سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

آویشن؛ گیاه خوشبو و باخاصیت


آویشن گیاهی است علفی، دارای شاخه‌های زیاد و چوبی به ارتفاع تا 30 سانتی متر که در نواحی کوهستانی در بین تخته سنگ و به ویژه در کشورهای اروپایی می‌روید.

 
 
 
 
  صبح بخیر: آویشن گیاهی است علفی، دارای شاخه‌های زیاد و چوبی به ارتفاع تا 30 سانتی متر که در نواحی کوهستانی در بین تخته سنگ و به ویژه در کشورهای اروپایی می‌روید.

ساقه‌های آویشن پوشیده از کرک و برگ‌های کوچک زیادی است. برگ‌های آن کوچک، لوزی شکل، نوک تیز و به صورت متقابل، بر روی ساقه قرار دارند. این برگ‌ها به رنگ خاکستری روشن و با بوی بسیار نافذ است و دارای دم برگ‌های کوچکی نیز می‌باشد.

گل‌ها کوچک، گلی رنگ و یا سفید و به صورت مجتمع در انتهای ساقه قرار گرفته‌اند.

آویشن؛ گیاه خوشبو و باخاصیت

قسمت مورد استفاده‌ی گیاه، گل و به ویژه برگ‌های آن است. این گیاه، به طور محدود و برای تهیه‌ی داروها، در ایران کشت می‌گردد.

آویشن در طب سنتی ایران و اروپا، مصرف دارویی دارد. این گیاه علفی و معطر، دارای خواص دارویی بسیاری است و از آن در صنایع غذایی(پیتزا،پاستا، ماهی، پنیر، لیکور، ذرت مکزیکی و...)، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می‌شود. قسمت‌های دارویی این گیاه، سرشاخه‌های آن و برگ خشک شده آن است. در قرون وسطی در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از آویشن برای درمان سرفه، سوء هاضمه و از بین بردن انگل‌های روده استفاده وسیعی می‌کردند. آویشن خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارد. در بعضی کشور‌ها مثل آمریکا دم کرده آویشن برای آرام کردن ریه و سرفه در مواقع سرماخوردگی، هنوز هم محبوبیت فراوانی دارد.

مصرف خوراکی آویشن دارای اثر خلط آور و ضد سرفه‌ی خوبی می‌باشد. به همین دلیل محصولات زیاد به ویژه به صورت شربت از آن تهیه شده است. هم چنین در برونشیت، سیاه‌سرفه و نزله‌ها، به خوبی می‌توان از آن استفاده کرد.

خاصیت ضد میکروب تیمول، بسیار قوی و حدود 25 بار از فنل در مورد تعدادی از میکروب‌ها، بیشتر است.

هم چنین در بعضی محصولات موضعی، به عنوان ضد خارش، ضد میکروب، مالشی قرمز کننده و محرک، محلول‌های حمام و محلول‌های غرغره برای کاهش تورم دهان و گلو، مصرف می‌شود.

کاربرد دیگر آویشن، مصرف آن به صورت پودر در بعضی ادویه‌جات و ترشی‌هاست، هم چنین به طور مستقیم و یا همراه با دیگر گیاهان، به عنوان بو، مزه و ضد نفخ در صنایع غذایی مصرف زیادی دارد.

در طب عوام، اکثراً به خاطر اثرات مسکن، ضد اسپاسم و ضد نفخ، از آن استفاده می‌کنند.

 مهم‌ترین اثرات گزارش شده آویشن باغی:

سقط کننده جنین، آلرژی زا، ضد درد، ضد آلرژی، ضد آلزایمر، ضد آرتریت، ضد میکروب، ضد سلولیت، ضد باکتری، ضد سرطان، ضد ادم، ضد التهاب، ضد موتاژن، ضد اکسیدان، ضد تب، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد قارچ، ضد کرم، ضد احتقان، ضد سرفه، ضد نفخ، ضد زخم داخلی، ضد کرم آسکاریس، قابض، بازکننده و برونش ها، آنتاگونیست کلسیم، معرق، خلط آور، کاهش دهنده‌ی چربی خون، کاهش دهنده‌ی پرفشاری خون، محرک سیستم ایمنی بدن، حشره کش، کاهش دهنده‌ی ترشحات بزاقی، مسکن و محرک.


طریقه و میزان مصرف:

تهیه چای:

بر روی 2 گرم از پودر برگ آویشن، یک لیوان آب جوش ریخته و پس از 15- 10 دقیقه صاف کرده و می‌نوشیم.

داروهایی گیاهی تهیه شده از آویشن، اکثراً به شکل مایع و شربت می‌باشند که با استفاده از راهنمای همراه دارو، باید مصرف شود. هم چنین به صورت تی‌بگ‌های مختلف، که اکثراً حاوی 2 گرم پودر و یا خرد شده‌ی برگ آویشن است، در دسترس قرار می‌گیرد.

