سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

روشهایی برای بلند قد شدن



راههای افزایش قد, ورزش درمانی

قد نهایی شما به وراثت و محیط وابسته است، بنابراین تصور این كه قد نهایی فقط به زمینه ارثی مربوط می‌‌شود، غلط است. عوامل محیطی مانند ورزش، تغذیه، وضعیت خواب، بیماری و استرس بر رشد قد شما تاثیر می‌‌گذارند.

 

شما بر روی ژن‌های خود كنترلی ندارید، ولی كنترل عوامل محیطی در اختیار شماست. پس می‌‌توانید برای اصلاح قد خود راه‌های زیر را امتحان كنید.

 

راههای افزایش قد, ورزش درمانی

 

1ـ ورزش كنید:
ورزش‌های كششی مثل یوگا، ژیمناستیك، شنا یا حتی تلاش برای صاف ایستادن به افزایش قد كمك می‌‌كنند. مایع بین مفصلی یك مایع با قابلیت ارتجاعی است كه با ورزش مناسب می‌‌توانید آنرا كش بیاورید. تمرین‌های ورزشی زیر، نمونه‌ای از ورزش‌های مناسب برای كمك به رشد قد است ولی توجه داشته باشید كه ورزش، حداقل 2 ساعت با خوردن غذا فاضله داشته باشد.

 

كشش پا:
به پشت بخوابید و تصور كنید كه یك جعبه را با كف پای راست فشار می‌‌دهید. تا 5 بشمارید، همین كار را با پای چپ انجام دهید.
بر روی شكم بخوابید و همین ورزش را تكرار كنید.

 

كشش باسن:
به پشت بخوابید و زانوهایتان را تا سینه بالا بیاورید. آنها را با دست گرفته، بكشید.


در همان زمان از طریق دهان بازدهم كنید و ماهیچه‌های شكم را به داخل بكشید. در حالی كه پاها را صاف می‌‌كنید نفس بكشید و هوا را از طریق بینی به داخل ریه وارد نمایید.

 

راههای افزایش قد, ورزش درمانی

 

2ـ تغذیه مناسب و كافی داشته باشید:
مقدار و نوع غذاهایی كه می‌‌خورید بر روی قد، رشد و سلامت شما تاثیر دارد. برای دریافت كافی پروتئین و سایر مواد مغذی مهم، روزانه باید گروه‌های غذایی مختلف و منابع غذایی گوناگون در برنامه غذایی شما وجود داشته باشد.

 

ضمن این كه از برنامه غذایی مناسب استفاده می‌‌كنید، به توصیه‌های زیر برای افزایش قد توجه كنید:
غذاهای نشاسته‌ای مثل سیب زمیین تنوری، نان و مربا، اسپاگتی یا غلات آماده مصرف انتخاب‌های مناسبی هستند ولی غذاهایی كه مقدار قند یا شكر زیادی دارند مناسب نیستند.

 

● سعی كنید در هر وعده غذا، زیاد نخورید. پیشنهاد می‌‌شود تعداد وعده‌های غذا را در روز به حدود 5 وعده برسانید و حجم هر وعده را كم نمائید.


پروتئین‌های زود جذب و با كیفیت بالا مثل شیر، ماست، پنیر و مرغ یا ماهی مصرف كنید.

 

استخوان‌های شما برای رشد نیاز به كلسیم، فسفر، منیزیم، ید، ویتامین A دارند. عضلات نیز برای رشد به پروتئین و كربوهیدارت نیازمندند. بنابراین برای بلند شدن قد و رشد استخوان‌ها و عضلات، رژیم معمول شما باید غنی از مواد زیر باشد:

 

كلسیم در شیر و لبنیات، بادام و قندق، كنجد، كلم، اسفناج و بامیه وجود دارد.


فسفر در گوشت قرمز، مكیان، ماهی، زرده تخم مرغ، لوبیاهای خشك، آجیل، غلات، غلات كامل، نخود سبز، ذرت، شكلات و دانه‌ها فراوان است.


منیزیم در سبزی‌های با برگ سبز تیره مثل اسفناج همچنین مغزها، دانه‌ها و برخی غلات كامل دیده می‌‌شود.


غذاهای دریای تامین كننده خوب ید هستند و در كشور ما لازم است در مواردی كه نیاز به مصرف نمك است، از نم یددار استفاده شود.


جگر به خصوص كبد ماهی، كره، هویج، سبزی‌های برگ سبز تیره و زرد رنگ مناب خوب ویتامین A هستند.


پروتئین‌ها در گروه گوشت و لبنیات فراوان‌تر هستند.


كربوهیدرات در غذاهای نشاسته‌ای مثل برنج، نان، سیب‌زمینی، ذرت و سایر غلات وحبوبات و نیز در برخی میوه‌ها وجود دارد ولی برای اجتناب از دریافت زیاد انرژی باید از مصرف بیش از حد كربوهیدرات خودداری نمود.


توصیه می‌‌شود شب‌ها بعد از غذا خوردن حداقل 2 ساعت استراحت كنید، سپس برای خوابیدن آماده شوید.

