فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
پدرخوانده ها هم گاهی اشتباه می کنند
در دنیای نقد سینما الزاما منتقدان گروهی پیشرو و زیرک در پیشانی افکار عمومی سینمایی نیستند. الزاما چیزهایی که آنها کشف می کنند همان حقیقتی نیست که تماشاگران بعد از آنها به ارزش های نهفته و پنهانش دست پیدا می کنند.
گاه فلان اثر شگفت انگیز در یک قدمی شان بوده اما منتقدان متفرعنانه استقبال تماشاگران را در قاعده کلی «فیلم های تجاری و تماشاگرپسند الزاما آثار کم ارزشی هستند» رده بندی کرده و دچار غفلتی تاریخی شده اند. در اینجا پنج فیلم را برایتان مثال می زنیم که از سوی جریان نقد فیلم با بی اعتنایی سهمگینی رو به رو شد اما بعدها جریان نقد فیلم شاید به ناچار آنها را به جرگه پرارزش ها وارد کرد.
1- کازابلانکا
رمانی قراردادی مایکل کورتیز سال های سال الهام بخش عشاق سینما بود که در ضرباهنگ روابط عاطفی پیچیده فیلم نوعی از شوریدگی و پریشانی منطبق با حال و هوای جهان معاصر را کشف کرده بودند. کازابلانکا محصول 1942 است. از کارگردانی که به شکل رسمی فیلمساز درجه 2 آمریکایی شناخته می شود. برنده شدن در اسکار و تبلیغات داغ فیلم منتقدان را به این شاهکار کلاسیک بدبین کرده بود.
اما عشاق سینما با سماجت فیلم را به سطح اول جریان نقد فیلم آوردند و به تدریج و از دهه 80 به بعد فیلم در لیست 100 فیلم برتبر تاریخ سینما وارد شد و با حرکتی خزنده به سمت رده های بالا در حرکت است. در آخرین رای گیری سایت اند ساند در سال 2012 این فیلم در رتبه 84 بهترین فیلم های تاریخ سینما قرار داشت. همفری بوگارت و اینگرید برگمن مشهورترین زوج تاریخ سینما را در این فیلم عرضه کردند.
این آخرین وسترن مهم سرجیو لئونه در سال 1968 ساخته شد. سه گانه قبلی اش یعنی به خاطر یک مشت دلار، برای چند دلار بیشتر و سپس خوب بد زشت همگی کلینت ایستوود را در صدر بازیگران خود داشتند. اقتباس های ایتالیایی سرجیو لئونه از سینمای وسترن عاری از آن آموزه های ایدئولوژیک نهفته در این ژانر سینمایی در مورد نبرد خیر و شر و مسئله شرافت و خباثت بود.
در دهه 60 و در دوران اوج جنگ سرد و بحران کوبا و جنگ ویتنام و دیوار برلین کسی حوصله آن نوع مواجهات ساده اندیشانه و به شدت آمریکایی را نداشت. لئونه زودتر از همه این مسئله را درک کرد و توانست منطبق بر خواسته های روز مقادیری طنز، شرارت و البته کثافت را به این ژانر وارد کند و همه را شگفت زده سازد. وسترن های او سویه لاتین و مکزیکی وسترن های آمریکایی را تشدید کردند و قهرمان های جدیدی را به سینمای وسترن عرضه کردند. منتقدان را بدبینی به این نوع جدید که نامش را وسترن اسپاگتی گذاشته بودند مواجه شدند. حتی برخی از آنها به کمال تکنیکی سرجیو لئونه و سبک به شدت استریلیزیه اش در کارگردانی این فیلم ها اشاره کردند اما هیچ کدام نخواستند فیلم های لئونه را به عنوان آثار بزرگ سینمایی ارزیابی کنند.
