سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سبد غذایی تابستانه



 

روغن تخم کتان, ماده‌ غذایی

هیچ ماده‌ غذایی معجزه‌گری وجود ندارد که صرفاً با خوردن آن سلامتی‌تان را تضمین کنید. راز تندرستی در تنوع غذایی است. یعنی باید از میوه‌ها و مواد غذایی مختلفی استفاده کنید تا ویتامین‌ها و خواص همدیگر را تکمیل کنند.

در اینجا به معرفی چند سوپراستار غذایی برای فصل تابستان می‌پردازیم. خط به خط با ما باشید.

گوجه فرنگی: زینت سالاد
گوجه فرنگی خطر رشد تومورهای پروستات را به میزان 25 تا 30 درصد کاهش می‌دهد. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که حاوی یک آنتی‌اکسیدان قوی به نام لیکوپن می‌باشد که در عین حال پیری سلول‌های پوستی را به تأخیر می‌اندازد و رادیکال‌های آزاد اشعه‌های ماورای بنفش را هم خنثی می‌کند. البته به شرط این که هر هفته حداقل دو مرتبه گوجه فرنگی مصرف کنید. خیلی از گوجه فرنگی‌ها گلخانه‌ای و بیرون از خاک کشت می‌شوند. سعی کنید تا جایی که می‌توانید گوجه فرنگی‌هایی که به‌صورت طبیعی و در زمین‌های کشاورزی کشت می‌شوند استفاده کنید.

کلم‌ها: همیشه و همه جا
کلم خانواده‌ پرجمعیتی دارد: بروکلی، گل کلم، کلم برگ، کلم قرمز، کلم قمری و غیره. همه‌ کلم‌ها خواص ضدسرطانی دارند و خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان معده، کولون، ریه، پروستات و سینه را کاهش می‌دهند. بروکلی عملکرد عضلانی قلب را بهبود می‌دهد و کلسترول بد خون را کاسته و در عوض میزان کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.میوه‌های رنگی تابستانی نه تنها خواص ضد سرطانی دارند بلکه پیری را از شما دور کرده و کیفیت پوست‌تان را بهتر می‌کنند. توصیه می‌کنیم هر هفته پنج مرتبه انواع کلم‌ها را میل کنید. بهترین روش پخت این ماده‌ غذایی بخارپز کردن یا در تهیه‌ وک wok است. توجه داشته باشید زمانی که کلم‌ها به مدت طولانی جوشانده می‌شوند 75 درصد خواص ضد سرطانی خود را از دست می‌دهند. اگر با خوردن کلم دچار نفخ می‌شوید باز هم خودتان را از مصرف آن محروم نکنید. مقدار مصرفتان را کمتر کنید اما حتماً آن را در برنامه‌ غذایی‌تان بگنجانید.

میوه‌های قرمز، آبی، سیاه
توت فرنگی، تمشک، شاه توت، گیلاس، آلبالو، انگور‌فرنگی، آلو، شلیل و غیره. همه‌ این میوه‌ها سرشار از پُلی‌فنول‌ها، ویتامینC، فیبرها و مواد معدنی هستند. در واقع همه‌ این میوه‌ها حاوی بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند. میوه‌های رنگی تابستانی نه تنها خواص ضد سرطانی دارند بلکه پیری را از شما دور کرده و کیفیت پوست‌تان را بهتر می‌کنند.

ماهی‌های چرب را دریابید
ماهی ساردین، آزاد، کولی، ماکرو و غیره؛ این ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که جریان خون را بهتر می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند و در عین حال حاوی کمترین میزان جیوه می‌باشند.

بفرمایید حبوبات
عدس، نخود، لپه و غیره. حبوبات سرشار از فیبر هستند که سرعت جذب قند را کاهش می‌دهند. این مواد غذایی بدون بالا بردن ترشح انسولین انرژی تولید می‌کنند. با مصرف حبوبات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و پیری پوست را به تعویق می‌اندازید. یک پیاله عدسی صبحانه یا میان وعده‌ فوق‌العاده‌ای است که مواد مغذی زیادی را نصیب‌تان می‌کند. حتماً حبوبات را در برنامه‌ غذایی‌تان بگنجانید.

