سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

كنكور آمادگی برای كاهش وزن


شاید با خیلی از افراد مواجه شده باشید كه یك رژیم غذایی را آغاز می‌كنند اما چندان آن را جدی نمی‌گیرند و بعد از مدت كوتاهی آن را رها می‌كنند. آیا می‌دانید برای این‌كه به یك نتیجه مطلوب برسید باید اول آمادگی لازم برای این كار را داشته باشید؟






شاید با خیلی از افراد مواجه شده باشید كه یك رژیم غذایی را آغاز می‌كنند اما چندان آن را جدی نمی‌گیرند و بعد از مدت كوتاهی آن را رها می‌كنند. آیا می‌دانید برای این‌كه به یك نتیجه مطلوب برسید باید اول آمادگی لازم برای این كار را داشته باشید؟ فاكتورهای مهمی در كاهش وزن شما تاثیرگذارند كه از همه مهم‌تر، اراده و عزم شماست. برای این‌كه از آماده بودن خود برای دنبال كردن یك رژیم مطلع شوید، خودآزمایی زیر را دنبال كنید.



  •  فكر می‌كنید كه وزن‌تان قابل قبول نیست؟
 اگر با وزن‌تان مشكل دارید باید به آن اعتراف كنید. انكار كردن این مسئله می‌تواند بیماری‌های خطرناك دیگری مانند دیابت را به دنبال داشته باشد. طبق نتایج یك تحقیق، كاهش وزن تا 10 كیلوگرم كمتر از وزن اولیه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان،‌ دیابت نوع دوم،‌ بیماری‌های قلبی و عروقی را به میزان چشمگیری كاهش دهد.



  •  آیا روش‌های مطمئن و موثری در زمینه كاهش وزن پیدا كرده‌اید؟
شروع تحقیقات در رابطه با پیدا كردن بهترین روش و موثرترین رژیم برای كاهش وزن به این معناست كه شما خواهان تغییر هستید و به دنبال یك پیشرفت برای رسیدن به وزن مطلوب‌تان می‌گردید. این كار یك گام مثبت و مهم است كه نشان می‌دهد شما برای دنبال كردن یك رژیم غذایی آماده‌اید.



  •  برای شروع رژیم غذایی‌تان زمان دقیقی را مشخص كرده‌اید؟
مشخص كردن یك زمان برای تحقق بخشیدن به قول و قرارهایی كه با خودتان برای كاهش وزن‌تان گذاشته‌اید گام بسیار مهمی است. برای این منظور باید چه كار انجام داد؟ شما می‌توانید عضو برنامه‌های كاهش وزن كه در اینترنت قرار دارد شوید یا در كلاس‌های تناسب‌اندام و كاهش وزن ثبت‌نام كنید یا با یكی از دوستان‌تان یا همسایه‌های‌تان قرار بگذارید كه هر روز ساعت 7 صبح به ورزش‌های صبحگاهی بپردازید و به پیاده‌روی بروید. انگیزه نشان دادن و با برنامه و تعیین وقت مشخص گام برداشتن یكی از علائم مصمم بودن شما برای كاهش وزن است.



  •  آمادگی دنبال كردن یك رژیم غذایی سالم و برنامه‌ ورزشی دائم را دارید؟
 برای این‌كه اجازه بدهید تغییر اتفاق بیفتد باید وارد عمل شوید. این به این معناست كه باید از این به بعد میزان كالری مصرفی‌تان را بشمارید، حجم غذای‌تان را درنظر بگیرید، از مصرف چربی‌های غیرمفید بپرهیزید و میزان مصرفی میوه و سبزی‌های تازه را چندبرابر كنید. به جای غذاهای حجیم و پركالری، میوه و سبزی‌های تازه مصرف كنید و در كنار آن ورزش را فراموش نكنید و برنامه ورزشی‌تان را جدی بگیرید. اگر توانستید برهوس خوردن بیش‌ازحدتان غلبه كنید، زمانی است كه به موفقیت نزدیك هستید.



  •  یك برنامه رژیم غذایی كاهش وزن می‌تواند بخشی از یك برنامه دائمی‌تان (حتی در زمان كارتان) باشد؟

 زمانی‌كه یك رژیم و برنامه به صورت عادت روزانه درمی‌آید، اتكا كردن به برنامه و دنبال كردن آن با اراده قوی‌تری صورت می‌گیرد و امكان رها كردن آن به حداقل می‌رسد. هرچه بیشتر به برنامه رژیم غذایی‌تان اتكا كنید، بیشتر می‌توانید از نتایج مطلوب آن خاطر جمع شوید.



موادغذایی فاقد ارزش غذایی را كنار گذاشته و مصرف آن‌ها را با میوه و سبزی‌های تازه جایگزین كنید.



 اگر به اكثر سوالات پاسخ «بله» دادید، پس شك نكنید كه آمادگی لازم برای شروع یك رژیم غذایی و كاهش وزن را دارید. رژیم‌تان را آغاز كنید مطمئنا موفق می‌شوید.



