سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

جایگزینی مواد طبیعی تمیز‌كننده با مواد شیمیایی


تمیزكردن خانه با جوهر نمك و وایتكس و مایعات مختلف ضدعفونی‌كننده كار سختی نیست اما این مواد ممكن است به شما و اعضای دیگر خانواده آسیب برساند.





صبح بخیر:  تمیزكردن خانه با جوهر نمك و وایتكس و مایعات مختلف ضدعفونی‌كننده كار سختی نیست اما این مواد ممكن است به شما و اعضای دیگر خانواده آسیب برساند. به‌خصوص در آشپزخانه بهتر است از موادشیمیایی استفاده نكنید چون كافی است كمی از این مواد شیمیایی روی ظروف یا سطوح آشپزخانه بماند تا باعث مسمومیت اعضای خانواده شود به‌خصوص بچه‌های كوچك كه هر چیزی را به دهان می‌برند و ممكن است با استفاده از این مواد آنها آسیب زیادی ببینند.  در این شماره همه‌چیز درباره تمیزكردن آشپزخانه با مواد طبیعی را یاد می‌گیرید.



   فر، گاز و هود

  جوش شیرین: در یك قابلمه 3 لیتر آب را با نصف فنجان جوش‌شیرین مخلوط كنید و بگذارید روی گاز بجوشد. چربی‌های روی هود با جوش‌شیرین بخار شده نرم می‌شوند و بعد بلافاصله می‌توانید به‌راحتی آن را با دستمال تمیز كنید.

  صابون مایع: این ماده طبیعی نیست اما ضرر آن از مواد شیمیایی دیگر بسیار كمتر است. برای استفاده از آن به اندازه یك قاشق صابون مایع را در یك‌فنجان آب داغ حل كنید. با این محلول می‌توانید چربی‌های جمع شده روی كف اجاق، بست‌های فلزی اجاق و بخش‌های مختلف هود را به‌راحتی تمیز كنید.

  نمك: اگر روی اجاق گازتان چربی ریخته، همان لحظه روی آن كمی نمك بریزید. نمك چربی را به‌خود می‌گیرد و نمی‌گذارد روی گاز بسوزد و خشك شود. می‌توانید بعد از اینكه كار آشپزی تمام شد، به‌راحتی با یك دستمال چربی را بردارید.



  پیشخوان چوبی

  نمك: برای تمیزكردن سریع می‌توانید از نمك استفاده كنید. اگر بعد از كشیدن غذا لكه چربی روی پیشخوان ریخت، روی آن نمك بپاشید. یك ساعت صبر كنید و بعد نمك را با دستمال جمع كنید. چربی كاملا از بین خواهد رفت و نیاز به هیچ شوینده دیگری نخواهید داشت.

  الكل: الكل سطح چوبی را خراب نخواهد كرد.
 هرچند وقت یك‌بار كمی الكل روی پنبه بریزید و با آن سطح را كاملا ضدعفونی و تمیز كنید. با این روش می‌توانید بدون نگرانی روی پیشخوان غذا بخورید.



   ماشین ظرفشویی

  لیمو ترش: اگر ماشین ظرفشویی شما بو گرفته یك لیموترش را نصف كنید و آن را به همه جای ماشین ظرفشویی بمالید. بگذارید شب تا صبح بماند و بعد دیواره‌های ماشین ظرفشویی را با یك دستمال مرطوب پاك كنید.

  سركه: ماشین ظرفشویی بعد از مدتی آلوده می‌شود. برای ضدعفونی كردن آن می‌توانید نصف لیوان سركه را در مخزن دستگاه بریزید یا می‌توانید یك كاسه پر از سركه را كف دستگاه بگذارید و صبر كنید كه یك بار ماشین بدون ظرف كار كند كه این كار باعث می‌شود بوی بد ماشین از بین برود.



   پیشخوان و كابینت‌ها

  لیموترش و جوش‌شیرین: یك لیمو ترش را نصف كنید و روی آن جوش‌شیرین بریزید بعد آن را روی كانتر بمالید سپس با یك دستمال خیس تمیز كرده و خشك كنید. یادتان باشد این روش را برای سطوح استیل یا مرمر استفاده نكنید چون آنها را كدر می‌كند. برای این دو سطح می‌توانید از روشی كه در پایین ذكر شده، استفاده كنید.

 صابون مایع: چند قطره صابون مایع را در یك كاسه پر از آب گرم بریزید و با یك اسكاچ نرم روی سطح مرمر و با یك اسفنج روی استیل بكشید. این روش طبیعی نیست اما بسیار كم‌خطرتر از استفاده از موادشیمیایی قوی است و مطمئنا سطوح شما را خراب نمی‌كند.



   سینك و چاه ظرفشویی

  لیموترش: برای ضدعفونی كردن، یك لیمو را در چاه بچكانید و بعد از نیم ساعت با كتری آب داغ را در چاه بریزید.

  سركه: بعد از اینكه سینك را كاملا شستید، كمی سركه روی آن اسپری كنید و نیم ساعت صبر كنید. بعد سینك را با آب سرد بشویید. كاملا تمیز خواهد شد.



   شیرآلات استیل

  روغن خوراكی: برای درخشندگی بیشتر شیرآلات، كمی روغن روی پارچه بریزید و با آن شیرآلات را ماساژ دهید. كدری شیرآلات از بین می‌رود و درخشندگی آنها باز خواهد گشت.

  نوشابه: كمی نوشابه روی پارچه بریزید و آن را روی شیرآلات بكشید. حالا می‌توانید با آب، شیر را بشویید و از درخشندگی آن لذت ببرید.


