اگر به موقع به فرد شوك وارد نكنیم، ممكن است جانش را از دست بدهد.

در حمام سرتان گیج می‌رود؟

احتمالا دیده‌اید كه فردی در حمام دچار سرگیجه شده و روی زمین افتاده است. یكی از دلایل این اتفاق، تنگ بودن دریچه آئورت است كه باعث می‌شود فرد به شكل ناگهانی در دستشویی و حمام دچار سرگیجه شود و روی زمین بیفتد. تنگی دریچه آئورت سبب سكته مغزی و خونریزی مغزی شده در این بین ممكن است سر و استخوان افراد مسن نیز دچار شكستگی شده باشد.

چرا گیج می‌زنیم؟

دكتر سید بهزاد پوستی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران دراین‌باره به سیب سبز می‌گوید: بیمارانی كه به ما مراجعه می‌كنند، لفظ سرگیجه را برای زمانی‌كه جلوی چشمان‌شان سیاهی برود،یا دچار عدم تعادل باشند به كار می‌برند. در حالی‌كه اینها سرگیجه واقعی محسوب نمی‌شوند و اختلالات تعادلی هستند. سرگیجه واقعی، سرگیجه‌ای است كه شكل دورانی داشته باشد. حالتی است كه فرد احساس می‌كند خودش یا محیط اطرافش به چرخش در آمده‌اند و با حالت تهوع و استفراغ همراه است.

التهاب عصب تعادلی

 گاهی اوقات تورم و التهابی كه در عصب تعادلی گوش به وجود می‌آید، سبب بروز سرگیجه در فرد می‌شود و می‌تواند با تهوع، استفراغ و رنگ پریدگی همراه باشد. در این میان بعضی احساس می‌كنند كه با باز كردن چشم، سرگیجه‌شان بدتر می‌شود. شدت علائم ایجاد شده در فرد ممكن است به اندازه‌ای باشد كه فرد تعادل كافی نداشته باشد و نتواند راه برود. با وجود تورم و التهابی كه در عصب تعادلی این بیماران وجود دارد، شنوایی آنان در حد طبیعی است.

تومورهای سی پی (انگل) زاویه

اینها تومورهای وسیعی هستند كه علائم سرگیجه را ایجاد می‌كنند و به خاطر فشاری كه به مخچه یا منیر می‌آورند، باعث عدم ایجاد تعادل در فرد می‌شوند.

عفونت گوش داخلی

در این بیماری نیز فرد سرگیجه را تجربه می‌كند. گاهی وقت‌ها ویروس یا باكتری‌ها باعث بروز عفونت در گوش داخلی می‌شوند كه ممكن است همراه با مننژیت یا عفونت مغزی باشد. در چنین وضعیتی فرد شنوایی خود را از دست می‌دهد.

تومورهای عصب تعادلی

اگر توموری در مسیر عصب تعادلی زوج هشت كه از گوش به سمت مغز می‌روند، به وجود بیاید، می‌تواند علائم كاهش شنوایی را ایجاد كند. این بیماران نیز از وزوز گوش رنج می‌برند. این بیماران حمله‌های سرگیجه متعدد دارند و حتی ممكن است عصب صورت‌شان فلج شود.

سرگیجه فصلی

یكسری از سرگیجه‌ها هم هستند كه در فصول پاییز و بهار شیوع بیشتری دارند. این نوع سرگیجه‌ها باعث فشار مایع گوش داخلی می‌شوند و با تغییر فشار، احساس سرگیجه به فرد دست می‌دهد. در اغلب موارد هم زمینه‌های آلرژیك و حساسیتی سبب بروز این سرگیجه‌ها می‌شوند كه جای نگرانی وجود ندارد.

سرگیجه حركتی

سرگیجه‌هایی كه در اثر مسافرت كردن در فرد به وجود می‌آید، سرگیجه حركتی نام دارد كه می‌تواند از دوران طفولیت در فرد شروع شود و تا دوران بزرگسالی ادامه پیدا كند. همان‌طور كه گفته شد، در ایجاد تعادل باید سه سیستم گوش، بینایی و مغزی با یكدیگر هماهنگ باشند و اینها حساسیت بسیار زیادی نسبت به تغییر وضعیت دارند و با ایجاد تغییر در پالس‌های ارسالی، باعث درك حالت سرگیجه به خاطر درك بینایی می‌شوند.

علائمی که باید جدی بگیرید

دكترسعید قزوینیان، متخصص مغز و اعصاب،  برخی از عوامل بروز سرگیجه را با شما درمیان می‌گذارد.

- در سرگیجه محیطی فرد با چرخاندن چند ثانیه‌ای سرش سرگیجه فوق‌العاده شدیدی به او دست می‌دهد.

