فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

گپی با ابرام‌آقا و اسمال آقای صبح جمعه با شما



بیوك میرزایی,بیوگرافی بیوك میرزایی,مصاحبه با بیوك میرزایی

بیوك میرزایی متولد 1334 تهران، فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه آزاد است. بازی در تلویزیون را از سال 1362 با مجموعه «آیینه خیال» به كارگردانی داوود میرباقری و فعالیت در رادیو را سال 1363 با اجرای «دادستان شب آدینه» و سپس برنامه «صبح جمعه با شما» شروع كرد.

بیوک میرزایی هم اكنون بازی در سریال «كلاه پهلوی» و «قهر و آشتی» به كارگردانی علی ژكان و «عملیات 125» را به پایان رسانده و مشغول بازی در سریال «دزد و پلیس» (سعید آقاخانی) است.

با این حال رادیو، خانه اصلی این بازیگر محسوب می‌شود و او دوست ندارد براحتی از این خانه دل بكند. او در این مصاحبه بیشتر درباره ظرایف و جزئیات كار در حرفه بازیگری رادیو سخن گفته است.

شما از جمله بازیگران قدیمی برنامه صبح جمعه با شما‌ هستید. چرا چند سالی است با این برنامه همكاری ندارید؟

بعد از فوت منوچهر نوذری و پایان تهیه‌كنندگی احمد شیشه‌گران، بیشتر بچه‌های قدیمی دو شاخه شدند. خیلی‌ها كنار كشیدند و به همكاریشان پایان دادند؛ مثلا منوچهر والی‌زاده در رادیو برنامه‌های دیگری دارد. الان در واحد نمایش رادیو به صورت تمام وقت فعالیت دارم و در نمایش‌های یك تا پنج قسمتی بازی می‌كنم.

دلتان برای صبح جمعه با شما تنگ نشده است؟

تنگ شده است. احمد شیشه‌گران آدم كاربلدی بود. بچه مسلمانی بود كه برای این انقلاب زحمت كشید. او كارش را بلد بود. منوچهر نوذری را احمد شیشه‌گران آورد. خیلی از صداپیشگان را به این برنامه آورد. الان هم سعید توكل خیلی تلاش می‌كند، ولی هیچ كس منوچهر نوذری نمی‌شود. مشكین، مصدق، سارنگ و مقبلی شناسنامه رادیو هستند. بسیاری از مردم پیش از بازیگران سینما، بازیگران رادیو را می‌شناختند. حیدر صارمی را در نقش جانی دالر می‌شناختند. در تصویر كمتر بازیگری را داریم كه شناسنامه این طوری داشته باشد. شما نمی‌توانید تلویزیون را بردارید و با خودتان به دل كوه و كنار آبشار ببرید.

وقتی بازیگر این مجموعه بودید چه نقش‌هایی بازی می‌كردید؟‌

ابرام آقا و اسمال آقا از جمله تیپ‌های ثابتم بودند. در كنار اینها شخصیت دزد و راننده كامیون و بقال را هم بازی می‌كردم. یك وقت‌هایی آواز عربی و افغانی هم می‌خواندم. خیلی‌ها فكر می‌كنند من فقط شخصیت آدم‌های بزن بهادر و لات را خوب بازی می‌كنم، اما علاقه خودم به كار طنز است.

شما كه بازیگری را در كارهای تصویری و رادیو تجربه كرده‌اید كدام را سخت‌تر می‌دانید؟‌

رادیو رسانه‌ای است كه فقط با كلام و صدا سر و كار دارد. نمایش‌هایی كه ما بازی می‌كنیم كارهای فاخری است كه در تلویزیون جایی ندارد. تلویزیون نمی‌تواند به این متن‌ها بپردازد. ما نمایش‌های سنگینی داریم كه چه به لحاظ كارگردانی و چه به لحاظ بازیگری اصلا قابل مقایسه با كارهای تصویری نیست. در تلویزیون دكور، لباس، نور و چهره به كمك بازیگر می‌آید. اما در رادیو فقط مولفه‌های كوچكی مثل افكت و موسیقی می‌تواند پخش بشود.