روغن کلزا و روغن تخم کتان
یکی از خدمت‌هایی که می‌توانید به بدنتان بکنید این است که تعادلی بین میزان امگا 3 و امگا 6 بدنتان ایجاد کنید. روغن کلزا و روغن تخم کتان سرشار از امگا 3‌ها هستند و اگر روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری از این روغن‌ها را به سالاد اضافه کرده و میل کنید می‌توانید تعادلی بین امگا 3 و امگا 6 بدنتان ایجاد کنید. معمولاً مواد غذایی صنعتی امگا 6‌های بیشتری به ما تحمیل می‌کند. روغن زیتون و به خصوص بهترین نوع آن یعنی extra virigine، حاوی پُلی‌فنول‌ها و ویتامین E می‌باشد و می‌تواند طعم روغن کلزا را بهتر کند. برای همین می‌توانید این دو روغن را مخلوط کرده و مصرف کنید.

سیر و پیاز
هیچ وقت و هیچ کجا از مصرف پیاز و سیر غافل نباشید. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که سبزیجات خانواده آلیاسه (پیاز، پیازچه، موسیر و غیره) و به خصوص سیر از ابتلا به سرطان معده، کولون و سرطان روده پیشگیری می‌کنند. سیر همچنین می‌تواند میزان کلسترول بد خون را کاهش دهد. برای همین توصیه می‌کنیم در تهیه‌ همه‌ غذاهایتان از این دو ماده‌ غذایی استفاده کنید.

منبع:salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
واریز یارانه خرداد ماه توسط دولت/ توزیع سبد غذایی رمضان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شیر عملا از سبد غذایی خانواده هاحذف شد!



قدس انلاین گزارش می دهد

شیر عملا از سبد غذایی خانواده هاحذف شد!

 

 , سبد غذایی خانواده ها,حدف شیر از سبد غذایی خانواده ها,گرانی شیر,اخبار

 

قدس آنلاین_هنگامه طاهری:وقتی 70 درصد قیمت شیر به خوراک دام بستگی دارد و وقتی خوراک دام یا در تحریم است یا وابسته به نرخ ارز است پس این یعنی شیر ارزان نمی شود.

سوپرمارکتها به طور علنی اعلام می کنند سهمیه شیر آنها از 12 جعبه به 2 جعبه کاهش یافته ،حتی یکی دیگر از خرده فروشهای شیر می گوید: تا به توزیع کننده گفتم پولش را بگذارید به حسابم همان دو جعبه شیر را هم برداشت و برد، قبلا این برخوردها نبود. شیر به اندازه توزیع می شد و اگر مشکل مالی داشتیم بعدا تسویه حساب می کردیم.

 

فروشنده ای دیگر اظهار می دارد : سال گذشته آنقدر شیر اضافه میدادند که مجبور می شدیم مقداری از آن را بریزیم داخل جوی حالا باید زنگ بزنیم التماس کنیم تا شیر بیاورند.به کارخانه توزیع کننده گفتم سال گذشته که به زور به ما شیر اضافه می فروختید با خودمان می گفتیم ما عامل فروشیم برای این که به کارخانه و تولید شیر ضربه نزنیم مازاد بر نیازمان می خریدیم حالا که شماها در صدد تغییر نرخ بازار هستید ما را با مصرف کننده درگیر می کنید؟

 

یک فروشنده دیگر علت کاهش توزیع شیر را صراحتا افزایش قیمت توسط کارخانه ها عنوان می کند.

 

اما آیا واقعا مسوولان قدرت کنترل بازار را ندارند؟

دولت از وجود 4 مافیای شیر در تهران خبر می دهد که در صورت عدم همکاری نام آنها را افشا می کند و اعلام می کند که شیر خام از 720 تومان بیشتر فروخته نشود!

