سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

به این میهمان خوشامد نگویید!



 

تنهایی

 

تنهایی نوعی احساس تهی بودن و خلاء درونی است. شما احساس انزوا كرده و از دنیا جدا می‌شوید ،‌ از كسانی كه دلتان می‌خواست با آنها رابطه داشته باشید،‌می‌برید.

 

انواع و درجات مختلفی از احساس تنهایی وجود دارد . شاید تنهایی را به صورت یک احساس مبهم از درست نبودن امور تجربه كنید. این حالت نوع خفیف احساس تهی بودن است. شاید هم تنهایی را به صورت محرومیت و درد بسیار شدید تجربه نمائید. یک نوع ازتنهایی به گم كردن یک شخص خاص، بدلیل مرگ او یا دوری‌اش مربوط می‌شود. نوع دیگر تنهایی ناشی از فقدان تماس با مردم است به این دلیل ممكن است واقعا بصورت فیزیكی به خاطر كار در شیفت شب یا اقامت در ساختمانی كه مردم بندرت به آنجا رفت وآمد می‌كنند، از دیگران جدا شده باشید. شما حتی ممكن است از نظر عاطفی حساس تنهایی كنید، در حالی كه در میان مردم هستید ولی در برقراری رابطه با آنها دچار مشكل باشید.

 

اما به نظر می رسد آسیب زا ترین نوع تنهایی، تنهایی های دوران نوجوانی است. به طور طبیعی وقتی افراد وارد سنین نوجوانی میگردند، دیدگاه و رویکردشان نسبت به محیط اطراف و حتی دوستان و اطرافیان تغییر می کند و دیگر انسان قبلی نیستند. روابطشان با بسیاری از افراد و آشنایان که درگذشته بسیار نزدیک بوده، کاهش یافته و حتی قطع می شود، دیگر از فعالیتهای گذشته لذت نمی برند و یا دیگر مثل قبل با پدر و مادر رابطه نزدیک و صمیمانه ندارند. نوجوان خود را دردنیایی تنها می پندارد که گویی هیچکس نیازها و خواسته های او را درک نکرده و حوصله شنیدن صحبتهای وی را ندارد.

 

به طور طبیعی وقتی افراد وارد سنین نوجوانی میگردند، دیدگاه و رویکردشان نسبت به محیط اطراف و حتی دوستان و اطرافیان تغییر می کند و دیگر انسان قبلی نیستند.

 

البته این وضعیت مقطعی بوده و بعد از گذشت مدتی، نوجوانان با همسالان و هم دوره ای های خود رابطه ای گرم و صمیمانه برقرار کرده و کم کم از پیله تنهایی شان خارج می شوند اما برای برخی از نوجوانان این وضعیت ادامه پیدا کرده و تنهایی بیشتر و بیشتر دامن گیر آنها می شود.

 

به نظر می رسد ادامه یافتن این وضعیت چندان مطلوب نبوده و امکان دارد که موجب انزوای دایمی آنها، ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی و حتی ایجاد برخی مشکلات روانی گردد.

 

 

احساس تنهایی با تنها بودن صرف متفاوت است

 

در اینجا ضروری است كه تأكید شود احساس تنهایی مساوی با تنها بودن نیست . هر شخصی همیشه زمانی را برای تنها بودن در نظر می‌گیرد . تنهایی احساس تنها بودن و غمگین شدن به خاطر آن است والبته همه ما گاهی احساس تنهایی می‌كنیم ولی فقط زمانی كه در دام تنهایی‌گیر می‌افتیم، این مساله تبدیل به یک مشكل واقعی می‌شود.

 

 

چطور ممكن است در احساس تنهایی مان نقش داشته باشیم ؟

 

تنهایی یک احساس انفعالی است . ابقا وتداوم آن ناشی از اجازه منفعلانه ما ازیک سو وانجام ندادن هیچ چیزی برای تغییر آن از سوی دیگر است. ما امیدواریم که این احساس تنهایی خودش از بین خواهد رفت وبنابراین هیچ کاری برای رفع آن انجام نمی‌دهیم و اجازه می‌دهیم که ما را در بربگیرد. شگفت آور این که در بعضی از موارد حتی ما به این احساس خوشامد می‌گوئیم. پذیرفتن تنهایی و غرق شدن دراحساسات مرتبط با آن معمولا به احساس افسردگی و درماندگی منتهی می شود، که آن نیز به نوبه خود، به احساس انفعال بیشتر و افسردگی افزونتر منجر می‌گردد.

