سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

باورهای غلط و خرافه‌ درباره بارداری



 

 

باورهای غلط و خرافه‌ درباره بارداری

 

اگر به تازگی مادر شده‌اید یا در شرف مادر شدن هستید، حتما از اطرافیان خود چیزهایی می‌شنوید که نمی‌توانید درست یا غلط بودن آنها را تشخیص دهید؛ از آنجا که سلامت شما و فرزندتان آرزوی هفته‌نامه سلامت است، تصمیم گرفتیم باورهای درست و غلط را درباره بارداری برای شما بگوییم...

 

1.«اگر شکمت تیز شده، حتما پسردار می‌شی» یا «حالا که شکمت پهن شده و بچه‌ات تو پهلو‌هاته، دختر می‌زایی». شاید یکی از مسخره‌ترین و البته محبوب‌ترین باورهای غلط بارداری همین اصول تعیین جنسیتی باشد که بدون کوچک‌ترین مدرک مستند علمی نسل به نسل در خانواده‌ها می‌‌گردد. شاید زمانی که سونوگرافی و آمنیوسنتز اختراع نشده بودند، حدس درست اطرافیان درباره جنسیت جنین کار خارق‌العاده‌ای بوده و هرکس باردار می‌شد، ابتدا سری به پیشگوی جنسیت می‌زد اما امروزه اثبات شده که تمام تغییرات ظاهری و داخلی بدن مادر در دوران بارداری دلایل علمی دارد و هیچ ارتباطی هم به جنسیت فرزندش ندارد. یادتان باشد که شکل شکم مادر به ماهیت منحصر به فرد او بستگی دارد.

 

2.«صورتت گرده! دختر داری» یا «پهلوهایت بزرگ شده! پسر داری». اضافه وزن خانم باردار به دلیل وزن جنین، مایع آمنیوتیک و چربی‌هایی است که در بدنش ذخیره می‌شود. اگر چربی‌های خانمی در این دوران پشت ران‌هایش جمع ‌شده، حتما اگر باردار هم نبود و چاق می‌شد، اضافه وزنش در آن ناحیه بیشتر بود و این قضیه ربطی به جنس بچه ندارد.

 

3.«اگر دست‌هات رو ببری بالای سرت، بند ناف دور سر بچه‌ات می‌پیچه.» حرکات اندام‌های بالایی کوچک‌ترین تاثیری بر اندام‌های میانی و تحتانی ندارند. متخصصان زنان و زایمان به مادران باردار توصیه می‌کنند که در دوران بارداری به کلاس‌های آمادگی بارداری بروند و تمرین‌های ورزشی مخصوص این دوران را انجام دهند. ورزش‌ مناسب برای مادر باردار بسیار مفید است و اگر قرار بود با بالا بردن دست، بند ناف دور گردن بچه بپیچد، الان جمعیت کره زمین اینقدر زیاد نبود. البته احتمال پیچیدن بند ناف دور گردن جنین وجود دارد اما همگی به وضعیت رحم مادر مربوط می‌شوند نه دست‌های مادر.

 

4.«اگر به آدم زشت نگاه کنی، بچه‌ات شبیه‌اش می‌شه!» اول اینكه صورت زیبای ظاهر شرط نیست! دوم، زشتی یا زیبایی، نسبی و سلیقه‌ای است و سوم، تمام ویژگی‌های جسمی هر فردی به ژن‌هایی که مادر و پدرش به او بخشیده‌اند، بستگی دارد و بنا به قوانین علم پیچیده ژنتیک، هر بچه‌ای مخلوطی از ژن‌های خانواده مادر و پدرش را بروز می‌دهد.

 

5.«اگر به ماه‌گرفتگی نگاه کنی، بچه‌ات لب شکری می‌شه.» لب شکری‌ها مرا یاد یک چیز می‌اندازند،اصغر مهربان داستان زیبای بادبادک‌باز اما گذشتگان و بعضی از امروزی‌ها چنین نظری ندارند‌. آنها معتقدند که خسوف، نیشی است که رخ ماه را زده است و اگر زن باردار به آن نگاه کند، همین بلا سر فرزندش می‌آید و به همین دلیل مادر باید همیشه یک سنجاق تیز به لباسش وصل کند تا این بلا دفع شود اما این داستان عجیب هیچ توجیه علمی‌ای ندارد و لب‌شکری شدن به دنبال عوامل پیچیده ژنتیکی و محیطی در افراد بروز می‌کند نه پدیده‌های نجومی آمیخته با گزیدگی.