  •  آمادگی این را دارید كه روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش كنید؟

 ورزش حداقل 30 دقیقه در روز خطر ابتلا به بسیاری از ناراحتی‌های قلبی ناشی از چاقی را كاهش می‌دهد. ورزش‌هایی كه حدودا 60 دقیقه طول می‌كشد از اضافه وزن جلوگیری می‌كند، همچنین بسیاری از ورزش‌ها و نرمش‌های بین 60 تا 90 دقیقه در كاهش وزن تاثیرگذار است و كمك می‌كند. اگر خیلی اهل ورزش نیستید از راه رفتن و پیاده‌روی استقبال كنید و گام‌های‌تان را بشمارید. از روزی 2 هزار قدم آغاز كرده و آن را روزبه‌روز بیشتر كنید تا از اضافه وزن جلوگیری شود. باورنكردنی است اما تنها چند حركت كوچك ورزشی و چند دقیقه‌ای به ورزش اختصاص دادن می‌تواند كمك چشمگیری به جلوگیری از اضافه وزن كند.




  •  آماده‌اید تا هله‌هوله را از برنامه غذایی‌تان حذف كنید؟
 اگر می‌خواهید رژیم غذایی‌تان را با موفقیت و نتیجه مطلوبی به دست آورید باید از هله هوله بگذرید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد، مصرف هله هوله یك‌سوم كالری مصرفی روزانه بسیاری از افراد را تشكیل می‌دهد. كنار گذاشتن موادغذایی كه فاقد ارزش غذایی هستند و فقط میزان بالایی كالری دارند را جدی بگیرید.



  •  می‌توانید مصرف چربی‌های غیرمفید را كنار گذاشته و به جای آن رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزی را مصرف كنید؟
 بسیاری از انواع رژیم‌ها بر پایه مصرف كمتر چربی استوار است. شما جزو كدام دسته‌اید؟ جزو آن‌دسته كه به‌راحتی می‌توانند غذاهای چرب را با مصرف میوه و سبزی جایگزین كنند یا جزو آن دسته كه نمی‌توانند در مقابل خوردن فست‌فودها و غذاهای چرب و چیلی «نه» بگویند!‌ چربی‌هایی غیرمفید نه تنها باعث افزایش بی‌رویه وزن می‌شود بلكه می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌ها از جمله حملات قلبی را به دنبال داشته باشد.



  •  آیا به علائق خود آگاهید؟
 می‌دانید چه چیزهایی دوست دارید و چه چیزهایی دوست ندارید؟ این‌كه بدانید چه موادغذایی باعث می‌شود رژیم غذایی‌تان را بشكنید و نسبت به خوردن آن وسوسه شوید خیلی می‌تواند در حفظ رژیم غذایی‌تان موثر باشد. شما باید به دنبال رژیم غذایی باشید كه بتوانید آن را حفظ كرده و برای مدت طولانی آن را دنبال كنید. سعی كنید هر غذایی كه شما را وسوسه می‌كند و باعث می‌شود حجم زیادی از آن را مصرف كرده از برنامه غذایی‌تان حذف كنید.



  •  آیا می‌دانید كه رژیم غذایی، چاقی و بسیاری از انواع بیماری‌ها رابطه مستقیمی با هم دارند؟
 رژیم‌های غذایی سنگین كه به مصرف گوشت چرب قرمز، كربوهیدرات فراوان و دسرهای شیرین محدود می‌‌شود ارتباط مستقیمی با چاقی بیش‌ازحد، دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی دارند. طبیعتا هرچه رژیم غذایی شما كالری كمتری داشته باشد، كمتر در معرض چاقی قرار می‌گیرید. مصرف گوشت ماكیان نیز سالم‌تر از گوشت قرمز است زیرا چربی گوشت قرمز خیلی بالاتر از سایر انواع گوشت‌هاست.


ویدیو مرتبط :
كاهش وزن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

7 روش براي كاهش وزن بدون گرسنگي!



7 روش براي كاهش وزن بدون گرسنگي!

 

کم كردن وزن با 2 روش زير امكان پذير است:

1- سوزاندن كالري ‏ها با تمرين ورزشي

2- با انتخاب هوشمندانه ي غذا و كنترل واحدهاي غذايي.

در تئوري، شما مي‏ توانيد با گذراندن ساعت‏ ها در سالن ‏هاي ورزشي مقداري از كالري را از بين ببريد اما اين كار در عمل، اتفاقي واقعي و يا خوشايند نيست، از طرفي چه كسي مي‏ خواهد كه فقط با برگ‏ هاي كاهو زندگي كند؟ در عوض اين 7 روش اگر هر روزه به كار گرفته شوند بدون تلاش زيادي به كاهش وزن كمك مي‏ كنند.

 
1- حركت دائمي

افرادي كه پاهاي شان را مرتب تكان مي دهند و يا ايستادن را به نشستن ترجيح مي ‏دهند و به طور كلي خيلي به اطراف حركت مي ‏كنند روزانه تا 350 كالري بيشتر از كساني كه مدام در حالت نشسته هستند، مي ‏سوزانند كه اين مقدار چيزي در حدود 17 كيلوگرم در سال مي شود.