 

در ادامه این یادداشت توصیه هایی به نوجوانان عزیز ارایه می گردد تا بهتر و راحت تر بتوانند بر احساس تنهایی شان غلبه کرده و آن را از سر بگذرانند:

 

پذیرفتن تنهایی و غرق شدن دراحساسات مرتبط با آن معمولا به احساس افسردگی و درماندگی منتهی می شود، که آن نیز به نوبه خود، به احساس انفعال بیشتر و افسردگی افزونتر منجر می‌گردد.

 

تنهایی


راههای تغییر احساس تنهایی


احساس تنهایی را شناخته و آن را بیان دارید.

 

برای متوقف کردن احساس تنهایی، اول باید بپذیریم که احساس تنهایی می‌کنیم. گاهی اوقات پذیرفتن آن، کاری مشکل است .سپس باید احساس تنهایی را به شیوه‌ای ابراز داریم. می‌توانیم آن را در دفترچه یادداشت روزانه بنویسیم، یا از طریق نوشتن یک نامه تخیلی به یک دوست یا فامیل ابراز داریم، از طریق کشیدن و رنگ کردن یک تصویر، زمزمه با خود، شعر خواندن یا انجام هر کار دیگری که باعث ابراز احساسات درونی‌مان گردد نیز می‌توانیم احساس تنهایی‌مان را بیان داریم. بیان این احساسات ممکن است به کشف این نکته منجر شود که ما چیزهای زیادی را احساس می‌کنیم که با احساس تنهایی‌مان مرتبط هستند، از قبیل غمگینی، خشم و ناکامی. ممکن است قادر به شناسایی نواحی باشیم که این احساسات از آن موقعیتها می‌آیند‌، یعنی متوجه شویم که چگونه با زندگی ما ارتباط یافته‌اند. به موازات توانایی‌مان در دیدن این ارتباط، توانایی‌مان در تغییر آنها نیز افزایش می‌یابد.

 

 

شرکت در فعالیت‌های لذت بخش ذهن ما را از احساس تنهایی دور می‌گرداند


بزرگترین تغییر، البته، متوقف کردن حالت انفعال و فعال‌تر شدن است. اگر از کسی دور افتاده اید، از قبیل والدین، خانواده یا دوستان، می‌توانید به آنها تلفن بکنید ، نامه بنویسید ، با پست الکتریکی پیام بفرستید و یا به ملاقاتشان بروید. صحبت کردن با یک دوست فهیم نیز به تغییر خلقیاتتان کمک خواهد کرد. اگر دوست فهیم نداریم صحبت با یک روحانی، معلم یا مشاور می‌تواند نقطه‌ای برای شروع باشد.اگر احساس تنهایی بدلیل مردن شخص مورد علاقه باشد ابراز اندوه ناشی از فقدان او و یاد آوری خاطرات شاد خودمان با وی و توجه به این که این خاطرات همیشه با ماست ، می تواند به ما در دور شدن از احساسات تنهایی کمک کند. این الگو را می‌توان در مورد از دست دادن دوستی‌ها و ...نیز مورد استفاده قرارداد.

 

 

در فعالیت‌ها یا باشگاه ها شرکت کنید.