 

6.«مبادا در دوران بارداری وارد وان شوی! آب کثیف جنین را مریض می‌کند.» آبی ولرم با دمای ملایم برای مادر باردار بسیار آرامش‌بخش است به‌خصوص در ماه‌های پایانی بارداری. بابت کثیف بودن آب وان و رسیدن آن به جنین هم نگران نباشید زیرا جنین در پوششی مخاطی در کیسه آمنیوتیکی قرار گرفته و آب وان به او نمی‌رسد.

 

7.«اگه سر دلت می‌سوزه بچه‌ات پرمو می‌شه.» تعداد فولیکول‌های موی هر فرد به ویژگی‌های ژنتیکی او بستگی دارد که از شما و همسرتان به ارث برده است. سوزش سر دل در دوران بارداری، ناشی از عواملی چون حساسیت بیشتر بافت‌های دستگاه گوارش به هورمون‌های دوران بارداری و فشار رحم به معده است.

 

8.«اگه زیاد میوه نخوری، بچه‌ات موقع دنیا اومدن کثیف می‌شه.» خوردن میوه از عادت‌های تغذیه‌ای بسیار خوب و سالم است به‌خصوص، در دوران بارداری زیرا این گروه خوراکی‌ها مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و فیبر را به بدنتان می‌رسانند اما هیچ ربطی به وجود داشتن یا نداشتن چربی و خونابه روی بدن نوزاد ندارد. متاسفانه همه انتظار دارند وقتی فرزندشان از رحم‌شان خارج می‌شود، مثل آن بچه‌های سفید و تپل تبلیغات تلویزیون باشد اما همه نوزادان در بدو تولد با لایه‌ای از چربی محافظ به نام ورنیکس پوشیده شده‌اند.

 

9.«اگه شیر و پنیر زیاد بخوری، سر بچه‌ات جوش سفید می‌زنه.» کلاه گهواره‌ای، جوش‌های سفیدی که روی سر بسیاری از نوزادان وجود دارد، ناشی از مقدار زیاد چربی در جمجمه نوزاد است؛ این جوش‌ها معمول و بی‌خطر‌ هستند و ایجاد آنها ربطی به میزان لبنیاتی که مادر مصرف کرده ندارد. یادتان باشد لبنیات از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواد غذایی دوران بارداری است و کلسیم این گروه برای رشد جنین‌ حیاتی است.

منبع:salamatiran.com


ویدیو مرتبط :
باورهای غلط جنسی در دوران بارداری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باورهای غلط درباره روشهای پیشگیری از بارداری


شما می توانید در زمانی که به نوزاد شیر می دهید، باردار شوید. با وجود آنکه شیر دادن باعث تعویق تخمک گذاری می شود اما این مسئله قطعی نیست و تنها برای حدود دوماه تخمک گذاری را به تعویق می اندازد.

نی نی سایت:

آیا امکان دارد زمانی که به نوزاد شیر می دهم، باردار شوم؟

بله، شما می توانید در زمانی که به نوزاد شیر می دهید، باردار شوید. با وجود آنکه شیر دادن باعث تعویق تخمک گذاری می شود اما این مسئله قطعی نیست و تنها برای حدود دوماه تخمک گذاری را به تعویق می اندازد. تخمک گذاری ممکن است وقتی مادر در حال شیردهی است و قبل از اینکه عادت ماهانه شود، اتفاق بیفتد. بنابراین در صورت تمایل به جلوگیری از بارداری مجدد، مادر در حال شیردهی باید از ابزار پیشگیری از بارداری استفاده کند.

افسانه ها و باورهای غلط در مورد شیوه های پیشگیری از بارداری

آیا امکان دارد با وجود اینکه عادت ماهانه نشده ام، باردار شوم ؟

بله، شما می توانید حتی بدون اینکه عادت ماهانه شده باشید، باردار شوید. تخمگ گذاری می تواند در صورتی که زن پریود نشده باشد هم اتفاق بیفتد.

