سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

لاغری با افزایش سوخت و ساز بدن


افزایش سرعت سوخت و ساز بدن باعث تسریع روند کاهش وزن می شود. به همین دلیل، به بدن خود لطفی کنید و توصیه های زیر را انجام دهید.





صبح بخیر: افزایش سرعت سوخت و ساز بدن باعث تسریع روند کاهش وزن می شود. به همین دلیل، به بدن خود لطفی کنید و توصیه های زیر را انجام دهید. 

 1.    مصرف چای سبز


از نوشیدنی های پرکالری، شیرین و سودا خودداری کنید. این نوشیدنی ها نه تنها احساس تورم به شما می دهد بلکه احساس خستگی نیز می کنید و باعث کاهش انرژی شما می شوند. نوشیدن چای سبز باعث افزایش سوخت و ساز و سرحال شدن بدن می شود. نوشیدن سه فنجان چای سبز در طول روز، متابولیسم بدن را تا 10 درصد افزایش می دهد.

11 راه برای افزایش سوخت و ساز بدن

2.    مصرف پروتئین


از آنجا که پروتئین تاثیر گرمایی دارد، بدن شما برای هضم آنها باید کالری بیشتری بسوزاند. به همین دلیل، سعی کنید در همه وعده های غذایی خود پروتئین را بگنجانید.
 
در طول روز، 5 تا 6 وعده غذای سبک و مملو از پروتئین، همچون پنیر کم چرب، لوبیا، مرغ، ماهی یا کره بادام زمینی میل کنید. به این ترتیب، علاوه بر افزایش سوخت و ساز بدن، همیشه پرانرژی و سرحال هم هستید.

3.    دریافت EGCG از روش های دیگر

اگر با سه فنجان چای سبز در طول روز سوخت و ساز بدنتان افزایش پیدا نکرد، آن را به 10 فنجان در روز افزایش دهید. حتی می توانید از کپسول های چای سبز نیز استفاده کنید. مصرف دو کپسول در روز تا 70 درصد متابولیسم بدن را افزایش می دهد.

4.    باشگاه

با رفتن به باشگاه و استفاده از دستگاه های بدنسازی می توانید سوخت و ساز بدن را زیاد کنید. ورزش باعث می شود تا همیشه روی فرم باشید و عادت های تمرینی خوبی نیز کسب می کنید. در باشگاه برای استفاده درست از دستگاه ها، از مربی های آنجا کمک بگیرید. 

5.    مصرف ماهی سالمون


سالمون مملو از امگا 3، پروتئین و چربی های مفید است. این ماهی به عنوان بهترین منبع غذایی برای رژیم های سالم شناخته می شود. امگا 3 موجود در این ماهی در متابولیسم بدن نیز نقش موثری دارد،  باعث کاهش زمان هضم و جلوگیری از اشتهای بیشتر می شود.

11 راه برای افزایش سوخت و ساز بدن

6.    مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

از  خوردن هله هوله های شیرین و فرآوری شده و حتی آبمیوه های صنعتی بپرهیزید. در رژیم خود فقط به پروتئین بچسبید که سوخت و ساز بدن را به مدت 12 ساعت تا 30 درصد افزایش می دهد. این درحالیست که کربوهیدرات ها و چربی ها فقط  تا 4 درصد و برای مدت یکساعت باعث افزایش متابولیسم می شود.
 
7.    مصرف روغن زیتون

باور کنید یا خیر، برخی از روغن ها برای کاهش وزن بسیار مفید هستند. روغن زیتون یک روغن مفید با چربی های مفید است که باعث افزایش متابولیسم و سوختن چربی های مضر می شود.

8.    سم زدایی بدن

با سم زدایی بدن خود می توانید به بیشتر شدن سرعت سوخت و ساز بدن و کاهش وزن خود کمک شایانی کنید. فقط در استفاده از رژیم های غذایی سم‌زدا زیاده روی نکنید که برای بدن ضرر دارد.

