فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟


شاید کمتر کسی به این موضوع توجه کند یا به آن اعتقاد چندانی داشته باشد، اما واقعیت این است که فیلم دیدن هم قواعد و قوانین خاص خودش را دارد. قواعد و قوانینی که شاید با رعایت نکردن آن‌ها چیز خاصی از دست ندهید ولی با رعایت کردن شان لذت کاری که می‌کنید چند برابر می‌شود.

وب‌سایت همشهری شش وهفت: شاید کمتر کسی به این موضوع توجه کند یا به آن اعتقاد چندانی داشته باشد، اما واقعیت این است که فیلم دیدن هم قواعد و قوانین خاص خودش را دارد. قواعد و قوانینی که شاید با رعایت نکردن آن‌ها چیز خاصی از دست ندهید ولی با رعایت کردن شان لذت کاری که می‌کنید چند برابر می‌شود. البته این قوانین بیشتر به درد کسانی می‌خورد که فیلم دیدن بخشی از زندگی آن‌هاست و یکی از سرگرمی‌هایی است که هم به آن علاقه دارند و هم پیگیر آن هستند.

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

 تعداد مخاطبینی که چندان کم هم نیستند. خب در ایران فیلم‌های خارجی امکان اکران عمومی ندارند یا حداقل تا امروز به شکل رسمی نداشته اند پس فیلم خارجی دیدن در ایران محدود می‌شود به دانلود کردن فیلم یا خریدن دی.وی.دی و دیدن آن در خانه. ایرانی‌های زیادی هستند که دیدن فیلم خارجی با زبان اصلی را دوست دارند. آن‌ها که باید دی.وی.دی را در دستگاه پخش بگذارند، جلوی تلویزیون خود در خانه بنشینند و فیلمی را تماشا کنند. این گزارش بیشتر به درد آن‌ها می‌خورد. سعی کردیم به‌خصوص با توجه به این كه فقط دو هفته به نوروز مانده، سراغ یادآوری نکاتی برویم که با رعایت کردن آن‌ها لذت فیلم دیدن چند برابر می‌شود.

با چه کیفیتی فیلم ببینیم؟

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

    اگر خوره سینما هستید نخوانید

شاید برای سینه چاک‌های سینما زودتر دیدن یک فیلم از هر چیز دیگری مهم‌تر باشد، همان‌ها که مثلا دوست دارند قبل از مراسم اسکار همه فیلم‌های مدعی کسب جایزه را دیده باشند، یا کسانی که دوست دارند هر چه زودتر فیلمی را که در موردش زیاد تعریف شده تماشا کنند. با آن‌ها کاری نداریم چون در هر حال تنها چیزی که برایشان مهم است دیدن فیلم است نه مسائل جانبی آن. اما اگر از آن دسته به اصطلاح خوره‌های سینما نیستید، یکی از مهم‌ترین نکاتی که امروز باید به آن توجه کنید کیفیت فیلم‌هایی است که می‌بینید. اما چرا این کیفیت اهمیت دارد؟ خب! مثل این است که شما چهار غذافروشی در تهران بشناسید که یک غذای مشترک سرو می‌کنند، اما هر کدام با کیفیتی جدا، معمولا برای خرید غذایی که بهترین کیفیت را دارد باید بیشتر صبر کنید و برای غذای کیفیت پایین‌تر نیاز به صبر کمتری است. البته کمی صبر بیشتر برای خوردن غذایی بهتر احتمالا برای خیلی‌ها دلچسب‌تر است. داستان کیفیت فیلم‌ها هم به همین شکل است.

این سوال که «با چه کیفیتی فیلم ببینیم؟» شاید عمری تنها در حدود دو دهه داشته باشد. قبل ترها که فیلم‌های سینمایی فقط با نگاتیو فیلمبرداری می‌شد و اصلا مفهوم سینمای دیجیتال به شکل امروز وجود نداشت بحث تنوع کیفیت تصویر فیلم‌ها وجود خارجی داشت. فیلم‌ها عموما با یک نوع دوربین(35 م.م) فیلمبرداری می‌شد و مخاطبی که طالب دیدن فیلم جایی غیر از سالن سینما بود فیلم‌ها با کیفیتی ثابت و یکسان به دستش می‌رسید. اما امروز به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی که سینما حسابی از آن‌ها بهره برده، برای تولید هر فیلم از دوربین‌های مختلف و خاصی استفاده می‌شود که تصویر ارائه شده توسط برخی از این دوربین‌ها کیفیت‌های متفاوتی دارد. در این شرایط طبیعتا بهتر است از هر فیلم نسخه‌ای را ببینیم که با کیفیت‌تر از بقیه است.