 آیا در صورت شستشوی واژن بعد از نزدیکی امکان بارداری وجود دارد؟

بله، شما حتی با شستن واژن بعد از نزدیکی هم می توانید باردار شوید. شستن واژن یکی از بی اثرترین شیوه های پیشگیری از بارداری است. اسپرم ها در مدت چند ثانیه به سمت سرویکس و رحم حرکت می کنند و شاید بتوانید با شستن سریع واژن جلوی وارد شدن اسپرمها به  رحم و بارور کردن تخمک را بگیرید اما حتی اگر بلافاصله بعد از نزدیکی واژن را بشویید، باز هم برای پیشگیری از بارداری دیر است.

 آیا امکان دارد با وجود تخلیه مثانه بعد از نزدیکی و حمام کردن باردار شوم؟

بله، حتی با وجود ادرار کردن بعد از نزدیکی یا حمام کردن و دوش گرفتن هم امکان بارداری وجود دارد. ادرار کردن، دوش گرفتن و حمام کردن باعث خروج اسپرم نمی شود. این نظریه مبنی بر اینکه دوش گرفتن با نوشابه می تواند باعث کشته شدن اسپرم ها شود، صحت دارد اما انجام آن به هیچ وجه توصیه نمی شود چون می تواند به آهنگ باروری آسیب برساند. لازم به ذکر است که استفاده از شیاف ها یا اسپری های عطری هم نتیجه بخش نیست و می تواند به همان نسبت مضر باشد.

 آیا در صورت نزدیکی در زمان عادت ماهانه و با وجود خونریزی، امکان بارداری وجود دارد؟

بله، امکان دارد با نزدیکی در زمان عادت ماهانه و خونریزی باردار شوید. امکان بارداری با انجام نزدیکی در حدود 5 تا 6 روز قبل از تخمک گذاری وجود دارد. این امکان برای زنان وجود دارد که با داشتن نزدیکی در زمان عادت ماهانه و خونریزی باردار شوند. اسپرم می تواند بیشتر از 5 روز در بدن زن زنده بماند، بنابراین اگر تخمگ گذاری با فاصله 5 تا 6 روز بعد از نزدیکی انجام شود، می توانید باردار شوید.

 آیا در صورت عدم ارگاسم زن امکان بارداری وجود دارد؟

بله، شما می توانید بدون ارگاسم باردار شوید. بارداری زمانی اتفاق می افتد که اسپرم مرد، تخمک زن را بارور می کند. در حالی که مردان برای آزاد کردن اسپرم نیاز به ارگاسم دارند اما در مورد زنان این مسئله صادق نیست. زنانی که در سن فرزند آوری هستند، هر ماه یک تخمک آزاد می کنند که به چرخه قاعدگی آنها وابسته است و این اتفاق ربطی به مقاربت و یا ارگاسم ندارد.

آیا به علت اینکه تخمک گذاری یکبار در ماه اتفاق می افتد، اگر مقاربت در زمان "بی خطر" صورت بگیرد، در این زمان برای جلوگیری از بارداری نیازی به استفاده از روش های پیشگیری نیست؟

این باور کاملا اشتباه است. امکان بارداری در هر زمانی در طول چرخه قاعدگی شما وجود دارد زیرا تخمک گذاری می تواند هر لحظه اتفاق بیفتد. تا زمانی که چرخه قاعدگی زنان کمابیش و در بیشتر اوقات منظم است، تعادل هورمون های مسئول تخمک گذاری می تواند تحت تاثیر عوامل گوناگونی مانند سن، استرس و داروها دچار اختلال شود. به همین علت مشخص کردن روزهای تخمک گذاری و یا روزهای "بی خطر" می تواند کمی مشکل باشد.

