سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دردسرهای بارداری در زمستان



آنفلوانزا در بارداری,سرماخوردگی در بارداری

برای پیشگیری از خشکی پوست در باردرای، باید با کرم مناسب، پوست خود را مرطوب کنید

 

 تاریخ تولد و ماه های بارداری مسلما بر سلامت مادر و جنین تاثیر می گذارند. براساس تحقیقی که در سال 1930 انجام شد، کودکانی که در زمستان متولد می شوند، رشد کندتری دارند و به دلیل کاهش شدید دما و افزایش میزان آلودگی، بیش از کودکانی که در فصل گرم سال متولد می شوند، در معرض بیماری های خطرناک و مرگ قرار می گیرند. مادرانی که از طبقه ضعیف تر اجتماع هستند و سواد کمتری دارند نیز ممکن است در این فصل دچار مشکل های بیشتری شوند.

دردسرهای بارداری در زمستان
محققان دانشگاه پرینستون در فاصله سال های 1994 تا 2006 مجددا در همین رابطه تحقیقی انجام دادند و 1.5 میلیون کودک را زیر نظر گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که ارتباط نزدیکی بین سلامت کودکان و ماه تولد آنها وجود دارد؛ به طوری که اردیبهشت و خرداد بدترین ماه ها برای اقدام به بارداری است زیرا در این شرایط کودک در زمستان متولد می شود و متولدان این فصل معمولا سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و بینایی و توانایی مغزی شان هم در مقایسه با کودکان متولد فصل های گرم ضعیف تر است. این موضوع بهانه ای شد تا توصیه های لازم را به زنانی که در این فصل باردار هستند و به زودی نوزادی را به دنیا خواهند آورد، ارائه کنیم.

خشکی و خارش پوست
به خانم هایی که در فصل تابستان باردارند توصیه می شود برای پیشگیری از بروز ماسک بارداری از ضدآفتاب استفاده کنند و خود را از معرض آفتاب بپوشانند اما در فصل زمستان نیز پوست به مراقبت های خاص خود نیاز دارد. در این فصل خشکی پوست می تواند باعث خارش های شدید پوستی شود. برای پیشگیری باید با کرم مناسب، پوست خود را مرطوب کنید. فراموش نکنید در این فصل نیز استفاده از ضدآفتاب لازم است زیرا همچنان پوست به اشعه ماورای بنفش خورشید حساس است و ممکن است لکه های قهوه ای یا ماسک بارداری روی پوستتان ظاهر شود.

نکته دیگر اینکه گرچه دوش گرفتن یا خوابیدن در وان آب گرم، لذت بخش است اما چون باعث از بین رفتن چربی طبیعی روی پوست می شود خشکی پوست را تشدید می کند و آزاردهنده است. پس سعی کنید تا جای ممکن دمای آب را ولرم کنید. نشستن طولانی در آبی با دمای بالا، باعث نرم و باز شدن پوست می شود و در ضمن عروق را گشاد می کند که این موضوع احتمال ابتلا به واریس را در بارداری افزایش می دهد. در صورتی که پوستتان خشک شود و مرتب آن را بخارانید احتمال استریا بیشتر می شود.

آنفلوانزا در بارداری,سرماخوردگی در بارداری

خانم های باردار در برابر ابتلا به بیماری های عفونی مستعدترند

 
سرماخوردگی و آنفلوانزا
در طول بارداری در برابر بیماری های عفونی ایمن نیستند و بدتر از این امکان مصرف دارو هم وجود ندارد، چون می تواند باعث نقص جنین شود. داروهای سرماخوردگی از جمله داروهای ممنوع در بارداری است. در صورتی که دچار سرماخوردگی شدید، از سرم فیزیولوژی برای شستشوی بینی استفاده کنید و میزان دریافت ویتامین C خود را افزایش دهید.