چه کیفیت فیلم‌هایی داریم؟

 احتمالا تا به حال این‌ها به گوشتان خورده یا جایی آن‌ها را دیده اید: «p HDT480»، «WEB-DL 720p»،«Blu-Ray p 1080»، « Full HD». این‌ها علائم تشخیص کیفیت تصویر و در برخی موارد صدای فیلم است. پایین‌ترین درجه‌هایش می‌شود:« Cam» و « TS» و « DVDScr» که تقریبا همان چیزی هستند که ما به آن نسخه پرده‌ای می‌گوییم. حالا با کمی کیفیت بالاتر یا پایین تر. از آن طرف بالاترین کیفیت‌هایی که تا امروز فیلم‌ها در آن عرضه شده اند به این نام‌ها شناخته می‌شوند: «p Blu-Ray Full HD720»، «p Blu-Ray Full HD1080» و « Blu-Ray Disc». دو مدل «720p» و «1080p» دیگر هم وجود دارد که از نظر کیفیت اول « Blu-Ray » است و بعد هم «WEB-DL». در هر کدام از این فرمت‌ها کیفیت و شفافیت تصاویر و گاه وضوح و جزئیات صدا کاملا متفاوت است.

خب طبیعی است که حجم هر کدام از این فیلم‌ها هم متغیر باشد. مثلا حجم نسخه « Blu-Ray Disc» فیلم «بین ستاره ای» به کارگردانی کریستوفر نولان به 45 گیگا بایت می‌رسد، در حالی که نسخه «Blu-Ray p 1080» آن 2.3 گیگا بایت و نسخه «p Blu-Ray Full HD1080» آن 14 گیگا بایت است. البته برخی فیلم‌ها هم که به صورت «3D» ساخته می‌شوند و برای دیدن آن‌ها به شکل سه بعدی هم باید نمایشگر مخصوص داشته باشید و هم فرمت خاص آن‌ها را دانلود و تماشا کنید. این‌ها را گفتیم تا بدانید تا چه اندازه می‌توانید فیلم با کیفیت‌های متنوع ببینید.

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

در چه فیلم‌هایی کیفیت بالا مهم است؟

جدا از فیلم‌های انیمیشن که کیفیت تصویر و رنگ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌هاست، عموما برای فیلم‌هایی که شفافیت و نزدیک بودن جنس تصویر و جلوه‌های ویژه به واقعیت، نقش مهمی در جذابیت فیلم دارد بهتر است با کیفیت‌ترین نسخه برای دیدن انتخاب شود. فیلم‌های درام، ملودرام و کمدی تقریبا با معمولی‌ترین کیفیت هم قابل دیدن و لذت بردن هستند چون داستان و موضوع فیلم بر هر چیزی ارجحیت دارد. پس دیدن این فیلم‌ها با معمولی‌ترین کیفیت هم اتفاق بدی نیست. اما در برخی فیلم‌ها مثل «پارک ژوراسیک»، «مکس دیوانه»، «ارباب حلقه‌ها»، «جاذبه» یا حتی «زندگی پای» کیفیت تصویر بسیار مهم است و در جذابیت فیلم تاثیر به سزایی دارد.

این فیلم‌ها عموما در ژانر علمی-تخیلی و اکشن ساخته می‌شوند و طبیعتا هر چه کیفیت تصویر آن‌ها در زمان دیده شدن بیشتر باشد هنر کارهای دیجیتالی و جلوه‌های ویژه به کار رفته در آن‌ها بهتر و کامل‌تر حس می‌شود. به همین دلیل اغراق نیست اگر بگوییم ندیدن بعضی فیلم‌ها از دیدن آن‌ها با کیفیت پایین و حتی معمولی به مراتب بهتر است!

چگونه فیلم با کیفیت بالا بگیریم؟

برای به دست آوردن هر چیز خوبی باید هم صبر کنید و هم خرج. به دلیل اینکه ما جزو کشورهای تحت قرارداد قانون کپی رایت جهانی نیستیم خیلی ارزان‌تر و ساده‌تر از آن چیزی که تصورش را کنید فیلم‌های باکیفیت سینمای جهان در اختیارمان قرار می‌گیرد. یعنی شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای بسیار پایین عضو ویژه سایت‌های دانلود فیلم شوید و از کیفیت‌های مختلفی که برای هر فیلم در اختیار شما قرار می‌دهند استفاده کنید. این سایت‌ها امروز شکل بسیار حرفه‌ای به خود گرفته اند و علاوه بر معرفی کامل فیلم، حتی امتیاز منتقدان و مخاطبان فیلم‌ها را هم در اختیار مخاطب می‌گذارند تا دقیقا بداند چه فیلمی دانلود می‌کند.

این یعنی برخلاف نرم افزار تورنت لقمه برای شما خیلی راحت‌تر گرفته شده و می‌توانید با داشتن اطلاعات کافی بدون جستجوی خیلی زیاد فیلم‌های مختلفی را که به سلیقه تان می‌خورد پیدا کنید. کار کردن و جستجو در آن‌ها هم بسیار ساده و آسان است. البته در کنار هزینه عضو شدن در این سایت‌ها باید حواستان به هزینه‌ای که برای ترافیک اینترنت می‌دهید هم باشد. چون یک دفعه چشمتان را باز می‌کنید می‌بینید سر ماه کلی پول خرج کرده‌اید تا چند فیلم باکیفیت دانلود کنید. هر چند برای این مشکل هم راه حل وجود دارد، سعی کنید با دوستان خود در این زمینه معامله فرهنگی کنید، مثلا اگر چهار نفر هستید که چهار فیلم مشترک را دوست دارید هر کدام تهیه یک فیلم را به عهده بگیرید و بعد با هم به اشتراک بگذارید. با این روش در همه هزینه‌هایتان از وقت تا پول صرفه جویی می‌شود.