 آیا مصرف قرص های پیشگیری از بارداری باعث سرطان می شوند؟

خیر، در واقع عکس این مسئله بیشتر محتمل است. با وجود آنکه ممکن است در بعضی موارد این داروها دارای اثرات جانبی باشند اما به هیچ عنوان ارتباطی با سرطان ندارند. بر مبنی تحقیقات اخیر امکان دارد در صورت وجود رابطه میان مصرف قرص های بارداری و خطر ابتلا به سرطان، مصرف این قرص ها ممکن است با خطر رشد سرطان سینه در ارتباط باشد. در واقع، بر اساس یکی از این تحقیقات، زنانی که از این قرص ها استفاده می کنند در مقایسه با زنانی که برای پیشگیری از قرص استفاده نمی کنند، تنها یک سوم بیشتر احتمال ابتلا به سرطان یا تخمدان ها یا پوشش داخلی را دارند.

آیا  در صورت نزدیکی در وضعیت ایستاده و یا قرار گرفتن زن روی مرد، احتمال بارداری وجود دارد؟

بله، بعضی از مردم فکر می کنند که نزدیکی در بعضی از حالت های خاص باعث خروج اسپرم از واژن زن می شود اما در حقیقت اسپرم ها به خوبی در واژن جمع می شوند. با انزال مرد، اسپرم ها به خوبی درون واژن ذخیره می شوند. اسپرم ها به طور طبیعی بلافاصله بعد از انزال شروع به حرکت به سمت کانال سرویکس می کنند.

 آیا اگر کاندوم کوچک باشد، امکان بارداری وجود دارد؟

این یک باور نادرست مبنی بر این تصور است که هر چه کاندوم تنگ تر و کوچک تر باشد، امکان خروج اسپرم از آن بیشتر است و یا امکان دارد در طول نزدیکی خارج شود. به هر حال احتمال پاره شدن کاندومی که زیاد کوچک باشد در زمان مقاربت بیشتر است. در صورت استفاده از کاندوم بهتر است فضایی را نزدیک سر آن آزاد بگذارید تا با امنیت کامل اسپرم های را درون خود نگه دارد. با در نظر گرفتن این موضوع از کشیده شدن زیاد کاندوم در زمان انزال جلوگیری می کنید.

آیا با انجام پیشگیری طبیعی، امکان بارداری وجود دارد؟

بله، این مسئله به این علت است که خارج کردن آلت پیش از انزال، که به آن پیشگیری طبیعی هم گفته می شود، روش کاملا ایمنی برای پیشگیری نیست زیرا ممکن است مقداری از منی که به آن پیش آب گفته می شود و حاوی اسپرم است پیش از انزال خارج شود.

افسانه ها و باورهای غلط در مورد شیوه های پیشگیری از بارداری

علاوه بر ممکن است بعضی از مردان اراده یا توان کافی را برای این شیوه پیشگیری نداشته باشند.

  آیا اگر بلافاصله بعد از خوردن قرص پیشگیری نزدیکی انجام شود، احتمال بارداری وجود دارد؟

پاسخ این سوال تقریبا منفی است. به محض اینکه شروع به مصرف قرص می کنید، شروع به تاثیر خواهد کرد اما برای اطمینان بیشتر در ماه اول میزان پیشگیری را افزایش دهید.

 آیا امکان بارداری در اولین نزدیکی وجود دارد؟

بله، احتمال بارداری در اولین، دومین و یا سومین نزدیکی وجود دارد. شانس زنان برای باردار شدن همیشه برابر است، در حدود 1 نفر از 5 نفر در اولین نزدیکی باردار می شوند.

آیا در صورت استفاده از خمیر دندان به عنوان اسپرم کش، امکان بارداری وجود دارد؟

بله، با استفاده از این روش نمی توانید از بارداری پیشگیری کنید. هرگز از خمیر دندان به جای کشنده اسپرم استفاده نکنید چون برخلاف باور بسیاری از افراد، اسپرم ها را نمی کشد.

 آیا با بالا و پایین پریدن بعد از نزدیکی امکان بارداری وجود دارد؟

بله، بالاو پایین پریدن، عطسه و سرفه کردن بعد از نزدیکی باعث بیرون راندن اسپرم ها نمی شود. به طور طبیعی اسپرم ها به قدری سریع و کوچک هستند که هیچ کدام از این روش ها برای دفع آنها کارآمد نخواهد بود.