سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

برای مقاوم شدن در مقابل همه رخدادها چه باید کرد؟



مقاوم‌سازی انسان

برای رهایی از رنج و حرمان و رسیدن به موفقیت باید خود را از قبل در مقابل همه رخدادها مقاوم سازیم

 

برای رهایی از رنج و حرمان و رسیدن به موفقیت باید خود را از قبل در مقابل همه رخدادها مقاوم سازیم، تا در برابر سیلاب‌های خروشان، همانند سد، پایداری كنیم.


1- پیگیری و مداومت در كار
حتما حادثه تاریخی عبرت‌آموز آن سردار شكست خورده فراری را به یاد دارید كه بعد از شكست سخت او در جنگ و نابودی نیروهایش به خرابه‌ای پناه می‌برد و در آن‌جا مورچه‌ای را می‌بیند كه بعد از صد بار تلاش بالاخره از دیواری صعود كرده و دانه خود را به لانه می‌رساند. بعد از این حادثه سردار ناامید و مایوس قبلی، از حركت آن مورچه درس مقاومت می‌آموزد و پیروز می‌شود، به طوری كه نیروهای پراكنده خود را جمع‌آوری و بازسازی می‌كند و بعد از چندین بار تلاش، بالاخره در نبرد با دشمنانش به پیروزی می‌رسد.

اكثر روان‌شناسان و روان‌كاوان، بعد از تحقیقات مفصل در مورد افراد موفق و شاخص در جامعه به این نتیجه رسیده‌اند، كه آنان فقط به علت پیگیری و مداومت در كار به آن درجه از رشد رسیده‌اند، چه بسا این گروه از لحاظ ضریب هوشی در رده متوسطی قرار داشته‌اند. دیده شده است در مواردی، افرادی با ضریب هوشی بسیار عالی در اثر تلاش نكردن به جایی نرسیده‌اند. بنابراین برای رسیدن به نقطه مطلوب در كار، باید حركت را آن‌قدر تكرار و تكرار كرد تا به نقطه موردنظر دست یافت، و سپس بعد از گرفتن نتیجه حركت دیگری را با جدیت بیشتری آغاز كرد.

2- ورزش
به راستی چند درصد خطاكاران اجتماعی را ورزشكاران تشكیل می‌دهند؟ این ورزش چه معجونی است كه آدمی را در مقابل همه خطاها و نقاط تاریك، بیمه و مصون می‌سازد؟ اما این ورزش از حركات بسیار ساده شروع می‌شود و می‌تواند تا آن‌جا پیش برود كه فرد را به قهرمانی برساند. ممكن است حركت عمومی آن از یك پیاده‌روی ساده صبح یا عصرگاهی شروع شده و به ورزش‌های حرفه‌ای سنگین فوتبال و یا فتح قلل بزرگ جهان ختم شود. هنگامی كه فرد در كمركش كوهی نفس تازه می‌كند و بعد از تلاش به نقطه بالاتری دست می‌یابد، به اعتماد به نفسی می‌رسد كه حد و اندازه‌ای ندارد. و یا زمانی كه فرد خود را به آب دریا می‌زند و پا بر موجی عظیم سوار می‌شود، چه لذتی را می‌توان با آن مقایسه كرد؟ در یك راه‌پیمایی بدون هزینه، ما سموم ته‌نشین در رگ و ریشه بدن را به دور می‌ریزیم، و به حالی دیگر می‌رسیم. آن‌جاست كه فرد ورزشكار به پیكار با نامرادی‌ها می‌رود، و با آگاهی از این‌كه با باز شدن هر ورزشگاهی، زندانی بسته می‌شود، با سوق دادن هر انسانی به سمت ورزش به یكی از پایه‌های عظیم مقاوم‌سازی آدمی نزدیك می‌شویم.

3- مبارزه با نفس
منظور از مبارزه با نفس، در بند كردن خواسته‌ها و نیازهای اساسی آدمی نیست، بلكه دوری گزیدن از پستی‌ها و پلیدی‌هاست كه آدمی با نزدیكی به مواد افیونی، شرب خمر و قرص‌های توهم‌زا دچار آن می‌شود. و گرنه هر آدمی باید به صورت طبیعی خواسته‌ها و نیازهای خود را به موقع برطرف سازد. یكی از نیازهای اساسی هر انسان، نیاز جنسی است، كه اگر قبل یا بعد از زمان نیاز فرد بدان دست یابد، دچار مشكلات عدیده‌ای خواهد شد و سالم‌ترین رفع نیاز در ازدواج‌های به موقع نهفته است. زمان ازدواج وقتی است كه طرفین از لحاظ جسمی، عقلی، اقتصادی به نقطه اتكایی رسیده باشند. جالب این‌كه انسان‌های مقاوم و ریشه‌دار حتما به كمك همسر به نقاط تعالی دست پیدا می‌كنند و با حمایت و همدلی یكدیگر می‌توانند مشكلات را یكی پس از دیگری مشتركا از پیش پای خود بردارند.