برای دیدن فیلم با کیفیت بالا چقدر باید صبر کنید؟

خیلی بستگی به خود فیلم دارد. مثلا اگر فیلم مستقل یا کم فروش باشد نسخه‌های با کیفیت آن خیلی زود منتشر می‌شود اما اگر فیلم مهم و پرفروشی باشد معمولا کمی طول می‌کشد تا نسخه با کیفیت آن به دستتان برسد. اگر می‌خواهید فقط فیلم را دیده باشید معمولا یک ماه پس از آغاز اکران جهانی نسخه کیفیت معمولیِ آن را می‌توانید پیدا کنید، گاهی حتی دو هفته پس از آغاز اکران نسخه‌های پرده‌ای فیلم یافت می‌شود اما توصیه می‌کنیم برای دیدن هیچ فیلمی به سراغ نسخه پرده‌ای آن نروید. بالاترین کیفیت برای هر فیلم چند ماه پس از پایان اکران آن قابل دسترسی است. تا آن زمان هم نسخه‌های مختلفی از هر فیلم ارائه می‌شود که در نتیجه بستگی به عطش و علاقه‌ای که دارید می‌توانید سریع‌تر یا دیرتر فیلمی را ببینید.

اما در هر حال همیشه بهتر است پا روی وسوسه‌هایتان بگذارید و برای دیدن فیلمی با کیفیت خوب صبر پیشه کنید. مثلا همین الان کیفیت « TS» قسمت هفتم جنگ ستارگان در دسترس است، شاید تا نوروز کیفیت «WEB-DL» آن هم عرضه شود اما برای دیدن فیلمی با این حجم جلوه‌های ویژه باید حداقل تا اواخر فروردین و رسیدن نسخه «Blu-Ray p 1080» آن صبر کرد. حیف است صبر نکنید، دیدن نسخه باکیفیت این فیلم‌ها لذت فراوانی دارد. البته بعضی‌ها حتی حاضر نیستند با این کیفیت هم ببینید و ممکن است تا یک ماه بعدتر هم صبر کنند تا نسخه «p Blu-Ray Full HD1080» آن در دسترس قرار بگیرد ولی تا این آخری را هم توصیه نمی کنیم. در کل بهتر است برای دیدن چنین فیلمی ترجیحا به سراغ نسخه «WEB-DL» هم نروید و به دیدن « TS» هم که اصلا فکر هم نکنید. خب این مثال کاملا قابلیت تعمیم دادن به فیلم‌های دیگر را هم دارد.



از انجام چه کارهایی بترسیم

در جمع غر بزنیم

وقتی تصمیم می‌گیرید با یک عده فیلم ببینید در حال انجام دادن یک کار جمعی هستید. قرار نیست در هر کار جمعی همیشه بیشترین سود را شما ببرید پس اگر دسته جمعی فیلم می‌بینید و در مواقعی از فیلم مورد نظر خوشتان نیامده سعی کنید آرام بگیرید و با «نچ نچ» کردن و غر زدن دیدن فیلم را به بقیه زهرمار نکنید. همیشه قرار نیست به یک اندازه از دیدن فیلم‌ها لذت ببرید. البته این فقط در صورتی است که شما به صورت جمعی فیلم ببینید.

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

پشت سر هم فیلم ببینیم

هیچ وقت به کسی که بیشتر از همه فیلم ببیند جایزه نمی دهند اما برای کسی که فیلمی را فهمیده باشد یا از آن لذت برده باشد احترام قائل می‌شوند. پس یهو تصمیم نگیرید حالا که امروز تعطیل یا بیکارید از صبح تا شب فیلم ببینید، مطمئن باشید نه تنها لذتی نمی برید بلکه امکان خسته شدن و منفجر شدن مغزتان هم وجود دارد. همان قدر که هر انسانی در زندگی کلی کار نکرده و جای نرفته و کتاب نخوانده و حرف نگفته دارد می‌تواند فیلم ندیده هم داشته باشد. لذت بخشیدن به مخاطب مهم‌ترین کاری است که از دست سازنده فیلم می‌بر می‌آید، ولی وقتی پشت سر هم و زیادی فیلم ببینید تلاش سازنده را به هدر داده اید. ضمن اینکه زیادی انجام دادن هر کاری می‌تواند دلزدگی ایجاد کند و لذت اولیه انجام آن را از بین ببرد. پس خیلی معقول و به اندازه فیلم تماشا کنید.