- سرگیجه تا زمانی كه تكرار نشود، خطرناك نیست اما اگر مدام تكرار شد حتما باید به صورت جدی پیگیری شود و به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كرد.

- سرگیجه‌های مركزی نسبت به سرگیجه محیطی شدت‌شان كم و كمتر شایع‌تر هستند. در این حالت فرد اختلال تكلم پیدا می‌كند و ممكن است حتی به زمین بیفتد.

- سرگیجه می تواند ناشی از كاهش جریان خون به قاعده جمجمه باشد. خونریزی مخچه با سرگیجه، سردرد، اشكال در راه رفتن و ناتوانی در نگاه كردن به یك سمت همراه است.

- یكی از علایم بیماری‌ ام‌اس، سرگیجه است كه معمولا شروعی ناگهانی دارد. ضربه به سرو گردن یا میگرن هم می تواند سرگیجه بیاورد.

طب سنتی چه می گوید؟

دكتر ملیحه خرم پژوه كارشناس طب سنتی دراین‌باره به سیب سبز می‌گوید: سرگیجه مـی‌تـواند عـلت‌های متفاوتی داشته باشد، به همین دلیل به افراد تـوصـیه می‌كـنیم به سرگـیـجـه‌های صبحگاهی‌كه به صورت ناگهانی و حاد ظاهر می‌شوند و با استفراغ و تهوع همراه است، توجه داشته باشند و حتما به پزشك متخصص مراجعه كنند اما به‌طور كلی در طب سنتی تعریفی خاص در مورد سرگیجه وجود دارد.

از نظر ما سرگیجه‌ها بر اساس طبع و مزاج فرد می‌تواند گرم یا سرد باشد و هر كدام علائم و نشانه‌های خاص خودشان را دارند. اغلب كسانی‌كه درگیر سرگیجه گرم می‌شوند، جوانان هستند و در عین حال تعداد افرادی‌كه سرگیجه گرم دارند، معدود است .

سرگیجه گرم و سرد دارد

سرگیجه گرم: كسانی‌كه طبع گرم دارند سرگیجه‌شان نیز گرم و ضربان‌دار خواهد بود، صورت پرخونی دارند، بدن‌شان گرم است و احساس می‌كنند مزه دهان‌شان شیرین است. درمان سرگیجه گرم به چند روش انجام می‌شود و یكی از راه‌ها، فصد یا حجامت‌كردن است كه طی آن از فرد خون گرفته و دور ریخته می‌شود.

راه دیگر استفاده از غذاهای گرم مثل سوپ جو و ‌آش‌جو است. به‌طور كلی غذاهایی كه در آنها از جو استفاده شده باشد، خوب است. استشمام گل‌هایی مثل گل سرخ و گل بنفشه نیز مفید هستند. شربت آبلیمو، عرق كاسنی و عرق بید نیز توصیه می‌شود. از این نوع عرقیات فرد باید روزی یك فنجان به مدت 40 روز استفاده كند. مصرف آبغوره به صورت ناشتا و بعد از غذا به میزان سه قاشق غذاخوری نیز موثر است.

سرگیجه سرد: كسانی‌كه طبع سردی دارند، تعریق سرد دارند، صورت‌شان پرخون نیست و رنگ پریده هستند. افرادی‌كه سرگیجه سرد دارند، بهتر است از معجونی استفاده كنند كه به معجون هفتگانه معروف است و در آن موادی همچون سیاه دانه، دارچین، زنجبیل، میخك، عناب، چای سبز و هل باد وجود دارد.

در تهیه این معجون؛ 25 عدد عناب، 10 عدد هل باد، سه قاشق غذاخوری سیاه دانه، سه قاشق غذا خوری میخك، یک قاشق غذاخوری، چهار تكه دارچین، چهار تكه زنجبیل و یک قاشق غذاخوری چای سبز را با پنج لیوان آب جوشانده و از این جوشانده به میزان یك فنجان به مدت یك هفته، آخر شب‌ها استفاده شود. مصرف گوشت گنجشگ، بلدرچین و كبك، مصرف ‌آش گرم و نخود، استشمام بوهای گرم مثل ادكلن‌هایی كه بوهایی گرم دارند، نیز مفید است.


ویدیو مرتبط :
ببینید و بدانید.دلایل بی حرمتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل عجیب سردردهای خود را بدانید



 

دلایل عجیب سردردهای خود را بدانید

 

اکثر افرادی که سردرد می گیرند، در همان لحظات اول به سراغ داروهای مسکن می روند. اما با پیدا کردن علت این سردردها نه تنها می توان شدت درد را کاهش داد، بلکه می توان از بروز آنها در آینده نیز پیشگیری کرد. سردردها یکی از شایع ترین دلایل مراجعه بیماران به پزشکان عمومی یا کلینیک های عصب شناسی در سراسر جهان است.

