سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

استرس در کودکی موجب تغییراتی در سازه‌های اصلی مغز می‌شود



استرس در کودکی,شرایط استرس‌زا ,تجربه‌های استرس‌زا در دوران کودکی

نتایج پژوهش‌های یک تیم تحقیقاتی نشان داد شرایط استرس‌زا در دوران کودکی باعث تغییراتی در سازه‌های اصلی مغز می‌شود.

شرایط استرس‌زا در دوران کودکی باعث تغییراتی در سازه‌های اصلی مغز می‌شود؛ مطالعات قبلی نشان داده‌اند تجربه‌های استرس‌زا در دوران کودکی پیامدهایی مانند اضطراب، افسردگی، بیماری‌های قلبی و سرطان در زندگی بزرگسالی کودک دارد.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ویسکانسین مدیسون با بررسی‌هایی که انجام دادند، نشان دادند حوادث استرس‌زا در دوران کودکی در رشد مغزی ارتباط مستقیم دارد.

محققان آزمایشی بر روی چند صد کودک 12 ساله که بخشی از آنان استرس زیادی در طول دوران کودکی خود داشته‌اند، انجام دادند و با تصویربرداری از مغز آنان متوجه شدند بین سنین 2 تا 4 سال با خشونت‌های جسمی و روانی، غفلت، شرایط زندگی بسیار ضعیف مواجه بوده‌اند.

نتایج نشان داده‌اند دو ساختار هیپوکامپ و آمیگدال در دوران کودکی آنان کمتر توسعه یافته‌اند؛ این مناطق مرتبط با عملکردهایی مانند یادگیری، حافظه، کنترل رفتار و مدیریت احساسات در ارتباط هستند و می‌تواند باعث برخی از مشکلات در دوران نوجوانی و بزرگسالی شود.
متخصصان بهداشت و درمان در این رابطه به والدین هشدار دادند.
منبع:سلامت نیوز


ویدیو مرتبط :
یادگیری دو زبان از نوزادی موجب انعطاف پذیری مغز می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استرس موجب پیری زودرس می‌شود



یک متخصص پوست و مو گفت: مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد زندگی پر استرس به بروز برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پیری زودرس کمک می‌کند.

 

دکتر حسین مرتضوی، متخصص بیماری‌های پوست و مو و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان این که شفافیت پوست به عوامل مختلفی بستگی دارد اظهار کرد: مبتلایان به بیماری‌هایی مانند آسم، اگزما و کهیر معمولا پوست‌هایی تیره و خشک دارند.

 

استرس

 

وی با اشاره به این نکته که نوع آب و هوا نیز در رنگ پوست موثر است، گفت: در کشور ما با وجود هوای نیمه خشک، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب حتی در هوای ابری برای پیشگیری از تیرگی و ابتلای به سرطان پوست، ضروری است.

 

دکتر مرتضوی در خصوص تاثیر ویتامین‌ها بر شادابی پوست اظهار داشت: مطالعات سال ۲۰۰۶ در آمریکا نشان می‌دهد استفاده از رژیم‌های غذایی حاوی ویتامین ث و میوه‌ها در مقایسه با رژیم‌های حاوی مواد قندی و چربی‌ها پوست سالم و شاداب‌تری به همراه دارند.