سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

ابن‌ سینا به داد معده‌ ام برس!


نگاهی به آدم‌های اطراف‌تان بیندازید؛ بعید است یكی دو نفر كه از مشكلات معده شكایت می‌كنند را در میان آنها نبینید.


مجله سیب سبز - عذرا جوانمردی:
 نگاهی به آدم‌های اطراف‌تان بیندازید؛ بعید است یكی دو نفر كه از مشكلات معده شكایت می‌كنند را در میان آنها نبینید. سوزش، درد یا مشكلات شدیدتر و آزاردهنده‌تر معده، بسیاری از ما را آزار می‌دهد و اغلب به جای درمان این مشكلات، سراغ تسكین‌شان با خوددرمانی می‌رویم.

طب سنتی، معده را یكی از مهم‌ترین اعضای بدن می‌داند كه تاثیر مستقیمی بر سلامت می‌گذارد. دكتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی مثل دیگر همکارانش معتقد است: «المعده بیت كل داء.» یعنی معده خانه تمام امراض است و به دلیل اهمیت آن درمان‌های سنتی مشكلات معده را با شما در میان می‌گذارد. البته این متخصص می‌گوید اگر مشكلات شما شدیدتر از آن است كه با این راه‌ها برطرف شود، بهتر است به یك متخصص گوارش مراجعه كرده و دارودرمانی را آغاز كنید.

نفخ كرده‌اید؟

گاهی بعد از صرف غذا فرد احساس می‌كند به‌اصطلاح سر دلش باد كرده است، دچار حالت آروغ زدن می‌شود یا از شكمش صداهایی شنیده می‌شود؛ اینها علائم نفخ هستند كه تقریبا همه آن را تجربه كرده‌اند و عموما بعد از خوردن خوراكی‌ها بروز پیدا می‌كنند. علمای طب سنتی می‌گویند وقتی مزاج معده سرد شود، حالت نفخ به وجود می‌آید و خوراكی‌ها هستند كه مزاج معده را سرد می‌كنند.

ابن‌سینا به داد معده‌ام برس!

چه بخورید؟

• باتوجه به اینكه سرد شدن مزاج معده باعث بروز حالت نفخ می‌شود، ادویه‌جات گرم می‌توانند اوضاع را بهتر كنند. به غذای‌تان دارچین و زنجبیل اضافه كنید، همچنین می‌توانید با ادویه‌جات ضد نفخ غذای‌تان را تهیه كنید. زیره، رازیانه، انیسون و زنیان هم به غذا رنگ و بو می‌دهند، هم مشكل نفخ را برطرف می‌كنند.

• اگر اهل نوشیدنی‌های گیاهی هستید، این شربت ضد نفخ را درست كنید؛ رازیانه، زیره، نبات و زنجبیل را به مقدار مساوی پودر و مخلوط كنید. نصف تا یك قاشق مرباخوری از آن را در یك لیوان آب حل كنید و بنوشید.

• یك‌چهارم لیوان عرق زیره و عرق رازیانه را با همان میزان آب مخلوط كنید و با نبات بنوشید.

چه نخورید؟

• اگر می‌خواهید دچار نفخ نشوید، دور غذاهای نفاخ را خط بكشید. مشهورترین این مواد غذایی، حبوبات هستند بنابراین تا آنجا كه می‌توانید انواع مختلف نخود، لوبیا، عدس و باقالی را نخورید.

• شاید به ظاهرشان نیاید ولی مصرف سبزیجات و میوه‌جاتی مثل ترب، پیازچه، كلم و كاهو هم نفخ می‌آورد پس اگر چنین مشكلی دارید، بهتر است همراه غذا سالاد مصرف نكنید.

ترش كرده‌اید؟

بعضی افراد بعد از وعده غذایی احساس می‌كنند مایع ترش یا تلخ مزه‌ای از گلو به دهان‌شان وارد می‌شود. این حالت كه اغلب در اثر ضعف دستگاه هاضمه به وجود می‌آید و با سوزش سر دل همراه است. یعنی دستگاه هاضمه- كه معده نیز جزئی از آن است- نمی‌تواند غذا را درست و به‌موقع هضم كند. ترش كردن یا ریفلاكس معده وقتی با سوزش همراه است، یعنی زخمی به وجود آمده كه نیاز به درمان جدی دارد.