در سال 1968 لئونه بدون حضور کلینت ایستوود جاه طلبانه ترین وسترن اسپاگتی خود را عرضه کرد. او از چارلز برانسون در نقش اصلی و هنر فاندای پیر در نقشی شرورانه در نقش استفاده کرد. این حرکت او به شدت غافلگیرکننده بود. فاندا همیشه نماد نجابت، اخلاق مداری و شرافت بود اما حالا در روزی روزگاری غرب یک بدمن مشمئزکننده بود. روزی روزگاری غرب با یک فصل افتتاحیه خارق العاده که هنوز هم درسی بی بدیل در مقوله میزانسن و فضاسازی است آغاز می شود و بی توقف وسترن اسپاگتی را محملی برای روایت حماسه ای عظیم از غرب وحشی می کند.
استفاده تجاری سرجیو لئونه از ظرفیت های کلادیا کاردیناله که در دهه 60 نماد تجاری سینمای ایتالیا محسوب می شد جایگاه فیلم را در میان عشاق سینما محکم تر ساخت. فیلم بالاخره و در ادامه روند رو به رشد ستایش از لئونه جایگاه انتقادی محکمی برای خود دست و پا کرده است و در آخرین رای گیری سایت اند ساند به جرگه 100 فیلم برتر تاریخ سینما وارد شده و در جایگاه 77 قرار گرفته است.
فرانسیس فورد کاپولا نابغه نیویورکی برادران وارنر در سی سالگی فیلم 185 دقیقه ای را ساخت که به زودی عشاق فراوانی در سراسر جهان یافت و با فراگیر شدن ویدئو و دی وی دی، نسخه های قانونی و قاچاقش تقریبا در خانه تمام عشاق سینما و حتی کسانی که سینما را به شکل تفننی دنبال می کنند وجود دارد. برخی تخمین ها وجود 700 میلیون نسخه دی وی دی از این فیلم را خبر می دهند.
داستان خانواده دون کورلئونه برمبنای رمان مشهور ویتوریو پوزو و بازی های چشم نواز مارلون براندو و آل پاچینو همه را غافلگیر کرد. پیروزی تجاری فیلم آن هم در درامی تقریبا به شکل کاملا مردانه، منتقدانی را که به شکل سنتی شیفته دستمایه های قابل تحلیل ملودرامیک بودند، غافلگیر کرد. منتقدان با کم اعتنایی به این فیلم عجیب خیره شده بودند. البته منتقدانی که به جریان روز سینمای آمریکا نزدیک بودند از فیلم استقبال کردند اما هیچ کدامشان علاقه ای به وارد کردن نام فیلم در جرگه شاهکارهای تاریخ سینما نداشتند.
عشاق سینما اما به سرعت و بی رودربایستی به ستایش از فیلم پرداختند. پخش های متعدد تلویزیونی و تکثیرهای ویدیویی همگان را به این نتیجه رساند که پدرخوانده یک شاهکار سینمایی است. تثبیت جایگاه انتقادی این فیلم راه را برای قسمت دوم این فیلم هم هموار ساخته بود. در آخرین رده بندی بهترین فیلم های تاریخ سینما در مجله سایت اند ساند 2012، پدرخوانده یک در رتبه 22 و پدرخوانده دو در رتبه 30 قرار دارند.
این شاهکار عجیب مارتین اسکورسیزی دهه ها طول کشید که بتواند به فهرست بهترین های تاریخ سینما راه یابد. اگر پدرخوانده به خاطر انطباقش با سنت کلاسیک سینمای آمریکا از نگاه منتقدان دور مانده بود در مورد راننده تاکسی موضوع کاملا برعکس است. فیلم نوعی واگرایی شدید از شاخصه های مرسوم سینمای آمریکا را به نمایش می گذارد.
این واگرایی از اواخر دهه 60 و با فیلم ایزی رایدر شروع شده بود و در فیلم هایی مثل پنج قطعه آسان از باب رافلسون و یا مک کیب و یا خانم میلر از رابرت آلتمن هم مشاهده می شد اما در راننده تاکسی این واگرایی به اوج خود رسید. ایدئولوژی های مرسوم سینمای آمریکا در مورد قهرمان شجاع که به تنهایی وارد عمل می شود تا دخترک معصوم را از دست اشرار رها سازد اینجا و در شخصیت تراویس بیکل با بازی رابرت دنیرو وجهی مازوخیستی و بیمارگونه می یابد و منتقدان را که تا آن روز خودشان را در دوقطبی سینمای اروپا راحت احساس می کردند دچار سرگشتگی بود.