 

مقاوم شدن

انسان‌ها مقاوم و ریشه‌دار حتما به كمك همسر به نقاط تعالی دست پیدا می‌كنند

 

4- نظم زندگانی
در دل آسمان‌ها، رمز پایداری حركات میلیاردها ستاره در كهكشان‌ها را، چگونه می‌توان بیان كرد؟ كه در گردش مدارها، با كوچك‌ترین انحراف در حد یك میلیمتر، تمام نظم آسمانی به هم می‌ریزد. در روی كره خاكی آیا تا به حال به زمزمه چشمه‌ساران در دل كوهساران و یا صدای دلنواز پرندگان گوش فرا داده‌اید؟ نوای روح‌بخش اذان و یا نغمه‌های دلنشین و یا صوت برخاسته از چنگ و عود و نی و تار و سورنا را چه طور؟ به راستی چه قدر دچار وجد و شادمانی شده‌اید؟ آیا می‌دانید چرا؟ چون همه از یك هارمونی منظم تبعیت می‌كنند و نظم، سرلوحه همه حركات آنان است. نظم به ما می‌آموزد كه در انجام كار،‌ در تحصیل و در ورزش از قانونمندی‌های مخصوص پیروی كرده و كار را به سر منزل مقصود رسانده و سپس كار دیگری را شروع كنیم. و گرنه با انجام چندین كار با هم و نامنظم، امكان موفقیت به سمت صفر میل می‌كند، و همه زحمات انجام شده بر باد می‌رود.

 

5- فراموش کنید

فرد ضعیف به گذشته خود می‌چسبد و نمی‌تواند جلو برود درحالیکه یک فرد واقعاً قوی تصمیم می‌گیرد که فراموش کند و راهی دیگر برای رسید به چیزی که می‌خواهد پیدا کند.

6- خود را آموزش دهید

هر مشکل جدیدی که با آن برخورد می‌کنید، ممکن است به دانشی بیشتر از آنچه دارید نیاز داشته باشد. برای اینکه در زندگی واقعاً قوی باشید، باید بتوانید علم و آگاهی لازم برای حل مشکلاتتان را به دست آورید.

7- سیستم اعتقادی خود را اصلاح کنید

وقتی باور داشته باشید که می‌توانید کاری را انجام دهید، هیچ چیز نمی‌تواند جلو شما را بگیرد اما مشکل اینجاست که نمی‌توانید قبل از اینکه از شر افکار و اعتقادات محدودکننده خود خلاص شوید، چنین باوری پیدا کنید.

8- فرار نکنید

نمی‌توانید با فرار کردن از مشکلاتتان، قوی شوید. خودتان را گول نزنید. گاهی اوقات ذهنتان یک راه فرار برایتان فراهم می‌کند که کمکتان می‌کند بدون احساس گناه از مشکلتان فرار کنید. مثلاً بعضی از کسانیکه از زندگی اجتماعی می‌ترسند، به اینترنت اعتیاد پیدا می‌کنند و دلیل آن این نیست که اینترنت را دوست دارند، دلیل آن این است که به آنها کمک می‌کند بدون اینکه حس بدی پیدا کنند، از مشکلشان فرار کنند.


گردآوری: بخش روانشناسی صبح بخیر

منابع:
مجله موفقیت
مردمان

 


ویدیو مرتبط :
نمایش پیشرفته رخدادها برای phpfox

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ده گام بسوي پرورش يك كودك بردبار و مقاوم



 

 

ده گام بسوي پرورش يك كودك بردبار و مقاوم

 

با شناخت کودک خود و با دانستن و تشخيص مسائل و مشكلاتي كه كودكان با آنها رو به رو هستند به آنها احترام بگذاريد وبدین ترتیب آنها را بردبار و مقاوم بار بیاورید.



'' الينور روزولت '' مي گويد: « حقوق جهاني بشر از مكانهاي كوچك نزديك به خانه شروع مي شود. »


براي پرورش روحيه استقامت در كودكان، اوليا مي بايستي حس خوشبختي، احترام گذاشتن و مسئوليت پذيري نسبت به خود و ديگران را با تشخيص اين موضوع كه هر فردي در روي كره زمين يك نعمت است، در بچه ها تقويت كنند.