چه بخورید؟

• برای اینكه دچار ترش كردن نشوید، باید برای ضعف دستگاه هاضمه چاره‌ای بیندیشید. عرق نعناع باعث تقویت دستگاه هاضمه می‌شود و مصرف آن بعد از صرف غذا به عمل هضم كمك می‌كند. یك چهارم لیوان عرق نعناع را با آب مخلوط كنید و با نبات بنوشید.

• مستكی نوعی صمغ گیاهی است كه مصرف آن دستگاه هاضمه را تقویت می‌كند و حالت ترش كردن را از بین می‌برد.
استفاده از عطر و ادكلن به هضم غذای‌تان كمك می‌كند. بوی خوش، هضم معده را تقویت می‌كند. با عطر و ادكلن زدن به راحتی می‌توانید دهانه فوقانی معده را قوی‌تر كنید و درنتیجه مانع ترش كردن معده شوید.

چه نخورید؟

• برای مبتلایان ریفلاكس مصرف غذاهایی كه هضم‌شان برای معده سنگین است، ممنوع است. فست‌فودها ازجمله مضر‌ترین غذاهایی هستند كه به صورت روزانه و مكرر خورده می‌شوند و خودشان عامل ناراحتی و مشكلات معده به‌شمار می‌روند، بنابراین اگر ترش می‌كنید به هیچ وجه سراغ فست‌فود نروید.

تهوع دارید؟

اگر كسی دچار حالت تهوع باشد، باید علت را بیابید. تهوع همراه تب خوب نیست و بهتر است به پزشك مراجعه كنید. مثلا حالت تهوع در دوران حاملگی، در اثر تكان‌های ماشین یا هر وسیله نقلیه دیگری علت‌های به‌خصوصی دارند. اما اگر حالت تهوع علت خاصی نداشته باشد و نیازی به پیگیری نباشد، با درمان‌های خانگی می‌شود آن را برطرف كرد.

چه بخورید؟

• سماق بمكید. نصف قاشق مرباخوری سماق را در دهان بگذارید و با مقدار كمی آب كم‌كم بمیكیدش.

• در طبخ غذا از پودر زنجبیل استفاده كنید.

• عرق نعناع هم می‌تواند حالت تهوع را برطرف كند.

• پودر ناردانه كه در عطاری‌ها پیدا می‌شود، نوعی درمان دارویی گیاهی برای از بین بردن حالت تهوع به‌شمار می‌آید. آن را پودر كرده و نصف قاشق مرباخوری از آن را مصرف كنید.

• برای كودكانی كه دچار حالت تهوع می‌شوند، تكه‌های بزرگ مربای به را با گلاب بشویید و به خوردشان بدهید.

چه نخورید؟

• از آنجا كه هر حالت تهوعی علت بخصوصی دارد، باید ابتدا علت كشف شود تا درمان متناسب با آن پیشنهاد شود اما اگر علت خاصی در میان نباشد، باید هر كسی در سبك زندگی روزمره و شیوه تغذیه‌ای خودش دقیق شود و مواد خوراكی‌ را كه باعث ایجاد حالت تهوع می‌شود، شناسایی كند. مثلا ممكن است فردی از یك خوراكی خوشش نیاید و در صورت تماس، بوییدن یا خوردن آن دچار حالت تهوع شود، ولی در فرد دیگری چنین مشکلاتی به وجود نیاید. بنابراین در این باره بررسی وضعیت سلامت و آنچه می‌خورید، به عهده خودتان است.

ابن‌سینا به داد معده‌ام برس!