معیارهای منتقدان در مورد این فیلم کارساز نبود. اما عشاق سینما (و نه تماشاگران عام) در مورد این شاهکار مارتین اسکورسیزی دچار شک و شبهه نشدند و بلافاصله آن را در اعماق قلب خود جای دادند. در کنش ها و رفتارهای نابهنجار تراویس بیکل نوعی به آخر خط رسیدگی و استیصال روانی وجود دارد که از سوی بسیاری از تماشاگران ویژه سینما به عنوان ترجمان جامعه دهه 70
پذیرفته شد.
راننده تاکسی تا یکی دو دهه زیر درخشش دیگر فیلم اسکورسیزی یعنی گاو خشمگین قرار داشت اما بالاخره منتقدان هم در مورد ارزش های این شاهکار دهه 70 (با فیلمنامه پل شرایدر) به توافق رسیدند. در آخرین رده بندی بهترین فیلم های تاریخ سینما به انتخاب منتقدان در مجله سایت اند ساند این فیلم به رتبه 31 دست یافته است. در حالیکه مثلا گاو خشمگین به رتبه 53 فرو افتاده است.
میلیون ها هوادار سینما در سراسر جهان این فیلم تارانتینو را می پرستند و آماده اند که این فیلم را به عنوان یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما معرفی کنند. دومین فیلم کوئنتین تارانتینو که در سال 1994 ساخته شد و قراردادهای ژانر گانگستری سینمای دهه 40 آمریکا را دوباره خوانی کرد و محصولی را پدید آورد که در کنار مالهالند درایو متر و معیار سینمای پست مدرنیستی محسوب می شود. اما ورود فیلم به جرگه بهترین فیلم های تاریخ سینما با مقاومت منتقدان کهنه کار سینما رو به رو شده است که فیلم را بیش از حد بازیگوشانه و نابهنجار ارزیابی می کنند.
فقدان هرگونه احساس ملودرامیک و فضای ریشخند گونه ای که در اتمسفر فیلم تنیده شده است به لحاظ این دسته منتقدان غیرقابل هضم محسوب می شود. به هر حال این فیلم کالت تارانتینو آرام آرام خود را به صف شاهکارهای تایید شده تاریخ سینما نزدیک می کند. جایگاه فیلم فعلا در آخرین رده بندی سایت اند ساند 127 بوده است اما با توجه به ارتباط فیلم با نسل های جدید منتقدان باید منتظر صعود شگفت انگیز فیلم در رای گیری سال 2022 باشیم.
• دیوانه از قفس پرید (میلوش فورمن- 1975) آخرین رده بندی: 377
• فهرست شیندلر (اسپیلبرگ- 1993)- رتبه ای به دست نیاورده است.
• رهایی شائوشنگ 0فرانک دارابونت- 1994)- آخرین رده بندی: 895
• باشگاه مشت زنی (دیوید فینچر- 1999)- آخرین رده بندی: 894
• خون به پا می شود (پل تامس اندرسون- 2007)- آخرین رده بندی: 2020
• اینسپشن (کریس نولان- 2010)- آخرین رده بندی: رتبه ای به دست نیاورده است.
ویدیو مرتبط :
دو خلیفه گاهی اشتباه می کردند، اینکه اشکالی ندارد؟
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
اصولگرایان اعتراف کنند که حمایت از احمدینژاد اشتباه بود/ احمدینژاد از نردبان ولایت بالا رفت
اصولگرایان اعتراف کنند که حمایت از احمدینژاد اشتباه بود/ ماموریت ویژه مشایی برای محمود احمدینژاد چیست؟
عضو جبهه پیروان امام و رهبری میگوید جریان انحرافی به دنبال آن است که با استفاده از قدرت و پول دولت آرا مردم را مدیریت کرده و به سمت خود جلب کند.