با خستگی فیلم ببینیم

شاید دیدن گونه‌ای از فیلم‌ها مثل کمدی حتی به درد رفع خستگی هم بخورد و باعث بهتر شدن حال آدم شود اما دیدن عموم فیلم‌ها نیاز به حال خوب و فراغ بال و آرامش دارد. سینما یکی از هنرهای هفت گانه است و همیشه برای لذت بردن از آثار هنری و درک تمام و کمال آن‌ها خسته نبودن یک شرط مهم و اساسی است. پس زمانی که خسته‌اید به جای فیلم دیدن موزیک گوش کنید یا کتاب بخوانید یا به کارهای دیگری که تمرکز کمتری نیاز دارند برسید چرا که فیلم دیدن به جمع شدن حواس شما برای حدود دو ساعت نیاز دارد و خستگی فرصت تمرکز داشتن برای چنین مدتی را در اختیار شما نمی گذارد. نتیجه با خستگی فیلم دیدن چه می‌شود؟ لذت نبردن از هنری که قرار است شما را سرگرم کند!



از انجام چه کارهایی نترسیم

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

    رها کردن فیلم

ببینید! قرار است با هر بار فیلم دیدن یک لذت تازه را تجربه کنید. خب پس اگر به دیدن فیلمی نشستید و دیدید پس از گذشت نیم ساعت یا یک ساعت نتوانست جذبتان کند و خودتان هم خیلی خوشتان نیامده تعارف را کنار بگذارید و فیلم را نیمه کاره رها کنید. فیلم دیدن قرار است اول از همه سرگرمی باشد اگر نباشد که هویت اصلی خودش را از دست داده، پس اگر جایی از دیدن یک فیلم خسته شدید آن را قطع کنید. البته مشروط به اینکه خودتان تنهایی در حال فیلم دیدن باشید.

    با هم سلیقه‌ها فیلم دیدن

 ممکن است شما فیلم‌های علمی-تخیلی همراه با اکشن بالا دوست داشته باشید و یکی دیگر فیلم‌های ملودرام کلاسیک. در چنین حالتی بهتر است دنبال تفریحات مشترک دیگری بگردید. فیلم دیدن همان گونه که می‌تواند سرگرم کننده باشد می‌تواند سوهان روح هم باشد، خصوصا وقتی به دیدن فیلمی اشتباهی به سینما بروید. ولی اگر در خانه فیلم می‌بینید حق انتخاب دارید، پس دیدن فیلم «بزرگراه گمشده» دیوید لینچ با کسی که مثلا علاقه‌اش سری فیلم‌های «ترانسفورمرز» باشد اشتباه است و نباید آن را انتخاب کنید. البته هستند کسانی که به همه ژانرهای سینمایی علاقه مندند و از دیدن هر فیلمی در هر ژانری لذت می‌برند ولی خب تعدادشان زیاد نیست. پس بهتر است جانب احتیاط رعایت شود.

    نشان دادن سلیقه

از گفتن اینکه چه سلیقه‌ای دارید نترسید. خودتان را مجبور به دیدن فیلمی که دوست ندارید نکنید، حتی اگر به زعم همه بهترین فیلم تاریخ سینما باشد. قطعا با ندیدن فیلم‌هایی که با سلیقه شما جور نیستند تبدیل به آدم سطح پایینی نمی شوید. مهم این است هر سلیقه‌ای دارید به دنبال بهترین محصولات همسو با آن باشید. مثلا اگر فیلم هندی دوست دارید بهترینش را ببینید، اگر به سینمای آسیای شرقی یا اروپای شرقی علاقه دارید بروید و بهترین فیلم‌هایشان را پیدا کنید. حتی در ژانرهای مختلف، اگر اکشن علاقه دارید بهترین آن را ببینید یا اگر به فیلم‌های فلسفی و خاص علاقه مندید به سراغ بهترین‌هایش بروید. همین برایتان مهم باشد کافی است. سلیقه شما در چه مدل فیلم دیدن فقط به خودتان مربوط است و قرار نیست با آن قضاوت شوید، اگر قرار بر قضاوتی باشد باید به کیفیت فیلمی که انتخاب کرده‌اید برگردد نه موضوعی که برای دیدن انتخاب کرده اید.



وقت فیلم دیدن چه کارهایی انجام ندهیم

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

    خیلی حرف نزنید

خب! رعایت این موضوع به فیلم دیدن‌های دسته جمعی بر می‌گردد وگرنه اگر تنها بودید می‌توانید تا ته فیلم با خودتان حرف بزنید و هیچ کس هم حق اعتراض ندارد! فیلم دیدن گاهی آنقدر هیجان انگیز می‌شود که ناخودآگاه مخاطب را به این سمت و سوق می‌برد که در مورد اتفاقات فیلم حرف بزند و هیجان خود را با دیگران تقسیم کند. ولی وسط فیلم دیدن جای تخلیه هیجان نیست، وقتی در جمع فیلم می‌بینید بیش از هر چیز بهتر است سکوت را رعایت کنید. شاید افراد حاضر در جمع روی اتفاقات فیلم تمرکز کرده اند و حرف‌های مدام شما باعث بر هم خوردن تمرکز آن‌ها و لذت نبردنشان از فیلم شود. بعد از فیلم می‌شود در خصوص ریز و درشت فیلم زد و بحث کرد اما وسط فیلم این کار را نکنید و اجازه ندهید کسی این کار را در جمع انجام دهد. حتی اگر از دیدن فیلمی که می‌بینید خسته شده‌اید باز هم به احترام بقیه قاعده بازی را به هم نزنید و بگذارید آن‌ها فیلمشان را ببینند.