 

شرکت در فعالیت یا باشگاه چندین چیز را می‌تواند بدنبال داشته باشد.شرکت در فعالیت‌های لذت بخش ذهن ما را از احساس تنهایی دور می‌گرداند . این فعالیتها از طریق فوق می‌تواند بطور مستقیم خلق ما را تغییر دهند. این اعمال همچنین فرصتی را فراهم می‌کنند تا افراد دارای علائق مشابه را ببینیم و مهارتهای ملاقات با دیگران رادر خود افزایش دهیم. این اقدامات همچنین ساختاری را به زندگی ما داده و احساس می‌کنیم که چیزی برای آینده وجود دارد. فعالیت‌ها همچنین به ما یاد آوری می‌کند که چگونه به هنگام انجام مشابه همین کارها در گذشته احساس بهتری پیدا می‌کنیم. در بعضی موارد این اثرات خیلی سریع ودر مواردی دیگر به کندی بدست می‌آیند. ما واقعا نیاز داریم که خود را مجبور کنیم که به دیدار دیگران رفته با آنها صحبت کرده وفعالیتهای متعدد را مورد توجه قرار دهیم، قبل از اینکه در رابطه با آنچه که می‌خواهیم انجام دهیم احساس راحتی داشته باشیم و سپس به مشاهده و پیشرفت بپردازیم.

 

شاید چیزی که باید از آن خودداری کرد این باشد که بکوشیم به باشگاه یا یک سازمان یا حتی یک رابطه جدید به این خاطر ملحق شویم که فکر می‌کنیم این اقدامات اوضاع روحی ما را بهتر کرده و یا به شخصی جذاب تبدیل خواهد کرد. راهبرد بهتر این است که در فعالیت‌ها به این خاطر درگیر شویم که آنها قبلا در ما ایجاد لذت می کرده اند ویا اینکه فکر میکنیم برایمان خوب خواهند بود. این باعث می‌شود که از انجام فعالیت‌ها با مردم، و بودن با مردمی که از این امورات لذت می‌برند، لذت ببریم. همچنین ممکن است دریابیم که بعضی از مردم همان طوری هستند که ما هستیم. یک امتیاز اضافی نیز این است که در می‌یابیم قادریم بعضی از فعالیت‌ها و علائق را انتخاب و به تنهایی انجام دهیم، بدون اینکه احساس تنهایی بکنیم .

 

 

نوجوانان عزیز فراموش نکنید:

 

هر کسی در دوره‌هایی از عمر احساس تنهایی می‌کند. استفاده از پیشنهادهای فوق کمک می‌کند تا با این احساسات بهتر مقابله کنیم .


ویدیو مرتبط :
خوشامد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پشه,میهمان ناخوانده



 

 

پشه,میهمان ناخوانده

 

 

با توجه به اینکه به فصول گرم سال نزدیک می شویم کم کم سر و کله پشه ها پیدا می شود.برای مقابله با این حشره چه راه هایی وجود دارد؟

 


روشهای كنترل پشه‌ها:

 

1- حذف و یا كاهش محل‌های تولید مثل و تخمریزی.

 

2- استفاده از شكارچیان طبیعی پشه‌ها.

 

3- نابود كردن پشه‌ها در مرحله لارو و یا بلوغ.

 

برای نابود ساختن لارو پشه‌ها میتوان از حشره كشهای ویژه استفاده كرد.ریختن روغن در محل تخم ریزی روی سطح آب لاروها را میكشد چراكه دیگر لاروها قادر به تنفس نمی باشند.استفاده از ماهی‌ها در حوضچه‌ها نیز بسیار موثر است.

 


اقدامات موثر برای دور کردن پشه ها:

 

1- آب گلدانها را یك روز در میان عوض كنید. اجازه ندهید در زیر گلدانیها آب جمع شود.

 

2- هر شیئی كه بیرون از منزل شما قابلیت نگه داشتن آب را داراست، جمع اوری كنید مثل: كارتن‌ها، بطریها، جعبه، قوطی كنسرو، تایرهای مستعمل و غیره. نشتی‌های شیرهای آب را شناسایی كرده وان‌ها را تعمیر كنید. ظرف غذای حیوانات خانگی را نیز هر روز عوض كنید.

 

3- گودالهای زمین و حفره‌های درختان را با خاك و یا ملات پر كنید.

 

4- شیروانیها را وارسی كنید و از مسدود نبودن انها اطمینان حاصل كنید.

 

5- هر جایی كه آب جمع میشود و راكد میماند را حذف و یا تمیز كنید.

 

6- روی قایق، سطل، بشكه‌ها، مخازن اب، تشتها را كاملا بپوشانید و یا انها را وارونه قرار دهید.