منبع:salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
دختر فوق العاده بلند قد با 206 سانتی متر قد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روشهایی مناسب برای قد بلندترشدن!!






1- ورزش ها مناسب: این ورزشها بخصوص در دوران بلوغ بسیار موثر بوده و نتایج خوبی میدهند.


افزایش قد


2- تغذیه مناسب


3- تزریق هورمون رشد


4- جراحی

 


شانس افزایش قد:


شانس بسیار بالا: دختران تا زیر 12 سال و پسران زیر 14 سال


شانس متوسط: دختران زیر 18 سال و پسران زیر 20 سال


شانس کم: دختران بالای 20 و پسران بالای 23 سال


شانس بسیارکم: دختران بالای 25 و پسران بالای 28 سال


بهترین راه برای تعیین شانس افزایش قد مراجعه به یک متخصص ارتوپدی و متخصص غدد درون ریز است.


بهترین روشهای افزایش قد حتی برای افراد با شانس بسیار بالا نیاز به زمان دارد. این راه را یک شبه نمیتوان طی کرد.


از ورزش غافل نشوید. ورزش علاوه بر اینکه هزینه زیادی ندارد، اگر هم به افزایش وزنتان کمک نکرد به سلامتی شما کمک زیادی میکند.و نهایتا اینکه منطقی باشید.


قد انسان، ارتفاع یک انسان است. قد بسیار متغیر است، اما عموما در یک محدوده خاص قرار دارد ( منحنی بل ). بیشتر بزرگسالان، تا پیش از بیست سالگی به حداکثر قد خود می رسند. اما بلند قد شدن به عوامل متعددی بستگی دارد. سایز بدن افراد نتیجه ای از تداخل عوامل داخلی و محیطی در طول دوران رشد است. عوامل داخلی تعیین کننده قد ، فاکتورهای ژنتیکی است که فرد از والدینش دریافت می کند و قابل تغییر نیست ، عوامل محیطی تاثیر گذار نیز عبارتند از : تغذیه ، آب و هوا ، اقلیم و بیماریها و .... مثلاً شواهد موجود نشان می دهد نزدیکی یا دوری به خط استوا در اندازه بدن افراد موثر است .

 

راههای افزایش قد

 

اگر چه نمی توان عوامل محیطی و ژنتیکی را به راحتی جدا کرد ولی با بررسی ملل مختلف ، نژادها و سرزمینهای گوناگون این نتیجه به دست می آید که عوامل محیطی بسیار مهم اند . ضمنا افراد نیز می توانند رژیم غذایی مناسبی را انتخاب کنند تارشدی آرام و طولانی تر داشته باشند. از لحاظ فیزیولوژیک، یک مادر بلند قد ، نوزادی با وزن گیری بهتر خواهد داشت زیرا فضای لگن مادر بیشتر است و جنین رشد بهتری در رحم دارد . در میان مواد مغذی مورد نیاز برای رشد قدی ، مصرف به اندازه پروتئین ها و املاح از اهمیت ویژه ای برخوردار است .بیشتر رشد قدی با افزایش طول استخوانهای دراز بدن صورت می گیرد بدین ترتیب که در سنین کودکی در انتهای استخوانهای دراز بدن مثل استخوان ران و ساق پا ، منطقه ای بنام اپی فیز موجود است که هنوز استخوانی نشده و از جنس غضروف است. این بخش مولد با تکثیر سلولی موجب افزایش قد استخوانها می شود و در انتهای سنین بلوغ ، این بخش استخوانی شده و در این مرحله رشد قدی فرد متوقف می شود ، لذا قد فرد بلندتر نخواهد شد.

 


در بدن ، هورمونی به نام هورمون رشد موجود است که در سنین کودکی و نوجوانی تکثیر سلولی ، در این مناطق غضروفی را تحریک و موجب افزایش استخوان سازی می شود. استخوان سازی تا پایان سنین بلوغ ، ادامه دارد یعنی تا اوایل 20 سالگی هنوز امکان افزایش قد وجود دارد.یکی از عوامل تاثیرگذار بر رشد قدی تغذیه است . ژاپنی ها توانسته اند با تغذیه سالم ، متوسط قد جوانانشان را افزایش دهند. در میان مواد مغذی مصرف به اندازه ی پروتئین ها و املاح بسیار اهمیت دارد. یک نوجوان باید پروتئین مورد نیازش را هر روز و به خصوص چند مرحله در طول روز دریافت کند. بهتر است پروتئین مصرفی از منابع پروتئین حیوانی باشد مثل گوشت گوسفند و گاو ، مرغ و ماهی ، تخم مرغ و شیر. در میان املاحی که برای رشد قدی لازم اند کلسیم، فسفر ، منیزیم ، روی و فلوئور از اهمیت ویژه برخوردار هستند. منابع کلسیم: لبنیات مثل شیر ، ماست ، پنیر خامه و بستنی است . فسفر و منیزیم در گوشت و دیگر منابع پروتئین و حبوبات فراوان است. فلوئور نیز در آب موجود است و آب مصرفی بایستی محتوی ppm 1 فلوئور باشد.