والدين مي توانند با به كار بستن راهكارهاي ذيل روحيه استقامت در برابر حوادث را در ميان كودكان خود بالا ببرند:



در مورد استقامت صحبت كنيد

تعليم استقامت يك مرحله در حال اجراست و اين كاري نيست كه در يك لحظه بتوان به آن دست يافت. به صحبت كردن در مورد تفاوتها و درك و فهم آنها هر روز علاقه نشان دهيد. يك راه تسلي بخشيدن به كودكان صحبت كردن در مورد مسائل اجتماعي است. بگذاريد كودكان بدانند كه هيچ موضوعي غير قابل گفتگو نيست.

 


نداشتن استقامت را در كودكان تشخيص دهيد


مسائل كليشه اي و ناآگاهيهاي فرهنگي را كه در فيلمها، برنامه هاي تلويزيوني، بازيهاي كامپيوتري و بقيه موارد ديده مي شود متذكر شويد. در مورد تعصبات و پيش داوری هایی که گاها بين افراد خانواده پيش مي آيد، بحث كنيد. هيچ لحظه اي را از دست ندهيد. با مطالب مناسب شروع كنيد و اجازه دهيد كودكان بيشتر صحبت كنند و همينطور شما شنونده خوبي براي آنها باشيد.

 


وقتي از جانب كودكتان بي استقامتي مي بينيد، درباره آن بحث كنيد


هنگامي كه كودك حرفي مي زند يا كاري مي كند كه منعكس كننده تعصبات و گرايش ها و يا رفتاري كليشه اي است، به او تسلي خاطر دهيد. موضوع بحث را به سمت موضوعاتی از قبيل خوشبختي، احترام و ... سوق دهيد.



به هنگام نابردباري و بي استقامتي كودكان خود، از آنها حمايت كنيد


با دانستن و تشخيص مسائل و مشكلاتي كه كودكان با آنها رو به رو هستند، به آنها احترام بگذاريد. اين تجربه را كوچك نپنداريد و از نظر عاطفي كودكان را حمايت كنيد.

 


در كودكان خود درك درست داشتن از هويت هاي گروهي و همسالان آنها را تشويق كنيد


به آنها يادآور شويد كه داشتن غرور در گروه همسالان آنها نبايد باعث بي احترامي و بي توجهي به گروههاي ديگر شود و در آخر بايد از تحقير و پايين آوردن گروههاي ديگر به منظور بالا بردن گروه خود اجتناب شود.

 

 

استقامت و بردباري در فرهنگ هاي مختلف را به كودكان خود نشان دهيد


با تهيه و خواندن كتاب هايي در مورد استقامت و بردباري در فرهنگ هاي مختلف، ديدن سايت هاي اينترنتي مفيد در اين مورد، گوش دادن به موسيقي ملل و مطالعه ادبيات كشورها و فرهنگ هاي مختلف بسيار مفيد است.

 

 

فرصتهايي را براي كودكان ايجاد كنيد تا به تفاوتهاي ميان خود و ديگران پي ببرند


خوب نگاه كنيد ببينيد كودك چگونه واژه '' عادي '' (normal) را تعريف مي كند، تعريف آن را پر و بال دهيد. به نشانه ها و علائق ديني كه در انواع اماكن مذهبي وجود دارد، توجه كنيد. از زمينهاي بازي كه در آن كودكان متفاوتي ديده مي شود، ديدن كنيد ... در اين اماكن مردم از اخلاق و نژاد متفاوت، پيش زمينه هاي اقتصادي – اجتماعي – ساختار خانوادگي و غيره وجود دارند. كودك را تشويق كنيد كه وقتش را با بزرگترها مثل پدر بزرگ و مادر بزرگها بگذراند.

 


كودكان را تشويق كنيد


کودکان را تشویق کنید كه در اجتماع حضور بيشتري داشته باشند و به همنوعان خود كمك كنند.

 


در مقابل تفاوتها صادق باشيد


به بچه ها نگوييد كه ما همه مثل هم هستيم. همه ما دنيا را از جهات مختلف تجربه مي كنيم و اين تجارب ما هستند كه اهميت دارند.

 


نمونه رفتاري شويد كه انتظار دارد همان رفتار را از آنها ببينيد


به عنوان يك ولي و به عنوان اولين مدل براي كودكتان در رفتارتان با ديگران ثابت باشيد. مثلاً: شما چطور در موارد عاطفي با دختر و پسرتان رفتار مي كنيد؟ آيا پسرتان را از گريه كردن منع مي كنيد و به دخترتان كه گريه مي كند قوت قلب مي دهيد؟ آيا تن صداي شما در صحبت كردن با يك گروه خاصي از افراد فرق مي كند؟ به ياد بياوريد كه ممكن است بگوييد: هر كاري را كه مي گويم انجام بده و آن كاري را كه مي كنم انجام نده، اما در واقع، اعمال و رفتار شما بيشتر از سخنان شما تاثيرگذار خواهد بود. داشتن تحمل و بردباري نه تنها يك مزيت بلكه يك ضرورت است.