ویدیو مرتبط :
مواد غذایی یا مواد شیمیایی؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مواد شیمیایی تمیز‌كننده را با مواد طبیعی جایگزین كنید


اگر شما برای تمیز كردن اتاق پذیرایی منزلتان از مواد شیمیایی زیاد استفاده می‌كنید این را بدانید كه شما می‌توانید تمام این مواد شیمیایی را با مواد طبیعی جابه‌جا كنید.



صبح بخیر:  تمیز كردن خانه با جوهر نمك، وایتكس و مایعات مختلف ضدعفونی‌كننده كار سختی نیست. اما این مواد ممكن است به شما و اعضای دیگر خانواده آسیب برسانند. اگر شما برای تمیز كردن اتاق پذیرایی منزلتان از مواد شیمیایی زیاد استفاده می‌كنید این را بدانید كه شما می‌توانید تمام این مواد شیمیایی را با مواد طبیعی جابه‌جا كنید. در شماره‌های قبل مجله درباره تمیز كردن آشپزخانه، ظرف و ظروف و حمام با مواد طبیعی چیزهایی خواندید. در این شماره به شما می گوییم، چطور اتاق پذیرایی‌تان را با مواد طبیعی بی‌خطر تمیز كنید.



 پنجره‌ها

  سركه:

 یك چهارم فنجان سركه را با 2 فنجان آب مخلوط كنید و كمی صابون مایع به آن اضافه كنید. این محلول را در یك اسپری آب‌پاش بریزید و روی پنجره‌ها اسپری كنید. سپس با روزنامه شیشه را پاك كنید تا كاملا براق و تمیز شود.



 مبل‌ها

  صابون مایع:

برای تمیز كردن مبل‌های چرمی به اندازه یك قاشق صابون مایع را در یك لیتر آب گرم حل كنید. اسفنج را با آن خیس كنید، روی مبل بكشید و بعد با یك پارچه نرم آن را خشك كنید. این محلول مثل شامپو فرش عمل می‌كند.

 جوش شیرین:

برای از بین بردن بوی بد از مبلمان پارچه‌ای، پودر جوش‌شیرین را روی آنها بپاشید و با دست روی مبل پخش كنید. جوش شیرین بوی بد مبل را خواهد گرفت. بعد از نیم ساعت می‌توانید جوش شیرین را جاروبرقی بكشید.



 دیوارها

  بوراكس:

 یك قاشق غذاخوری بوراكس را در یك لیتر آب گرم حل كنید و آن را در یك اسپری آب‌پاش بریزید. مایع را روی دیوار اسپری كنید و بعد با یك دستمال نرم آن را پاك كنید. بگذارید در هوای آزاد خشك شود.

  جوش‌شیرین:

 برای پاك كردن لكه ماژیك یا مداد شمعی كه معمولا بچه‌ها روی دیوار می‌كشند، می‌توانید از خمیر جوش‌شیرین استفاده كنید. جوش شیرین را با مقدار مساوی آب خمیر كنید، روی لكه‌ها بمالید و بگذارید خشك شود. بعد با یك دستمال آن را پاك كنید. این روش برای دیوارهای سفید مناسب است چون جوش شیرین ممكن است رنگ دیوارهای رنگی را خراب كند.



 كف

  روغن و سركه سفید:

برای پاك كردن كف پاركت، روغن نباتی را با یك پارچه تمیز روی آن بمالید. بعد با یك پارچه كه به محلول رقیق سركه سفید آغشته شده سطح را كاملا پاك كنید.
 
صابون مایع:

تقریبا هر سطحی را می‌توان با محلول یك قاشق صابون مایع در یك لیتر آب پاك كرد. ماپ را به این محلول آغشته كنید و سطح را با آن پاك كنید. اگر سطح چرب یا زیادی كثیف است، به محلولی كه درست كرده‌اید، یك‌چهارم فنجان سركه سفید اضافه كنید.

  الكل:

اگر روی سطح چوبی منزل شما لكه‌ای افتاده كه به سادگی پاك نمی‌شود، پنبه را به الكل آغشته كنید و روی لكه مالش دهید تا پاك شود.



 وسایل چوبی

  روغن:

برای جلوگیری از خشك‌شدن یا ترك‌خوردن وسایل چوبی می‌توانید از روغن استفاده كنید. روغن خوراكی را با یك پنبه یا پارچه روی مبلمان چوبی بمالید. برای اینكه روغن بهتر اثر كند می‌توانید آن را كمی گرم كنید.

  روغن زیتون و آبلیمو:

می‌توانید برای پولیش كردن مبلمان یا وسایل چوبی، یك تركیب طبیعی درست كنید. 2 فنجان روغن زیتون یا روغن نباتی را با آب یك لیموترش تازه مخلوط كنید و آن را با استفاده از یك دستمال نرم روی وسایل چوبی بمالید. این كار باعث می‌شود، خط و خشی كه روی چوب افتاده تا حدی از بین برود.



 گلدان و گل مصنوعی

  نمك:

 برای تمیز كردن گل‌های مصنوعی آنها را در یك كیسه پلاستیكی بگذارید و كمی نمك در كیسه بریزید. در كیسه را ببندید و آن را چند بار به‌شدت تكان دهید. نمك گرد و خاك را از بین خواهد برد. حالا می‌توانید گل‌ها را كاملا بتكانید و در گلدان بگذارید.

  برنج:

برای تمیز كردن گلدان‌هایی كه سر باریكی دارند، در آنها كمی آب گرم و یك مشت برنج خام بریزید، گلدان را تكان دهید و بعد آن را بشویید.