 

سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده تقریبا در خصوص کاهش قیمت شیر به التماس می افتد و می خواهد قیمت شیر و محصولات لبنی که اینک 33 درصد افزایش یافته به قیمت مصوب بهمن ماه برگردد اما دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی این خواسته را از نظر قانون تجارت نامعقول می داند و دست رد به سینه این سازمان می زند.

 

حسین چمنی،مشاور انجمن صنفی صنایع لبنی ایران می گوید: نمی تواند در باره علت کاهش فروش شیر توسط تولید کننده ها به کارخانه ها اظهار نظر کند! اما آنچه مسلم است این که دامداری‌ها به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید ناراضی هستند.

 

*ما اصلا کمبود شیر نداریم!

حسین صفر پور، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی اما با صراحت می گوید: ما اصلا کمبود شیر نداریم! فقط نسبت به سال گذشته 10 درصد کم شده!بعد هم اضافه می کند که در حال حاضر مقداری از شیرها دارد خشک می شود ، مقداری به خارج از استان می رود، مقداری به صورت شیر خام در سطح شهر مشهد توزیع می شود و در صد بالایی هم می رود کارخانه ها و به صورت محصولات لبنی در می آید.

 

مدیر عامل یکی از کارخانه های شیر هم به این محصولات لبنی اشاره کرده بود که "شیر را به صورت سایر فراورده های لبنی در می آورند"، حتی شیر استریل تهیه می کنند اما شیر پاستوریزه یارانه ای نمی دهند تا دولت مجبور شود فکری به حال قیمت شیر خام بکند.

اتحادیه‌های تولید کنندگان و معاون و مسئولان وزارت کشور در تهران دور هم جمع می شوند تا در باره قیمت شیر _ این معادله چند مجهولی!_ به نتیجه برسند.

 

*باید قیمت جدید شیر خام بررسی شود

دست آخر هم معاون وزیر کشور اظهار می دارد که باید قیمت جدید شیر خام بررسی شود و جلسه بی نتیجه تمام می شود.

نعمت‌اله ترکی، معاون استاندار تهران تهدید می کند: آن دسته از کارخانجات تولیدکنندگان مواد لبنی که اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند با اشد مجازات مواجه خواهند شد. و این در حالی است که دولت و تولید کنندگان شیر خام و کارخانه های لبنی همچنان بر سر قیمت شیر با هم به تفاهم نمی رسند.

این بدان معناست که فرآیند تصمیم گیری در خصوص قیمت شیر می رود که طولانی شود.

صفر پور اظهار می دارد: زمانی می توانیم قیمت شیر خام را کاهش دهیم که نهاده ای را که به دام می دهیم گران تهیه نکنیم.

و بعد از گران شدن 90 درصدی خوراک دام خبر می دهد و یادآور می شود که بخشی از این قضیه به ارز و تحریم ها بر می گردد.این در حالی است که خودش می گوید 70 درصد قیمت شیر به خوراک دام بستگی دارد.

 

بعد هم امید می دهد که مشکلات را به تهران گزارش داده ایم بلکه در خصوص جو و ذرت و سایر علوفه ها گشایشی صورت بگیرد. و ما با خودمان فکر می کنیم وقتی معاون وزیر کشور همه ی دست اند کاران را جمع می کند دور خودش و به نتیجه نمی رسد این گزارشهای استانی به چه کار می آیند؟

 

اما صفرپور از معاون وزیر کشور امیدوار تر است چرا که معتقد است تا یک ماه دیگر کشاورزان جو برداشت می کنند ، وضع علوفه های داخلی خوب می شود و قیمت شیر کاهش می یابد.

با این حال صفوف شیر همچنان طولانی است،عاملان توزیع گلایه مندند و مردم از سوپر مارکتها دست خالی بر می گردند...