9.    مصرف زیاد نوشیدنی

آب و دیگر نوشیدنی های سالم برای بدن بسیار مفید هستند. سعی کنید در طول روز تا می توانید نوشیدنی بنوشید. بدنِ کم آب، سوخت و ساز آرامی دارد و بیشتر احساس گرسنگی می کند. بهتر است چای های سم‌زدای زیادی بنوشید. همچنین می توانید نوشیدنی های شیرین خود را با آب معمولی و آب های گازدار و بی طعم جایگزین کنید. این نوشیدنی ها انرژی شما را افزایش می دهند.

11 راه برای افزایش سوخت و ساز بدن

10.    نوشیدن آب با لیمو


برای سم زدایی بدن و افزایش سرعت متابولیسم بهتر است هر روز نصف یک لیمو ترش را داخل یک لیوان بلند آب ولرم بچکانید و میل کنید. این کار را ترجیحا هر روز صبح انجام دهید. آنزیم های گوارشی و فیبر موجود در لیمو باعث می شود تا هضم و سوخت ساز خوراکی هایی که در ادامه روز می خورید بسیار بهتر و بیشتر شود.

11.    وعده های زیاد اما سبک میل کنید

در بالا نیز به این نکته اشاره کردیم که تعداد وعده های خود را افزایش و حجم غذا را کاهش دهید. این کار کمک می کند تا چربی ها سریع تر سوزانده شوند. برای اینکه متابلیسم بدن شما به درستی کار کند باید در طول روز حداقل سه تا 5 وعده غذا میل کنید. اما این وعده ها نباید بزرگ و حجیم باشند.


ویدیو مرتبط :
غذاهایی برای افزایش سوخت و ساز بدن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بای‌پس معده خطر شکستگی را افزایش می‌دهد/نرسیدن مواد مغذی به بدن پس از جراحی لاغری



اخبار,اخباراجتماعی , جراحی لاغری

  یک بررسی جدید نشان می‌دهد که انواع معینی از جراحی کاهش وزن ممکن است باعث تضعیف استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی آن‌ها شود.

جراحی‌های کاهش وزن مانند بای‌پس معده به بیماران چاق کمک می‌کند تا با کاهش مقدار غذایی که بدن دریافت می‌کند، وزنشان را کم کنند.

به گزارش رویترز اما به گفته دکتر کوو - چین هوانگ از کالج پزشکی در دانشگاه ملی تایوان در تایپه و سرپرست این بررسی، هنگامی‌که بیماران تحت چنین جراحی‌هایی قرار می‌گیرند، بسیاری از مواد مغذی نیز به بدن نمی‌رسند.

هوانگ گفت: «مواد مغذی که به‌طور رایج از دست می‌روند کلسیم و ویتامین D هستند که با ایجاد پوکی استخوان همراهی دارند. البته شاید سازوکارهای دیگری نیز در ایجاد شکستگی دخیل باشند.»

استفاده از جراحی باریاتریک - تکنیک‌هایی که یا معده را کوچک می‌کنند یا باعث عبور نکردن مواد غذایی از بخش‌هایی از دستگاه گوارش می‌شوند- در آمریکا هفت برابر شده است. پژوهش‌های پیشین این احتمال را مطرح کردند که این اعمال جراحی خطر شکستگی استخوانی را افزایش می‌دهند.

در مجموع افرادی که جراحی کاهش وزن انجام داده بودند، 21 درصد در معرض خطر بیشتر شکستگی استخوان در طول پنج سال بعدی قرار داشتند.

اما این افزایش خطر بیش از همه در میان افرادی رخ داده بود که اعمال جراحی «سوءجذبی» انجام داده بودند- یعنی انواعی از اعمال جراحی که مانند بای‌پس معده که از جذب غذا پیشگیری می‌کنند.افرادی که این نوع خاص از اعمال جراحی کاهش وزن را انجام داده بودند، در طول 12 سال پیگیری در مقایسه با افرادی که جراحی انجام نداده بودند، با احتمال 47 درصد بیشتر دچار شکستگی شده بودند.

