سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

نگرانی تغییرات در زندگی و راه حل آنها



تغییردادن زندگی, زندگی جدید

نگرانی تغییرات در زندگی و راه حل آن

 

خیلی وقت‌ها لازم است تغییراتی اساسی در زندگی‌مان ایجاد کرده و برنامه‌های عادی و همیشگی زندگی را عوض کنیم تا شادی بیشتری هم به زندگی‌مان راه یابد. البته دلیل این کار هر چه که باشد، چندان مهم نیست چون بالاخره چنین وضعی باید اتفاق بیفتد، ولی گاهی ایجاد این تغییرات زندگی اینقدر سخت و دشوار به نظر می‌رسد که بعضی‌ها را پشیمان می‌کند.


در صورتی که روان‌شناسان می‌گویند نباید در زندگی گرفتار روزمرگی‌ها بشویم و براساس نظر آنها خوب است با تغییراتی هر چند کوچک و جزئی، حال و هوای زندگی را دگرگون کنیم.

پس اگر شما هم نگران ایجاد چنین تغییراتی هستید یا می‌ترسید نتوانید با آنها کنار بیایید، خوب است این مراحل را امتحان کنید:
_ عواقب ناشی از ایجاد تغییرات در زندگی را بررسی کنید و آنها را به طور دقیق و کامل در نظر داشته باشید
گاهی ممکن است این تغییرات بشدت زندگی‌تان را عوض کند و مسیر جدیدی را پیش‌روی شما قرار دهد. به همین دلیل هم حتماً باید درباره تصمیم‌هایی که گرفته‌اید، فکر کنید و با اطمینان آنها را اجرا نمایید. یعنی اول باید مطمئن شوید و پس از آن اقدام کنید.

_ پس از این که از درست بودن تصمیم‌ها مطمئن شدید، زندگی‌تان را بعد از اجرای آنها تصور کنید؛ البته با در نظر گرفتن تمام جزئیات
مثلا باید بدانید پس از ایجاد تغییرات دلخواه‌تان، کجا زندگی خواهید کرد؟ روابطی که با دیگران برقرار می‌کنید، چطور خواهد بود؟ در آن موقعیت چه شغلی خواهید داشت؟ و... به عبارت دیگر باید آنچه را که می‌خواهید در عمل به آن برسید، در ذهن‌تان به طور دقیق مشخص کنید و نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشید.

_ نباید به اشتباه فکر کنید زندگی‌تان فقط در صورتی تغییر خواهد کرد که همه جزئیات آن را تغییر دهید
گاهی با یک یا دو تغییر کوچک و کم‌اهمیت هم می‌توانید به هدف‌تان برسید. مثلا خوب است تزئینات خانه یا حتی ظاهر خودتان را کمی عوض کنید. البته منظور این نیست که کلاً مانند فرد دیگری خانه‌تان را بچینید یا همانند شخصی غریبه لباس بپوشید، بلکه فقط خوب است کمی از عادت‌های همیشگی‌تان فاصله بگیرید و نوع دیگری از زندگی را امتحان کنید. این تغییرات ساده می‌تواند اثراتی فوق‌العاده بر روحیه شما هم داشته باشد.

_ در تغییر زندگی نگرش‌تان را اصلاح کنید
افکار نادرستی را که تا کنون داشته‌اید و شما را از طی کردن ادامه مسیر بازداشته است، دور بریزید و نگذارید راه موفقیت شما را ببندد. یادتان باشد قرار است زندگی جدیدی برای خودتان بسازید و محدودیت‌ها و اشتباهات زندگی گذشته را از بین ببرید. پس با اعتماد به نفس در این راه قدم بردارید و مطمئن باشید اگر بخواهید به موفقیت هم دست خواهید یافت. پس اطلاعات‌تان را افزایش دهید و نکات مثبت و درست زندگی را بیاموزید تا به کمک آنها بتوانید نوع دیگری از زندگی را تجربه کنید.

_ اتفاقات ناخوشایند گذشته را فراموش کنید و نگذارید تجربه‌های تلخ گذشته، شما را از ادامه زندگی بازدارد
 البته درس گرفتن از شکست‌هایی که در طول زندگی داشته‌اید، تجربه خوبی است اما این نبود موفقیت‌ها نباید باعث شود نسبت به آینده هم بدبین باشید. پس همان‌طور که از گذشته‌تان درس‌هایی را آموخته‌اید و به کار می‌گیرید، ناراحتی‌ها و دشواری‌های گذشته‌ را از ذهن‌تان پاک کنید و منتظر آینده‌ای بهتر باشید.

