سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تمرینات و حرکات یوگا و مدیتیشن از راههای کاهش اضطراب و استرس



اضطراب و استرس مانع لذت بردن از انجام کارها می شود ؛ لذت بردن از تجربه زندگی . ترس شما را در بر می گیرد و شاید هم افکار منفی. گاهی وقت ها هم از درون سقوط می کنیم و فکر می کنیم که هر گز خوب نخواهیم شد. آیا اینها تابحال برای شما اتفاق افتاده است؟

تمرینات یوگا

آموزش حرکات یوگا برای کاهش استرس- راه های کاهش اضطراب و استرس

"این مطلب توسط کیت ریچ نوشته شده ،او مربی تناسب اندام و تغذیه در لس آنجلس است. ستاره های هالیوود عاشق تمرینات منحصر به فرد او که ترکیبی از کاردیو ، یوگا، پیلاتیز، و تمرینات با وزنه است، هستند. مشتریان کیت بلافاصله با استفاده از روش های جالب او سلامتی و تناسب اندام خود را به دست آورده اند ، می توانید تمرینات او را  با تگ کیت ریچ در آی بانو دنبال کنید ."

همه ما هر از گاهی دچار این حالت می شویم: با کار زیاد خودمان را نابود می کنیم . از اینکه یک کار داریم خیلی سپاسگزاریم، هر از گاهی به اضطراب و استرس خود اعتراف می کنیم، اضطراب و استرس مانع لذت بردن از انجام کارها می شود ؛ لذت بردن از تجربه زندگی . ترس شما را در بر می گیرد و شاید هم افکار منفی. گاهی وقت ها هم از درون سقوط می کنیم و فکر می کنیم که هر گز خوب نخواهیم شد. آیا اینها تابحال برای شما اتفاق افتاده است؟

حرکات یوگا برای کاهش استرس و اضطراب
اخیرا، با کارولاین کلبل آشنا شدم، یکی از مشهورترین معلمین یوگا در سراسر دنیا، که اهمیت کار خود را مدیون معلمین یوگای خود می باشد. کارولاین برای اثبات اهمیت یوگا به دنیا شناخته شده است. یوگا یک ورزش 5000 ساله است که از ورزشهای مختلفی که در اثر تجربیات زندگی حاصل شده تشکیل می شود. زمانی که من با او برای آشنایی با یوگا و یک سری تعلیمات مخصوص ملاقات کردم، رفتار آرام و دقیق او مرا کاملا جذب خود کرده بود. این رفتار او در کنار شلوغی هاو سرو صداهای شهر لس انجلس حس می شد.

از کرولاین درباره راه های کاهش اضطراب و استرس و رسیدن به آمادگی ذهنی برای یوگا پرسیدم و او جواب داد : یوگا یک تمرین بدنی است که باعث می شود همیشه در حال زندگی کنید ، زندگی کردن در حال حاضر یعنی هیچ فکری به گذشته و یا آینده در سر نداشته باشید و هیچ جایی برای هیجانات و اضطراب و استرس ها نباشد.کرولاین کلمه " تمرکز" را بارها تکرار کرد. تمرینات یوگا به ما تمرکز کردن یاد می دهد. ورزش یوگا یک مدیتیشن همراه با تمرکز است که باعث از بین رفتن ناخالصی ها و کاهش افکاری که ذهن را در گیر می کند می شود. و با تمرینات یوگا ، چهار حالت هشیاری ایجاد می گردد: تفکر تحلیلی ، بینش ، سعادت و باور کردن خود.

حرکات یوگا

آموزش حرکات یوگا برای کاهش استرس- راه های کاهش اضطراب و استرس

می دانید که زندگی همیشه آرام نیست، کرولاین چند حرکت یوگا که به راحتی می توانید در خانه انجام دهید به ما توصیه نمود. این تمرینات یوگا را می توانید هر روز انجام دهید اما زمانی که دچار استرس یا فشارهای عصبی شدید تعداد آن ها را بیشتر کنید. اینکه از تمرینات یوگا چه حرکتی را دوست دارید انجام دهید و یا همه آنها را باهم انجام دهید به خودتان بستگی دارد.

راه های کاهش اضطراب و استرس با تمرینات مدیتیشن ساده 

کاملا رو به پایین
برای انجام این مدیتیشن باستون فقرات صاف بنشینید. ماهیچه های صورت را شل کنید و فقط روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید.زمانی که یک فکر به سراغتان می آید اجازه دهید که خارج شده و دوباره روی نفس کشیدن ( دم و بازدم) تمرکز کنید. روی افکار خود قضاوت نکنید و فقط آگاه باشید. در ابتدا، این کار را هر روز برای چند دقیقه کوتاه انجام دهید اما وقتی که کمی پیشرفت داشتید سعی کنید 10 تا 30 دقیقه در روز تمرینات مدیتیشن را انجام دهید. هر چقدر بیشتر تمرین کنید، پیشرفت بیشتری خواهید داشت.