احمد کریمی اصفهانی در گفتگو با نامه درخصوص برخی اظهارات مطرح شده از سوی نزدیکان محمود احمدینژاد مبنی بر اصولگرا نبودن وی، اظهار داشت: برای واکاوی این موضوع باید گذری به سال 84 و انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری داشته باشیم. در آن زمان 15 تشکل اصولگرا در قالب شورای هماهنگی بررسی کاندیداهای اصولگرایان برای انتخابات را دنبال میکردند که در نهایت تصمیم بر آن شد که از میان 5 کاندیدای معرفی شده یک نفر به عنوان کاندیدای نهایی مورد تایید قرار گیرد.
وی تصریح کرد: این شورا در آن زمان تصمیم گرفت از کاندیداهای مطرح شده دعوت کند که در جلسهای به بیان دیدگاه ها و برنامههای خود بپردازند، جلسه برگزار شد و بعد از آن جلسه محمود احمدی نژاد متوجه شد که او فرد موردنظر اصولگرایان برای ریاست جمهوری نخواهد بود و اتفاقا در همان زمان تذکرات زیادی به شورا داده شد که احمدی نژاد در حد ریاست جمهوری نیست اما با این وجود به آن جلسه آمد و با وجود اینکه فرد مورد نظر شورا نشد اما زمینهای شد تا روی آنتن برود.
احمدینژاد از نردبان ولایت بالا رفت
عضو جبهه پیروان امام و رهبری با بیان اینکه احمدی نژاد از نردبان ولایت بالا رفت، افزود: او بعد از همان جلسه خود را به عنوان کاندیدا مطرح کرد و با شعارهایی که داد بخشی از اصولگرایان را با خود همراه کند. به همین خاطر هم باید گفت حرف احمدی نژاد که می گوید اصولگرا نیست حرف درستی است و حقا هم اصولگرایان درست فکر کرده بودند و عملکرد 7 ساله او نشان داد که او نمیتوانست کاندیدای اصلاحی برای ریاست جمهوری باشد.
اصولگرایان ناچار به حمایت از احمدینژاد در سال 84 شدند
وی در پاسخ به این سوال که چرا با علم به این موضوع در مرحله دوم انتخابات سال 84 و انتخابات سال 88 باز هم از او حمایت کردید، گفت: در سال 84 بعد از اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شد باید از بین دو نفر یکی انتخاب می شد در ان زمان اصولگرایان ناچارا به احمدی نژآد رسیدند اما نه به عنوان فردی که مورد قبول یا منتسب به اصولگرایان باشد بلکه برخی به این نتیجه رسیدند که در مقابل اصلاح طلبان از او حمایت کنند.
برخی مراجع احمدینژاد را به بیوت خود راه نمیدهند
کریمی با بیان اینکه احمدی نژآد در این دو دوره نشان داد که فرد مورد نظر اصولگرایان نبوده است، ادامه داد: اصولگرا بودن منوط به طی مراحل خاص و رعایت اصولی معین است. تنها عملکرد احمدی نژاد در برخورد با روحانیت و مراجع به خوبی نشان می دهد که یک اصولگرا نیست، بی احترامی های او به روحانیت و نارضایتی مراجع از همان دور اول که در نهایت منجر به آن شد که برخی مراجع او را به بیت خود راه ندهند همه نشان از عدم انتساب احمدی نژآد به اصولگرایان دارد.
این چهره اصولگرا گفت: امروز هم ما او را اصولگرا نمی دانیم و در انتخابات پیش رو هم باز این رایحه خوش خدمتیها و بخشی از جریان انحراف به سرکرده مشایی کارها را به سمتی پیش می برند که به رقیب اصولگرایان تبدیل شوند.
