فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

چند زندگی‌نامه‌ کاملا زنانه


زندگی‌نامه افراد مشهور همیشه جذابیت خاص خودش را داشته است. خواننده این نوع کتاب‌ها شاید دوست دارد کمی از دنیای داستان‌های تخیلی دور شود و ذهنش در دنیای واقعیت‌های ملموس و گاه باورنکردنی قدم بزند.

خبرگزاری ایسنا: زندگی‌نامه افراد مشهور همیشه جذابیت خاص خودش را داشته است. خواننده این نوع کتاب‌ها شاید دوست دارد کمی از دنیای داستان‌های تخیلی دور شود و ذهنش در دنیای واقعیت‌های ملموس و گاه باورنکردنی قدم بزند.

 مطالعه روایت‌های مستند حول محور زندگی کسانی که نامشان در تاریخ ماندگار شده، از علاقه‌مندی‌های خوانندگانی است که می‌خواهند پرده را کنار بزنند و نیم‌نگاهی به آن‌سوی قصه‌ها بیاندازند.

«هافینگتون پست» در گزارشی که اخیرا منتشر کرده از زنانی نام برده که گاه بدون این که بدانند (!) و گاه با سنت‌شکنی‌ها و تلاش‌هایی که به قیمت جانشان تمام شده، مرزهای تاریخ را درنوردیده و نام خود را در قله شهرت حک کرده‌اند. در این مطلب با تعدادی از زندگی‌نامه‌های موفق درباره زنان سرشناس جهان آشنا می‌شویم:

«زندگی ماری کوری» نوشته «سوزان کویین»

چند زندگی‌نامه‌ کاملا زنانه

نقش بسیار مهم «ماری کوری» در پیش‌برد علم پزشکیِ روز قابل انکار نیست. سفر اولین زن برنده جایزه نوبل از زمان طرد شدن از سوی جامعه آکادمیک لهستان به خاطر جنسیت تا کسب دو نوبل، داستانی شگفت‌انگیز و الهام‌بخش است که سوزان کویین در کتابش روایت کرده است.
 
ماری کوری که بیشتر با رادیواکتیویته شناخته می‌شود، فیزیکدان و شیمی‌دان لهستانی و تنها دانشمندی است که دو بار جایزه علمی نوبل را در رشته‌های فیزیک و شیمی دریافت کرد. کشف رادیوم موجب دگرگونی‌های اساسی در دانش بشر درباره خواص و ساخت ماده و منجر به شناخت و دستیابی به انرژی اتمی شد که همه این‌ها مرهون تلاش‌های جان‌فرسای ماری و همسرش «پیر کوری» بود. این دو تا حدی شیفته علم و کشف دنیاهای جدید بودند که پس از ازدواج به جای خرید ساعت زنگ‌دار و چراغ خوراک‌پزی، دو دوچرخه خریدند و با آن برای ماه عسل به انگلیس رفتند.

«حیات جاویدان هنریتا لکس» نوشته «ربکا اسکوت»

«هنریتا لکس» زنی آفریقایی آمریکایی بود که سلول‌های سرطانی تومور دهانه رحم او به طور اتفاقی و غیرمنتظره‌، منبعی لایزال برای تولید سلول‌های نامیرایی قرار گرفت و به درمان بیماری‌هایی چون فلج اطفال انجامید. این سلول‌ها در حال حاضر به عنوان سلول «هلا» HeLa شناخته می‌شوند که از ترکیب آغاز نام کوچک و نام خانوادگی Henrietta Lacks پدید آمده ‌است.

ربکا اسکوت در کتاب زندگی‌نامه‌ای خود اشاره کرده: لکس بی آن که بداند، به درمان بیماری‌ها و کشف داروهایی چون واکسن فلج اطفال، لقاح مصنوعی و نگاشت ژن‌ کمک کرد. او که یک تنباکوکار در جنوب آمریکا بود، با «HeLa» در تاریخ جاودانه شد و داستان زندگی و بیماری‌اش بُعد جدیدی از تاریخ تاریک آزمایشات پزشکی بر سیاهپوستان آمریکایی را برملا کرد زیرا دکتر «جورج اوتو گی» بدون اطلاع بیمارش سلول‌هایی را از بافت سالم و سرطانی بدن او جدا کرد و به این کشف بزرگ پی برد.