 

7- آب استخر را یا كاملا تخلیه كنید و یا اب ان را با استفاده از كلر و تصفیه كننده‌ها كاملا تمیز نگه دارید .

 

8- حوضچه‌ها را از ماهی پر كنید تا لارو پشه‌ها را بخورند.

 

9- نصب توری بر روی پنجره‌ها و درها بسیار موثر است.

 

10- از پوشیدن لباسهای تیره و ابی رنگ خودداری كنید.

 

11- هنگام خروج از منزل پیراهن استین بلند و شلوار بلند بپوشید.

 

12- درون چاهك وكف شور‌ها روغن بریزید.

 

13- كاشتن گلهای همیشه بهار وشمعدانی در باغچه خانه در دور كردن پشه‌ها موثر است.

 

14- چمن‌ها را كوتاه نگه داشته و علف‌های هرز را بچینید. بوته‌ها و شاخ وبرگ‌های اضافی گیاهان اطراف منزلتان را هرس كنید.

 

15- مالیدن مخلوط روغن زیتون و وانیل ویا روغن اوكالیپتوس و یا نعناع به عنوان یك دفع كننده طبیعی پشه‌ها عمل خواهد كرد.

 


نكته:نسیم ملایم باعث میشود پشه‌ها نتوانند رد دی اكسید كربن بازدم شما را بگیرند بنابراین روشن كردن كولر ویا پنكه احتمال گزش پشه‌ها را بسیار كاهش میدهد.

 

 

انواع وسایل كنترل پشه‌ها:

 

1- اسپری‌های حشره كش: تركیب اصلی انها PYRETHOID‌ها میباشد كه باعث كشته شدن حشرات میشود. هنگام استفاده از آنها رعایت این نكات توصیه میگردد:

 

1. قبل از اسپری كردن آنها را خوب تكان دهید.

 

2. پیش از استفاده از انها كودكان، حیوانات خانگی به خصوص ماهیها، افراد مسن و بیمار و بخصوص زن باردار را از محل دور كنید.

 

3. روی ظروف اشپزخانه، آب و مواد غذایی را كاملا بپوشانید و مستقیما روی آنها اسپری نكنید.

 

4. پس از اسپری كردن اتاق را ترك كنید و پس از 10 دقیقه بازگردید.

 

5. چنانچه دست و هر جای دیگر بدنتان با مواد حشره كش الوده شد فورا ان را با آب و صابون بشویید.

 

6. پس از اسپری كردن دستهای خود را با آب و صابون بشویید.

 

7. هرگز نزدیك شعله آتش، مواد اشتعال زا، سطوح داغ، لوازم الكتریكی و پریز برق اسپری نكنید.

 

8. حشره كش‌ها را دور از دسترس كودكان و حیوانات خانگی خود قرار دهید.

 

9. حشره كشها را در محل خنك، خشك و دور از نور خورشید نگه داری كنید. هرگز آنها را در مجاورت منابع حرارتی، داروها و مواد غذایی نگه داری نكنید.

 

10. قوطی حشره كش‌ها را سوراخ نكرده و یا در آتش نیاندازید.

 


نكته:حشره كش‌ها نیز غیراز نابود كردن پشه و یا مگس، موجب كشته شدن دیگر حشرات نافع نیز میگردند.

 


نكته:حشره كشها سمی و سرطانزا هستند بنابراین تصور نكنید استنشاق انها اسیبی به شما نمی رساند.

 


2- سیستم‌های تبخیر كننده الكتریكی: تركیب اصلی بكار رفته در انها همان PYRETHROID میباشد. با حرارت دادن قرص، ژل و محلول حاوی حشره كش، تركیبات كشنده و دفع كننده حشرات به تدریج در فضا منتشر میشود. در 3 نوع قرص (مثل ویپ)، محلول وژل موجود میباشند. كشنده و دفع كننده حشرات میباشند. نوع قرصی شكل آن برای 10-8 ساعت موثر است-نوع محلول و ژل آن برای 45 روز (روزی 10- 8 ساعت) موثر میباشند. هنگام استفاده از آنها رعایت نكات زیر توصیه میگردد:

 

* انها را نزدیك محل خواب ومواد اشتعال زا قرار ندهید.