اصولگرایان اعتراف کنند که حمایت از احمدینژاد اشتباه بود
دبیر کل انجمنهای اسلامی اصناف و بازار با تاکید براینکه آن بخش از اصولگرایانی که از احمدی نژاد حمایت کردند باید امروز به اشتباه خود اعتراف کنند، افزود: بخشی از بدنه اصولگرایان با شعارهای احمدی نژاد همراه شدند و امروز باید با صراحت بپذیرند که معرفی کردن احمدی نژآد به عنوان یک اصولگرا و کاندید اصولگرایان اشتباه بود.ما نه در دور اول و نه دوم موافق کاندیداتوری ایشان نبودیم.
احمد کریمی اصفهانی در ادامه گفتگوی خود با نامه با اشاره به تحرکات اخیر دولتیها برای انتخابات ریاست جمهوری، عنوان کرد: این ادعاها و تلاشها از سوی دولت به دلیل پول و قدرتی است که در اختیار دارد، قابل انکار نیست که همراه شدن این دو مولفه با یکدیگر تاثیر زیادی در روند انتخابات خواهد داشت هرچند تجربه نشان داده است که این قدرت تنها تا زمانی وجود دارد که یک دولتی بر سر کار است.
وی افزود: در زمان آقای هاشمی کارگزاران کار را در دست گرفتند اما با اتمام دولت سازندگی آنها نیز از قدرت کنار گذاشته شدند، در دوره آقای خاتمی هم مشارکتیها هیاهو زیادی به پا کرده بودند اما با اتمام دولت اصلاحات رو به افول رفتند. رایحه خوش خدمتیها هم انشاالله جدای از آنها نخواهند بود.
جریان انحراف با پول و قدرت دولتمی تواند رای مردم را بخرد
این چهره سیاسی اصولگرا با تاکید براینکه دولت احمدی نژاد از حد گذارنده است، گفت: امکاناتی که امروز در اختیار اطرافیان احمدی نژاد خصوصا جریان انحرافی قرار دارد بسیار خطرناک است، بالاخره پول می تواند اثراتی را در جامعه داشته باشد و حتی این نگرانی وجود دارد که مبادا این جریان با استفاده از پول هایی که از این ور آن ور آن را فراهم کرده است بتواند بخشی از آرا را به سمت خود جلب کند. بهرحال امروز قدرت و پول در ید مجموعه ای است که می خواهند رقیب اصولگرایان باشد.
عزل و نصبها در دولت سناریوی مشایی است
دبیرکل انجمن های اسلامی اصناف و بازار در ادامه با بیان اینکه عزل و نصب های اخیر در دولت سناریوهای مشایی بوده است، افزود: آقای احمدی نژاد از سوی مشایی مامور است که عوامل او را در همه جا بگمارد، چه فرمانداریها چه استانداریها و بخشداریها. این همان قدرتی است که در ید دولت است و در ظاهر در حال انجام وظیفه است اما در اصل به دنبال مهرهچینیهایی برای انتخابات آتی است و این مهرهها عوامل مشایی هستند که در کل نظام می چیند.
نباید اجازه داد جریان انحرافی به دردسر و خطری برای نظام تبدیل شود
کریمی با بیان اینکه خطری بزرگ کل نظام را تهدید می کند، اظهار داشت: اگر در مجموعه تحرکات این جریان دقت نشود تبدیل به دردسری بزرگ برای نظام خواهد شدف از این رو همه مسئولان خصوصا شورای نگهبان باید دقت نظر بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه به موجب قانون دولت حق دخالت در انتخابات را ندارد، افزود: این دولت از همان دور دومی که روی کار آمد کارهای خود برای مرحله بعد را آغاز کرده بود. یعنی تلاش دارد فردی را به عنوان رییس جمهوری بعدی سرکار بیاورد که تکرار احمدی نژاد باشد و مشایی دقیقا تکرار احمدی نژاد است و افراد عزل و نصب شده مهره هایی هستند که برای مشایی چیده می شوند.
این چهره سیاسی اصولگرا در ادامه مصاحبه خود با نامه با بیان اینکه مجموعه دولت فعلی از مدتها قبل به دنبال پیاده سازی مدل پوتین – مدودف بوده اند، گفت: این تصمیمی بود که در جلسات خصوصی این جریان گرفته شده بود که بنا به دلایلی برملا شد و اینکه چقدر امکان عملیاتی شدن آن وجود دارد به مسئولان نظام، آگاهی مردم و هوشیاری تشکل های سیاسی باز می گردد.