نفس عمیق بکشید
کاملا صاف بنشینید . نفس عمیقی بکشید و از بینی آنرا خارج کنید. مدت و عمق نفس کشیدن را با تمرکز روی بازدم زیاد کنید. با فشار روی شکم و ستون فقرات هوا را کاملا از ریه خارج کنید. سپس طول دم را با منبسط کردن و بالا کشیدن قفسه سینه بیشترکنید. عمیق نفس کشیدن را ادامه دهید، به ازای هر دم و بازدم تا عدد 8 بشمارید. این کار را برای 10 تا 20 نفس گیری ادامه دهید.

 

 

حرکات یوگا برای کاهش استرس و اضطراب

Marjaryasana  (گربه- گاو)

حرکات یوگا,تمرینات یوگا

آموزش حرکات یوگا برای کاهش استرس و کاهش اضطراب - حرکات گربه و گاو

1: روی چهار دست و پا بایستید. پاها را به عرض باسن و دستها را به عرض شانه از هم باز کنید. با حرکت گربه شروع می کنیم، همزمان با خارج کردن هوا از ریه شکم را به سمت ستون فقرات فشار دهید. ستون فقرات را به سمت بالا خم کنید و قفسه سینه را جمع کنید.

2: برای حرکت گاو، درهمان وضعیت قبلی ،با دم ( وارد کردن هوا) قفسه سینه را باز کرده و همینطور که شکم را پایین تر می آورید ستون فقرات را به داخل خم کنید یعنی خلاف جهت حرکت قبلی ، به شکل U . استخوان دمبالچه و سر را بلند کرده و همزمان سر را به طرف بالا ببرید.

3: از راه بینی نفس عمیقی بکشید ؛ 10 مرتبه حرکت گربه و گاو را پی در پی تکرار کنید.


4: یک بازدم عمیق بکشید و در وضعیت کودک قرار بگیرید: باسن را روی پاشنه پا و پیشانی را روی زمین قرار دهید و بازوانتان را در دو طرف بدن و در حالیکه کف دست رو به بالاست بکشید.

Samastitihi (صاف ایستادن ) و Uttanasana ( خمیده به جلو ایستادن )

حرکات یوگا

آموزش حرکات یوگا برای کاهش استرس و کاهش اضطراب - صاف ایستادن و خمیده به جلو ایستادن

1: پاها را به هم نزدیک کنید و به حالت مستقیم بایستید، شانه ها را عقب داده و شل کنید. از راه بینی نفس بکشید( دم ) و دستها را در بالای سر به هم برسانید و سر را بالا برده و به دستها نگاه کنید.
2: همراه بازدم دستها را در دو طرف بدن قرار داده و خم شوید . دستها را در دو طرف بدن به زمین رسانده و سر را تا آنجایی که ستون فقرات صاف شود پاین نگه دارید.

آموزش حرکات یوگا,آموزش تمرینات یوگا

آموزش حرکات یوگا برای کاهش استرس و کاهش اضطراب - صاف ایستادن و خمیده به جلو ایستادن

3: دوباره با یک دم بدن را به وضعیت قبلی برگردانید.
4: همراه بازدم ، دستها را از هم باز کرده و خم شوید. با یک دم بالاتنه را بلند کرده ، دستها را بصورت جدا از هم به بالای سرتان ببرید.
10 مرتبه فرایند بالا را تکرار کنید.

شاوآسانا ( حالت جسد )
1: به پشت دراز بکشید ( بدون بالش) . دستها را در دو طرف بدن و کف دستها را رو به بالا قرار دهید.
2: پاها را شل کنید و اجازه دهید پا به دو طرف ول شود.
3: چشم ها را بسته و وزنتان را به زمین منتقل کنید.
4: ماهیچه های صورت، شانه ها ، دستها ، تنه ، لگن و پاها را شل کنید.
5: به مدت 10 دقیقه در این وضعیت کاملا استراحت کنید.
منبع:آی بانو

 


ویدیو مرتبط :
‫راههای کاهش استرس‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آموزش حرکات یوگا برای کاهش استرس و افزایش قدرت + تصاویر



آموزش حرکات یوگا برای کاهش استرس و افزایش قدرت
حرکات یوگا فقط باعث افزایش انعطاف پذیری و یا کاهش درد عضلات نمی شود. یوگا می تواند باعث ارتقای عملکرد بخش های مختلف بدن شود، استرس را کاهش دهد و در نتیجه باعث می شود خلق وخوی بهتری داشته باشید. در این مطلب چند حرکت یوگا را به شما آموزش می دهیم که می توانید به راحتی در منزل انجام دهید.

یک برنامه روزانه یوگا که خیلی ساده است و برای هر سطح از تناسب اندام نیز مناسب است. اگر ۲۰ دقیقه وقت اضافی دارید، چه در اول صبح چه بعد از پایان یک روز کاری طولانی، این حرکات معجزه می کند. برای انجام بهتر حرکات یوگا توصیه می شود از یک زیرانداز ورزشی یا یک حوله استفاده کنید.