 

* هنگامی كه از انها استفاده می كنید پنجره (دارای توری) را اندكی باز نگه دارید.

 

* با دستان مرطوب به انها دست نزنید.

 


3- حشره كشهای برقی: این حشره كشها از لامپهای فلورسنت كه از خود پرتوهای فرابنفش ساطع میكنند، حشرات را به سوی خود می كشانند. حشرات این نور را با نور خورشید و یا ماه اشتباه میگیرند. حشرات هنگام شب از نور ماه برای جهت یابی استفاده میكنند. همچنین پشه‌ها تصور میكنند نور از سطح آب منعكس میشود. پشه‌ها از اشعه فرابنفش بازتاب یافته از سطح آب برای شناسایی محل تخمریزی استفاده میكنند. این حشره كشها دارای ترانسفورماتوری (ترانس) هستند كه ولتاژ برق را تا 2 هزار ولت افزایش میدهد. هنگامی كه حشرات جذب اشعه فرابنفش این حشره كشها میشوند به شبكه فلزی برخورد میكنند كه باعث كامل شدن مدار الكتریكی گردیده و جریان الكتریسیته با ولتاژ بالا از میان بدن حشره عبور میكند و باعث منفجر شدن آن میشود. اما متاسفانه این دستگاه‌ها به غیر از پشه‌ها سایر حشرات نافع نظیر پروانه‌ها، بیدها و كفش دوزكها را نیز نابود میكنند و تنها 20 درصد حشرات كشته شده را پشه‌ها تشكیل میدهند. همچنین ذرات متلاشی شده حشرات كه حاوی باكتری‌ها نیز میباشند با منفجر شدن حشرات به فضای اطراف پراكنده شده و ایجاد آلودگی میكنند.


4-
دستگاه‌های فراصوتی: این دستگاه‌ها با تولید اصوات با فركانسهای بالا و یا تقلید صدای بال سنجاقك‌ها پشه‌ها را دور می كنند. اما در عمل بسیار بی تاثیر میباشند.


5- پشه بند‌ها: به ویژه وقتی به ماده ای بنام PERMETHRIN آغشته میگردند بسیار موثرند. این ماده موجب كشته شدن پشه‌ها میشود.


6- مواد دوركننده حشرات: ماده ای بنام DEET یكی از موثر ترین مواد دفع كننده حشرات است كه بصورت اسپری، لوسیون و كرم موجود است. این ماده حس بویایی حشرات را مختل میكند.PERMETHRIN نیز بسیار موثر است اما نباید آن را روی پوست مالید بلكه روی لباس و یا پشه بند اسپری میگردد. این مواد را برای كودكان زیر 6 ماه استفاده نكنید. مواد دفع كننده حشرات را تنها در خارج از منزل بكار برید و هنگام بازگشت به خانه آن را كاملا با آب وصابون از روی پوست بدنتان پاك كنید. همچنین دور كننده‌ها نبایستی روی زخم باز ویا خراشیدگی پوست استعمال گردند.


7- شمع‌های حاوی سنبل هندی(CITRONELLA) نیز در دور كردن حشرات موثر است.


8- تله‌های جذب كننده پشه‌ها: این دستگا هها با پراكندن دی اكسید كربن (كه از سوختن گاز پروپان حاصل میشود)، تركیبات شیمیایی جاذب پشه مثل فرومون اوكتنول(OCTENOL) كه یك جاذب غیر سمی است، گرما و یا نور باعث جلب و به دام انداختن پشه‌ها میگردند. كه میتواند موثر باشد اما گرانقیمت میباشند.

 

 

مراقبت‌های محل گزش:

 

1- محل گزش را با اب و صابون بشویید.

 

2- از خمیر جوش شیرین و اب روی محل گزش بمالید.

 

3- گذاشتن یخ، مالیدن كرمهای كالامین و هیدروكورتیزون التهاب و تورم را كاهش میدهد.

 

4- مصرف قرصهای ایبوپروفن و ناپروكسن نیز التهاب را كاهش میدهد .