سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دو راه برای کمتر تماشا کردن تلویزیون در کودکان



 

تلویزیون تماشا کردن

 

دو راه ساده برای کمتر تماشا کردن تلویزیون بوسیله کودکان یک سوم کودکان آمریکایی دو ساعت بیشتر از میزان توصیه‌ متخصصان اطفال؛ تلویزیون تماشا می‌کننداما والدین اغلب در تلاش برای دور نگه داشتن کودکان از تلویزیون ناموفق می‌مانند.اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانانی که والدین‌شان قواعدی در مورد مدت زمانی که می‌توانند تلویزیون تماشا کنند یا بازی ویدئویی انجام دهند، تعیین کرده‌‌اند، با احتمال بیشتری این حد تعیین‌شده را رعایت می‌کنند.


این بررسی که بوسیله پژوهشگران در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا و چند دانشگاه در این کشور انجام شد، از 7415 کودک و نوجوان در سنین 9 تا 15 در مورد عادات‌شان در تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر مورد پرسش قرار داد.


نتایج نشان داد که دو راهبرد ساده می‌تواند به کاهش تماشای تلویزیون بوسیله کودکان کمک کند:


یکی تعیین کردن قواعد خانوادگی برای تماشای تلویزیون و بازی با کامپیوتر است، و دیگری واداشتن کودکان به فعالیت جسمی است، چه به صورت ورزش‌های منظم باشد و چه به صورت بازی آزاد باشد.


اغلب کودکان مورد پرسش قرار گرفته- 60.7 درصد- گفتند آنها فعالیت جسمی منظمی در هفته ندارند؛ نه کلاس ورزشی، نه بازی‌های ورزشی پس از ساعات مدرسه و نه عضویت در تیم‌های ورزشی. تعداد زیای از آنها کودکانی بودند که ساعت‌ها بی‌حرکت جلوی تلویزیون یا کامپیوتر می‌نشستند.


شواهد زیادی وجود دارد که بازی همراه با فعالیت جسمی باعث سالم‌تر شدن، شادمان‌تر شدن و پیشرفت درسی کودکان می‌شود.


ساده‌ترین کاری که شما می‌توانید برای تشویق کودک‌تان به فعالیت جسمی بیشتر انجام دهید،این است که خودتان در ورزش با او همراه شوید. همچنین می‌تانید تلویزیون را نشان دادن برنامه‌های حرکت جسمی و ورزش از تلویزیون، آن را از دستگاه پخش بازی‌های ویدئویی اعتیادآور، به یک ماشین ورزش تبدیل کنید.


گرچه سایر بررسی‌ها نیز نشان داده‌اند که والدین باید برای تماشای تلویزیون بوسیله کودکان حدودی را تعیین کنند، این بار پژوهشگران از والدین و کودکان در مورد اینکه تا چه حدی در خانواده‌شان قواعدی در مورد تماشای تلویزیون وجود دارد، سوال کردند؛ در حالیکه بیش از نیمی از والدین می‌گفتند که همیشه یا در اغلب موارد برای تماشای تلویزیون در خانه‌شان محدودیت‌‌ وجود دارد، تنها 37 درصد از کودکان توافق داشتند که در خانه‌شان قواعدی در این مورد وجود دارد که به صورت کامل اعمال می‌شود. نتیجه اینکه تداوم این قواعد اهمیت دارد.


در مجموع به نظر می‌‌رسد به توافق رسیدن اعضای خانواده باری تعیین حد پایه 2.5 ساعت در روز مناسب باشد. همچنین داشتن فعالیت‌هایی جسمی برنامه‌ریزی‌شده مانند شرکت در تیم‌های شنا یا قرار گذاشتن برای انجام یک بازی ورزشی یا رفتن به همراه خانواده به بیرون و پیاده‌روی دسته‌جمعی می‌تواند کمک کننده باشد.

 

منبع: همشهری آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
دکتر هلاکویی و تعلیم و تربیت کودکان - تلویزیون نگاه کردن کودکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا کودکان نباید تلویزیون تماشا کنند؟!


تاثیر تماشای تلویزیون روی کودکان، به ویژه کودکان زیر دوسال، موضوع بحث برانگیزی است. هرساله تحقیقات بسیاری در مورد این مساله صورت می گیرد و بیشتر آنها در این رابطه به والدین هشدار می دهند.

صبح بخیر: تاثیر تماشای تلویزیون روی کودکان، به ویژه کودکان زیر دوسال، موضوع بحث برانگیزی است. هرساله تحقیقات بسیاری در مورد این مساله صورت می گیرد و بیشتر آنها در این رابطه به والدین هشدار می دهند.

