فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

چه کسانی شایسته "زرشک زرین" جشنواره فیلم فجر بودند؟!



اخبار,اخبار فرهنگی,زرشک زرین


اخبار فرهنگی  - چه کسانی شایسته "زرشک زرین" جشنواره فیلم فجر بودند؟!

زرشک اول با افتخار تقدیم به مدیران رسانه ی ملی برای سانسور مراسم اختتامیه و زرشک دوم اهدا می شود به سانسورچی فیلم سینمایی "شیفتگی" که با سیاه کردن تصویر و شنیدن صدای فیلم به صورت همزمان ، ناشیانه ترین ممیزی تاریخ سینمای ایران را اعمال کرد.

 گفته بودند در واپسین جشن همنشینی اهالی سینما در برج میلاد قراراست 22 سیمرغ بلورین بر شانه ی کسانی که به زعم داوران شایسته هستند قرارگیرد.


سوار بر اسب سفیدمان شدیم ، به برج میلاد رفتیم تا پرواز این سیمرغ ها را از نزدیک نظاره کنیم. گفته بودند شبکه نمایش نامی نیز قراراست زنده نشان دهد اما برای جلوگیری از مرگ تدریجی مان کارت اختتامیه را گرفتیم و عازم شدیم.


خوب پارکینگ که برای ما نیست قاعدتا "ظرفیت تکمیل است" ، پس اسب سفیدمان را گوشه کناری به عشق دیدن سیمرغ ها رها کردیم و رفتیم؛ حال بماند حضور خانوادگی بعضی ها با نوزادان و کودکان خود ما را یاد عصر جمعه یکی از بوستان های تهران می انداخت.

واردشدیم و در صندلی مان مستقر و البته از قبل بدنمان را برای تاخیر یکساعته شروع مراسم آماده کرده ایم. مراسم شروع شد یکی از دوستانمان که باور نمی کرد تلویزیون لحظه به لحظه قراراست پخش مستقیم کند هر 5 دقیقه یکبار تلفنی پیگیر بود تا بداند مراسم در کدام مرحله است ، طفلی چنان حرص می خورد انگار فینال جام جهانی را تماشا می کند ؛ سانسور ناشیانه ظاهرا خیلی ها را آزار داده بود.

 خوب ما هم که دنبال بهانه می گشتیم تا حرف دلمان را بزنیم ، برآن شدیم زرشک های زرین این دوره را تا عرق عزیزانمان خشک نشده اهدا کنیم. شاید کمی تا قسمتی تکانی بخورند و خوش خوشان به فکر دوره های بعدی باشند. در این دوره که خیلی ها اعمال قانون کردند و اعمال قانون شدند.

زرشک زرین ممیزی ناشیانه :
در این بخش به دو مجموعه اعطا می شود : زرشک اول با افتخار تقدیم به مدیران رسانه ی ملی برای سانسور مراسم اختتامیه و زرشک دوم اهدا می شود به سانسورچی فیلم سینمایی "شیفتگی" که با سیاه کردن تصویر و شنیدن صدای فیلم به صورت همزمان ، ناشیانه ترین ممیزی تاریخ سینمای ایران را اعمال کرد؛بماند که کارگردان فیلم هم ظاهرا بدش نیامده بود.

زرشک زرین بهترین فیلم : به مجموعه ی فیلم های دفاع مقدسی به جز فیلم "شیار143" و فیلم "چ" و البته نیمی از آثار بخش مسابقه جشنواره امسال با تاکید بر فیلم "رنج وسرمستی" .

زرشک زرین بهترین داوری : ابر و باد و مه و خورشید فلک در کاربودند تا دل هیچ گروهی نشکند وهمه دست پر به خانه برگردند و ابراهیم حاتمی کیا سیمرغی بر شانه اش ننشیند.

زرشک زرین بهترین تصمیم جشنواره : تغییر یکباره ی برنامه روز آخرجشنواره و نمایش فیلم عصبانی نیستم در سانس صبح شاید عده ی کمتری فیلم را ببینند و نشست خبری اش نیز برود روی هوا.

در پایان بر خود لازم می دانم تا با حفظ مصلحت اندیشی از اعطای زرشک های بیشتر جلوگیری کنیم باشد تا دل گروه بیشتری را بدست آوریم ودر نهایت رستگار شویم و مدیریت بحران ها و معضلات فرهنگی و فرافرهنگی را از دوش مدیران مربوطه برداشته و به موج ها بسپاریم ، باشد که همگی در کنار یکدیگر عاقبت به خیر شویم.


برای جلوگیری از عصبانیت بی مورد ده بار زیر لب بگویید عصبانی نیستم عصبانی نیستم...!

اخبار فرهنگی - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۲۶ فیلم در راه مسابقه جشنواره فجر



 

 

 

روز گذشته اسامی ۲۶ فیلم بخش مسابقه سینمای ایران در حالی اعلام شد که اختلافات موجود میان کارگردانانی که از حضور دستپاچه فیلم هایشان همواره ابا دارند با تهیه کنندگانی که بر حضور فیلم هایشان در جشنواره و یا برای اکران اصرار دارند به اوج رسید.