«زندگی ایندیرا گاندی» نوشته «کاترین فرانک»

چند زندگی‌نامه‌ کاملا زنانه

«ایندیرا گاندی» اولین و تنها نخست‌وزیر هند و چهره‌ای پرحاشیه در جهان سیاست قرن بیستم بود. زندگی او از همان روزهای کودکی به عنوان دختر «جواهر نعل نهرو» اولین نخست‌وزیر هند گرفته، تا ترور خودش در سال 1984 بسیار سیاسی و عمیقا دراماتیک بود. او علی‌رغم ارتباط نزدیک خانوادگی با «مهاتما گاندی» و خانواده‌اش، هیچ نسبت خویشاوندی با آن‌ها نداشت.

«زیبایی جوهرین: زنان کاریکاتوریست آمریکای شمالی» نوشته «ترینا رابینز»

کتاب «ترینا رابینز» تاریخچه زنان کاریکاتوریست آمریکای شمالی را در بازه زمانی سال 1896 تا 2013 بررسی کرده است. او سیر خود را از کمیک‌استریپ‌های سال 1896 شروع کرده و در ادامه راه به هنرمندان معاصری چون «آلیسون بچدل» نویسنده و تصویرگر رمان گرافیکی و برنده جایزه «خانه سرگرمی» ‌رسیده است.

«شارلوت برونته: قلب آتشین» نوشته «کلر هارمن»

چند زندگی‌نامه‌ کاملا زنانه

«شارلوت برونته» بزرگ‌ترین خواهر از سه خواهر رمان‌نویس برونته بود که کتاب «جین ایر» او طرفداران زیادی دارد. «کلر هارمن» در کتاب خود با جزییات و عمق بسیار زندگی این نویسنده کلاسیک را شرح داده و به پشت پرده روحیه اندوهگین شارلوت، خلاقیت مسلم و جاه‌طلبی‌های شدید او پرداخته است.

«شارلوت برونته» در سال 1816 میلادی در «همپشایر» انگلیس متولد شد. او و دو خواهرش به نام‌های «امیلی» و «آن» نویسندگان سرشناس انگلیسی بودند که به‌خاطر عمر کوتاه‌شان نیز مشهورند. معروف‌ترین کتاب‌ برونته «جین ایر»، از شاخص‌ترین رمان‌های کلاسیک انگلیسی‌زبان است. او این رمان را با نام مستعار «کورر بل» منتشر کرد. شارلوت با وجود عمر کوتاهش، بر شیوه‌ نویسندگی شخصیت‌های ادبی بزرگی مانند «جورج الیوت»، «توماس هاردی»، «آن برونته»، «امیلی برونته» و «استفن میر» تأثیر بسزایی داشت. خالق «جین ایر» در 31 مارس 1855 میلادی در سن 38سالگی درگذشت.

«کاترین کبیر: پرتره یک زن» نوشته «رابرت کی. ماسیه»

«رابرت کی. ماسیه» زندگی‌نامه‌نویس برنده جایزه «پولیتزر» است که در کتابش داستان باورنکردنی زندگی شاهزاده پروسی را به تصویر کشیده است. «کاترین کبیر» زنی بود که به مدت 30 سال بر روسیه حکم‌فرمایی می‌کرد و گستره وسیع روسیه قرن هجدهم را تحت تسلط خود داشت. در دوران زمامداری کاترین، روسیه ۴۶۸ هزار کیلومترمربع از لهستان و بخش بزرگی از اوکراین را به تصرف درآورد. خوشگذرانی‌ها و هوس‌بازی‌های کاترین، دوران حکومت او را به سیاه‌ترین عصر روسیه برای مردم این کشور بدل کرد. تاریخ‌دانان معتقدند ملت روسیه حتی در زمان «پتر کبیر» و «ایوان مخوف» هم تا این حد زجر نکشید.

«زندگی‌نامه زلدا» نوشته «نانی میلفورد»

چند زندگی‌نامه‌ کاملا زنانه

«زلدا» را به عنوان همسر «اف.اسکات فیتزجرالد» نویسنده رمان معروف «گتسبی بزرگ» می‌شناسند. او زنی بود با یک زندگی آشفته؛ رمان‌نویسی تحت تاثیر فرهنگ جاز آمریکایی که از سوی جامعه مردسالار زمانش آن‌گونه که باید دیده نشد. «نانی میلفورد» در اثر زندگی‌نامه‌ای‌اش از زنی بااستعداد اما متأسفانه فاقد سلامت روانی می‌نویسد که توسط همسر سلطه‌گرش سرکوب می‌شود و جایگاهی در جامعه مردسالار و نوظهور قرن بیستم ندارد. پزشکان بیماری زلدا را شیزوفرنی تشخیص دادند اما تصور می‌شود او از اختلال دوقطبی رنج می‌برده است. میلفورد برای ترسیم چهره این زن در کتابش موفق شد به فهرست نهایی نامزدهای جایزه «پولیتزر» راه پیدا کند.
 