    خیلی تحقیق نکنید

تعجب نکنید. تجربه ثابت کرده هر چه با ذهن خالی تری به تماشای یک فیلم بنشینید لذت مکاشفه کردن بیشتری عایدتان می‌شود. تصور کنید قبل از دیدن فیلمی مثل «باشگاه مشتزنی» دیوید فینچر یا «قصه عامه پسند» کوئنتین تارانتینو یا «مظنونین همیشگی» برایان سینگر، بروید و کلی اطلاعات در خصوص داستان این فیلم‌ها بخوانید و نقدهای فیلم را زیر و رو کنید. چرا؟ فقط به این خاطر که مطمئن شوید فیلم خیلی خوبی می‌بینید؟ خب این کار اشتباهی است چرا که بخش مهمی از لذت دیدن هر فیلم را که غافلگیری‌های آن است از دست می‌دهید. تحقیق در خصوص فیلم‌ها را بگذارید برای بعد دیدن فیلم، همین‌قدر که بدانید این فیلم چه موضوعی دارد، کارگردانش کیست و سابقه‌ای که دارد چیست، بازیگرانش چه کسانی هستند و بازخوردهای اولیه نسبت به آن چه بوده کافی است. البته حتی در زمینه بازخوردها هم با توجه به اینکه سلیقه هر کس در سینما متفاوت است ممکن است زیادی دانستن بازخوردها باعث انتخاب اشتباه هم بشود. در کل سعی کنید با علم کامل از همه جزئیات فیلم به سراغ دیدن آن نروید چون عملا دیگر دیدن خود فیلم لذتی برایتان نخواهد داشت. از مواجه شدن با افرادی که در لو دادن داستان ید طولایی دارند هم جدا خودداری کنید.

    خیلی فیلم را متوقف نکنید

در سینما فیلم دیدن یک حسن بسیار اساسی دارد و آن کنترل نداشتن مخاطب بر فیلمی است که پخش می‌شود. اگر غیر از این بود احتمالا دیدن یک فیلم یک ساعت و نیمه بیش از سه چهار ساعت طول می‌کشید. فیلم دیدن در خارج از سینما این اختیار را به مخاطب می‌دهد که هر زمان دوست دارد فیلم را متوقف کند. کاری که خیلی از مخاطبین فیلم در خانه به بهانه‌های مختلف آن را انجام می‌دهند. طرف اس ام اس برایش می‌آید فیلم را متوقف می‌کند، خسته می‌شود فیلم را متوقف می‌کند، گرسنه‌اش می‌شود فیلم را متوقف می‌کند، حوصله نداشته باشد فیلم را متوقف می‌کند یا حتی همین جوری هم دلش بخواهد فیلم را متوقف می‌کند. مخاطب در خانه می‌تواند آنقدر یک فیلم را متوقف کند که عملا تبدیل به یک سریال 10 یا 12 قسمتی شود. خب در این شرایط چه انتظاری برای لذت بردن از یک فیلم و جهانی که فیلمسازش خلق کرده دارید؟ حالا که فرصت دارید در خانه در راحت‌ترین شکل ممکن فیلم ببینید حداقل به لذت بردن از آن احترام بگذارید و مثل وقتی سینما می‌روید یک فیلم را بگذارید و تا ته‌اش ببینید. مگر اتفاقی بیفتد که اگر فیلم را متوقف نکنید ممکن است زندگی تان متوقف شود!



هر فیلمی را با چه کسی ببینیم

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

    اکشن و کمدی

به درد هر جمعی می‌خورند؛ از خانوادگی بگیرید تا دوستان و رفقا. البته برای این دو ژانر جمع دوستان خیلی بیشتر می‌چسبد؛ چون همه در یک سن و سال به سر می‌برند و تقریبا می‌توانند به یک اندازه از دیدن صحنه‌های اکشن هیجان زده شوند یا به یک موقعیت کمیک بخندند. حتی جمع دوستانی که عموما عادت دارند فیلم‌های جدی تری ببینید هم هر از چند گاهی نیاز به فیلم‌های اکشن و کمدی دارند. اصلا خیلی‌ها اعتقاد دارند اگر اصل سینما را صرفا سرگرمی بدانیم، اکشن و کمدی را می‌توان سینمای خالص نامید خب خیلی‌ها هم چنین اعتقادی ندارند. در هر صورت هر جا دیدید جمعی به تماشای فیلم کمدی و اکشن نشسته‌اند شما هم به جمع شان بپیوندید، در هر سن و سالی هم که باشید خیلی کیف می‌دهد!

    انیمیشن

بهتر از انیمیشن برای دیدن فیلم با خانواده ژانری وجود ندارد. بخش مهمی از انیمیشن تولید شده در جهان مستقیما کودک درون مخاطب را هدف قرار می‌دهد و همه در هر سن و سالی کم و زیاد از داشتن این کودک درون بهره می‌برند. در چنین موقعیتی خانواده که از اعضایی با سن و سال‌های مختلف تشکیل شده به دلیل همین ویژگی خاص انیمیشن ناخودآگاه می‌شود بهترین محیط برای دیدن فیلم. تا به حال دقت کرده‌اید بعضی‌وقت‌ها وقتی یکی از اعضای خانواده در حال دیدن تام و جری است بقیه اعضای خانواده هم با او به تماشا نشسته اند؟ این اتفاق به همان ویژگی خاص انیمیشن برمی‌گردد.

