فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

وقتی فیلمِ فرزند نمایندۀ مجلس، یک دهم هزینه تولیدش هم نمی فروشد!



فیلمِ فرزند نمایندۀ مجلس , زن مرد زندگی

وقتی فیلمِ فرزند نمایندۀ مجلس، یک دهم هزینه تولیدش هم نمی فروشد!
مهدی ودادی به واسطه ارتباطی که با یکی از نمایندگان مجلس داشته است توانسته سرمایه لازم برای تولید فیلمش را به دست آورد و جالبتر اینجاست که این سرمایه گذار کسی نیست جز فرزند یکی از نمایندگان زن مجلس که اتفاقا سن و سال زیادی هم نداشته و کمترین تجربه ای در سینما ندارد!

در اوضاع و احوال حاکم بر سینما اینکه فیلمی مانند «رسوایی» پیدا شده و با سرمایه بخش خصوصی ساخته شود و نه تنها هزینه های تولید خود را جبران کند که بتواند سود قابل توجهی را هم نصیب تهیه کننده اش کند به یک چشمه آب شبیه است در بیایان! در کنار چنین فیلمی، هم هستند آثاری که با رانتهای مستقیم دولتی و شبه دولتی ساخته می شوند اما حتی این توانایی را ندارند که نیمی از هزینه های تولید خود را جبران کنند.

«زن مرد زندگی» یکی از همین فیلمهاست؛ فیلمی که حدودا 300 میلیونی هزینه تولید آن شده است اما در مدت ده روزی که از اکران آن می گذرد حتی یک دهم هزینه های تولید را برنگردانده! این فیلم به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی ودادی ساخته شده است یعنی کارگردانی که هیچ اثر درخوری را در کارنامه اش نداشته و برای همین اینکه توانسته باز هم سرمایه جلب کرده و فیلم بسازد به اندازه کافی متحیرکننده است.

به هر حال در بخش خصوصی سینما این یک روال است که  سرمایه گذاران به سراغ همکاری با کارگردانانی می روند که رگ خواب مخاطب را در دست دارند و می توانند با حداقل هزینه، سود خوبی را به جیب سرمایه گذار واریز کنند. بر این مبنا اینکه چطور شده آدمی مثل مهدی ودادی که هیچ گاه فیلمهایش فروش آن چنانی نداشته اند باز هم توانسته فیلم بسازد از آن پرسشهای کلیدی است. صدالبته که ودادی فیلمسازی مورد اعتماد ارگانهای سینمایی دولتی هم نمی تواند باشد پس در این بین فقط و فقط بایستی ردپای یک سرمایه گذار شبه دولتی را جستجو کرد.

شنیده های شبکه ایران حکایت از آن دارد که مهدی ودادی به واسطه ارتباطی که با یکی از نمایندگان مجلس داشته است توانسته آن سرمایه گذار شبه دولتی را پیدا کند و جالبتر اینجاست که این سرمایه گذار شبه دولتی هم کسی نیست جز همانها که در اصطلاح عام به آنها لفظ آقازاده می دهند. فرزند یکی از نمایندگان مجلس که اتفاقا سن و سال زیادی هم نداشته و کمترین تجربه ای در سینما ندارد، سرمایه گذاری در تازه ترین فیلم ودادی را قبول کرده! صدالبته که اشاره به نام آن نماینده مجلس اخلاقی نیست فقط همین قدر می گوییم که ایشان یکی از نمایندگان زن مجلس است و البته قرابت نزدیکی هم با موتلفه دارد!

کسی بر اینکه سیاسیون مستقیم یا غیرمستقیم در امور فرهنگی سرمایه گذاری کنند ایرادی وارد نمی داند اما مشکل آنجاست که این دوستان سیاسی که بیشتر امور خود را از طریق اعضای خانواده هایشان پیش می برند بدون کمترین اندیشه ای وارد کار فرهنگی می شوند یعنی برای کار با یک کارگردان حتی سابقه کاری وی را هم کندوکاو نمی کنند تا ببینند طرف می تواند از سرمایه ای که در اختیار او قرار می دهند استفاده لازم را بکند یا نه! نتیجه اش هم می شود تولید فیلمی که نه تنها کیفیت مطلوب منتقدان را ندارد که این توانایی را ندارد که به واسطه استفاده ابزاری از تصویر بازیگر زن اصلی خود حتی به اندازه یک دهم تولید درآمد داشته باشد!!!

البته هستند گروهی که این گونه سرمایه گذاری ها را صرفا کانالی می دانند برای انجام دیگر فعالیتهای اقتصادی یعنی به عنوان مثال یک آقازاده محترم در کنار دفتر واردات  کالا از چین به ایران سعی می کند با دادن رنگ و لعاب فرهنگی-هنری به بیزنس اش خود را یک شخصیت فرهنگی و شرکتش را شرکتی فرهنگی قلمداد کند ولی متاسفانه از آنجا که فلسفه کار فرهنگی با کاسبی جور در نمی آید حاصل کار به تف سربالایی شبیه می شود که فقط و فقط افسوس مخاطبی را به دنبال دارد که مخاطب این قبیل آثار قرار گرفته است.

ای کاش سیاستمداران ما از هر طیفی که هستند به اندازه درگیریهای سیاسی وقتی را هم برای مطالعات فرهنگی قرار می دادند تا وقتی می خواهند خود یا اعضای خانواده شان را وارد سرمایه گذاری در هنری مثل سینما کنند حاصل کارشان به یک شکست کامل منجر نشود.... /   inn.ir


ویدیو مرتبط :
پاسخ به نامۀ 15 نمایندۀ مجلس مبنی بر واردات انحصاری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرزند هاشمی نامزد انتخابات مجلس دهم؟


محسن هاشمی‌رفسنجانی گفت: اگر حضورم در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی نیاز باشد، دعوت‌ها را رد نمی‌کنم.

خبرگزاری فارس: محسن هاشمی‌رفسنجانی که هم‌اکنون معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی است، ظهر امروز در حاشیه سفر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا برای حضور در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی تمایل دارد، اظهار کرد: خدمت به نظام اسلامی اولویت همه ماست و در خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همه خدمت به نظام را اولویت خود می‌دانند.

وی گفت: بدون تردید، خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اولویت نخست و اساسی خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است.

هاشمی‌رفسنجانی قصدش برای نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را رد نکرد و افزود: تا امروز دعوت‌هایی شده است و اگر لازم باشد در انتخابات حضور می‌یابم؛ چراکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هرگز نباید فرصت خدمت را رد کرد.

وی تصریح کرد: برای حضور در عرصه انتخابات دعوت‌های خصوصی از بنده انجام‌ شده، ولی هنوز به‌ صورت عمومی دعوتی صورت نگرفته است؛ ولی اگر دعوت شود، فضا را رصد کرده و در صورت نیاز وارد عرصه انتخابات می‌شوم.