سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تأثیر مواد مخدر و محرک بر دهان و دندان



مواد مخدر,تأثیر مواد مخدر بر دهان و دندان

تأثیر مواد مخدر و محرک بر دهان و دندان
درباره زیان‌های مواد مخدر زیاد شنیده‌ایم اما باید به آثار این مواد روی دهان و دندان‌ها هم توجه کنیم:...
- کوکایین: مالیدن کوکایین روی لثه، باعث زخم شدن آن و صدمه به استخوان می‌شود. کوکایین با بزاق مخلوط می‌شود و محلولی اسیدی می‌سازد که به مینای دندان آسیب می‌رساند. این ماده باعث خشکی دهان و دندان‌قروچه می‌شود.
- اکستازی (قرص X): این ماده هم باعث خشکی دهان و بروز دندان‌قروچه می‌شود.
- هرویین: افرادی که هرویین مصرف می‌کنند به غذاهای شیرین تمایل دارند. درنتیجه احتمال بروز پوسیدگی در آنها بالا می‌رود. خشکی دهان و دندان‌قروچه هم بیشتر دیده می‌شود.
- مت‌آمفتامین: این ماده بسیار اسیدی است و به مینا حمله می‌کند. در نتیجه ظرف مدت کوتاهی باعث پوسیدگی شدید دندان‌ها می‌شود. خشکی دهان و دندان‌قروچه هم از عوارض آن است.
 ۷ توصیه مهم
۱. جویدن آدامس‌های بدون قند باعث ایجاد جریان بزاق می‌شود و در رفع خشکی دهان موثر است.
۲. هنگام دریافت دارو، از داروساز در مورد آثار احتمالی آن روی دهان و دندان سوال کنید.
۳.بدون اجازه پزشک، مصرف داروی نسخه‌ای خود را کنار نگذارید.
۴. مصرف الکل و سیگار را ترک کنید. همراه شدن آنها با هر نوع دارو، می‌تواند آثار دارو را بر دهان تشدید کند.
۵. اگر قصد جراحی دندان یا لثه دارید، به جراح در مورد داروهای مصرفی خود توضیح دهید، حتی اگر داروهای بدون نسخه مصرف می‌کنید.
۶. بعد از مصرف دارو (به‌خصوص داروهای شیرین) دهان را با آب بشویید. این کار احتمال پوسیدگی را کمتر می‌کند.
۷. اگر دارویی باعث مشکلات دهانی یا دندانی‌تان شده است، با دندان‌پزشک صحبت کنید. شاید او توصیه کند با پزشک خود صحبت کنید و مقدار یا روش مصرف آن را تغییر دهید. شاید بتوان داروی مشابه دیگری را مصرف کرد که کمتر مشکل‌ساز باشد.

منبع:aftabir.com


ویدیو مرتبط :
رهایش3 - درباره انواع مواد مخدر و محرک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لباسی برای شبیه‌سازی رانندگی تحت تأثیر مواد مخدر+تصاویر



شرکت فورد به‌تازگی روش جدیدی را برای نشان دادن اثرات رانندگی تحت تأثیر مواد مخدر ابداع کرده است.

 شرکت فورد به‌تازگی روش جدیدی را برای نشان دادن اثرات رانندگی تحت تأثیر مواد مخدر ابداع کرده است و در حال حاضر پوشیدن این لباس در برنامه جهانی تعلیم رانندگان شرکت فورد اجباری است.
 
این لباس با همکاری دانشمندان موسسه مِیِر- هِنشِلِ آلمان و برای شبیه‌سازی کردن اختلال حواس، طراحی و مهندسی‌شده است. این لباس مخصوص دارای ضربه‌گیر، هدفون، حالت سنگینی روی مچ پا، عینک و تمام وسایلی است که اثر کاهش قدرت بینایی و حرکتی را بازسازی می‌کند. بنابراین هرکسی که این لباس را بپوشد حالاتی از قبیل عکس‌العمل آهسته‌تر، اختلال در بینایی و ناهماهنگی شرایط جسمی را تجربه خواهد کرد.
 
عینک‌ها حالت دید تونلی و هدفون‌ها به‌صورت تصادفی صداهای اضافی را به وجود می‌آورند که حواس فرد را برهم می‌زنند. دور زانوها و آرنج‌های باندپیچی شده هم حالت لرزش خفیفی ایجاد می شود. یک گردن بند مخصوص حرکات گردن را محدود می کند و در عین حال مولد برق درون لباس باعث لرزش غیر قابل کنترل دستان خواهد شد.

گاندولف مِیِر- هِنشِلِ، مدیر اشد اجرایی موسسه هِنشِلِ می گوید: مصرف کنندگان مواد مخدر نورهای چشمک زنی را در حوزه دید خود می بینند و این حالت با عینک این شرکت شبیه سازی شده است. به علاوه این عینک ها باعث تشکیل تصاویر رنگارنگ و نامفهوم و تحریف ادراک فرد می شوند. 
 

اخبار,اخبارعلمی  , تحقیقات  علمی

 

اخبار,اخبارعلمی  , تحقیقات  علمی

اخبار علمی  -  باشگاه خبرنگاران