سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ضعف چشم و درمان آن



 

 

ضعف چشم و درمان آن

 


ضعف چشم

ضعف چشم-چه اتفاقی می‌افتد كه یك‌مرتبه احساس می‌كنید چشم‌هایتان ضعیف شده‌اند؟ افرادی كه عینكی هستند، می‌دانند كه تاری ‌دید یكی از دلایل مهم ضعف چشم به شمار می‌رود، البته این حرف وقتی برای شما بیشتر محسوس خواهد بود كه شماره چشم‌هایتان ده‌دهم یا صفر نباشد.

ولی چرا عده‌ای در سنین پایین و عده‌ای در میانسالی دچار ضعف چشم می‌شوند و برخی دیگر تا سالیان سال حتی روی عینك را هم نمی‌بینند.

دكتر افسر فراهانی دستجانی،جراح و چشم‌پزشك دراین‌باره میگوید،مطالعات زیادی در خصوص عوامل موثر در ایجاد عیوب انكساری انجام شده است كه البته در برخی از موارد آن اختلافاتی وجود دارد، به‌عنوان مثال در مورد اثر مطالعه در فاصله نزدیك (خواندن و نوشتن)‌ مطالعاتی صورت گرفته است، ولی به طور یقین ارتباطی بین آن و نزدیك‌بینی ثابت نشده است ولی این گونه استنباط می‌شود كه مطالعه تاثیر قابل توجهی در ایجاد نزدیك‌بینی ندارد، اما اصولا افراد اجتماعی و آنهایی كه بیشتر مطالعه می‌كنند، بیشتر دچار عیوب انكساری و ضعف چشم میشوند.

وی اظهار می‌كند: كار با كامپیوتر یا تلویزیون نتوانسته است ارتباط قطعی به ایجاد نزدیك‌بینی را اثبات كند به همین جهت استنباط بسیاری از متخصصان این است كه استفاده از این وسایل نمی‌تواند عامل عینكی شدن باشد.

 

 

 ضعف چشم,درمان ضعف چشم,بیماری ضعف چشم

درمان ضعف چشم

 

طبق تحقیقات به عمل آمده رژیم‌های غذایی مختلف نتوانسته‌اند ارتباط مستقیم و ثابت‌شده‌ای را بین رژیم غذایی و ایجاد عیب انكساری و ضعف چشم پیدا كنند و استنباط بر این است كه هیچ رژیم غذایی برای جلوگیری از عینكی شدن یا كم كردن نمره عینك وجود ندارد. چاقی ممكن است در ایجاد دوربینی نقش داشته باشد. با این حال نقش ثابت شده‌ای را از آن نمی‌توان پیدا كرد.

به گفته دكتر فراهانی دستجاتی، ضربه‌ها از طریق تغییر در ساختمان چشم می‌توانند ضعف چشم و عیوب انكساری ایجاد كنند، همانند تغییرات بعد از پارگی قرنیه و ترمیم آن كه ممكن است به صورت آستیگماتیسم خود را نشان دهد.

وی خاطرنشان می‌كند:در مسمومیت ناشی از بیماری‌های تیروئیدی كه چشم‌ها درگیر می‌شوند، ممكن است آستیگماتیسم ایجاد شود و افرادی كه مبتلا به آب مروارید و آب سیاه می‌شوند یا نوزادان نارسی كه دچار اختلالات چشمی می‌شوند و خوب درمان نمی‌شوند، بیشتر از دیگران مستعد ایجاد نزدیك‌بینی هستند.

دكتر فراهانی دستجانی با بیان این كه تاكنون آب و هوای گرم،داروهای ضدافسردگی و ضدحساسیت دلیلی بر ارتباط ضعف چشم را اثبات نكرده است، عنوان می‌كند: ارث نیز رابطه اثبات شده دقیقی با این مساله ندارد، یعنی ممكن است پدر و مادر كاملا سالم دارای فرزندانی عینكی باشند یا بالعكس، حتی در مورد سن نیز دیده شده است كه در برخی موارد نزدیك‌بینی تا 30 سالگی افزایش می‌یابد و مجددا ممكن است بعد از 70 سالگی افزایش پیدا كند.

 

غذاهای تقویت کننده چشم!!
همه ی ما می دانیم که چه ویتامین هایی برای چشم لازم است اما ممکن است ندانیم که این ویتامین ها در چه غذاهایی وجود دارند؟

 

Eویتامین
شاید باور نداشته باشید یا این طور القا شده باشد كه مواد غذایی در تقویت چشم تاثیر چندانی ندارند،در حالی كه مطالعات نشان داده است،به عنوان مثال ویتامین E یكی از آنتی‌اكسیدان‌های قوی است كه در تقویت چشم و جلوگیری از ضعف چشم موثر است.مقدار توصیه شده ویتامین E در مردان 10 میلی‌گرم و در زنان 8 میلی‌گرم در روز است.بهترین منبع ویتامین E نیز آجیل و روغن‌های گیاهی است.از سوی دیگر سلنیوم به جذب ویتامین ای و ساخته شدن آنتی اکسیدان در بدن كمك می‌كند. غذاهای دریایی حاوی مقادیر زیاد سلنیوم هستند.