حسن فتحی که اخیراً فیلمبرداری سومین ساخته سینمایی اش «کیفر» را به پایان رسانده، می گوید؛ «از آنجا که فیلمبرداری این فیلم به تازگی خاتمه یافته است و دیگر مراحل فنی فیلم به طور کامل انجام نشده است، لاجرم ارائه این فیلم توسط تهیه کننده به جشنواره فجر انجام گرفته و از کیفیت مورد نظر من برخوردار نخواهد بود.» این کارگردان در گفت وگو با ایسنا می گوید؛ «فیلمبرداری این فیلم روز ۱۷ دی ماه به پایان رسیده و این در حالی است که ما برای انجام مناسب امور فنی مربوط به این فیلم به دو ماه زمان نیاز داریم، اما تنها ۱۵ روز فرصت داریم که این یک چهارم زمان مورد نظر ماست. در نتیجه علاقه یی ندارم فیلمی را به جشنواره ارائه بدهم که مراحل فنی آن با شتاب و دستپاچگی مفرطی انجام شود.» او با اشاره به اینکه عوامل فنی فیلم با او هم نظر هستند، می گوید؛ «تهیه کننده ما بر این موضوع اصرار دارد که فیلم در جشنواره اکران شود. بنابراین نگاه من به این موضوع مبتنی بر وضعیت فنی و حرفه یی فیلم است و کسانی که به خوبی با مقوله تولید سینما آشنایی دارند در این باره داوری کنند، آیا با توجه به وضعیتی که توضیح دادم این فیلم از کیفیت بالایی برخوردار خواهد شد؟»



از سوی دیگر دیروز خبرهایی مبنی بر اعتراض رخشان بنی اعتماد درباره ارسال فیلم «حیاط خلوت خانه خورشید» به جشنواره فجر از سوی تهیه کننده بدون اطلاع این کارگردان مطرح شد. روز گذشته روابط عمومی سازمان فرهنگی-هنری شهرداری که فیلم «حیاط خلوت خانه خورشید» به سفارش و تهیه کنندگی آن سازمان ساخته شده است، اطلاعیه یی درباره این موضوع صادر کرد. در متن این اطلاعیه آمده است؛ «این فیلم به سفارش و تهیه کنندگی سازمان فرهنگی-هنری ساخته شده است و این حق تهیه کننده است که فیلم را به جشنواره ارسال کند. با این وجود پیش از ارسال فیلم، با مجری طرح تماس گرفته شد و اعلام شد فیلم برای گرفتن مجوز به ارشاد ارسال شده تا برای جشنواره فیلم فجر آماده شود و درخواست شد این موضوع به اطلاع خانم بنی اعتماد نیز برسد. ما به عنوان تهیه کننده هیچ عمل غیرقانونی در خصوص فیلم انجام نداده ایم.» کمال تبریزی هم از کارگردانانی است که چندی پیش در گفت وگو با «اعتماد» درباره نرسیدن فیلم «پاداش» به جشنواره فجر به دلیل انجام نشدن امور فنی خبر داد در حالی که مهدی کریمی تهیه کننده فیلم معتقد بود در صورت پذیرش فیلم از سوی هیات انتخاب جشنواره مراحل فنی فیلم را به سرعت انجام می دهیم.این اختلافات و انتشار اخبار غیررسمی مبنی بر اینکه عدم حضور فیلم ها در جشنواره فجر موجبات عدم اکران عمومی فیلم را فراهم می کند، باعث شد معاونت سینمایی در بیانیه یی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. روابط عمومی معاونت سینمایی در بیانیه یی که در این خصوص صادر کرد، چنین آورد؛ «از آنجا که در ساخت یک فیلم سینمایی عوامل متعددی دست اندرکار هستند"



تولید فیلم برآیند یک کار گروهی است لذا ما مشتاقیم فیلم هایی که در جشنواره فجر شرکت دارند، بنا به توافق تهیه کننده و کارگردان فیلم باشد و اگر افراد مذکور تمایلی در این خصوص نداشته باشند، مدیریت سینمایی ایران نیز اصراری به حضور این فیلم ها در جشنواره فیلم فجر ندارد.» در میان فیلم هایی که از سوی دبیرخانه جشنواره فجر برای بخش مسابقه اعلام شد فیلم «تسویه حساب» به کارگردانی تهمینه میلانی که بیش از دو سال مجوز نمایش نداشت و «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی کیا که شش سال توقیف بود، دیده می شود.