    درام و ملودرام

این فیلم‌ها را یا باید تنها دید یا با کسانی که به سینما کمی جدی‌تر فکر می‌کنند و سینما را بیش از یک سرگرمی صرف قبول دارند. این فیلم‌ها معمولا جای بحث و حرف زیادی برای مخاطب باقی می‌گذارند و عملا ذهن او را درگیر می‌کنند. درام‌ها و ملودرام‌ها بیش از هر ژانر دیگری به واقعیت نزدیکند و شخصیت‌هایش می‌تواند برای مخاطب ما به ازای بیرونی داشته باشد پس قابل بحث کردن می‌شوند و بحث کردن در این زمینه نیازمند افرادی است که موضوع فیلم یا اتفاقاتش برایشان تبدیل به دغدغه یا سوژه قابل بحثی شود. جمع دوستانی که برای دیدن فیلم‌های درام و ملودرام جمع می‌کنید قاعدتا باید خاص‌تر باشند و سینما را حرفه‌ای‌تر دنبال کنند. حرفه‌ای‌تر چون مثلا اگر قرار باشد فیلمی از یک کارگردان خاص، قسمت هفتم «جنگ ستارگان» یا قسمت سوم پدرخوانده را با کسانی ببینید که برایشان دنبال کردن کارهای قبلی کارگردان و قسمت‌های قبلی یک سری فیلم مهم نبوده آن وقت بعید است بتوانید تجربه لذت بردن مشترک از فیلم را به یک اندازه داشته باشید و این در فیلم دیدن دسته جمعی بدترین آفت ممکن است.

    ترسناک

معمولا از یک سن و سالی به بعد علاقه به دیدن فیلم ترسناک در آدم کم می‌شود؛ یعنی از یک سن و سالی به بعد هیجان لازم برای دیدن فیلم ترسناک وجود ندارد. آدم هر چه بزرگتر می‌شود ترس‌های فانتزی و خیالی‌اش کمتر شده و با ترس‌ها جدی‌تری مواجه می‌شود پس تا جوان هستید فیلم ترسناک‌هایتان را ببینید و لذتش را ببرید. اگر خیلی اعتماد به نفس دارید که خب بهتر است فیلم ترسناک را تنهایی ببینید و بترسید اما اگر ته دلتان می‌خواهد وقت ترسیدن یکی دم دستتان باشد بهتر است دوستان خود را جمع کنید، آن هم از مدل دوستانی که هنوز ترسیدن برایشان هیجان انگیز است.



چه فیلم‌هایی را چه زمانی ببینیم

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

    چه زمانی فیلم ببینیم و نبینیم

 بهتر است وقت خستگی، ناراحتی، سر ظهر و آشفتگی  ذهنی و شلوغی محیط فیلم نبینید. در این شرایط عملا چیز خاصی از فیلم نمی فهمید. البته شاید دیدن فیلم‌های اکشن و کمدی در این مواقع خیلی هم بد نباشد اما اگر می‌خواهید فیلم‌های جدی تری از کمدی و اکشن ببینید، مثلا به سراغ فیلم‌های کوبریک، هیچکاک، نولان یا پولانسکی و لینچ و کیشلوفسکی بروید هرگز بدون داشتن آرامش و ذهن خالی این کار را انجام ندهید. نه تنها لذت نمی برید بلکه ممکن است خیلی زود خسته شوید و دیدن را ولو کیفیت بالایی هم داشته باشد نیمه کاره رها کنید. لُب کلام اینکه قبل از دیدن فیلم ببینید حالش را دارید یا نه. اگر نداشتید کلا بی خیال شوید و بروید استراحت کنید.

    چه فیلمی را کی ببینیم

 عموما بهتر است فیلم‌هایی را که اکشن زیادی دارند، ترسناکند، جنایی معمایی اند و یا داستانشان در محیط تاریکی روایت می‌شود را شب‌ها ببینیم. اصولا در نور روز فیلم دیدن جذابیت چندانی ندارد. در نور فیلم دیدن کلا چندان جذاب نیست. غیر از این بود همه چراغ‌های سالن سینما را وقت پخش فیلم خاموش نمی کردند. لذت فیلم دیدن غرق شدن در دنیای فیلم است و وجود نور عموما مانع این مساله است. اما اگر در طول روز فیلم لازم شدید که این اتفاق در روزهای تعطیل معمولا به اوج خودش می‌رسد سعی کنید فیلم‌هایی برای دیدن انتخاب کنید که فضای شادی دارند، کمدی خوب است، ملودرام‌های خانوادگی هم گزینه مناسبی می‌تواند باشد. ولی خودتان هم فکر کنید می‌بینید انصاف نیست فیلم‌هایی مثلا «جاذبه»، «بین ستاره ای» یا فیلم ترسناک‌های کلاسیکی مثل «جن گیر» و «طالع نحس» را سر ظهری ببینیم.