در آمریکا، بیشتر کودکان حدود 4 ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند و حتی حدود 20 درصد از کودکان زیر دوسال در اتاق های خود تلویزیون دارند. 40 درصد از کودکان سه ماهه و کوچک تر تلویزیون می بینند که این درصد با بالا رفتن سن کودکان، بیشتر هم می شود. نتیجه تحقیقاتی که در سال 2003 میلادی انجام شد، نشان داد کودکان 6 ماهه تا 6 ساله به طور متوسط حدود دو ساعت از وقت خود را جلوی تلویزیون، کامپیوتر یا بازی های ویدئویی سپری می کنند. این تحقیقات همچنین مشخص کرد بین ساعات تماشای تلویزیون و سختی مطالعه در کودکان رابطه مستقیم وجود دارد.

نتیجه تحقیقات مختلف باعث شد تا دکترها به والدین در مورد تماشای تلویزیون توسط فرزندانشان هشدار دهند. در سال 2007 میلادی نیز تحقیقات دیگری نشان داد برنامه های ویدئویی کودکان همچون Baby Einstein و Brainy Baby می تواند به رشد کودکان آسیب برساند. این ویدئوها که بیشتر به صورت دی وی دی عرضه می شوند، اصولا شامل دیالوگ های کوتاهی است که عکس های زودگذر دارند.

بسیاری از والدین از این ویدئوها برای آرام کردن کودکان خود و نگه داشتن آنها جلوی تلویزیون استفاده می کنند تا خودشان بتوانند به کارهای خود برسند، خانه را تمیز کنند یا غذا بپزند. اما محققان می گویند این نوع ویدئوها هیچ سودی برای کودکان ندارد و حتی مضر هم هست.

آیا تماشای تلویزیون برای کودکان ضرر دارد؟

مشکل این نوع ویدئوها فقط در محتویات آنها، دیالوگ های کوتاه و تصاویر زودگذر نیست، بلکه برای روشی است که مغز کودک رشد می کند. مغز کودکان زیر دو سال بسیار حساس است. هنوز سیستم عصبی و اندازه مغز آنها کاملا رشد نکرده است. به دلیل این حساسیت، کودکان باید محرک های تعاملی زیادی داشته باشند که اصولا این ویدئوها این خاصیت را ندارند. 

مقاله ای که در مجله پزشکی کودک چاپ شد، در نتیجه تحقیقاتی بود که روی یکهزار خانواده با کودکان بین 8 ماه تا 16 ماه، امتحان شده بود. این مقاله می گفت، 32 درصد از کودکان تلویزیون نگاه می کنند و 17 درصد از آنها حداقل یک ساعت از روز را جلوی تلویزیون سپری می کنند. آنها برای اینکه ببینند این برنامه ها همچون Baby Einstein روی رشد و یادگیری کودکان تاثیر می گذارند یا خیر، روی لغات تمرکز کردند. به طور متوسط، کودکانی که دست کم یک ساعت از روز خود را پای این برنامه ها می گذرانند، حدود 6 تا 8 کلمه بیشتر از کودکان همسن خود بلد بودند. اما این برنامه ها روی کودکان بین 17 تا 24 ماهه هیچ تاثیری نداشت.

در آخر، سرپرست این تحقیقات – فردریک زیمرمن – از دانشگاه واشنگتن اعلام کرد: «هیچ مدرک موثقی برای سود یا ضرر داشتن ویدئوهای تولیدی برای کودکان وجود ندارد.» به این ترتیب، آیا باید کودکان را از تماشای تلویزیون منع کرد؟

آیا تماشای تلویزیون برای کودکان ضرر دارد؟

توصیه هایی برای تماشای تلویزیون در کودکان

کارشناسی که در پروژه تحقیقاتی Baby Einstein حضور داشته است می گوید، اگر والدین به کودکان خود اجازه تماشای تلویزیون را می دهند، بهتر است همراه آنها به تماشای تلویزیون بنشینند. به این ترتیب،حداقل می توانند به کودکان خود در فهمیدن موضوعات نامفهوم کمک کنند.

بسیاری از کارشناسان و محققان بر این باور هستند که نباید به کودکان اجازه تماشای تلویزیون را داد. به طوریکه، مرکز مطالعات کودکان در آمریکا (AAP) اعلام کرده است، کودکان زیر دوسال به هیچ عنوان نباید تلویزیون نگاه کنند و کودکان بیشتر از دوسال هم بیشتر از یک یا دوساعت نباید پای تلویزیون باشند.

آیا تماشای تلویزیون برای کودکان ضرر دارد؟

فردریک زیمرمن می گوید، از آنجا که کودکان 12 ساعت در روز می خوابند، تماشای تلویزیون زمان هوشیاری آنها را هدر می دهد. والدین می توانند به جای این کارها با کودکان خود حرف بزنند و مهارت های زبانی آنها را تقویت کنند. تعاملات اجتماعی و فیزیکی همچون تماس های چشمی، صحبت کردن، بازی های انگشتی مثل لی لی لی لی حوضک و خواندن کتاب به کودکان در پیشرفت مهارت های زبانی کمک می کنند.

بسیاری از کارشناسان در مورد مشکلات ناشی از تماشای تلویزیون در کودکان بسیار هشدار می دهند و از جمله باید به مشکل چاقی، کاهش توجه و پرخاشگری اشاره کرد.