كی بخوریم؟

بعضی افراد عادت دارند به محض گرسنگی سراغ غذا بروند. این طرز غذا خوردن خوب نیست و برای دستگاه هاضمه مشكل ایجاد می‌کند. غذا خوردن باید وقت مشخصی داشته باشد و هر روز سر موعد مقرر انجام شود. معده برای عملكرد بهتر، به این نظم احتیاج دارد. پس برای هر وعده غذایی‌تان یك ساعت مشخص را وضع كنید و در خارج از آن ساعات دیگر غذا نخورید.

یبوست دارید؟

در طب سنتی به یبوست «ام‌الامراض» می‌گویند و این بیماری را عامل اصلی ابتلا به سایر بیماری‌ها می‌دانند. اگر كسی روزانه و به راحتی نتواند عمل دفع را انجام دهد، دچار یبوست است. موادی كه دفع می‌شوند سمی هستند و اگر به دلیل یبوست از بدن خارج نشوند به بدن برمی‌گردند. مواد زائد و سمی این بار جایی انبار می‌شوند كه خطر كمتری تهدیدشان می‌كند؛ مثل پوست یا عضلات درنتیجه مشكلات پوستی و عضلاتی را به دنبال می‌آورند.

چه بخورید؟

• مایعات و غذاهایی را مصرف كنید كه حجم‌دهنده مدفوع هستند. سبزیجات و میوه‌های مختلف بخورید تا عمل دفع آسان‌تر انجام شود.

• بعد از هر وعده غذایی یك تا دو قاشق روغن زیتون یا روغن كنجد مصرف كنید.

• 7 تا 10 دانه انجیر یا آلو را بشویید و بگذارید در ظرفی خیس بخورد. صبح روز بعد آلوها یا انجیرها را ناشتا بخورید.

• دوغ و گل‌سرخ كاشان را با هم مخلوط كنید و بنوشید.

• یك قاشق خاكشیر را با نصف لیوان آب جوش و دو حبه قند مخلوط كنید و بنوشید.

• از ملین‌ها استفاده كنید ولی حواس‌تان به تنوع هم باشد، یعنی هر روز از یك روش استفاده نكنید؛ هر یك از این روش‌های مختلف را در یك روز به كار ببندید.

چه نخورید؟

• مهم‌ترین مواد خوراكی كه طب سنتی با تاكید استفاده از آن را منع می‌كند، فست‌فودها هستند.

رژیم غذایی استاندارد

برای هر كدام از ناراحتی‌های شایع معده یك سری توصیه‌های غذایی كلی وجود دارد كه با رعایت آنها می‌شود این قبیل ناراحتی‌ها را تسكین داد، ولی یك راه‌حل مطمئن و یك روش درمانی قطعی برای مشكلات معدوی، استفاده از رژیم استاندارد است كه درواقع یك برنامه جامع و مانع از غذا خوردن به دست می‌دهد. كسی كه آن را رعایت كند، یا بیمار نمی‌شود یا خیلی كم دچار مشكلات جسمی می‌شود. باتوجه به اینكه معده یكی از مهم‌ترین ارگان‌های مرتبط با هضم غذاست، این امر به‌طور خاص در مورد ناراحتی‌های معده صدق می‌كند.

چه بخوریم؟

 غذای آدمیزاد، چهار چیز است. غیر از آن هر چیزی كه خورده می‌شود، غذای اصلی آدمیزاد نیست. با این حال اگر مضر نباشند، خوردن‌شان به حد تعادل اشكالی ندارد چون گفته می‌شود: پرهیز برای فرد سالم، مثل ناپرهیزی برای فرد ناسالم است.

1) نان گندم جید: نان گندم خوب نانی است كه از گندم سیاه یا گندم مانده تهیه نشده باشد.

2) گوشت حیوانات جوان: گوشت جوجه، بره و بزغاله.

3) شیرینی‌جات ساده: شیرینی‌های ساده مثل شیرینی نخودچی، شیرینی برنجی شیرینی پنجره‌ای.