خانم های باردار در برابر ابتلا به بیماری های عفونی مستعدترند و در صورتی که دچار آنفلوانزا شوند، علایم در آنها شدیدتر است و می تواند عامل عفونت های شدید تنفسی و حتی سقط جنین در آنها باشد. در صورتی که ویروس به جنین برسد، احتمال زایمان پیش از موعد افزایش می یابد. پس به محض اینکه خانم بارداری متوجه علایم ابتلا به آنفلوانزا در خود شد باید سریعا به متخصص مراجعه و تحت نظر پزشک درمان دریافت کند.

 

افسردگی
بسیاری از افراد در فصل زمستان دچار افسردگی های فصلی می شوند اما این موضوع در مورد خانم های باردار قابل توجه تر است. افسردگی دوران بارداری بیشتر در اثر استرس و اضطراب ناشی از بارداری، آینده کودک یا آینده مادر بروز می کند و از جمله علائم آن می توان به حس اندوه، گریه های شدید، احساس مقصر یا بی فایده بودن یا ناامیدی اشاره کرد و کاهش انرژی و کاهش تمرکز و توجه با بروز اختلال های خواب و اشتها و حتی افکار خودکشی از جمله علائم مربوط به افسردگی در این فصل است.

علایم بارداری در اکثر موارد باعث پوشیده شدن علایم افسردگی می شود و افراد بسیار کمی هستند که به دلیل افسردگی در بارداری به متخصص مراجعه کنند اما حقیقت اینجاست که افسردگی در دوران بارداری در 3 ماهه اول و دوم بیشتر است و به مرور در 3 ماهه سوم با تغییرات هورمونی و افزایش و وضوح بیشتر حرکت های جنینی کاهش می یابد.

اختلال خواب
در فصل سرد سال در طول بارداری می توانید چای بنوشید اما مصرف قهوه باید بسیار کم شود. در نوشیدن چای هم نباید زیاده روی کنید زیرا می تواند باعث اختلال خواب شود. نوشیدن چای بعد از ساعت 16 می تواند باعث بی خوابی شود. از سوی دیگر، احتمال بروز عفونت ادراری در دوران بارداری نیز افزایش می یابد و از این نظر نوشیدن چای می تواند مفید باشد اما بهتر است چای خود را همیشه بدون قند مصرف کنید.  

آنفلوانزا در بارداری,سرماخوردگی در بارداری

در طول بارداری بسیاری از زنان دچار کمبود ویتامین D می شوند


کمبود ویتامین D
در طول بارداری بسیاری از زنان دچار کمبود ویتامین D می شوند اما میزان این کمبود در فصل سرد سال بیشتر هم می شود. ویتامین D در جذب کلسیم و ساخت استخوان های جنین نقش دارد. به همین دلیل به خانم های باردار توصیه می شود مواد غذایی غنی از ویتامین D مثل ماهی و لبنیات دریافت کنند و در صورت لزوم بنا به صلاحدید متخصص، مکمل ویتامین D بگیرند.


جالب است بدانید پیشتر، مشخص شده بود افراد مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب در فصل زمستان متولد شده اند. نتایج تحقیقات انجام شده در انستیتوی سلامت مغز استرالیا نیز نشان داد در نوزادان تازه مولد شده با سطح پایین ویتامین D، خطر ابتلا به اسکیزوفرنی در سنین بالاتر افزایش می یابد. پس شاید بتوان این طور نتیجه گرفت که چون زنان باردار در زمستان منابع کمتری از ویتامین D در دسترسشان است، احتمال اینکه کودکان اسکیزوفرنیک در زمستان به دنیا بیاورند، بیشتر است.

توصیه های داغ در فصل سرد
این سرما نیست که باعث سرماخوردگی می شود، بلکه ویروس ها عامل آن هستند و برخلاف باور عامیانه که در زمستان بهتر است در خانه در فضایی گرم بمانید تا سرما نخورید، توصیه می شود به جای این کار، در و پنجره ها را باز کنید تا هوا تهویه شود و وارد فضای آزاد شوید زیرا در زمستان عموما هوای داخل خانه ها آلوده تر است.