_ برنامه‌ها و تصمیم‌هایی را که برای  زندگی آینده‌تان دارید، باید به طور دقیق و مشخص برای خودتان تعیین شده باشد تا حرف‌ها و نظرات متفاوت اطرافیان نیز شما را مردد نسازد
 پس​ قبل از این که کارتان را شروع کنید، تمام برنامه‌ها را به طور دقیق برای خودتان مشخص کرده و براساس آنها پیش بروید. یادتان باشد برای تغییردادن زندگی نمی‌توانید بدون برنامه را فقط منتظر رخ دادن اتفاقات بنشینید.
منبع : چهاردیواری جام جم

 


ویدیو مرتبط :
کتاب صوتی نگرانی های زندگی 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایجاد تغییرات جزیی در زندگی



تغییراتی جزیی در زندگی و الگوی رفتاری، می توان آستانه تحمل افراد را نسبت به بسیاری از استرس ها و اضطراب ها بالا برد.

 

دکتر "بهزاد قربانی" در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: با مدیریت استرس به معنی کاهش فشار های بیرونی و ایجاد تغییر و تحولاتی اندک در زندگی می توان آستانه تحمل افراد را در برابر استرس بالا برد.

 

وی افزود: منظور از مدیریت استرس به عنوان بحثی جدید در برخورد با این مشکل، از بین بردن کامل عوامل تنش زای بیرونی نیست.

 

تغییردرزندگی

 

قربانی گفت: در مدیریت استرس فرد باید تلاش کند عوامل ایجاد کننده استرس را کاهش دهد و تا حد امکان در برخورد با استرس تحمل داشته باشد.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین پزشکی (ابن سینا) گفت: با تغییر در نحوه تفکر و نوع نگرش و عادت ها و تغییرات جزیی رفتاری به صورت تنظیم وقت و استفاده درست از زمان می توان استرس را کاهش داد.

 

وی خاطر نشان کرد: عوامل بیرونی ایجاد کننده استرس می تواند مسایل شغلی، خانوادگی ، نحوه رانندگی و...را دربربگیرد.

 

قربانی گفت: به عنوان مثال افرادی که به هنگام رانندگی شتاب بیشتری دارند این شتاب باعث استرس می شود و معمولا پیشنهادی که به این افراد می شود این است که برای از بین بردن استرس ، به جای شتاب سعی کنند به عنوان یک تفریح و سرگرمی لذت بخش همراه با آرامش رانندگی کنند.

 

این متخصص روانپزشکی با بیان اینکه بسیاری از تنش و استرس های زندگی های شخصی ناشی از سخت گیری های بی مورد و عدم انعطاف است، افزود: این درحالی است که همین استرس ها و تنش های طولانی مدت در زندگی مشترک را می توان با نپرداختن به جزییات و انعطاف پذیری و گوش دادن به طرف مقابل رفع کرد.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه یکی از موارد ایجاد استرس در بیشتر افراد دیر رسیدن و از دست دادن زمان است گفت: با تغییر در الگوی خواب و بیداری (به این صورت که فرد سعی کند نیم ساعت زودتر بخوابد و نیم ساعت زودتر بیدار شود ) می توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد.

 

قربانی با بیان اینکه از بین بردن هر عامل استرس زا نیازمند تغییراتی در الگوی رفتاری فرد است، گفت: گاهی تغییر و تنوع اندکی در زندگی به صورت فرصت استراحت دادن به خود و اختصاص زمانی برای یک سفر کوتاه می تواند بسیاری از استرس ها را از بین ببرد.

 

این متخصص روانپزشکی اظهار داشت: عجله کردن های بی مورد که به یک عادت در زندگی های امروزه تبدیل شده، عامل بسیاری از استرس ها و تنش های روزانه به شمار می رود.

 

به گفته قربانی، تمرین آرامش به صورت آهسته گام برداشتن، آهسته غذا خوردن ، سعی در خواندن نوشته ها به جای دیدن تصاویر و آرامتر سخن گفتن می تواند بسیاری از استرس های بی مورد را از ما دور کند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم پزشکی اضافه کرد: بسیاری از عجله کردن ها به علت کمبود وقت نیست بلکه ناشی از عدم تنظیم وقت است و افراد عجول معمولا زمان های پرت بیشتری دارند.

 

این متخصص روانپزشکی در پایان با اشاره به اینکه به طور کلی استرس ها ناشی از عوامل بیرونی و عوامل درونی هستند یادآور شد: عوامل درونی ناشی از نوع شخصیت افراد و بدون تاثیر عوامل محیطی است که با مداخلات دارویی قابل درمان است و عوامل بیرونی استرس را نیز با تغییر در الگوهای رفتاری می توان کاهش داد و نیازی به مداخلات دارویی نیست.