وی مشایی را چهره ای پرحاشیه دانست و تاکید کرد: این فرد در 7 سال اخیر حواشی زیادی را ایجاد کرده است، مسائل مربوط به مکتب ایرانی که دقیقا این مکتب را در مقابل مکتب اسلام که مدنظر اسلام بود قرار داد و خیانت بزرگی به انقلاب کرد چرا که انقلاب ایران را با این ایده در ایران حبس و زندانی کرد که خوشبختانه با تذکر به موقع رهبری معظم که این حرف را غلط دانستند به هدف خود نرسیدند.
کریمی تصریح کرد: دوست دانستن ملت اسرائیل که به نوعی حقانیت بخشیدن به این رژیم بود، برگزاری جشن نوروز در تخت جمشید و مسائلی دیگر که بسیاری را همگان می دانند و برخی دیگر که امروز ما می دانیم و نمی توانیم آن را بگوییم اما در آینده برای همه روشن خواهد شد نشان می دهد که این جریان بسیار خطرناک است و اهداف نامناسبی را دنبال می کند.
بعید نیست جریان دولتی بتواند مردم را فریب دهد
عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه هریک از مهره های این جریان هدفی خاص را دنبال می کنند، گفت: برای مثال جوانفکر آن نشریه را منتشر می کند تا به بخشی از جامعه پیام دهد ما اینگونه هستیم، یا در مقابل اصلاح طلبان و فتنه 88 موضع گیری نکردند تا بخشی از اصلاح طلبان را نیز با خود همراه کنند در واقع با این روش ها به دنبال مدیریت آرا هستند و حتی بعید نیست اینگونه مردم را هم فریب دهند.
کریمی اصفهانی در ادامه به اظهارات اخیر احمدی نژاد درباره تفاوت آرا رییس جمهوری با سایر افراد و مسئولان نظام، گفت: این موضوع انحرافی که در صحبتهای اخیر رییس جمهور مطرح شد که من رای مستقیم مردم را دارم و رهبری با واسطه رای دارند حرف تازه ای نیست، زمانی همین حرف را مصدق زد. زمانیکه آیت الله کاشانی به او گفت اینکارهایی که می کنی به مصلحت نیست به همین بهارستان آمد و گفت من مستحضر به آرا مردم هستم و نفهمید که اصلا او با حمایت آیت الله کاشانی بر سرکار آمد.
وی عنوان کرد: در زمانی دیگر بنی صدر که با حمایت روی کار آمده بود کفت من 11 میلیون رای دارم یعنی همان حرفی که مصدق زد را بنی صدر گفت و امروز همان حرف مصدق و بنی صدر را محمود احمدی نژاد می گوید.
آرا رییس جمهور بدون تنفیذ رهبری صفر و فاقد و مشروعیت است/جایگاه رهبری «متعین» است
این عضو جبهه پیروان خط امام ورهبری با تاکید براینکه این دو رای قابل مقایسه با هم نیستند، افزود: رای رییس جمهور تا زمانیکه تنفیذ رهبری به آن مشروعیت نبخشد صفر است تنها با حکم رهبری است که این آرا مشروعیت می یابند. از سوی دیگر رای رهبری چه در زمان امام چه در دوره مقام معظم رهبری رای نبوده است، این جایگاه در امام و رهبری معظم «متعین» است و مجلس خبرگان تنها ویژگی های رهبری را تطبیق می دهد.
مقایسه آرا رییس جمهور و رهبری حرکتی انحرافی است
کریمی گفت: احمدی نژاد با این قیاس مع الفارغ مارکشی کرده است، و اشتباه بزرگی از سوی او بود. یا احمدی نژاد این را نمی داند و می گوید که بعید است فردی که ادعای ریاست جمهوری دارد این را متوجه نشود یا می داند و با علم به این دانستن قصد فریب مردم را دارد./نامه نیوز