اگر احساس سرما می کنید بی جای پوشیدن لباس های پشمی و چسبان چند لایه لباس نخی تنتان کنید تا دمای بدنتان را در خود حفظ کنند. در صورتی که برف باریده و زمین لغزنده است، باید کفشی بپوشید که از زمین خوردن شما پیشگیری کند. زمین خوردن مادر با کمر آسیبی به جنین وارد نمی کند زیرا مایع آمنیوتیک می تواند از جنین در برابر شوک ها محافظت کند اما در صورتی که خانم با شکم زمین بخورد احتمال پارگی جفت وجود دارد و خانم باید سریعا به اورژانس رسانده شود.

 

منبع:هفته نامه سلامت/برترین ها


ویدیو مرتبط :
زمستان ِ من ستاره اسکندری و زمستان با صدای مهدی یراحی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دردسرهای زنان چاق برای بارداری و زایمان


آیا به کسی که فشار خون بالاتر از حد طبیعی دارد می گوئیم ماشاالله فشار خونت بالاست؟ یا اگر کسی قند و چربی خونش بالا باشد، او را تشویق می کنیم. چاقی بیماری قرن اخیر است...





مجله دنیای سلامت: آیا به کسی که فشار خون بالاتر از حد طبیعی دارد می گوئیم ماشاالله فشار خونت بالاست؟ یا اگر کسی قند و چربی خونش بالا باشد، او را تشویق می کنیم. چاقی بیماری قرن اخیر است. چرا متاسفانه هنوز در فرهنگ ما در توصیف فرد چاق از ماشاالله استفاده می کنیم یعنی بیماری را تحسین می کنیم! در حالیکه برای وزن مناسب باید این عبارت را به کار برد.

یادمان باشد که بافت چربی بافتی فعال با ترشح مواد هورمونی و شیمیایی است و منبع سیتوکین های التهابی (آدیپوکین) است که ممکن است منجر به اختلال آندوتلیال عروقی در مادر و جفت شود و عوارض حاملگی را بدهد. در چاقی انسولین«، آندروژن، و لپیتین بالا می رود و این بالا رفتن ها می تواند مخرب باشد.

یکی از آمادگی های قبل از بارداری آمادگی وزنی است یعنی خانم باید با وزن مناسب وارد مرحله حاملگی شود و در مدت 9 ماه حاملگی افزایش وزن متعادل و مناسب داشته باشد نه کمتر و نه بیشتر.

تاثیر وزن بر حاملگی

وزن مناسب قبل از حامله شدن چیست؟


یعنی شاخص توده بدنی در محدوده 25-19 باشد.

محاسبه شاخص توده بدنی: وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قدر بر حسب متر H2/W

وزن چه تاثیری بر باروری دارد؟

خانم های چاق قدرت باروری کمتری دارند که بیشتر به دلیل اختلال کار تخمدان است و این افراد حتی وقتی که با درمان ناباروری حامله می شوند بیشتر در معرض سقط هستند. افراد چاق زمانی که کارکرد تخمدانشان نرمال است قدرت باروری شان از خانم های لاغر کمتر است و این افراد وقتی که لاغر می شوند (حداقل 5 تا ده درصد کاهش وزن) قدرت باروری شان مشکل تر است به داروی بیشتری نیاز دارند رشد فولیکول و تعداد اووسیت کمتر است. چاقی روی نتیجه IVH اثر بدی دارد و شانس شکست درمان را بالا می برد و بیشتر ممکن است در معرض تحریک زیاده از حد تخمدان و چندقلویی باشند.

آقای چاق نیز قدرت باروری کمتری دارند کیفیت نطفه شان پایین تر است تحرک کمتر است و گنادوتروپین، تسترون آزاد و کلی در سرم اینها کم می شود.