4) بعضی میوه‌ها مثل سیب، گلابی، انگور و انجیر

چقدر بخوریم؟

نمی‌توان مقدار مشخصی برای غذا خوردن در هر وعده تعیین كرد. بهترین معیار حس خود فرد است، بنابراین تا زمانی كه گرسنه نشده‌اید، دست به غذا نبرید و قبل از اینكه سیر شوید، دست از غذا خوردن بكشید. ممكن است یك روز حتی در ساعت مقرر غذا خوردن گرسنه نشده باشید، در چنین حالتی بهتر است غذا نخورید. رعایت كردن این نكته تاثیر بسیار خوبی بر وضعیت سلامت می‌گذارد. امتحان كنید.

چطور بخوریم؟

غذا خوردن هم مثل هر كار دیگری آدابی دارد. صرف غذا خوردن با هدف سیر شدن آن هم بدون رعایت اصول منجر به بروز ناراحتی‌های معده خواهد شد.

• غذا را خوب بجوید. هر لقمه باید 40 بار جویده شود. تصور كنید اگر كاری را كه دندان‌های‌تان با غذا باید انجام دهند، معده بخواهد جبران كند، چه اتفاقی می‌افتد؟

• همراه غذا آب، سالاد، ماست، ترشی، نوشابه و هیچ چیز دیگری نخورید. سر سفره فقط می‌توانید بشقابی از سبزیجاتی مثل گشنیز، نعناع، جعفری و تره داشته باشید. اگر خیلی تشنه شدید، مقدار كمی شربت سكنجبین یا شربت آبلیمو یا آبغوره بنوشید.

• در یك وعده غذایی تنها یك نوع غذا میل كنید. اینكه قبل از غذای اصلی سوپ و بعد از آن دسر، ژله و شیرینی می‌خورید، به هیچ‌وجه خوب نیست. كسانی كه این طور غذا می‌خورند، به تدریح بیمار می‌شوند.

• غذای‌تان را بدون استرس میل كنید. پای تلویزیون غذا نخورید. اگر فیلم مهیجی نشان می‌دهد، یا غذای‌تان را بعدا بخورید یا تلویزیون را خاموش كنید.

• وقتی غذا می‌خورید به هیچ چیزی جز غذا فكر نكنید. سعی كنید در هر وعده غذایی از خوردن لذت ببرید. در غیر این صورت طبیعت بدن از سیستم گوارش غافل می‌شود.


ویدیو مرتبط :
ابن سینا در نگاه غرب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابن‌سینا با «ویار» چه می‌کرد؟



تهوع و استفراغ، ویار ناشی از بارداری، گردن درد و دردهای کمری از جمله اختلال هایی است که در دوران بارداری به ویژه 3 ماهه دوم و سوم با مادر همراه است و گاهی روزهای بارداری را به‌رغم آنکه باید بهترین و شیرین‌ترین لحظات زندگی هر خانمی‌باشد برای مادر دردناک، سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. از آنجا که مادر و جنین رابطه‌ای ناگسستنی و جدایی‌ناپذیر با یکدیگر دارند، تداوم و پیوستگی این اختلال علاوه بر آنکه سلامت مادر را به خطر می‌اندازد ممکن است سلامت جنین را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین دلیل است که درمان و کنترل تهوع و استفراغ ناشی از بارداری در مادران باردار لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

دوران بارداری, تهوع ناشی از بارداری

 

از آنجا که درمان برخی از این اختلال‌ها در دوران بارداری، به دلیل رشد جنین باید بدون تجویز دارو و مواد شیمیایی صورت گیرد بنابراین توصیه ما این است که پیش از آنکه تصمیم به باردار شدن بگیرید علاوه بر متخصص زنان و زایمان با یک متخصص طب سنتی ایران یا طب سنتی چین نیز مشورت کنید تا از توصیه‌های آنها برای پیشگیری از ابتلا و تسکین اختلال‌های ناشی از بارداری بهره‌مند شوید.