خواص دیگر آن، شامل خاصیت ادرار آور، ضد عفونی کننده‌ی مجاری ادرار و ضد کرم است.

آویشن؛ گیاه خوشبو و باخاصیت

 عوارض جانبی:

تاکنون در مورد عارضه‌ی جانبی ناشی از مصرف مقادیر خوراکی آویشن یا فرآورده‌های وابسته، گزارشی داده نشده است؛ ولی ممکن است در موارد معدودی، دردهای شکمی را ایجاد نماید و یا باعث گرفتگی موقتی گردد.

نکته‌ی دیگر آن که استفاده‌ی داخلی از تیمول با وجود کولیت، نارسایی قلبی و در زمان حاملگی، توصیه نمی‌گردد.

مقدار مصرف عادی آن برای افراد بالای یک سال، 6- 3 گرم برگ خشک، در یک نوبت و روزی 3- 1 مرتبه تکرار این مقدار می‌باشد.

افراد کم‌تر از یک سال، 1- 5/0 گرم از گیاه یا معادل آن از فراورده‌های آویشن را روزی چند مرتبه می‌توانند مصرف کنند.

هم چنین، میزان مصر تنتور آن، 40 قطره تا سه بار در روز از این مقدار برای بزرگ‌سالان و تا یک ششم این مقدار، برای افراد زیر یک سال، مناسب است.

مصرف شربت‌های مختلف، بر حسب دستور کارخانه‌ی سازنده می‌باشد.

افزون بر این، دم کرده‌ی 5 گرم درصد میلی لیتر آب، به عنوان غرغره یا دهان‌شویه و یا مصارف موضعی، توصیه شده است.


 مصرف در حاملگی و شیردهی:

گرچه ممکن است مصرف در این دوران، خطراتی در بر نداشته باشد ولی چون مطالعات در این مورد کامل نشده است، لذا بهتر است مصرف با نسخه‌ی پزشک صورت گیرد.

آویشن؛ گیاه خوشبو و باخاصیت

 نکات قابل توجه:

1.    گیاهانی با نام آویشن پهن، آویشن باریک و آویشن شیرازی که در عطاری‌ها و یا بازار ایران وجود دارد، گیاهانی متفاوت از آویشن بوده ولی به علت شباهت در بعضی ترکیبات و یا شباهت ظاهری، بدین نام‌ها نامیده شده‌اند. راجع به این آویشن‌ها، توضیحات لازم ارائه شده است.

2.     گونه‌ی دیگری از آویشن با نام علمی Thymus zygis که شباهت بسیار نزدیکی از نظر ظاهری و ترکیبات، با گونه‌ی اصلی دارد، در بعضی نقاط دنیا به جای آویشن اصلی (Thymus valgaris) مصرف می‌شود. گونه‌ی مذکور در ایران رویش ندارد.

3.    به بعضی از گونه‌های گیاه Thymus در ایران آویشن اطلاق می‌شود. این گیاه در مناطق زیادی از ایران در شمال، غرب و مرکز از جمله مازندران، گیلان، آذربایجان، زنجان، کردستان، اطراف تهران و اطراف قزوین می‌روید.

4.    آویشنی که در اکثر کتب گیاهان دارویی دنیا به عنوان استاندارد و گونه اصلی دارویی نوشته شده است Thymus vulgaris می‌باشد که به طور محدود در ایران کشت می‌گردد و اکثر گیاهانی که تحت نام آویشن در بازارهای ایران عرضه می‌شوند، از نظر جنس و گونه متفاوت می‌باشند ولی در اثرات دارویی مشابهت دارند.


ویدیو مرتبط :
خواص آویشن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواص گیاه آ لوئه ورا - ملکه ی گیاهان



 

گیاه صبر زرد با نام علمی آلوئه ورا از جمله گیاهان با ارزش دنیاست در واقع داروخانه ای ست در یک گیاه آلوئه ورا برگهای ضخیم پهنی دارد که به تدریج باریک می شود و ظاهری شبیه کاکتوس دارد.این گیاه ،فرشته ی بیابان و ،گیاه جادویی ،زنبق بیابانی ،گیاه دارویی وملکه ی گیاهان نیز نامیده می شود .بومی مناطق گرم و خشک بوده و دراستان های جنوبی ایران مخصوصا،بوشهر و هرمزگان رشد می کند.