«النور روزولت» نوشته «بلانش ویزن کوک»

«بلانش ویزن کوک» زندگی «النور روزولت» را در دو جلد روایت می‌کند. «النور» همسر «فرانکلین روزولت» سی‌ودومین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و بانوی اول این کشور، اولین رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد و یکی از فعال‌ترین شخصیت‌های قرن بیستم در ترویج و توسعه حقوق بشر و گسترش فعالیت‌های انسان‌دوستانه نهادهای بین‌المللی بود.

در نخستین قسمت این کتاب زندگی‌نامه‌ای که سال‌های 1884 تا 1933 را پوشش می‌دهد، کودکی، نوجوانی و اولین گام‌های روزولت در عرصه سیاست با جزییات کامل توصیف می‌شود. این کتاب خواننده را از مرگ‌های خانوادگی که این زن در جوانی شاهد بوده گذر می‌دهد، دوران تحصیل او در اروپا را شرح می‌دهد و سپس به ازدواج و روابط دیگر او می‌پردازد.

«زندگی‌نامه فریدا کالو» نوشته «هایدن هررا»

چند زندگی‌نامه‌ کاملا زنانه

کمتر کسی در دنیای هنر و نقاشی وجود دارد که با نام و آوازه «فریدا» آشنا نباشد. «فریدا کالو» یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های قرن بیستم بود که برای ارائه تصویر صادقانه و الهام‌بخش از زنانگی در هنر خود مورد توجه قرار گرفت. رابطه دوستی او با شخصیت‌های سرشناس فرهنگی و سیاسی و ارتباط حاشیه‌دار با همسرش «دیگو ریورا» نقاش مکزیکی، از دیگر دلایل شهرت این زن هنرمند محسوب می‌شود.

هررا در این کتاب به داستان شگفت‌انگیز و پرفراز و نشیب زندگی کالو پرداخته؛ فریدا دانشجوی 18 ‌ساله رشته پزشکی در تصادف شدید اتوبوس از ناحیه شانه، سینه، کمر، لگن و پا دچار شکستگی‌های متعدد شد. پس از این تصادف، بستر بیماری جایی بود که فریدا درست در نقطه‌ای که می‌توانست پایان زندگی‌اش باشد، سرنوشت خود را به دست گرفت و برای اولین‌بار شروع به کشیدن نقاشی کرد... او با قرض ‌گرفتن لوازم این کار از پدرش توانست امیال، آرزوها و رنج‌هایش را از جسم ساکن و سراسر آتل و گچ‌گرفته‌اش روانه بوم نقاشی کند و با خودنگاره‌های منحصربه‌فردش نام خود را برای همیشه در تاریخ هنر به ثبت برساند.


ویدیو مرتبط :
ویژه نامه شهادت صیاد شیرازی ( زندگی نامه )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زندگی نامه بزرگ شیعیان امام علی



حضرت علي ( ع ) نخستين فرزند خانواده هاشمي است كه پدر و مادر او هر دو فرزند هاشم اند . پدرش ابوطالب فرزند عبدالمطلب فرزند هاشم بن عبدمناف است و مادر او فاطمه دختر اسد فرزند هاشم بن عبدمناف مي باشد . خاندان هاشمي از لحاظ... فضائل اخلاقي و صفات عاليه انساني در قبيله قريش و اين طايفه در طوايف عرب ، زبانزد خاص و عام بوده است . فتوت ، مروت ، شجاعت و بسياري از فضايل ديگر اختصاص به بني هاشم داشته است . يك از اين فضيلتها در مرتبه عالي در وجود مبارك حضرت علي ( ع ) موجود بوده است . فاطمه دختر اسد به هنگام درد زايمان راه مسجدالحرام را در پيش گرفت و خود را به ديوار كعبه نزديك ساخت و چنين گفت : خداوندا ! به تو و پيامبران و كتابهايي كه از طرف تو نازل شده اند و نيز به سخن جدم ابراهيم سازنده اين خانه ايمان راسخ دارم . پرودگارا ! به پاس احترام كسي كه اين خانه را ساخت ، و به حق كودكي كه در رحم من است ، تولد اين كودك را بر من آسان فرما ! لحظه اي نگذشت كه ديوار جنوب شرقي كعبه در برابر ديدگان عباس بن عبدالمطلب و يزيد بن تعف شكافته شد . فاطمه وارد كعبه شد ، و ديوار به هم پيوست . فاطمه تا سه روز در شريفترين مكان گيتي مهمان خدا بود . و نوزاد خويش سه روز پس از سيزدهم رجب سي ام عام الفيل فاطمه را به دنيا آورد . دختر اسد از همان شكاف ديوار كه دوباره گشوده شده بود بيرون آمد و گفت : پيامي از غيب شنيدم كه نامش را علي بگذار .