 
2- اغلب وعده‏هاي غذايي را زير 400 كالري نگه داريد.

مطالعات بسياري پيشنهاد مي ‏دهند كه بين وعده‏هاي غذايي خود فاصله‏ هاي مشخصي قرار دهيد و حتي‏المقدر همگي را در يك اندازه تنظيم كنيد. غذا خوردن در فواصل زماني مشخص با:

سوزاندن ميزان كالري بيشتري بعد از غذا خوردن،

واكنش بهتر به انسولين

و كمتر بالا رفتن سطح كلسترول خون

همراه است.

وقتي شما وعده‏ هاي غذايي منظمي در طول روز مي ‏خوريد كمتر احتمال دارد كه دچار گرسنگي مفرط و يا پُرخوري شويد.

 
3- روزانه 8 ليوان آب بخوريد.

آب تنها يك برطرف كننده عطش نيست، بلكه ممكن است سرعت متابولسيم بدن را هم زياد كند. نوشيدن 2 ليوان آب سرد ميزان سوخت و ساز بدن را تا 30 درصد افزايش داده و اثر آن تا 90 دقيقه باقي مي ماند؛ يك سوم اين افزايش سوخت و ساز ناشي از تلاش بدن براي گرم كردن آب مي باشد و بقيه آن ناشي از تلاش بدن براي جذب آب است. موقع آب خوردن هيچ كالري دريافت نمي ‏شود اما كالري‏ ها سوزانده مي ‏شوند دُرست برخلاف زماني كه ديگر نوشيدني هاي شيرين را مي‏ نوشيم و كالري اضافي دريافت و حتي ذخيره مي ‏گردد.

افزايش مصرف روزانه آب تا 8 ليوان به شما كمك مي ‏كند تا در طول سال حدود 5/3 كيلوگرم كم كنيد.

بنابراين سعي كنيد قبل از وعده‏هاي غذايي، ميان وعده‏ها و قبل از نوشيدن آب ميوه‏ها و مايعات شيرين، يك ليوان آب بنوشيد.

 

7 روش براي كاهش وزن بدون گرسنگي!


4- بالا و پايين رفتن از پله‏ ها

بالا رفتن از پله‏ ها، يك عمل براي تقويت كردن پاها است. چرا كه شما داريد وزن بدن تان را ضد جاذبه زمين به بالا حركت مي ‏دهيد. به اين ترتيب از هر فرصتي براي اين كار استفاده نماييد؛ البته اگر مشكل خاصي مانند كمردرد و زانودرد و ... داريد، قبل از آن با پزشك تان مشورت نماييد.


5- سرعت حركات تان را كنترل كنيد.

قدرت و شدت كارهاي روزانه ‏تان را افزايش دهيد. از جارو زدن گرفته تا به گردش بردن كودك تان. به عبارتي بهتر است همه كارهاي تان را با جنب و جوش بيشتري انجام دهيد.

 
6- از كيسه خريد خود، به جاي دمبل استفاده كنيد.

اين كه از كسي ديگر بخواهيد كه كيسه خريد و يا چمدان شما را حمل كند، فرصت سوزاندن كالري و قوي ‏تر شدن بدن تان را مي گيريد. كيسه‏ هاي خريد خود را به صورت متوازن و يك بسته در هر دست حمل كنيد. حتي اگر مجبوريد چندين بار طي مسير كنيد؛ 2 كيسه‏ ي كوچك تر را به جاي يك كيسه‏ ي بزرگ حمل كنيد؛ در اين صورت خودتان مي‏ توانيد بارتان را جا به جا كنيد.

 
7- در هر وعده غذايي 4 گرم فيبر بخوريد.

يك رژيم غذايي با فيبر بالا مي‏ تواند دريافت كالري شما را بدون اين كه احساس كمبود كنيد كاهش دهد. در يك مطالعه مشخص شده زناني كه روزانه 13 گرم يا كمتر فيبر دريافت مي ‏كنند ممكن است 5 برابر بيشتر از زناني كه فيبر بيشتري مي خورند، دچار افزايش وزن شوند. فيبر از طريق مكانيزم هاي زير موجب كاهش وزن مي شود:

1- سرعت غذا خوردن را كاهش مي دهد چون به جويدن بيشتري احتياج دارد.

2- سرعت حركت غذا در طول مدت گوارش را افزايش مي ‏دهد.

3- هورمون ‏هاي سيري را بالا مي ‏برد.

 

براي دريافت 25 گرم فيبر در روز مطمئن شويد كه 6 وعده يا ميان وعده ميل مي ‏كنيد كه هر كدام از آن ها حدود 4 گرم فيبر را شامل مي‏ شود. در ميان وعده هاي تان از ميوه استفاده كنيد و آن ها را در دسترس تان قرار دهيد. به اين ترتيب به سادگي فيبر دريافتي شما بالا مي ‏رود.