صدای یك فرد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد كه بتواند وارد حرفه بازیگری رادیو شود؟‌

بازیگر رادیویی باید واقعا بازیگر باشد. منظورم این نیست كه یك نفر باید صدای خوبی داشته باشد. صدای بازیگر رادیو باید درست و در راستای نقش باشد. صدای خوب كافی نیست. تو باید بازیگر باشی. ما صداپیشگانی داریم كه صدای خوبی هم ندارند. منوچهر اسماعیلی روی صدای مارلون براندو تو دماغی صحبت می‌كند و این صدا روی شخصیت بازیگر می‌نشیند. ایرج دوستدار نقش جان وین را به زیبایی دوبله می‌كند، ولی صدایش قشنگ نیست. در رادیو باید صدای سالم و پرورش دیده داشته باشی. مسئولیت بازیگر در رادیو خیلی سنگین است. بازیگری در رادیو آدم را به روز می‌كند. من هر روز با متن‌های جدید سر و كله می‌زنم.

در سینما و تلویزیون یك بازیگر باید باورپذیر ساختن نقش را بلد باشد. این اتفاق در رادیو چگونه رخ می‌دهد؟ آیا شما هم درباره نقشتان تحقیق می‌كنید؟‌

یك عده فكر می‌كنند ما فقط متنی را از رو می‌خوانیم. اصلا این طور نیست. تو به عنوان بازیگر باید نقش را بشناسی تا شنونده آن را باور كند. بازیگر رادیو مثل كارهای تصویری می‌رود روی متن و نقش تحقیق می‌كند. شما باید به نقش شناسنامه بدهی و صدایش را پیدا كنی.

با این حساب بازیگر چگونه برای نقش انتخاب می‌شود؟‌

كارگردان بر مبنای شناختی كه از بازیگرش دارد او را انتخاب می‌كند. معمولا انتخاب‌ها درست است. در كارهای تصویری ممكن است كارگردان بازیگری را نشناسد، اما در رادیو این طور نیست كه كارگردان به آرشیو رجوع كند. در تلویزیون گاه تهیه‌كننده به خاطر مسائل مالی وارد ماجرا شود. نمایش رادیویی پارتی بردار نیست. طرف واقعا باید آن صدا و توانایی را داشته باشد كه نقش را ارائه بدهد.

در تلویزیون معمولا در نقش‌های منفی ظاهر می‌شوید. این قاعده شامل حال رادیو هم می‌شود؟‌

نه. در رادیو قالب‌های متنوعی ارائه می‌كنم، اما به دلیل صدای بمی كه دارم، بیشتر شخصیت‌های خشن و متمول را به من می‌دهند. نقش‌آفرینی به توانایی بازیگر بستگی دارد. یك آدم صداكلفت هم می‌تواند توسری خور باشد. كارگردان‌های ما دنبال الگوهای دست یافتنی هستند. این طوری بازیگر كلیشه می‌شود. در كشورهای خارجی می‌بینیم بازیگرها فرصت‌های قشنگی دارند. بازیگر باید بتواند در قالب‌های مختلف جای بگیرد. اگر فقط یك نقش را بازی كند كه شق‌القمر نكرده است. من باید بتوانم پهلوان و دانشمند و دزد را بازی كنم.

به طور میانگین در طول هفته در چند نمایش بازی می‌كنید؟‌

من گاهی دو شیفته و سه شیفته در رادیو نمایش كار می‌كنم. مثلا امروز دو نمایش را تمرین كردم و فردا قرار است سه تا اجرا كنم. ما برای یك نمایش پنج قسمتی سه روز تمرین می‌كنیم و روز چهارم برای ضبط آماده می‌شویم. كارهای 14 قسمتی را دو هفته تمرین می‌كنیم.

به بازیگری در رادیو به عنوان یك شغل نگاه می‌كنید؟ از این طریق می‌توانید امرار معاش كنید؟

نگاه من به هنر براساس نیاز مالی نبود. من عاشقانه این حرفه را انتخاب كردم. ولی الان امورات من از طریق كار بازیگری می‌گذرد. البته نمی‌گذرد! چون سقف دستمزد رادیو خیلی پایین است. من به عنوان كارمند رادیو ماهانه 700 تا 800 هزار تومان دستمزد دارم. یك فوق‌برنامه هم می‌گیرم كه هر روز دارد كمتر می‌شود، در حالی كه من فقط 600 هزار تومان اجاره خانه می‌دهم.