 

1. تهوع ناشی از بارداری را جدی بگیرید

برخی از مردم، تهوع و استفراغ ناشی از بارداری را به عنوان ویار صبحگاهی می‌شناسند و معتقدند زنان بارداری که به محض بیدار شدن از خواب یا به محض خوردن کوچک‌ترین ماده غذایی یا بوکردن آن تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند، دچار این نوع ویار هستند. تهوع و استفراغ ناشی از بارداری در برخی موارد و روزها به حدی شدت می‌یابد که مادر باردار هر غذا یا خوراکی را که مصرف می‌کند، با استفراغ دفع می‌کند و به این ترتیب ماده خوراکی مفیدی برای جذب در بدن نگاه نمی‌دارد. این عارضه در صورت تداوم به مرور موجب کاهش انرژی مادر و در نهایت ضعیف شدن و لاغری او و جنینش می‌شود.

 

2. با این روش کمردرد را فراموش می‌کنید

اضافه وزنی که در دوران بارداری در بدن زنان باردار به وجود می‌آید موجب گرفتگی و اسپاسم عضلات ناحیه گردن آنها می‌شود. از آنجا که در دوران بارداری به ویژه در 3 ماهه دوم و سوم بارداری نمی‌توان از داروهای شیمیایی، مسکن‌ها یا طب سوزنی برای درمان و تسکین دردهای این گروه استفاده کرد، توصیه می‌شود این گروه با مراجعه به درمانگران طب چینی و متخصصان ماساژ چینی، برای بهبود و درمان دردهای ناحیه گردن خود اقدام کنند. درمانگران ماساژ در این جلسات علاوه بر ارائه ماساژ، ساده‌ترین تکنیک‌های ماساژ چینی رابه زنان باردار آموزش می‌دهند تا آنها بتوانند در خانه با اجرای این تکنیک‌ها بخشی از دردهای ناحیه گردن و کمر خود را تسکین دهند.

 

3. ویار بارداری و ضعف معده

در بسیاری از متون طب سنتی بروز تهوع و استفراغ در زنان در دوران بارداری را عواملی چون ضعف معده، توقف قاعدگی ماهانه و عدم خروج مواد زائد از بدن معرفی می‌کنند، بنابراین از آنجا که با آغاز دوران بارداری، قاعدگی در زنان متوقف می‌شود بخشی از مواد زائد و فضولاتی که به‌واسطه قاعدگی از بدن خارج می‌شوند، در بدن باقی می‌ماند. این فضولات از آن جهت که استعداد تغذیه جنین را ندارند در محل رحم جمع نمی‌شوند و ناگزیر به صورت طبیعی به سمت معده حرکت کرده و در دهانه معده قرار می‌گیرند و از آنجا که دهانه معده بسیار حساس است با تجمع این مواد زائد از خود واکنش نشان می‌دهد و این مسئله موجب بروز حالت تهوع و استفراغ در زنان باردار می‌شود. این حالت در میان عوام به «ویار» مشهور است و معمولا 3 تا4ماه به‌طول می‌انجامد. در بعضی موارد نیز دیده شده که این شرایط تا 9 ماه بارداری مادر را همراهی می‌کند. از این رو اگر شما یا یکی از نزدیکانتان این حالت‌ها را تجربه می‌کنید می‌توانید به سادگی با مشاوره با یک متخصص طب سنتی، بروز این حالت‌ها را در بدنتان کنترل کنید.

 

4. غذادرمانی را فراموش نکنید

یکی از شیوه‌های درمانی که طب سنتی ایران برای کنترل تهوع بارداری و تقویت معده سفارش می‌کند، این است که زنان باردار باید به مدت 2 روز خوردن غذا به شیوه همیشگی را ترک کرده و به جای آن هر 2 ساعت یک‌بار یک سیخ کباب کوبیده به همراه اناردانه خشک و سماق آسیاب شده، میل کنند.

دوران بارداری, تهوع ناشی از بارداری

در این حالت زنان باردار پودر آسیاب شده اناردانه خشک و سماق را باید به گونه‌ای روی کباب بپاشند، که سطح آن را کاملا بپوشاند. زنان باردار این غذا را بدون برنج و نان هر 2 ساعت یک بار میل کنند تا حالت تهوع آنها برطرف شود. از بین رفتن حالت تهوع عموما ظرف یك تا 2 روز اتفاق می‌افتد. اضافه کردن اناردانه و سماق آسیاب شده نیز به دفع مواد مضر دهانه معده کمک می‌کند، بنابراین نباید این مواد را از کباب حذف کرد. اما در بعضی اوقات که خانم‌های باردار بعد از خوردن کباب، دچار تهوع می‌شوند، باید خونسردی خود را حفظ کنند و مصرف کباب را در وعده های 2 ساعتی خود ادامه دهند، زیرا همان مقدار اندکی از کباب که هضم و جذب معده می‌شود به تقویت دهانه معده کمک می‌کند.

