سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

روزهایی بد برای زنان


شاید در بعضی روزهای خاص از اخلاق و رفتار خودتان تعجب كرده و فكر كنید خودتان را نمی‌شناسید، شاید این مسئله ناشی از هورمون‌های‌تان باشد. با خواندن این مطلب می‌توانید در مورد اتفاقاتی كه در این روزها برای جسم و روح‌تان می‌افتد، اطلاعات بیشتری كسب كنید.





 برای بسیاری از زنان و دختران جوان، چند روز مانده تا شروع سیكل قاعدگی، روزهای كابوس‌واری است كه با درد، خستگی، نفخ شكم و تغییرات خلق‌وخو همراه است، اما این دوره در مورد برخی افراد ممكن است با اتفاق‌های دیگری هم همراه باشد كه روی كیفیت زندگی‌شان تاثیر بگذارد. برای مثال، شما می‌دانید كه در روزهای قبل از شروع دوره قاعدگی مغز شما به سمت غذاهای پركالری گرایش پیدا می‌كند و برعكس به غذاهای كم‌كالری گرایش ندارید؟ (این همان چیزی است كه برخی دختران جوان به آن می‌گویند عطش بستنی.) با خواندن این مطلب می‌توانید در مورد اتفاقاتی كه در این روزها برای جسم و روح‌تان می‌افتد، اطلاعات بیشتری كسب كنید.



 دست خودشان نیست
  •  در این روزها بیشتر سیگار می‌كشید
به نظر می‌رسد، زنان می‌توانند برخی از اشتباهات‌شان را به گردن هورمون‌های خود بیندازند. درواقع به نظر می‌رسد، عادت‌های مضر و نامناسب در این ماه تقویت می‌شوند. یكی از آن‌ها میل به سیگار كشیدن است. درتحقیقاتی كه به‌تازگی نتایج آن در نشریه «روان‌شناسی عمومی» به چاپ رسیده آمده است كه زنان در چند روز مانده به شروع دوره قاعدگی‌شان تمایل بیشتری به سیگار كشیدن پیدا می‌كنند و تعداد سیگار متوسطی كه در روز می‌كشند در این روزها افزایش می‌یابد.





  مواظب كیف پول خود باشید
  •    در این روزها ممكن است تمایل بی‌مهاری برای خرج كردن پیدا كنید
شاید شما هم متوجه شده باشید كه در چند روز باقی‌مانده به شروع دوره ماهانه‌تان تمایل شدیدی به خرید كردن پیدا می‌كنید و نمی‌توانید وسوسه خرید آن كیف یا كفش جدید را از ذهن‌تان بیرون كنید. خب فكر نكنید این اتفاق فقط برای شما می‌افتد. نتایج تحقیقاتی كه در مجله «شخصیت و تفاوت‌های انسانی» به چاپ رسیده نشان می‌دهد، اكثر زنان و خانم‌های جوان طی 7 روز مانده به شروع قاعدگی‌شان این حالت را تجربه می‌كنند. براساس نتایج این تحقیقات مشخص شده كه اكثر زنان در این مقطع زمانی احساس می‌كنند، كنترل كمتری روی تمایلات هزینه‌ای خود دارند و در این دوران بیشتر از هر زمان دیگری ایمپالس‌های خرید كردن دارند. دكتر كارن پاینه، پروفسور روان‌شناس می‌گوید: «در این مقطع افزایش میزان استروژن در بدن زنان باعث می‌‌شود كه تغییراتی در خلق‌و‌خوی آن‌ها ایجاد شود، از جمله این تغییرات رفتار غریزی و ناخودآگاه است كه یكی از آن‌ها تمایل به خرید كردن است.»





  چشم خود را روی فست‌فودها ببندید
  •    در این روزها كشش زیادی به غذاهای پركالری پیدا می‌كنید
از لحاظ علمی، از سال‌ها قبل ثابت شده كه زنان در روزهای باقی‌مانده تا قاعدگی‌شان تمایل زیادی به برخی غذاهای خاص (از جمله غذاهای پركالری) پیدا می‌كردند اما واقعا علت این گرایش نسبتا عجیب چیست؟ مطالعه‌ای كه نتیجه آن در شماره دسامبر 2010 نشریه «تحقیقات روی مغز» به چاپ رسیده در این مورد توضیحاتی ارائه داده است: «در این مطالعه پژوهشگران با شیوه تصویربرداری مگنتیك رزونانس (كه نوعی MRI محسوب می‌شود) از مغز درحال فعالیت تصویربرداری انجام دادند. وقتی به این گروه تصاویر غذاهای پركالری و پرچربی نشان داده می‌شد، در زنانی كه در روزهای قبل از آغاز دوره قاعدگی‌شان نبودند فعالیت‌های مغزی آن‌ها تا حدودی افزایش می‌یافت اما در زنانی كه در روزهای قبل از آغاز قاعدگی خود بودند تصاویر غذاهای پركالری، افزایش واضح فعالیت مغز را ایجاد می‌كرد ولی تصاویر غذاهای كم‌كالری هیچ افزایشی را ایجاد نمی‌كرد.