وقت فیلم دیدن چه کارهایی انجام دهیم

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

    درست نشستن

نه! واقعا شوخی نمی کنیم. درست نشستن برای دیدن یک فیلم بسیار مهم است. حتما نیازی نیست مثل سالن سینما روی صندلی خشک و خالی بنشینید اما سعی کنید یک سری اصول را رعایت کنید. اول اینکه تا جای ممکن دراز کشیده فیلم نبینید. لم دادن اشکال ندارد اما خوابیده فیلم دیدن باعث کاهش هیجان دیدن فیلم می‌شود. بهترین حالت این است که روی مبل بنشینید و پاهایتان را دراز کنید یا اگر توانش را دارید کمی شق و رق‌تر بنشینید تا تمرکز بهتری برای دیدن فیلم داشته باشید. لم دادن هم به شرطی خوب است که میزان نشسته بودنتان بیشتر از خوابیده بودن باشد. درست نشستن باعث می‌شود که احساس خستگی نکنید، در مواقع لازم به خوبی هیجان نشان دهید و حتی راحت‌تر فکر کنید. اما اگر مقابل صفحه نمایش فیلم بد بنشینید اول از همه خستگی بدنی به سراغتان می‌آید و همان‌طور كه گفتیم در حین خستگی فیلم دیدن اشتباه است. بعد هم وقتی شب‌ها به حالت دراز کش فیلم ببیند خواب خیلی زودتر از آن چه فکرش را کنید به سراغ شما می‌آید و خب معمولا برای کسی که خوابش بگیرد مهم‌ترین کار خوابیدن است حتی وقت دیدن بهترین فیلم تاریخ سینما!

    به اندازه خوردن

از همان ابتدا تا امروز رسم است که در سالن سینما مردم در حین فیلم خوراکی هم می‌خورند، از چیپس و ذرت بو داده و تنقلات تا ساندویچ و انواع نوشیدنی‌ها. به دلیل اینکه در سالن محدودیت‌های زیادی وجود دارد معمولا خوراکی‌ها مختصر و مفیدند اما مخاطب در خانه آزادی عمل کاملی در این زمینه دارد. در این شرایط باز بهتر است فیلم دیدن ارجح بر خوراکی خوردن باشد. مثلا بهتر است ناهارتان را هنگام فیلم دیدن نخورید، یا مثلا همه خوراکی‌های موجود در خانه را جلوی تلویزیون ردیف نکنید. گاهی خوردن یک چایی اول فیلم و خوردن همان تنقلات داخل سینما می‌تواند برای لذت نبردن از دیدن یک فیلم کافی باشد. به هر حال یادتان باشد در حال فیلم دیدن هستید و موقعیت فرق می‌کند با زمانی که گرسنگی مساله اصلی شماست. اگر هم واقعا گرسنه هستید خب اول غذا بخورید بعد با خیال راحت و شکم سیر فیلم ببینید.

    دست و رو شستن و غذا بار گذاشتن

دقت کرده‌اید بعضی‌ها وقت فیلم دیدن تازه یادشان می‌آید کلی کار نکرده دارند یا فیلم را می‌گذارند و بعد به سراغ انجام کارهای روزانه شان می‌روند. خب که این که دیگر فیلم دیدن نمی شود، اگر مدام از جای خود پا شوید یا سرتان داخل لپ‌تاپ باشد یا همزمان با تلفن همراه حرف بزنید، یا مدام به غذا سر بزنید یا همزمان لباس‌هایتان را بشویید، یا لباس اتو بزنید پس کی می‌خواهید فیلم ببینید؟ باور کنید ربطی به توانایی‌های خارق العاده شما ندارد، شما ممکن است در لحظه توانایی انجام ده تا کار را هم داشته باشید اما قطعا فیلم دیدن نمی تواند همزمان با انجام دادن کارهای دیگرتان باشد. پس انتخاب کنید، یا اول همه کارهایتان را انجام دهید، خودتان را از فشار بیرونی و درونی تخلیه کنید و بعد فیلم دیدن را شروع کنید یا فیلم تان را ببینید بعد به کارهای دیگری که مانده برسید. البته مختارید هر کاری دوست دارید انجام دهید اما اگر می‌خواهید واقعا فیلم ببینید و از آن لذت ببرید پس توصیه می‌کنیم فقط فیلم را ببینید.


ویدیو مرتبط :
لذت فیلم دیدن با یوگا تبلت 2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا از دیدن این فیلم لذت می‌برید؟


«مرد پرنده» با نامزدی ۹ جایزه اسکار و کسب چهار جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نام خود را بیش از پیش سر زبان‌ها انداخته است اما آیا مخاطبان از دیدن این فیلم لذت می برند؟

خبرگزاری ایسنا: «مرد پرنده» با نامزدی ۹ جایزه اسکار و کسب چهار جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نام خود را بیش از پیش سر زبان‌ها انداخته است اما آیا مخاطبان از دیدن این فیلم لذت می برند؟

«مرد پرنده» جدیدترین ساخته «آلخاندرو گونزالس ایناریتو» است که فیلم‌هایی چون «عشق سگی»، «۲۱ گرم»، «بابل» و «زیبا» را در کارنامه سینمایی دارد.