هنگامی که این پژوهشگران این موضوع را در نظر گرفتند که آیا جراحی باریاتریک از نوع سوءجذبی است یا فقط از نوع اعمالی مانند باندگذاری دور معده است که باعث محدود کردن مقدار کل غذایی می‌شود که فردی یک باره مصرف می‌کند، معلوم شد که در بیمارانی که جراحی‌های از نوع تحدیدی انجام داده‌اند، افزایشی در خطر شکستگی یافت نمی‌شود.

به گفته هوآنگ، جراحی‌های باریاتریک می‌توانند باعث جلوگیری از پیشرفت یا برطرف شدن کلی بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2 و فشارخون بالا شوند، بنابراین منافع این اعمال باید در مقابل خطرات بالقوه مربوط به خطر شکستگی سنجیده شوند.

او گفت، نخستین كاری كه بیمارانی كه تحت این جراحی‌ها قرار می گیرند، باید انجام دهند كه مواد مغذی مانند مكمل‌های ویتامین D و كلسیم دریافت كند.

هوانگ گفت: «كار دوم، قرارگیری در معرض نور خورشید و ورزش است كه می‌تواند به كاهش خطر پوكی استخوان كمك كند. در نهایت، این افراد باید برخی از تمرین‌های تعادلی را انجام دهند تا از افتادنشان پیشگیری شود.»

دكتر آندرو دافی، رئیس بخش جراحی متابولیك و باریاتریك در سیستم بهداشتی ییل-نیوهیون در ایالت كنتیكت كه در این بررسی شركت نداشت، گفت، كسب آگاهی بیشتر درباره این بیماران برای مثال دانستن وزن پیش و پس از جراحی و مكمل‌هایی كه مصرف می‌كنند، سودمند است.

دافی یادآور شد كه افزایش شكستگی‌هایی كه در گروه مورد بررسی مشاهده شده است، عمدتا در استخوان‌های دراز دست‌ها و پاها بوده است، نه شكستگی در استخوان لگن یا ستون فقرات و سایر شكستگی‌هایی كه در پوكی استخوان معمولترند.

او گفت: «این پژوهشگران توضیحی برای این موضوع ارائه نكرده‌اند، اما اگر شما شكستگی‌های دست و پای بیشتری در افرادی كه جراحی باریاتریك انجام داده‌‌اند، مشاهده كنید، من می‌توانم استدلال كنم كه این پدیده نتیجه ورزش كردن بیشتر این بیماران است- شاید آنها تلاش می‌كرده‌‌اند، وزن كم كنند، از دوچرخه افتاده‌اند.»

دافی گفت كه بیمارانی كه 45 تا 90 كیلوگرم وزن كم می‌كنند، همچنین برطرف شدن دیابت و فشار خون بالا را تجربه خواهند كرد و امید به زندگی در بیماران جوانتر افزایش خواهد یافت كه منفعت بسیار بزرگی است.

او همچنین انتظار دارد كه همه بیماران چاق پس از كاهش وزن مقداری از توده استخوانی‌شان را از دست بدهند. «دلیلش این است كه اگر شما 180 كیلوگرم وزن داشته و در حال راه رفتن باشید،‌نیاز به عضلات بیشتر و اسكلت مستحكمتری دارید تا این وزن را تحمل كند.»


او می‌گوید اگر شما مقدار زیادی وزن مثلا در حد 65 كیلوگرم كم كنید، مقداری از توده استخوانی و توده عضلانی را هم از دست می‌دهید.

دافی گفت در ییل و اغلب برنامه‌های بهداشتی دیگر، پزشكان پیش و پس از این اعمال جراحی تست‌های آزمایشگاهی كاملی برای جستجوی كمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها انجام می‌دهند و در صورت مشاهده كمبود مكمل‌های لازم را برای بیماران تجویز می‌كنند.


  اخباراجتماعی  -  همشهری