 

 

 

دوران كودكي:


حضرت علي ( ع ) تا سه سالگي نزد پدر و مادرش بسر برد و از آنجا كه خداوند مي خواست ايشان به كمالات بيشتري نائل آيد ، پيامبر اكرم ( ص ) وي را از بدو تولد تحت تربيت غير مستقيم خود قرار داد . تا آنكه ، خشكسالي عجيبي در مكه واقع شد . ابوطالب عموي پيامبر ، با چند فرزند با هزينه سنگين زندگي روبرو شد . رسول اكرم ( ص ) با مشورت عموي خود عباس توافق كردند كه هر يك از آنان فرزندي از ابوطالب را به نزد خود ببرند تا گشايشي در كار ابوطالب باشد . عباس ، جعفر را و پيامبر ( ص ) ، علي ( ع ) را به خانه خود بردند . به اين طريق حضرت علي ( ع ) به طور كامل در كنار پيامبر قرار گرفت . علي ( ع ) آنچنان با پيامبر ( ص ) همراه بود ، حتي هرگاه پيامبر از شهر خارج مي شد و به كوه و بيابان مي رفت او را نيز همراه خود مي برد . بعثت پيامبر ( ص ) و حضرت علي ( ع ) شكي نيست كه سبقت در كارهاي خير نوعي امتياز و فضيلت است . و خداوند در آيات بسياري بندگانش را به انجام آنها ، و سبقت گرفتن بر يكديگر دعوت فرموده است . از فضايل حضرت علي ( ع ) است كه او نخستين فرد ايمان آورنده به پيامبر ( ص ) باشند . ابن ابي الحديد در اين باره مي گويد : بدان كه در ميان اكابر و بزرگان و متكلمين گروه معتزله اختلافي نيست كه علي بن ابيطالب نخستين فردي است كه به اسلام ايمان آورده و پيامبر خدا را تاييد كرده است .


حضرت علي ( ع ) نخستين ياور پيامبر ( ص ):


پس از وحي خدا و برگزيده شدن حضرت محمد ( ص ) به پيامبري و سه سال دعوت مخفيانه ، سرانجام پيك وحي فرا رسيد و فرمان دعوت همگاني داده شد . در اين ميان تنها حضرت علي ( ع ) مجري طرحهاي پيامبر ( ص ) در دعوت الهيش و تنها همراه و دلسوز آن حضرت در ضيافتي بود كه وي براي آشناكردن خويشاوندانش با اسلام و دعوتشان به دين خدا ترتيب داد . در همين ضيافت پيامبر ( ص ) از حاضران سؤال كرد : چه كسي از شما مرا در اين راه كمك مي كند تا برادر و وصي و نماينده من در ميان شما باشد ؟ فقط علي ( ع ) پاسخ داد : اي پيامبر خدا ! من تو را در اين راه ياري مي كنم پيامبر ( ص ) بعد از سه بار تكرار سؤوال و شنيدن همان جواب فرمود : اي خويشاوندان و بستگان من ، بدانيد كه علي ( ع ) برادر و وصي و خليفه پس از من در ميان شماست . از افتخارات ديگر حضرت علي ( ع ) اين است كه با شجاعت كامل براي خنثي كردن توطئه مشركان مبني بر قتل رسول خدا ( ص ) در بستر ايشان خوابيد و زمينه هجرت پيامبر ( ص ) را آماده ساخت .