تقریبا علت همه سردردها از جمله میگرن یک عامل است. یک جریان الکتریکی در قسمت پشت مغز به طور اشتباه تولید می شود و دردهای ناحیه سر را به وجود می آورد. تقریبا در میان مردم سراسر جهان این باور اشتباه وجود دارد که سردرد یکی از نشانه های ابتلا به تومور مغزی است، در حالی که این موضوع به هیچ وجه درست نیست. تحقیقات نشان می دهد فقط یک درصد افرادی که به دلیل سردرد به مراکز پزشکی مراجعه می کنند، دچار یک مشکل جدی و خطرناک هستند. با اینکه بسیاری از سردردها چندان مهم نیستند، اما در بعضی از موارد شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید. برای مثال زمانی که شما دچار سردرد ناگهانی شدید یا سردرد شما همراه با تب بود در مراجعه به پزشک تردید نکنید. همچنین زمانی که همراه با سردرد احساس سرگیجه داشتید یا حافظه شما دچار مشکل شد حتما باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. در ادامه بعضی از علت های عجیب ابتلا به سردرد را با هم مرور می کنیم. شاید شما هم بتوانید با شناختن این عوامل و دوری گزیدن از آنها خود را از سردردهای آزاردهنده دور نگاه دارید.

 

وقتی موهایتان را کوتاه می کنید
یکی از دلایل عجیب ابتلا به سردرد در بعضی از مردم مراجعه به آرایشگاه و کوتاه کردن موهای سرشان است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که شما مجبورید سر خود را هنگام شست وشوی موها روی سینک دراز کنید. در این هنگام فشار زیادی به گردن وارد می شود و باعث تحریک یکی از عصب هایی می شود که در این مسیر قرار دارند. در اثر این اتفاق یک یا دو روز بعد سردرد به سراغ شما می آید، اما از آنجا که این اتفاق با تاخیر رخ داده است، شما متوجه علت اصلی آن نمی شوید. یکی دیگر از علت های عجیب سردرد زمانی است که شما روی صندلی نشسته اید و گوشی تلفن را بین شانه و گوش خود نگاه داشته اید. در این هنگام نیز فشار زیادی به عصب های گردن وارد می شود که بعد از مدتی خود را با سردرد نشان می دهد.

 

سرفه کردن
شاید باورتان نشود، اما در دنیای پزشکی نوعی سردرد وجود دارد که از آنها به عنوان سردردهای سرفه ای یاد می شود. این سردردها بر اثر عواملی مانند سرفه کردن، عطسه کردن، خالی کردن محتوای بینی یا خم شدن به جلو به وجود می آید.
تقریبا یک درصد سردردهای جهان در اثر سرفه کردن به وجود می آید و البته این نوع سردردها در بین مردان شایع تر است. علت اصلی این دردها فشاری است که در داخل مغز به وجود می آید. این دردها که اغلب شدید و تکرارشونده هستند ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه به طول بینجامند و در بیشتر مواقع هم در قسمت پشت سر احساس می شوند. در حالی که در اکثر موارد علت این موضوع ناشناخته است، اما بعضی تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد نزدیک به ۱۰ درصد از سردردها بر اثر ناهنجاری آرنولد چیاری به وجود می آیند. در این حالت در هنگام سرفه، فشاری به قسمت پشت مغز و به سمت بخش بالای ستون فقرات وارد می شود که عامل بروز سردرد است. این نوع از سردردها اغلب با علایم دیگری مانند دردهای ناحیه گردن، عدم توانایی در حفظ تعادل، مشکلات بینایی، کم شنوایی، فراموشی و شنیدن صدای زنگ در گوش ها همراه هستند.

 

وقتی به باشگاه ورزش می روید
بعضی از ورزشکاران بعد از راه رفتن یا دویدن روی تردمیل دچار سردرد می شوند. در این افراد هر گونه فعالیت ورزشی از جمله راه رفتن روی تردمیل باعث ایجاد تورم در رگ های خونی ناحیه سر، گردن و جمجمه می شود که این عامل می تواند در نهایت به سردرد منجر شود. این دردها معمولا چند ثانیه بعد از شروع ورزش کردن ظاهر می شوند و ممکن است در هر قسمت از سر خود را نشان بدهند. معمولا افرادی که مستعد ابتلا به میگرن هستند، بیش تر از دیگران این نوع از سردردها را تجربه می کنند. البته برای رفع این مشکل راه حل های ساده ای وجود دارد. برای مثال، می توان نوع ورزش را تغییر داد و به جای دویدن روی تردمیل، شنا کردن را انتخاب کرد. همچنین مصرف داروهای ضد تورم، نیم ساعت قبل از شروع ورزش تا حد زیادی می تواند از بروز این سردردها پیشگیری کند. اگر شما هم در حال ورزش کردن ناگهان دردی را در سر خود حس کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر این نوع سردردها می توانند نشان دهنده رشد تومورهای مغزی یا پاره شدن رگ های خونی باشند.