   اگر آسم دارید، این روزها بیشتر مواظب باشید

  •    بیماری‌هایی كه شدیدتر می‌شوند
حدود 75درصد از زنان و خانم‌های جوان دچار برخی علائم مرتبط با سندرم قبل از شروع دوره قاعدگی ( از قبیل نفخ شكم، سردرد، خستگی و علائم مشابه) هستند اما خبر بد برای بخشی از زنان این است كه اگر آن‌ها دچار مشكلات و بیماری‌های خاصی باشند ممكن است طی یك هفته مانده تا شروع دوره قاعدگی حالت بیماری و مشكلات آن‌ها تشدید شود. دكتر الن وارن فریمن، پروفسور و رئیس بخش بیماری‌های زنان و زایمان دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: «شایع‌ترین حالتی كه مشكلات آن تشدید می‌شود بیماری‌های زنان است، برای مثال طی یك هفته مانده به شروع دوره قاعدگی بیماری مثل آندومتریوز- وجود بافت نابجا در رحم- تشدید می‌شود، برخی بیماری‌های دیگر هم ممكن است در این دوران همین حالت را پیدا كنند.» نتایج مطالعه‌ای كه در نشریه «ژورنال آسم» در سال 2011 به چاپ رسیده نشان می‌دهد، در گروهی از زنان  علائم و حملات بیماری آسم در یك هفته مانده به شروع دوره قاعدگی تشدید می‌‌شود.  دكتر فریمن می‌گوید:« این مسئله احتمالا ناشی از تاثیرات هورمون‌های ترشح شده در این دوران روی سیستم عصبی مركزی است اما مطالعات بیشتری باید در این زمینه انجام شود زیرا بعضی‌ها معتقدند ، بسیاری از بیماری‌های مزمن در این دوره تشدید می‌شوند.»




بعضی‌ها غمگین می‌شوند بعضی‌ها شاد

  •   خلق‌وخوی عجیب و غریب
تصور عمومی این است كه در روزهای كوتاه مانده تا شروع دوره قاعدگی برای زنان و خانم‌های جوان روزهای بد و ناراحت‌كننده‌ای است كه در آن‌ روزها بیشتر گریه می‌كنند و بیشتر افسرده هستند. خب این تصور در مورد گروهی از زنان درست است در مطالعه‌ای كه انجمن ملی روان‌پزشكی كانادا و گروه تحقیقات مركز طب زنان بیمارستان كالیاری به صورت مشترك انجام دادند، مشخص شد كه اكثریت زنان پیش از شروع سیكل قاعدگی‌شان دچار حالت‌های روحی و روانی نامناسبی می‌شوند كه آن را جزو PMS (سندرم پیش از شروع قاعدگی) می‌دانند  اما در این میان برخی از زنان هم هستند كه در این دوران احساس می‌كنند حال روحی‌شان خوب است. نتایج تحقیقی كه در نشریه «سایكو نرو اندوكرینولوژی» به چاپ رسیده مدعی شده است كه در 13درصد زنان مورد مطالعه، وضعیت روحی و احساس شادی در روزهای قبل از شروع دوره قاعدگی‌شان بالاتر از معمول است. دكتر جف كیزتر، پروفسور علوم بیماری‌های زنان و زایمان كه در دانشگاه پادوا ایتالیا به تحصیل مشغول است، می‌گوید: «به نظر می‌رسد كه این گروه از زنان با تغییر هورمون‌های خود دچار بالا و پایین شدن خلق‌و‌خو می‌شوند. این گروه پس از شروع دوره قاعدگی احساس اضطراب و گاه افسردگی دارند و برای همین احساس می‌كنند كه در روزهای قبل از شروع دوره قاعدگی خود حال بهتری دارند.» دكتر كیزتر در ادامه می‌گوید:« خلق‌و‌خو و روحیه انسان‌ها تابع متغیرهای فراوانی است اما در زنان میزان بالا و پایین شدن هورمون‌ها یكی از عوامل تاثیرگذار روی موضوع است. آقایان باید بدانند كه زنان به دلیل بالا و پایین رفتن هورمون‌های‌شان در دوران قبل از شروع دوره قاعدگی روحیات خاصی دارند و ممكن است خلق‌و‌خوی آن‌ها متغیر باشد.»


ویدیو مرتبط :
روزهایی با خاطرات خوب و گاهی بد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنان از شنیدن اخبار بد بیشتر مضطرب می‌شوند



زنان از شنیدن اخبار بد بیشتر مضطرب می‌شوند

کارشناسان سلامت روان در یک مطالعه جدید تاکید کردند که زنان پس از شنیدن اخبار بد بیشتر از مردان مضطرب و نگران می‌شوند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

این کارشناسان در ارزیابی‌های خود دریافتند زنانی که اخبار منفی را می‌خوانند بهتر از مردها این اخبار را به یاد می‌آورند و این امر نشان می‌دهد که حساسیت زنان نسبت به شرایط استرس‌زا بیشتر است.

دکتر سونیا لوپین و دستیاران وی در دانشگاه مونترال کانادا برای انجام این آزمایشات گروهی‌ از مردان و زنان را در معرض عناوین خبری مربوط به جدیدترین مقالات و اخبار روزنامه‌ها قرار دادند.

پس از مطالعه اخبار یک تست استاندارد تشخیص استرس روانی از تمام شرکت‌کنندگان گرفته شد. این کارشناسان متوجه شدند هر چند شنیدن اخبار منفی باعث افزایش استرس در هیچ یک از گروه‌ها نشد اما در زنانی که اخبار بد را می‌شنیدند، سطح هورمون استرس موسوم به کورتیزول بیشتر شد.

در این آزمایش سطح این هورمون پس از شنیدن یا خواندن اخبار منفی در زنان به مراتب بیشتر از مردان بود. این یافته نشان‌دهنده تاثیر جدی فاکتور جنسیت در فرآیندهای مهمی چون استرس و حافظه است./ایسنا