 

حرکت اول
چهار زانو صاف بنشینید، چشم هایتان را ببندید و بدون فکر کردن به چیزی دم و بازدم خود را آرام کنید. سعی کنید که ذهنتان را آرام کنید. هرگونه افکار مزاحم که ذهن شما را درگیر می کنند را دور بریزید. با ۶ شماره از طریق بینی نفس بکشید، ۲ شماره آن را نگه دارید و هوا را با ۸ شماره از بدنتان خارج کنید. ۶-۲-۸ این کار را برای ۸ تا ۱۲ تنفس  و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه تکرار کنید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس

 

حرکت دوم
بعد از حرکت اول، روی چهار دست و پا بروید. مانند تصویر قرار بگیرید به نحوی که پاهایتان به اندازه عرض شانه باز باشد و ستون فقرات نیز باید در حالت عادی باشد. هنگام باز دم به آرامی ستون فقرات را از نوک سر تا دنبالچه خم کنید. پشتتان باید حالت خمیده ای مانند حرف  C داشته باشد. بدنتان را منقبض کرده و به قسمت فوقانی پشت اجازه دهید که کاملا"  کشیده شود. هنگام دم به آرامی ستون فقراتتان را به حالت طبیعی باز گردانید و کمی از حالت طبیعی به سمت پایین خم کنید. شما باید حالت C معکوس داشته باشید. همراه با تنفس آرام و کنترل شده این حرکت را به مدت ۸ تنفس انجام دهید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس


حرکت سوم
کف دست ها و پاها باید روی زمین باشد، باسن را از زمین فاصله دهید، تا جایی که زانو و آرنج ها صاف شوند. دست ها و پاها به اندازه عرض شانه باید باز باشند. با قرار گرفتن در این وضعیت باید احساس کشش در عضلات همسترینگ (پشت ران) و شانه هایتان داشته باشید. نگاه شما باید بین پاها باشد. آرام باشید و در این حالت به طور عمیق نفس بکشید. روی بازدم  تمرکز کنید و این حالت را به مدت یک تا ۲ دقیقه و با ۳ تا ۴ تنفس ادامه دهید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس


حرکت چهارم
صاف بایستید و در حالی که پاها کمی از هم فاصله دارند، به آرامی خم شوید. بالاتنه را به پایین ببرید و پشت ساق پا را با دست هایتان بگیرید. در این حالت کمی توقف کنید تا تنش ایجاد شده در ستون فقرات و عضلات همسترینگ برطرف شود. اگر می خواهید تمرکز بیشتری روی ستون فقرات داشته باشید، زانوهایتان را به آرامی خم کنید. اگر می خواهد روی عضلات پشت ران تمرکز بیشتری داشته باشید، زانوهایتان را صاف نگه دارید. در این حالت به مدت ۳ تا ۴ تنفس بمانید و یک تا ۲ دقیقه حرکت را تکرار کنید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس

 

حرکت پنجم
به حالت ایستاده صاف بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. با پای چپ یک قدم به عقب بردارید تا پاهایتان به حالت گام برسند. پاشنه ها را آزاد کنید، به کنار بچرخانید و به پاهایتان اجازه دهید صاف باشند. در حالت فرشته ۴۵ درجه قرار گیرد. دست هایتان را بالای سر برده و هم سو و موازی یکدیگر قرار دهید. اسم این حالت جنگجو یک است. به مدت ۲ تا ۴ تنفس در این وضعیت بمانید.سپس بالاتنه را به طرف داخل بچرخانید، موقیعت پاها را تغییر ندهید و دست ها را در امتداد پاها باز کنید. پای پشتی (پای چپ) صاف است. این همان حالت جنگجو دو است. این حالت را برای ۲ تا ۴ تنفس نگه دارید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس

 
سپس به حالت نیم رخ فرشته با پایین بردن دست راست به جلوی پای راست، بروید. به بالا تنه تان اجازه دهید که به پایین برود و دست چپ رو به بالا باشد. در این حالت، دست راست، شانه ها و دست چپ در امتداد هم هستند. این حالت را برای ۲ تا ۴ تنفس نگه دارید. حرکت را برای طرف دیگر بدن نیز انجام دهید.

 

حرکت ششم
روی زمین به پشت دراز بکشید، دست ها را در کنار بدن قرار دهید و پاهایتان را به طرف داخل جمع کنید به نحوی که از زانو خم شود و کف پاها در تماس باشند. از کشش ایجاد شده در ران هایتان لذت ببرید. این حالت را به مدت ۶ تا ۸ تنفس ادامه دهید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس

 

آخرین حرکت، حالت استراحت
به پشت روی زمین دراز بکشید و دست و پاها را دراز کنید. در حالت آرام قرار بگیرید و چشمانتان را ببندید. از این حالت به عنوان یک تجدید قوای عمیق برای آرام سازی بدن از تمرین انجام شده استفاده کنید. به مدت ۴ دقیقه در این حالت بمانید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس


جمع بندی
با این تمرینات ساده یوگا، شما  گذشته از اینکه می توانید قدرت و انعطاف پذیری را بالا ببرید، بلکه می توانید فشار و استرس در عضلات، مفاصل و لیگامنت ها را نیز تخلیه کنید.
منبع : elmevarzesh.com