 

5. چگونه مادر قوی‌تری باشید

خوشبختانه امروزه برخلاف تبلیغاتی که صورت می‌گیرد بسیاری از زنان، زایمان طبیعی را نسبت به سزارین ترجیح می‌دهند و این شیوه را برای تولد فرزندشان انتخاب می‌کنند. این گروه برای آنکه بتوانند نیروی زایمان بیشتری داشته باشند می‌توانند با دریافت ماساژ روی نقاط طب سوزنی نیروی خود را افزایش داده و به این ترتیب زایمان بهتری را تجربه کنند، زیرا خود زایمان یک فرایند انرژی‌بر و بزرگ است که بخش زیادی از نیروی مادر را به خود اختصاص می‌دهد. این ماساژ موجب تسهیل خروج جنین و جفت از رحم مادر می‌شود و در مجموع سلامت مادر و جنین را حین زایمان تضمین می‌کند. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می‌کنیم ماهی یك‌بار به متخصص طب سنتی و ماساژ چینی مراجعه کنند.

 

نکته‌ای که باید آویزه گوش کنید

نکته ای که نباید فراموش کنید این است که درمان ویار شدید را حتما باید تحت نظر متخصص طب سنتی و پزشک انجام دهید. منظور از ویار شدید ویارهایی است که عموما با مشکلات دیگری که در بیمار وجود دارد همراه شده و بیماری شدت بیشتری می‌یابد. تشخیص این بیماری‌ها و دلیل شدت ویار تنها از عهده پزشک برمی‌آید. این نوع ویارها عموما بیشتر از 72ساعت طول می‌کشد و به‌شدت زنان باردار را اذیت می‌کند و در برخی موارد کوتاهی در درمان آن آسیب جدی به زن باردار و جنین او وارد می‌کند، بنابراین در شرایطی که ویاری بیش از 2 روز به طول انجامید باید با مراجعه و مشاوره با متخصص طب سنتی یا متخصص زنان برای درمان و تسکین آن اقدام کرد.

دوران بارداری, تهوع ناشی از بارداری

زایمان بدون درد را تجربه کنید

از دیدگاه درمانگران طب سنتی چین میزان و شدت دردهایی که مادر حین زایمان تجربه می‌کند همگی ناشی از زایمان نیست بلکه دلیل اصلی آن دردهای کهنه و مزمنی است که عضلات، مفاصل و اندام‌های مادر را در برگرفته است. به عنوان مثال تمامی کوفتگی‌ها، اسپاسم‌های عضلانی و گرفتگی آنها می‌تواند در حین زایمان به افزایش درد مادر کمک کند. اما در صورتی که مادر پیش از بارداری و در دوران بارداری مراقبت‌های لازم را داشته باشد می‌تواند این دردها را از بین ببرد و در زمان زایمان تنها درد خفیفی را تجربه کند که به دلیل تولد نوزاد صورت می‌گیرد. اگر زنان باردار در دوران بارداری علاوه بر آنکه تحت نظارت پزشک و متخصص زنان خود هستند با یک متخصص طب سنتی چین یا ماساژ چینی نیز مشاوره کنند می‌توانند آمادگی‌های لازم را برای داشتن یک زایمان بدون درد تجربه کنند. بنابراین بهتر است زنان باردار دست‌کم ماهی یك‌بار به متخصص طب سنتی چین مراجعه کنند و با توجه به توصیه‌ها و دستورات او به لحاظ روحی و به لحاظ جسمی خودشان را برای داشتن زایمان طبیعی بدون درد آماده کنند.

منبع:مجله سیب سبز