سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ایدز ؛ سرماخوردگی تا مرگ



ایدز,بیماری ایدز,علائم بیماری ایدز

ایدز ؛ سرماخوردگی تا مرگ
اگر فرد بالغی دو علامت اصلی بیماری ایدز را همراه با یكی از نشانه‌های فرعی داشته باشد، به شرطی كه برای نقص سیستم ایمنی بدنش علت مشخصی مانند سوء‌تغذیه شدید و سایر علل شناخته‌ شده وجود نداشته باشد، مبتلا به ایدز است.
علائم اصلی این بیماری شامل كاهش وزن بیشتر از ده درصد و اسهال مزمن بیش از یك ماه است. نشانه‌های فرعی آن سرفه پایدار به ‌مدت بیش از یك ماه و عفونت پوستی همراه با خارش و تبخال‌های زونایی است. مجموعه این علائم در نتیجه نقص سیستم ایمنی بدن انسان و رشد عفونت‌های فرصت ‌طلب ایجاد می ‌شوند.


دكتر افهمی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ، چگونگی استقرار بیماری ایدز در بدن انسان را شرح می‌دهد. به گفته وی، سه تا شش هفته پس از ورود ویروس به بدن علائم سرماخوردگی معمولی به صورت تب، گلودرد، بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات، سردرد، ضعف و بی‌حالی، بی‌اشتهایی، كاهش وزن، تهوع و استفراغ، اسهال و گاه ضایعات جلدی بروز می ‌كند. این دوره بدون درمان پس از گذشت یك تا سه هفته خود به ‌خود بهبود پیدا می‌ كند. خطرناك ‌ترین مرحله بیماری، دوره بدون علامت HIV است.

 

ویروس هشت تا ده سال بدون ایجاد هیچ علامت بالینی مشخصی در بدن شخص باقی می‌ماند. شخص به ‌ظاهر سالم در این دوره بیماری را به سایرین منتقل می‌ كند. بسیاری از افراد آلوده به ویروس HIV، بدون اطلاع از آلودگی خود در دوره بدون علامت، تعداد زیادی از افراد در معرض خطر را آلوده می‌ كنند. در این مرحله، تشخیص تنها از طریق بررسی‌های آزمایشگاهی انجام می ‌شود.

 

در مرحله آخر، بیماری ایدز با عوارضی مانند اسهال بیش از یك ماه، تب طولانی، كاهش وزن بیشتر از ده درصد، تعریق شبانه، خستگی و بی‌ حالی، بزرگی غدد لنفاوی و عوارض عصبی چهره اصلی خود را نشان می ‌دهد. در مرحله نهایی، این ویروس مرگبار به تماشای قربانی خود می ‌نشیند و فردی كه دچار ضعف سیستم ایمنی شده با یك عفونت ساده می ‌میرد.
عوامل متعددی باعث تسریع بروز مرحله فعال بیماری ایدز می‌ شود؛ ازجمله، برخی عفونت‌های میكروبی و ویروسی، تغذیه بد، استفاده از مواد مخدر و الكل، و استرس زیاد.
منبع: zanan.co.ir


ویدیو مرتبط :
علت سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان و درمان سرماخوردگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ قهرمان سابق بوکس جهان و بازیگر فیلم "راکی 5" بر اثر ایدز



مرگ قهرمان سابق بوکس جهان,تامی موریسون

مرگ قهرمان سابق بوکس جهان و بازیگر فیلم "راکی 5" بر اثر ایدز

تامی موریسون قهرمان سابق سنگین وزن بوکس جهان در سن 44 سالگی درگذشت.

گفته می‌شود موریسن که سابقه بازیگری سینما نیز داشته است بر اثر بیماری ایدز درگذشته است اما رسما چیزی عنوان نشده است.

همسر وی اعلام کرده او به خاطر سندرم میلرفیشر درگذشته است. این در حالی است که در سال 1996 اعلام شد وی مبتلا به ایدز است درست زمانی که این بوکسور 27 ساله بود. البته حدود 10 سال بعد اعلام شد که آزمایشی که تشخیص داده بود او به اچ آی وی مبتلا است، اشتباه بوده است اما بر سر این موضوع و صحت تستهای انجام شده اختلاف نظرهایی وجود داشت.

البته در سال 2011 نیز وقتی کمیسیون بوکس کبک کانادا به وی اعلام کرده بود که برای مسابقه دادن باید آزمایش ایدز بدهد، موریسون از این کار خودداری کرده بود.

 

مرگ قهرمان سابق بوکس جهان,تامی موریسون
تامی موریسون در نبرد با جرج فورمن


مادر او نیز ماه پیش در گفت‌وگو با شبکه Espn اعلام کرده بود که فرزندش به خاطر ایدز در حال مردن است.

موریسون در سال 1990 پا به عرصه بازیگری هم گذاشت و به همراه سیلوستر استالون در فیلم راکی 5 بازی کرد.

موریسون آمریکایی در دوران مبارزه‌اش 48 برد و سه باخت داشت که 42 برد آن ناک‌اوت بوده است. او در سال 1993 نیز عنوان WBO سنگین وزن جهان را با شکست دادن جورج فورمن افسانه‌ای به دست آورده بود.

موریسون دو بار نیز در سال‌های 2006 و 2007 نیز مسابقه داده بود. این در حالی بود که این بوکسور در روزهای آخر زندگی‌اش شرایط وخیمی داشته است. /ایسنا