 

 

 ضعف چشم,درمان ضعف چشم,بیماری ضعف چشم

درمان ضعف چشم

 

ویتامین A

از آنجایی كه ویتامین Aدر تقویت چشم و جلوگیری از ضعف چشم از اهمیت بسزایی برخوردار است،آن را در هویج بیشتر از دیگر مواد غذایی می‌توان یافت.بررسی‌ها نشان داده است كه میزان ویتامین Aموجود در یك هویج متوسط،دو برابر مقدار توصیه شده در روز است.پس مصرف این سبزی برای تقویت چشم بسیار موثر است.البته مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند كه حاوی مقدار زیاد ویتامینA  و دیگر مواد لازم برای سلامت چشم و جلوگیری از ضعف چشم هستند.

روی

مطالعات دیگری نیز حاكی از آن است كه روی چشم را در برابر شب کوری محافظت می‌كند،زیرا روی بخشی از یك آنزیم است كه تعداد رادیكال‌های آزاد را كم می‌كند،لذا در جذب ویتامینA  موثر است.روی را می‌توان در غذاهای دریایی، جوانه گندم و آجیل یافت.

چربی امگا 3

چربی‌ها نیز برای جلوگیری از ضعف چشم و سلامتی چشم لازم هستند.اسیدهای چرب واحدهای سازنده ی چربی‌ها هستند و بعضی از آنها به این دلیل ضروری خوانده می‌شوند كه بدن نمی‌تواند‌ آنها را بسازد و باید حتما از طریق مواد غذایی تامین شوند.از این رو گفته شده است اسیدهای چرب ضروری در تكامل بینایی نوزادان نقش بسزایی دارند.كمبود این مواد به ویژه چربی امگا 3 در بزرگسالان ممكن است سبب ضعف چشم و كاهش دید شود،حتی مطالعات نشان داده است كه كمبود طولانی مدت آن ممكن است سبب تخریب شبكیه شود،زیرا بدن هر دو نوع اسیدهای چرب ضروری را به پروستاگلاندین ها تبدیل می‌كند كه یكی از اثرات آنها كمك به خروج مایع چشم و تنظیم فشار داخل چشم است.بهترین منبع تامین امگا 3 ماهی است و مقدار توصیه شده دو بار در هفته می‌باشد.به طور كلی مواد غذایی كه برای داشتن چشمی سالم توصیه می‌شوند شامل:روغن کبد ماهی،جگر و که هویج دارای ویتامینA هستند،اسفناج و کلم که لوتئین و گزانتین دارند، فلفل دلمه ای ،كلم،توت فرنگی و پرتقال به دلیل داشتن ویتامین C؛تخمه آفتاب گردان،بادام،فندق كه دارای ویتامینE هستند، همچنین آجیل و غذاهای دریایی نیز از سلنیوم برخوردارند،جوانه گندم و آجیل به دلیل دارا بودن روی،و ماهی كه دارای اسیدهای چرب ضروری است، از مواد غذایی مهم به شمار می‌روند.

منبع: تبیان،جام جم آنلاین


ویدیو مرتبط :
درمان ضعف نور چشم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابداع روش جدید درمان تنبلی چشم كودكان




 

 

ابداع روش جدید درمان تنبلی چشم كودكان

 

 

رئیس مركز تحقیقات اپتیك و لنز ایران از ابداع روش جدید در درمان آمبلیوپی (تنبلی چشم) در كودكان و نوزادان خبر داد و گفت: در این روش از لنزهای پروستتیك نرم ـ لنزهای دارای سوراخ سوزنی(Pine hole) ـ استفاده می‌شود.

 


یک چشم پزشک با اعلام این خبر افزود: اصلاح عیوب انكساری چشم كودكان مبتلا به تنبلی چشم با گذاشتن یك لنز كه سطح قرنیه را پوشانده و امكان دیدن را تنها از یك سوراخ كوچك میسر می‌سازد، صورت می‌گیرد.

 


وی ادامه داد: تنبلی چشم در كودكان سبب می‌شود كه مانعی در برابر دید یكی از چشم‌های كودك ایجاد شده، مراكز مغزی مربوط به آن چشم تكامل نیابد و كودك تنها با یك چشم قادر به دیدن اشیا باشد.

 


به گفته این چشم پزشک ، تنبلی چشم در سنین بالاتر از ۹ سالگی قابل درمان نیست. به همین علت چشم پزشكان در درمان كودكان مبتلا به تنبلی چشم با بستن چشم سالم كودك و اصلاح چشم معیوب از تنبلی چشم پیشگیری ‌می‌كنند.

 


وی با اشاره به این‌كه اصلاح دید چشم معیوب در كودكان و نوزادان بسیار مشكل است، یادآور شد: نمره عینك در اغلب كودكان كم سن و سال قابل اندازه‌گیری نبوده و عینك برای آنان قابل تجویز نیست.

 


چشم پزشک گفت: در روش ابداعی جدید، لنزهایی به صورت سوراخ سوزنی (Pine hole) طراحی و ساخته می‌شوند كه یك قسمت شفاف شبیه یك سوراخ كوچك روی لنز تعبیه می‌شود.

 


وی اضافه كرد: این لنز روی چشمی كه دارای عیب انكساری است، قرار گرفته، به این ترتیب كودك قادر است از داخل سوراخ براحتی مشاهده كند.

 


رئیس مركز تحقیقات اپتیك و لنز ایران اظهار كرد: این روش نیازمند اندازه‌گیری دقیق عیب انكساری نبوده، پزشك براحتی با گذاشتن یك لنز سوراخ سوزنی روی چشم كودك، دید چشم معیوب را اصلاح می‌كند.

 


وی ادامه داد: چشم پزشك می‌تواند به جای بستن چشم مقابل به روش معمولی از لنزهای پوشاننده (اكلودر) استفاده كند.