ساخته جدید «ایناریتو» که فیلمی عجیب به نظر می‌رسد در حالی موفق به کسب دو اسکار بهترین فیلم و کارگردانی اسکار 2015 شد که هیچ یک از ساخته‌های پیشین این سینماگر مطرح مکزیکی علی‌رغم مخاطب پسندتر بودن، نتوانستند به چنین سطحی از موفقیت دست یابند.

«مرد پرنده» فیلمی آتشی مزاج و افسار گسیخته و یک کمدی - تراژدی با آمیزه‌ای از واقعیات و گریزهای خیال گونه است، بازیگران دیالوگ‌های خود را با سرعت عجیبی ادا می‌کنند، موضوعات و حوادثی که در طی داستان مطرح می‌شوند، هیچ گاه مانع یادآوری گذشته نمی‌شوند، موسیقی متن آن که جازی به شدت کوبه‌ای است، هیچگاه آرام نمی‌گیرد و به دلیل تدوین کم نظیر و فیلمبرداری خارق‌العاده و زبردستانه آن توسط «امانوئل لوبزکی»، فیلمبردار برنده اسکارمکزیکی، که فیلم‌های «جاذبه» را در کارنامه دارد، تمام فیلم همانند یک شات طولانی و ممتد جلوه می‌کند که به بیننده اجازه نمی‌دهد حتی یک لحظه نفس تازه کند.

آیا از دیدن این فیلم لذت می‌برید؟

فیلم «مرد پرنده» در ظاهر مجموعه‌ای از حوادث بیهوده و مسخره به نظر می‌رسد که در پشت صحنه یک تئاتر معروف در شهر نیویورک و در جنب میدان تایمز اتفاق می‌افتد.

در تمام مدت فیلم شما متوجه نمی‌شوید که موضوع مهم در این ماجراها دقیقا چیست و حتی شک می‌کنید که خود شخصیت‌های داستان هم دقیقا بدانند در مورد چه چیزی حرف می‌زنند اما شور و انرژی تحرک آفرین نهفته در فیلم و پرداخت تکنیکی آن سرگیجه آور است.

«مایکل کیتون»، هنرپیشه شصت وچهار ساله آمریکایی که دو دهه پیش نقش «بتمن» را بازی کرده بود، در فیلم «مرد پرنده» نقش بازیگری به نام «ریگان تامسون» را بازی می‌کند که سالها از دوران شهرتش در هالیوود گذشته و با کارگردانی و بازیگری در نمایشنامه‌ای براساس داستان کوتاه «ریموند کارور» با عنوان «وقتی از عشق حرف می زنیم از چه حرف می زنیم»، قصد دارد فعالیت هنری خود را احیاء کند.

«ریگان تامسون» هیچگاه روی صحنه تئاترهای بزرگ نیویورک بازی نکرده ولی با اجرای این نمایش قصد دارد از بردمن (مرد پرنده) یک شخصیت ابر قهرمان که دو دهه پیش او را به شهرت رسانده بود فاصله بگیرد اما هر چه او تلاش می‌کند، «بردمن» را فراموش کند،او حاضر نیست او را فراموش کند.

«ریگان تامسون» دچار این وهم است که گویا شخصیت تخیلی بردمن هنوز هم همه جا و حتی در اتاق رخت کن پشت صحنه تئاتر، همراه اوست. شخصیت تخیلی بردمن مرتب در گوش او می‌خواند، به او ناسزا می گوید و به هر وسیله‌ای از او می خواهد که دوباره به هالیوود برگردد.

پرسشی که «ریگان تامسون» باید به آن پاسخ دهد و بخشی از هیجان و توهم خیال گونه داستان را ایجاد می کند، این است که آیا باید به اجرای نمایشنامه در صحنه تاتر مهم نیویورک و آنچه که هنر فاخر تلقی می‌شود بچسبد و یا دوباره به هالیوود برگردد و لباس بردمن این ابرقهرمان پلاستیکی را به تن کند؟!

سرعت بیش از حد این فیلم باعث می‌شود که برخی از صحنه‌ها به جای اینکه هیجان انگیز و جذاب باشند، بیشتر خسته کننده می‌شوند. برخی از لطیفه‌های ظریف در داستان مجال بروز و هضم پیدا نمی‌کنند یا چند داستان کوچک تر پشت داستان اصلی، قربانی شکل آزاد و دیوانه وار پرداخت فیلم شده و به حاشیه رانده می‌شوند.

اما حتی در شرایطی که آشوب سرگیجه‌آور فیلم به مرزی می‌رسد که ممکن است بیننده را کاملا از داستان بیگانه کند، هنرنمایی جسورانه و پراحساس «مایکل کیتون» بیننده را به داستان برمی‌گرداند و با بازی خود در طول تقریبا دو ساعتی که این فیلم ادامه پیدا می‌کند به حق لیاقت نامزدی اسکار را دارد.