وقتی برگ آن بریده می شود ژلی از داخل آن خارج می شودکه اثر دارویی شگفت انگیزی دارد

برگهای آن از 3 قسمت:پوست،لایه ی لعابدارو ژ ل تشکیل شده است که مهمترین قسمت آن ژل می باشد ودر صنایع آرایشی،غذایی و دارویی کار برد دارد

 

صبر زرد

در حال حاضر این گیاه در صنایع غذایی شامل : کمپوت،نوشابه ،دوغ...در صنایع آرایشی به صورت کرم،لوسیون،شامپو و،صابون..و در صنایع دارویی به صورت کپسو ل و قرص جوشان...ارائه می شود.

 

استفاده ی مستقیم از ژل گیاه

می توان برگهای گیاه را قطع کرد.در محل قطع شده ژل بی رنگی نمایان می شودکه می توان از آن برای درمان آفتاب سوختگیُ-مرطوب کردن پوستو نرم کردن اگزمای زیر چشم ...استفاده کرد.

این ژل در معرض هوا به مرور زمان تغییر رنگ می دهدو به رنگ قرمز مایل به سیاه در می آید

آلوئه در زبان عربی به معنای تند و تیز و تلخ می باشداین گیاه اثرات جانبی دارو را کاهش می دهد و قدرت ایمنی بدن را بالا می برد و از تجمع سموم در بدن جلو گیری می نماید. همچنین درد را تسکین داده وژل به دست آمده از آن از تولید عفونت جلو گیری می کند.

البته در بین240گونه آلوئه ورا فقط 4 نمونه ی آن دارای ارزش غذایی است.

ژل این گیاه دارای ویتامین های:آ ،ب1،ب2،ب6،ب12،ث ،ای واسید فولیک و نیاسین است.

ژل خوراکی آن شامل بیش از 75 ماده ی مغذی و 20 نوع ماده ی معدنی(کلسیم ، سدیم ،آهن ، پتاسیم ،منگنز و مس و روی...)و 18 نوع آمینو اسید و12 نوع ویتامین می باشد و تنها گیاهی است گه آمینو اسیدهای مشابه و ضروری بدن را می سازد.

 

فهرستی از خواص دارویی آلوئه ورا

- تقویت کننده ی بدن

- مفید برای معالخه ی آسم

- بر طرف کننده ی سوء هاضمه

- مفید برای معالجه ی صرع

- تصفیه کننده ی خون

- درمان کننده ی اگزما

- درمان کننده ی اسهال خونی

- کنترل کننده ی قند خون

- مفید در التیام زخمها:به این منظور شیرابه ی آن را روی زخم بمالید

- بهترین کرم مرطوب کنند ه :برگها را شکسته و ژل آنرا روی پوست می مالند

- التیام زخمهای به جه مانده از آکنه

- مفید برای پوکی استخوان

- مفید برای فشار خون

- تنظیم کننده ی کلسترول

- مفید در کوچک کردن سنگ کلیه

- درمان زخم معده

- درمان میگرن

- درمان همورویید

- پیشگیری کننده ی سر طان

- درمان جوشهای سطحی پوست

- ضد چربی پوست

- ضد چربی خون واوره

- جلو گیری از سفید شدن مو

- کمک به رشد مو

 

 

طرز ساختن ماسک آلوئه ورا

2ق س دانه ی جو را به صورت پودر در آورید با 1ق چایخوری شکر قهوه ی وا مقداری روغن آلوئه ورا و 1 ق چایخوری آبلیمو را مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید به آرامی پوست را با آن ماساژ دهید.

 

طرز استفاده ی خوراکی

گیاه را شسته3-2سانتی متر از آنراداخل مخلوط کن ریخته همراه نوشیدنی منا سبی مثل آب میوه یا ماء الشعیر میل کنید.

 

در موارد تسکین درد یا از بین بردن جوش

بعد از شستن محل مورد نظرروزانه 5 -6 مرتبه ژل گیاه را در محل ماساژ داده تا جذب شود.

 

طرز نگهداری:

برگ را بعد از برش در کاغذ پیچیده پایین یچخال قرار دهید در این شرائط تا 3 ماه سالم می ماند.

 

نکته :گیاه حتما باید در شرایط طبیعی و آب و هوای گرم و آفتاب شدید رشد کند واز خصوصیات آن رنگ سبز روشن با خالهای سفید در قسمت پایین برگ می باشد لذا آلوئه ورای گلخانه ای که عموما برگهای آن کوچک ورنگ سبز تیره دارند خواص دارویی چندانی ندارند.

 

عوارض جانبی

مصرف بیش از حد ژل (مصرف روزانه۱ گرم به مدت طولانی)ممکن است باعث عدم تعاد ل آب و الکترولیت بدن-ضایعات کلیه و...شود.

 

موارد منع مصرف

هنگام تهوع-استفراغ-دردهای شکمی و ضعف شدید نبایداز این ژل مصرف کرد.

 

احتیاط:برای مصرف بیش از ۲ هفته باید با پزشک مشورت نمود