 

حضرت علي ( ع ) بعد از هجرت:

 

بعد از هجرت حضرت علي ( ع ) و پيامبر ( ص ) به مدينه دو نمونه از فضايل علي ( ع ) را بيان مي نمائيم :

1 - جانبازي و فداكاري در ميدان جهاد : حضور وي در 26 غزوه از 27غزوه پيامبر ( ص ) و شركت در سريه هاي مختلف از افتخارات و فضايل آن حضرت است .

2 - ضبط و كتابت وحي ( قرآن ) كتابت وحي و تنظيم بسياري از اسناد تاريخي و سياسي و نوشتن نامه هاي تبليغي و دعوتي از كارهاي حساس و پرارج امام ( ع ) بود . ايشان آيات قرآن چه مكي و چه مدني ، را ضبط مي كرد . به همين علت است كه وي را از كاتبان وحي و حافظان قرآن به شمار مي آورند . در اين دوران بود كه پيامبر ( ص ) فرمان اخوت و برادري مسلمانان را صادر فرمود و با حضرت علي ( ع ) پيمان برادري و اخوت بست و به حضرت علي ( ع ) فرمود : تو برادر من در اين جهان و سراي ديگر هستي . به خدايي كه مرا به حق برانگيخته است ... تو را به برادري خود انتخاب مي كنم ، اخوتي كه دامنه آن هر دو جهان را فرا گيرد . حضرت علي ( ع ) داماد رسول اكرم ( ص ) عمر و ابوبكر با مشورت با سعد معاذ رئيس قبيله اوس دريافتند جز علي ( ع ) كسي شايستگي زهرا ( س ) را ندارد . لذا هنگامي كه علي ( ع ) در ميان نخلهاي باغ يكي از انصار مشغول آبياري بود موضوع را با ايشان در ميان نهادند و ايشان فرمود : دختر پيامبر ( ص ) مورد ميل و علاقه من است . و به سوي خانه رسول به راه افتاد . وقتي به حضور رسول اكرم ( ص ) رسيد ، عظمت محضر پيامبر ( ص ) مانع از آن شد كه سخني بگويد ، تا اينكه رسول اكرم ( ص ) علت رجوع ايشان را جويا شد و حضرت علي ( ع ) با تكيه به فضايل و تقوا و سوابق درخشان خود در اسلام فرمود : آيا صلاح مي دانيد كه فاطمه را در عقد من درآوريد ؟ پس از موافقت حضرت زهرا ( س ) آن حضرت به دامادي رسول اكرم ( ص ) نائل آمدند .

 

غدير خم:


پيامبر ( ص ) بعد از اتمام مراسم حج در آخرين سال عمر پربركتش در راه برگشت در محلي به نام غديرخم در نزديكي جحفه دستور توقف داد ، زيرا پيك وحي فرمان داده بود كه پيامبر ( ص ) بايد رسالتش را به اتمام ( 9 )برساند . پس از نماز ظهر پيامبر ( ص ) بر بالاي منبري از جهاز شتران رفت و فرمود : اي مردم ! نزديك است كه من دعوت حق را لبيك گويم و از ميان شما بروم درباره من چه فكر مي كنيد ؟ مردم گفتند : گواهي مي دهيم كه تو آيين خدا را تبليغ مي كردي پيامبر فرمود : آيا شما گواهي نمي دهيد كه جز خداي يگانه ، خدايي نيست و محمد بنده خدا و پيامبر اوست ؟ مردم گفتند : آري ، گواهي مي دهيم . سپس پيامبر ( ص ) دست حضرت علي ( ع ) را بالا گرفت و فرمود : اي مردم ! در نزد مؤمنان سزاوارتر از خودشان كيست ؟ مردم گفتند : خداوند و پيامبر او بهتر مي دانند . سپس پيامبر فرموند : اي مردم ! هر كس من مولا و رهبر او هستم ، علي هم مولا و رهبر اوست . و اين جمله را سه بار تكرار فرمودند . بعد مردم اين انتخاب را به حضرت علي ( ع ) تبريك گفتند و با وي بيعت نمودند .

 

غدیر خم

 

حضرت علي ( ع ) بعد از رحلت رسول اكرم ( ص ):

 

پس از رحلت رسول اكرم ( ص ) به علت شرايط خاصي كه بوجود آمده بود ، حضرت علي ( ع ) از صحنه اجتماع كناره گرفت و سكوت اختيار كرد. نه در جهادي شركت مي كرد و نه در اجتماع به طور رسمي سخن مي گفت . شمشير در نيام كرد و به وظايف فردي و سازندگي افراد مي پرداخت . فعاليتهاي امام در اين دوران به طور خلاصه اينگونه است :

1 - عبادت خدا آنهم در شان حضرت علي ( ع )

2 - تفسير قرآن و حل مسائل ديني و فتواي حكم حوادثي كه در طول 23سال زندگي پيامبر ( ص ) مشابه نداشت .