 

اگر همیشه ناامید هستید
افرادی که اعتماد به نفس ندارند یا شخصیت ناامید و غمگینی دارند بیشتر از دیگران ممکن است به سردردهای میگرنی دچار شوند. به نظر می رسد، این افراد بیشتر دچار استرس می شوند که این عامل باعث کاهش میزان یک ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین می شود. در صورتی که تعادل سروتونین به هم بخورد، اولین علایم به شکل سردرد خود را نشان می دهند.

 

وقتی فست فود می خورید
غذاهای زیادی هستند که ممکن است باعث شروع سردردهای میگرنی شوند، اما ساندویچ همبرگر از تمام آنها مهم تر است. این ساندویچ ها شامل موادی مانند تیرامین و نیترات ها و نیتریت ها هستند که همگی جریان خون به سمت مغز را افزایش داده و باعث سردرد می شوند. در کمال تعجب سردردهایی که در اثر مصرف این مواد افزودنی به غذاها به وجود می آیند، در هر دو سمت سر احساس می شوند. این در حالی است که در میگرن های معمولی، فقط یکی از بخش های سر دچار درد می شود. بعد از گذشت مدت زمان معینی پس از تولید غذا، تیرامین در اثر تجزیه شدن پروتئین موجود در آن به وجود می آید. به این ترتیب، این ماده را باید در مواد غذایی جست وجو کرد که زمان زیادی از تولید آنها گذشته و سعی شده با مواد نگهدارنده از فساد آنها جلوگیری شود. از دیگر غذاهایی که دارای مقادیر زیادی از تیرامین هستند، می توان به پنیر، شکلات، گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و بعضی میوه ها مانند آناناس و موز اشاره کرد.

 

موی سر دم اسبی
بستن موها به شکل دم اسبی معمولا بعد از چند ساعت باعث آشکار شدن علایم سردرد می شود. زمانی که موهای سر به سمت عقب کشیده شده و به شکل دم اسبی بسته می شوند، فشار زیادی در بافت های روی جمجمه وارد می شود که خود را به شکل درد نشان می دهند. بعضی دیگر از مدل های موی سر که باعث ایجاد فشار در موها و کف سر می شوند می توانند همین دردها را به وجود بیاورند.

 

دوش آب گرم
در بعضی از مردم لذت یک دوش آب گرم در هنگام صبح به سرعت جای خود را به سردردهای شدید می دهد. به نظر می رسد، افزایش دمای بدن باعث افزایش سرعت جریان خون در تمام قسمت ها از جمله سر می شود که شدت آن بعد از ۳۰ تا ۶۰ ثانیه بعد از شروع درد به بالاترین حد می رسد. این دردها معمولا در ناحیه پیشانی احساس می شوند و به ندرت بیش از ۵ دقیقه طول می کشند. البته سرمای شدید هم می تواند باعث بروز سردرد شود. برای مثال، شنا کردن در آب سرد یا خوردن بستی می تواند بعضی از مردم را به دردهای ناحیه سر دچار کند.

 

سیگار کشیدن
با اینکه بعضی از مردم بعد از سردرد به فکر سیگار کشیدن می افتند، اما این کار در اکثر موارد شدت درد را افزایش می دهد. نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن رگ های خونی در مغز می شود و مشخص است که این عامل به سردرد منجر خواهد شد.

 

کم خوابی
بداخلاقی، مشکل در حافظه و ناتوانی در تمرکز از واضح ترین عوامل کم خوابی است. اما آخرین تحقیقات نشان می دهد سردردها هم یکی از علایم شایع کم خوابی هستند. این نوع سردردها ممکن است بین یک ساعت تا یک روز طول بکشند. کم خوابی باعث کاهش ترشح یک ماده شیمیایی به نام سروتونین در مغز می شود که در تنظیم چرخه خواب در بدن نقش مهمی دارد. همان طور که قبلا هم گفتیم، این عامل باعث بروز درد در ناحیه سر می شود. تحقیقات دیگر روی افراد مبتلا به میگرن هم نشان می دهد، اشخاصی که حدود شش ساعت در طول شب می خوابند، بیشتر به سردرد دچار می شوند و البته شدت این دردها هم در آنها بیشتر است.

منبع: tabnak.ir