عوارض چاقی بر حاملگی:

چه فرد چاق بوده و حامله شده و چه وزن مناسب باشد و داشته و در حاملگی افزایش وزن بیش از حد معمول داشته باشد در معرض بیشتر این 27 عارضه است یعنی بیشتر از افراد با وزن نرمال شانس ابتلا به این عوارض را دارد.

مشکلات خانمهای چاق قبل از بارداری


تاثیر وزن بر حاملگی

1-    شانس دوقلویی دو تخمکی خودبخودی در این افراد بیشتر است. دوقلویی حاملگی با خطر بالا است (risk high)

2-    شانس سقط در این افراد بالاتر است که به دلیل اختلال کروموزمی نیست بلکه مربوط به کیفیت نامناسب تخمک و نامناسب بودن پذیر اندومتر است.

3-    شانس عفونت ادراری در خانم های چاق بیشتر است بویژه وقتی که حامله می شوند (دوبرابر بیشتر) عفونت ادراری به نوبه خود خطر زایمان زودرس دارد.

4-    احتمال تست تحمل گلوکز مختل در این افراد بیشتر است.

5-    شانس تبدیل تست تحمل گلوکز مختل به دیابت نوع 2 بالاتر است. (2 برابر)

6-    احتمال دیابت حاملگی در افراد چاق 3 برابر افراد با وزن مناسب است.

کسانیکه وزن بالای 90 کیلو دارند 6-13 برابر بیشتر در معرض دیابت حاملگی اند. و نیز کسانی که وزن اوایل حاملگی تا 20 هفتگی شان زیاد بالا رفته است بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

7-    افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون حاملگی هستند که به دلیل اختلالات عروقی، هیپرلیپیدمی، مقاومت به انسولین و التهاب مزمن ساب کلینکال است.

8-    احتمال زایمان زودرس در خانم های چاق بیشتر است که به دلیل عوارضی چون دیابت حاملگی، پره اکلامپسی، عفونت اداری و چندقلویی است.

9-    چاقی در حاملگی فاکتور مساعد کننده برای لخته شدن خون در عروق است کلا یکی از فاکتورهایی که باعث چاقی می شود کم تحرکی است که خود از عوامل ایجاد ترومبوقلبیت است.

10-    احتمال ناهنجاری در چنین مادران چاق (بویژه اختلالات بسته شدن ستون مهره ها) بیشتر است شاید به دلیل هیپرانسولینمی باشد و این احتمال با تجویز میزان معمول اسید فولیک قبل از حاملگی کم نمی شود و باید میزان بیشتری بگیرند.

11-    مرده زایی در خانم های چاق بیشتر است به دلیل 1- هیپرلیپیدمی که تولید پروستاسیکلین را کم می کند. 2- آپنه خواب که اکسیژناسیون جنینی را کم می کند. 3- وجود ناهنجاری جنینی، 4- دیابت، 5- فشار خون بالا 6- و متوجه نشدن مادر در کاهش حرکات جنین.

مشکلات خانم های چاق حین زایمان


1-    شانس طولانی شدن مدت زایمان در خانمهای چاق بیشتر است عضله رحم این افراد قدرت  انقباضی کمتری دارد که بدلیل موقعیت غیرطبیعی جنین چندقلویی، جنین درشت پلی هیدرامنیوس (زیاد بودن مایع آمینوتیک) است رسوب چربی در بافت نرم لگن شان بیشتر است و مدت زایمان را بویژه در فاز اول زایمانی طولانی می کند. این افراد نیاز بیشتری به تحریک زایمانی با اکسی توسین دارند و حتی شانس عدم پاسخ بیشتری به اکسی توسین دارند.

2-    چنین افراد بیشتر در معضر دیستوسی شانه حین زایمان هستند در اثر ماکروزومی و نمای غیرطبیعی

3-    این افراد بیشتر در معرض سزارین هستند چه به علت مشکلات مادری و کم تحرکی و چه به علت جنینی

4-    در جنین شان وزن نامناسب بیشتر دیده می شود. گاه چاقند و گاه در اثر عوارض عروقی همراه، لاغر، که هر دو غیرطبیعی است.