3 - پاسخ به پرسشهاي دانشمندان ملل و شهرهاي ديگر .

4 - بيان حكم بسياري از رويدادهاي نوظهور كه در اسلام سابقه نداشت .

5 - حل مسائل هنگامي كه دستگاه خلافت در مسائل سياسي و پاره اي از مشكلات با بن بست روبرو مي شد .

6 - تربيت و پرورش گروهي كه از ضمير پاك و روح آماده ، براي سير و سلوك برخوردار هستند .

7 - كار و كوشش براي تامين زندگي بسياري از بينوايان و درماندگان تا آنجا كه با دست خويش باغ احداث مي كرد و قنات استخراج مي نمود و سپس آنها را در راه خدا وقف مي نمود .

 

خلافت حضرت علي ( ع ):


در زمان خلافت حضرت علي ( ع ) جنگهاي فراواني رخ داد از جمله صفين ، جمل و نهروان كه هر يك پيامدهاي خاصي به دنبال داشت .

 

شهادت امام علي ( ع ):

 

بعد از جنگ نهروان و سركوب خوارج برخي از خوارج از جمله عبدالرحمان بن ملجم مرادي ، و برك بن عبدالله تميمي و عمروبن بكر تميمي در يكي از شبها گرد هم آمدند و اوضاع آن روز و خونريزي ها و جنگهاي داخلي را بررسي كردند و از نهروان و كشتگان خود ياد كردند و سرانجام به اين نتيجه رسيدند كه باعث اين خونريزي و برادركشي حضرت علي ( ع ) و معاويه و عمروعاص است . و اگر اين سه نفر از ميان برداشته شوند ، مسلمانان تكليف خود را خواهنددانست . سپس با هم پيمان بستند كه هر يك از آنان متعهد كشتن يكي از سه نفر گردد . ابن ملجم متعهد قتل امام علي ( ع ) شد و در شب نوزدهم ماه رمضان همراه چند نفر در مسجد كوفه نشستند . آن شب حضرت علي ( ع ) در خانه دخترش مهمان بودند و از واقعه صبح با خبر بودند ، وقتي موضوع را با دخترش در ميان نهاد ، ام كلثوم گفت : فردا جعده را به مسجد بفرستيد . حضرت علي ( ع ) فرمود : از قضاي الهي نمي توان گريخت . آنگاه كمربند خود را محكم بست و در حالي كه اين دو بيت را زمزمه مي كرد عازم مسجد شد . كمر خود را براي مرگ محكم ببند ، زيرا مرگ تو را ملاقات خواهدكرد . و از مرگ ، آنگاه كه به سراي تو درآيد . جزع و فرياد مكن ابن ملجم ، در حالي كه حضرت علي ( ع ) در سجده بودند ، ضربتي بر فرق مبارك خون از سر حضرتش در محراب جاري شد و محاسن آن حضرت وارد ساخت . شريفش را رنگين كرد . در اين حال آن حضرت فرمود : فزت و رب الكعبه به خداي كعبه سوگند كه رستگار شدم سپس آيه 55سوره طه را تلاوت فرمود : شما را از خاك آفريديم و در آن بازتان مي گردانيم و بار ديگر از آن بيرونتان مي آوريم . حضرت علي ( ع ) در واپسين لحظات زندگي نيز به فكر صلاح و سعادت مردم بود و به فرزندان و بستگان و تمام مسلمانان چنين وصيت فرمود : شما را به پرهيزكاري سفارش مي كنم و به اينكه كارهاي خود را منظم كنيد و اينكه همواره در فكر اصلاح بين مسلمانان باشيد . يتيمان را فراموش نكنيد ، حقوق همسايگان را مراعات كنيد . قرآن را برنامه ي عملي خود قرار دهيد . نماز را بسيار گرامي بداريد كه ستون دين شماست . حضرت علي ( ع ) در 21ماه رمضان به شهادت رسيد و در نجف اشرف به خاك سپرده شد ، و مزارش ميعادگاه عاشقان حق و حقيقت شد .