وقتی به كشورهای دیگر نگاه می‌كنیم بازیگری در حد و قواره‌های ما غم نان ندارد. الان 40 سال است كه من در این حرفه هستم، ولی متاسفانه از طریق این حرفه معاش من تامین نمی‌شود. امكان دارد در سال یك فیلم یا یك سریال بازی كنم. الان 60 درصد كار ما موظفی محسوب می‌شود. الان اگر 60 جلسه كار كنم اصل حقوقم را می‌گیرم. صد جلسه كار كنم، چهل جلسه‌اش جزو اضافه كاری من محسوب می‌شود. بندرت این اتفاق می‌افتد كه بتوانم صد جلسه كار كنم. هر بازیگری نمی‌تواند سه شیفت كار كند. گاهی اتفاق می‌افتد من در ماه 60 جلسه هم كار نمی‌كنم. من در رادیو درجه بازیگری شش دارم كه بهترین درجه است. با این درجه جلسه‌ای 12 هزار تومان اضافه كاری می‌گیرم.

این طور كه معلوم است اختلاف سطح دستمزدهای تصویر و صدا خیلی زیاد است.

بله. من الان دارم سریالی كار می‌كنم كه دستمزدش روزی 600 هزار تومان است. تازه این دستمزد خیلی كم است، چون جزو بازیگران سوپراستار نیستم. الان بازیگرهای از گرد راه رسیده پول‌های كلان می‌گیرند. آنها یك راه رفتن درست را هم بلد نیستند. یك نگاه درست نمی‌توانند ارائه بدهند.

شما سریال كلاه پهلوی‌ را در نوبت پخش دارید و نقش ماشاءالله خان را بازی می‌كنید. كمی از تجربه حضور در این نقش بگویید.

چند سكانس اصلی را هنوز از من نگرفته‌اند كه فكر می‌كنم به نقش لطمه می‌زند. قرار بود این سكانس‌ها تصویربرداری شود. این نماها شناسنامه ماشاءالله‌خان است. من نقش آدمی را بازی می‌كنم كه هم اهل طاعات و عبادات است و هم جرائمی را مرتكب می‌شود. من سكانس‌هایی را بازی كرده‌ام كه شخصیت ماشاءالله‌خان را در چارچوب خانواده نشان می‌دهد. زن او كه مومن و محجبه است همواره با ماشاءالله درگیر می‌شود و در نهایت سكته می‌كند. من جایی به زنم می‌گویم چادرت را بردار، چون می‌خواهم پست و مقام بگیرم. در خانه این مساله شكافته می‌شود. اگر این سكانس‌ها را نگیرند اصلا دلیل سكته زن و مرگش شكافته نمی‌شود. من در خیابان داد می‌زنم كه ما بی‌حجابی و بی شرفی نمی‌خواهیم. الان سكانس‌های جر و بحث در خانه را ضبط نكرده‌اند. آن سكانس‌ها نشان می‌دهد زنم چقدر مومن و باشرف است.

حرف آخر؟‌

رادیو رسانه‌ای است كه مخاطب عاشق دارد. ما آدم‌هایی را می‌بینیم كه در بیابان و خیابان و پشت ماشین می‌نشینند و داستان خودشان را عاشقانه گوش می‌كنند. رادیو تنها رسانه‌ای است كه شنونده می‌تواند هر جایی آن را با خودش ببرد. در رادیو بازیگرانی داریم كه هنوز صدایشان برای شنونده آشناست. من با این كه كار تصویری كرده‌ام، اما خیلی‌ها من را با صدایم می‌شناسند. رادیو به صدای من هویت داد. رادیو یار خلوت‌های آدمی است. شما به عنوان شنونده رادیو در بیابان و زیرزمین و وسط خیابان می‌توانید از رادیو لذت ببرید.... /باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
صبح جمعه با شما-آقای تشکری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاج : آغاز بلیت فروشی داربی از 7 صبح جمعه



 

 

 

تاج : آغاز بلیت فروشی داربی از 7 صبح جمعه

 

نایب رئیس فدراسیون فوتبال از برخی تمهیدات فدراسیون فوتبال برای دیدار سنتی استقلال و پرسپولیس در روز جمعه 23 مهر ماه را اعلام کرد.

مهدی تاج گفت‌: بلیت فروشی از ساعت هفت صبح آغاز می شود اما اگر احساس شود احتمال به راه افتادن بازار سیاه وجود دارد ، امکان دارد فروش بلیت زودتر نیز آغاز شود.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال افزود‌: برای سهولت در امر بلیت فروشی 20 گیشه در شرق و غرب ورزشگاه درنظر گرفته شده و هیچ افزایش قیمتی نیز نخواهیم داشت.

بدین ترتیب بهای بلیت این بازیها به ترتیب بیست ، چهل و هشتاد هزار ریال خواهد بود.