در میان فیلم هایی که در بخش مسابقه فیلم های اول و دوم بیست وهشتمین جشنواره فجر حضور دارند نیز نام «سفر سرخ» به کارگردانی حمید فرخ نژاد که ۱۰ سال را در توقیف گذراند دیده می شود. گرچه خبر حضور فیلم های توقیفی در جشنواره فجر امسال پیش از اعلام فهرست نهایی توسط هیات انتخابات، از سوی علیرضا سجادپور اعلام شده بود. علیرضا سجادپور بعد از اعلام فهرست نهایی فیلم های حاضر در جشنواره گفت؛ «عدم انتخاب بعضی از فیلم ها در جشنواره فیلم فجر کیفی یا نظارتی بوده است.» او همچنین از حضور بعضی از این فیلم ها در بخش خارج از مسابقه جشنواره خبر داد، مثل فیلم «صد سال به این سال ها» ساخته سامان مقدم. این فیلم که در دو سال گذشته هربار به جشنواره ارائه شد اما مجوز نمایش دریافت نکرد، امسال در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی آید. مرتضی شایسته تهیه کننده این فیلم گفت؛ «طی تصمیمی که با سامان مقدم کارگردان فیلم گرفتیم با توجه به اینکه دو سال از زمان تولید فیلم می گذرد، خواستیم خارج از بخش مسابقه فیلم حاضر باشد.» او از حل مشکل اکران این فیلم خبر داد و گفت؛ «در تلاش هستیم تا در عید نوروز «صد سال به این سال ها» را اکران کنیم.» فیلم های بخش مسابقه جشنواره به ترتیب حروف الفبا عبارتند از؛



۱- «آل» به کارگردانی «بهرام بهرامیان» و تهیه کنندگی «علی معلم»



۲- «آناهیتا» به کارگردانی و تهیه کنندگی «عزیز الله حمیدنژاد»- مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی



۳- «به رنگ ارغوان» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی کیا» و تهیه کنندگی «سیدجمال ساداتیان» (بشرا فیلم)



۴- «بیداری رویاها» به کارگردانی «محمدعلی باشه آهنگر» و تهیه کنندگی «علی آشتیانی پور» - مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی



۵- «پرسه در مه» به کارگردانی «بهرام توکلی» و تهیه کنندگی «جواد نوروزبیگی» - مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

 


۶- «پرواز مرغابی ها» به کارگردانی و تهیه کنندگی «علی شاه حاتمی»



۷-« پسر آدم دختر حوا» به کارگردانی «رامبد جوان» و تهیه کنندگی «سعید حاجی میری»



۸- «ترانه کوچک من» به کارگردانی «مسعود کرامتی» و تهیه کنندگی «سعید شاهسواری»



۹- «تسویه حساب» به کارگردانی «تهمینه میلانی» و تهیه کنندگی «محمد نیک بین»



۱۰- «چهل سالگی» به کارگردانی و تهیه کنندگی «علیرضا رئیسیان»



۱۱- «خواب های دنباله دار» به کارگردانی و تهیه کنندگی «پوران درخشنده»



۱۲- «سنگ اول» به کارگردانی «ابراهیم فروزش» و تهیه کنندگی سیمافیلم



۱۳- «شب واقعه» به کارگردانی «شهرام اسدی» و تهیه کنندگی «سیداحمد میرعلایی»



۱۴- «شکارچی شنبه» به کارگردانی «پرویز شیخ طادی» و تهیه کنندگی «مجید اسماعیلی»



۱۵- «شکلات داغ» به کارگردانی و تهیه کنندگی «حامد کلاهداری»



۱۶- «صبح روز هفتم» به کارگردانی «سیدمسعود اطیابی» و تهیه کنندگی «صدرا عبداللهی» - شبکه جهانی سحر



۱۷- «طبقه سوم» به کارگردانی «بیژن میرباقری» و تهیه کنندگی «علیرضا قاسم خان»



۱۸- «طلا و مس» به کارگردانی «همایون اسعدیان» و تهیه کنندگی «منوچهر محمدی»



۱۹- «طهران تهران» به کارگردانی «داریوش مهرجویی - مهدی کرم پور» و تهیه کنندگی «محمدعلی حسین نژاد»



۲۰- «عصر روز دهم» به کارگردانی «مجتبی راعی» و تهیه کنندگی «منوچهر محمدی»



۲۱- «کیفر» به کارگردانی «حسن فتحی» و تهیه کنندگی «سعید سعدی»



۲۲- «کیمیا و خاک» به کارگردانی و تهیه کنندگی «عباس رافعی»



۲۳- «ملک سلیمان» به کارگردانی «شهریار بحرانی» و تهیه کنندگی «مجتبی فرآورده»



۲۴- «نفوذی» به کارگردانی «احمد کاوری - مهدی فیوضی» و تهیه کنندگی «جمال شورجه - حسن علیمردانی»



۲۵- «هفت دقیقه تا پاییز» به کارگردانی «علیرضا امینی» و تهیه کنندگی «سیدجمال ساداتیان»


۲۶- «یک گزارش واقعی» به کارگردانی «داریوش فرهنگ» و تهیه کنندگی «منوچهر شاهسواری».