فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

«چای تلخ» را واگذار می کنم به آنها که شیفته تقوایی هستند!



 

 «چای تلخ» را واگذار می کنم به آنها که شیفته تقوایی هستند!

 

حاجی میری می گوید: شخصا انگیزه ای ندارم که با ناصر تقوایی کار کنم و پروژه «چای تلخ» را هم واگذار می کنم به کسانیکه شیفته تقوایی هستند. خودم هم به عنوان بخش خصوصی اشتباه کردم که برای سرمایه گذاری در چنین پروژه پرهزینه ای وارد عمل شدم.

 

سعید حاجی میری فارغ التحصیل سینما از دانشکده سینمای دانشگاه هنر است. وی فعالیت هنری را از سال ۱۳۵۷ و با عضویت در گروه فیلم و عکس سازمان دانشجویان «سلمان» آغاز کرد. وی فعالیت فیلمسازی خود را نیز از ابتدای دهه شصت و با ساخت فیلم دفاع مقدسی «آوای غیب» و فعالیت تهیه کنندگی را نیز با تهیه فیلمی به نام «توهم» به کارگردانی خودش آغاز نمود. حاجی میری که سالهاست مدیریت موسسه سینمایی سبحان فیلم را برعهده دارد طی سالهای حضورش در سینما در تهیه یک سری از آثار نسبتا استاندارد سینمای ایران و از جمله «تقاطع»، «انعکاس»، «استشهادی برای خدا» و «پسر آدم دختر حوا» نقش داشته است. حاجی میری که در اوایل دهه هشتاد تهیه یکی از مهیج ترین فیلمنامه های ناصر تقوایی یعنی «چای تلخ» را برعهده گرفت هرچند تا میانه های مسیر تولید تمام تلاش خود را برای کمک به تقوایی جهت ساخت این کار انجام داد اما مشکلات متعدد مالی این کار را در میانه مسیر متوقف کرد تا همچنان بعد از گذشت هشت سال، این پروژه در بلاتکلیفی به سر برد. حاجی میری در گفتگو با شبکه ایران شایعات مطرح شده درباره ادامه تولید «چای تلخ» را رد کرده و به صراحت اظهار می دارد ادامه روند ساخت این فیلم را به آنهایی واگذار می کند که شیفته تقوایی هستند. بخش هایی از گفته های حاجی میری را در ادامه می خوانید:

 

تولید جدید نداریم

در روزهای اخیر تولید جدیدی در دفتر سبحان فیلم نداریم و تنها «بیداری» ساخته فرزاد موتمن را داریم که آن هم دو سال قبل فیلمبرداری اش انجام شده بود. این فیلم آخرین مراحل فنی را می گذراند و اولین نمایش آن هم در جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

 

همکاری تازه ای با تقوایی نداشته ایم

هیچ همکاری تازه ای با ناصر تقوایی نداشته ایم. از دو سال پیش که با خانه سینما درباره تکمیل این فیلم صحبت کردیم و حاضر شدیم ادامه پروژه را به هر جایی که خانه سینما معرفی کند، واگذار کنیم، اتفاق تازه تری نیفتاده! البته چند نفر بودند که برای انجام این کار پیشنهاد شدند اما از آنجا که تامین بودجه این اثر، کار مشکلی بود، هیچ یک به لحاظ مالی مایل به ادامه همکاری نبودند.

دکورها همچنان نگهداری شده اند

دقت کنید که در سال ۱۳۸۲ برای تولید این فیلم رقمی حدود ۳۵۰ میلیون تومان و آن هم با گرفتن وام از یک بانک خصوصی هزینه شد و حتی دکورها و لوکیشن هایی که برای فیلمبرداری «چای تلخ» ساخته شد، همچنان نگهداری شده اند تا اگر کسی مایل به سرمایه گذاری در این پروژه بود، ادامه کار راحتتر پی گرفته شود.

 

اشتباه کردم که تهیه چنین فیلمی را برعهده گرفتم

هزینه های بالای تولید این فیلم، این نیاز را ایجاد می کند که قاعدتا بک ارگان دولتی برای ادامه تولید فیلم اقدام کند و اصلا خودم هم به عنوان بخش خصوصی اشتباه کردم که برای سرمایه گذاری در چنین پروژه پرهزینه ای وارد عمل شدم.

ناصر تقوایی در پشت صحنه پروژه ناتمام «چای تلخ»

 

همه چیز در حد حرف است

البته کسانی از سوی ارگانهای دولتی برای صحبت جهت همکاری برای ادامه تولید فیلم به دفتر سبحان فیلم آمدند اما این گفتگوها هم فقط در حد حرف باقی ماند و به مرحله عمل نرسید!

اثری به شدت محترم

واقعیت این است که هنوز به طور جدی تلاشی برای مشارکت بخش دولتی در تولید این فیلم ندیده ام. همواره دست اندرکاران امور سینمایی از ناصر تقوایی به عنوان فیلمساز ماندگار یاد می کنند اما تلاش جدی برای کمک به تولید «چای تلخ» انجام نمی شود. تازه این در شرایطی است که «چای تلخ» فیلمی در ژانر دفاع مقدس بوده و به نسبت آنچه در روزگار اخیر به عنوان فیلم دفاع مقدس ارائه می شود، اثری است به شدت محترم.

 

«چای تلخ» را واگذار می کنم

شخصا انگیزه ای ندارم که با ناصر تقوایی کار کنم و پروژه «چای تلخ» را هم واگذار می کنم به کسانی که شیفته ایشان هستند.

 

ارگانهای دولتی پیشقدم شوند

بد نیست ارگانهایی مانند شهرداری، بنیاد سینمایی فارابی و دریگر نهادهایی که بودجه های گزاف را صرف تولید فیلم هایی می کنند که ماندگاری ندارند برای ادامه تولید «چای تلخ» پیشقدم شوند..... / شبکه ایران


ویدیو مرتبط :
چای نامبروان یکی از پر طرفدارترین محصولات چای احمد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرتضی احمدی، چای تلخ و بی انصافی به تقوایی


«مرتضی احمدی» - بازیگر نقش پدربزرگ «چای تلخ» - یکی از شناخته‌‌شده‌ترین هنرمندان تئاتر و سینمای ایران است. 89ساله است و به گفته خودش بیش از 70سال از عمرش را در این راه گذرانده است.