5-    سزارین خانم های چاق مشکل تر است. Failure اپیدورال (7 برابر بیشترَ) و لوله گذاری سخت در این افراد شایعتر است.

6-    آینه تنفسی در حاملگی و دپرسیون تنفسی پس از سزارین در این افراد شایعتر است آپنه تنفسی اگرچه پدیده نادری است ولی مشکل بسیار مهمی است چون تاخیر رشد جنینی و عوارض متعددی دارد.

7-    زایمان با دستگاه و زایمانهای با پارگی پرینه بویژه درجه چهار در اینها بیشتر است.

تاثیر وزن بر حاملگی

مشکلات بعد از زایمان در افراد چاق


1-    شانس خونریزی بعد از زایمان بالاتر است ماکروزومی، طولانی بودن لیبر از عوامل موثر است.

2-    بیشتر در معرض عفونت پس از زایمان یا عفونت محل زخم هستند.

3-    رزوهای بستری شدن شان در بیمارستان بیشتر است.

4-    در خانم های چاق اختلال شیردهی بیشتر است چون که در اینها پاسخ پرولاکنین به مک زدن جنین کمتر است و حتی ممکن است روزهای اول شیرشان به جریان نیفتد.

5-    شل شدن بافت ها در مثانه، واژن، سینه، شکم و ترکهای حاملگی در این افراد بیشتر است.

6-    مرگ و میر نوزاد مادر چاق به دلیل درشت بودن (ضربه های زایمانی- اختلالات قند و کلسیم در ساعات اول) و عللی که به خاطر آن زودتر از موعد متولد شده بیشتر دیده می شود. مثلا در چندقلویی، دیابت، پره اکلامپسی، عفونت ادراری زایمان زودرس بیشتر است.

7-    شانس اینکه فرزند مادر چاق در آینده از بیماری چاقی رنج ببرد بیشتر است. در مطالعات اپیدمیولوژیک بزرگ بین چاقی قبل از بارداری مادر و ناتوانی ذهنی در فرزند ارتباط نشان داده شده است و نیز در مطالعه دیگری در مادران کودکان ابتلا به اوتیسم، دیابت، فشار خون چاقی شایعتر بوده است.

8-    شانس زایمان طبیعی پس از سزارین در خانم های چاق کمتر است.

بدیهی است  افرادی که چاقی شان به دلیل کم کاری تیروئید- گوشینگ و دیابت است مشکلات بیشتری در این دوران دارد. افزایش وزن بین دو حاملگی در یک فرد اگر در حد 9 کیلو باشد شانس عوارض را بالا می برد به ویژه عوارضی مثل فشار خون پراکلامپسی، جنین درشت، مرگ جنین، سزارین، حتی اگر با این میزان افزایش وزن فرد هنوز وزنش در محدوده نرمال باشد و BMI طبیعی داشته باشد، و برعکس پائین آوردن وزن در افراد چاق در بین دو حاملگی که حتی در حد 6 کیلوگرم باشد شانس جنین درشت و سزارین را کم می کند.

لذا مجددا به کلیه افراد به ویژه خانم ها و به ویژه خانم هایی که در سن باروری اند اکیداً توصیه می شود که وزن شان را در محدوده طبیعی نگه دارند از پرخوری، بدخوری و کم تحرکی اجتناب کنند تا به بیماری مخوف و پرعارضه قرن دچار نشوند. از تیم درمانی که مورد مشاوره قبل از حاملگی قرار می گیرند ماماها، پزشکان عمومی و متخصصین زنان انتظار می رود که به این امر مهم توجه ویژه کنند تا علاوه بر اینکه به سلامت اجتماع کمک می شود از میزان سزارین به این دلایل کاسته شود. از آنجاییکه سازمان جهانی بهداشت تاکید به کاهش میزان سزارین دارد نیاز به پارک و فضای پیاده روی کافی داریم تا کمکی در جهت ارتقا سلامت بانوان باشد.