سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

غذاهای تكمیلی برای شیرخواران


غذاهای تكمیلی برای شیرخواران بهتر است از پایان 6 ماهگی شروع شوند چون مواد موجود در شیر مادر شامل املاح و ویتامین‌ها تا 6 ماهگی برای رشد و نمو نوزادان كافی است اما از 6 ماهگی به بعد به‌علت رشد كودك شیر مادر كافی نیست.




غذاهای تكمیلی برای شیرخواران بهتر است از پایان 6 ماهگی شروع شوند چون مواد موجود در شیر مادر شامل املاح و ویتامین‌ها تا 6 ماهگی برای رشد و نمو نوزادان كافی است اما از 6 ماهگی به بعد به‌علت رشد كودك شیر مادر كافی نیست. غذای تكمیلی كودكان باید حاوی مواد پروتئینی، مواد قندی و چربی برای تامین كالری بوده و در عین حال حاوی انواع ویتامین‌ها، ریز مغذی‌ها مانند آهن، روی و سایر مواد باشد.
بهترین مواد برای شروع غذای كمكی ابتدا به‌صورت فرنی یا پوره است؛ به این صورت كه آرد برنج را با شیر مادر مخلوط می‌كنیم و به‌صورت فرنی از 2 قاشق مربا‌خوری برای كودكان شروع كرده و به‌تدریج آن را زیاد می‌كنیم. پس از یك هفته می‌توانیم بادام را هم به‌صورت حریره به كودك بدهیم. به این صورت كه 2 تا 3 بادام را پس از خیس كردن پوست بگیریم و با شیر مادر و آرد برنج مخلوط كنیم. از 6 ماهگی می‌توانیم از این فرنی‌ها به بچه‌ها بدهیم.

پس از یك هفته، تغذیه با سوپ را آغاز می‌كنیم كه ابتدا  كمی برنج، یك عدد هویج و حدود 100 گرم ماهیچه را با هم خوب می‌پزیم و به‌مدت 20 دقیقه صاف كرده و سپس میكسر كرده به كودك می‌دهیم. از این سوپ بین 6 تا 8 قاشق غذاخوری می‌توانید به شیرخوار بدهید. اگر كودك شما تمایل داشت تا روزی 2 بار هم می‌توانید از این سوپ به‌عنوان ناهار و شام استفاده كنید. در مرحله بعدی تغذیه كودك، از پوره میوه‌ها مثل پوره سیب، موز و در فصل تابستان برای رفع یبوست كودك از پوره هلو یا گلابی به اندازه 2 تا 3 قاشق مربا‌خوری استفاده می‌كنیم.

از 8 ماهگی به بعد برای صبحانه از مقدار كمی زرده تخم مرغ شروع كرده و آن را به همراه چای بیسكویت و نان سنگك نرم شده به كودك می‌دهیم در عین حال می‌توانیم از 7 ماهگی به بعد در سوپ كودك از حبوبات، ماش، سیب زمینی و حتی اسفناج و گوجه فرنگی هم به‌تدریج استفاده كنیم. به یاد داشته باشید هرگز در سوپ كودك نمك نریزید و برای مزه دار كردن از چند قطره لیموترش استفاده كنید. از 8 ماهگی به بعد 2 تا 3 قاشق سوپ‌خوری ماست به‌صورت دسر به كودك بدهید.


ویدیو مرتبط :
عطر غذاهای ایرانی در نمایشگاه غذاهای جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

غذاهای ممنوعه در دوران شیرخواری




غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی



اگر چه اغلب مادرها، با دیدن هیجان کودکان 7،8 ماهه خود و رویش یکی دو دندان کوچولوی آنها وسوسه می‌شوند علاوه بر فرنی و سوپ سبزیجات، مزه بقیه مواد غذایی را به آنها بچشانند؛  ولی همه ما باید یکسری نکات را رعایت کنیم.

 

به طور مثال استفاده از جگر سالم پخته نرم شده به جای گوشت، در بعضی موارد به طور مثال یک بار در هفته را باید در اواسط ماه هشتم شروع کنیم.

 

استفاده از حبوبات مانند عدس و غیره که بسیار هم مفیدند بهتر است از پایان 9 ماهگی به بعد شروع شود. پزشکان معتقدند گرچه بیشتر بچه ها نسبت به مواد غذایی حساسیت نشان نمی‌دهند ولی تا پایان یک سالگی مصرف مواد غذایی خاصی ممنوع است. در اینجا لیستی را برای شما تهیه کرده‌ایم که با هم می بینیم.

 


مصرف شیر گاو تا پایان 9 ماهگی ممنوع ولی آن مقدار از شیر پاستوریزه که درتهیه غذاهایی چون فرنی و حریره بادام مصرف می‌شود اشکالی ندارد.از پایان 9 ماهگی به بعد در شیرخوارانی که از شیر مادر محرومند به عنوان نوشیدنی و یا حتی جایگزین شیر خشک می‌تواند استفاده شود.

 


از پایان 9 ماهگی شیر خشک هیچ مزیتی نسبت به شیر پاستوریزه ندارد. گذشته از این موضوع یکسری از غذاها را نباید تا پایان یک سالگی به کودک مان بدهیم.

 

عسل، سفیده تخم مرغ، شکلات، خربزه، کیوی، انواع توت ها، نوشابه های گاز دار و آب میوه های صنعتی، سوسیس و کالباس و پفک و چیپس و حتی شکلات جزو این موارد ممنوع هستند.

 

در خانواده هایی که زمینه آلرژی مواد غذایی وجود دارد گروه دیگری از مواد را باید با دقت و تاخیر شروع کنیم. به طور مثال محصولات دریایی مانند میگو وماهی را نباید تا سه سالگی به بچه بدهیم.

 

مرکبات به استثنای لیمو شیرین، آجیل و گندم و شیر گاو هم بهتر است تا سه سالگی داده نشود.

 

سفیده تخم مرغ هم تا 18 تا 24 ماهگی منع مصرف دارد. بعضی از مادر ها می‌گفتند ما آلرژی تنفسی، گوارشی یا پوستی به مواد غذایی خاصی داریم. دکتر به آنها توصیه کرد این علایم را خوب بشناسند و اگر چنین حساسیتی دارند به فرزند خود ان غذا را ندهند یا با تاخیر و دقت شروع کنند.