فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
هزینه تولید «استرداد» به اندازه یک موشک شهاب 3 است
اخبار فرهنگی - هزینه تولید «استرداد» به اندازه یک موشک شهاب 3 است
محسن علیاکبری در نشست پرسش و پاسخ فیلم «استرداد» درباره هزینههای تولید این فیلم بیان کرد: هزینه تولید «استرداد» پنج میلیارد تومان با دلار دو هزار و 100 تومان بود.
وی که دوشنبه عصر (18 آذرماه) در لانه جاسوسی سخن میگفت، ادامه داد: این فیلم حدود 2.5 میلیون دلار هزینه داشته و ما در واقع پول یکی دو موشک «شهاب 3» را هزینه کردیم. هزینه تولید هر موشک «شهاب 3»، حدود یک میلیون و 250 هزار دلار است و اگر 6 ماه هم در انبار بماند دیگر قابل استفاده نیست.
این تهیهکننده درباره این مثالش توضیح داد: به نظرم هزینه کردن در حوزه فرهنگ بسیار مهم است. ما در حوزههای مختلف هزینههایی خوبی کردهایم تا آنچه میخواهیم به نتیجه برسد اما متاسفانه توجهی به این نکته نداریم که کار کردن در حوزه فرهنگ هم هزینههایی دارد.
وی افزود: باید توجه کرد که ما در حوزه فرهنگ هزینه نمیکنیم بلکه سرمایهگذاری میکنیم. همین الان در کشورهای حاشیه خودمان، هزینههای آنچنانی میکنند تا سعدی و حافظ ما را به نام خودشان تمام کنند و فرزندانشان را توجیه کنند که ایران باستانی و اصیل آنها هستند و این کشور همسایه که نام خودش را «ایران» گذاشته، غاصب است! ما در این حوزههای فرهنگی چه کردیم؟
وسط کار نامه زدند که حواستان به رابطه ما با روسیه باشد!
علیاکبری در بخش دیگری از این نشست، با تاکید بر اینکه فیلمنامه اولیه «استرداد»، آنچه امروز روی پرده رفته است نبود، گفت: فیلمنامه ما اصلا این نبود. وسط فیلمبرداری از یکی از وزارتخانههای محترم نامه زدند که رابطه ما را با شوروی بهم نریزید! همین شد که مجبور شدیم خیلی از بخشهای فیلمنامه را بازنویسی کنیم.
وی افزود: پس از بازنویسی فیلمنامه، علیرغم آنکه قبل تمام مستندات موجود را مشاهده کرده بودیم، یک نامه دیگر از وزارتخانه دیگر به دستمان رسید که گفتند فلان موضوع را حواستان باشد در حالی که ما قبلا اسناد آن وزارتخانه را نگاه کرده بودیم و به ما گفتند یکسری از اسناد، دیروز به دستمان رسیده است!
میتوانستیم فیلم را با چند میلیارد هزینه رها کنیم
تهیهکننده «استرداد» سپس در پاسخ به پرسشی درباره بعضی اشکالات فیلمنامهای این فیلم خاطرنشان کرد: تحقیق و نگارش این فیلم یکسال طول کشید و ما با فیلمنامهای کامل کار فیلمبرداری را آغاز کردیم اما همانطور که گفتم نظرات جدید دو وزارتخانه، وسط کار مسائلی را ایجاد کرد.
وی ادامه داد: در آن شرایط، یا باید فیلم را با میلیاردها هزینه تعطیل میکردیم و یا اینکه در اواسط کار، با بازنویسی و چانهزنی مشکل را حل میکردیم. ما نیز راهحل دوم را انتخاب کردیم چون آن زمان، صحنههای مسکو و نیمی از صحنههای مربوط به کشتی را جلوی دوربین برده بودیم.
علیاکبری سپس ویژگی «استرداد» را سینمایی بودن آن دانست و تصریح کرد: ما یک فیلم سینمایی ساختیم آنهم در شرایطی که بسیاری از فیلمهای سینمای ما، تلویزیونی شدهاند. امروز شما در سینما کمتر فیلمی با استریم لانگ شات میبینید.
وی تاکید کرد: فکر میکنم، ساخت فیلمهایی در مدیوم سینما، یک پله به جلو رفتن است و امیدواریم بعدا پلههای دیگر هم توسط دوستان دیگر فتح شود.
فهیم: تکلیف «استرداد» مشخص نیست
به گزارش ایسنا، محمدتقی فهیم نیز در این جلسه، درباره «استرداد» گفت: در سینمای جهان، فیلمی به نام «فهرست شیندلر» در بخش خصوصی و البته با پشتیبانی ساخته میشود که شما با دیدن آن، عاشق صهیونیستها میشوید و بهآنها فکر میکنید! «استرداد» چه کمکی به ما میکند؟
وی سپس فیلمنامه «استرداد» را دارای ایرادهای تاریخی دانست و گفت: مبنای تاریخی فیلمنامه باید درست باشد. در کجای تاریخ ایران تا سال 1334، زنی در ارتش پادشاهی بوده است؟ کجا این طلاها به ایران بازگشت؟
این منتقد خاطرنشان کرد: قبول دارم که ایده و موضوع «استرداد» جذاب است اما چرا در هیچجای تاریخ نمیبینیم که طلاهای مورد بحث از طرف شوروی به پهلوی داده شده باشد؟
فهیم در پایان سخنانش اظهار کرد: فیلم نه به نفع سلطنتطلبهاست، نه به نفع تودهایها، نه به نفع مذهبیها و... . در واقع ما آخر کار، عاشق هیچکدامشان نمیشویم.
دری: یکی از مشکلات «استرداد» این است که...
یکی از فیلمنامهنویسان «استرداد» نیز در سخنانی با اشاره به بعضی از ایرادات فیلمنامهای این فیلم گفت: «استرداد» دچار یکسری پارادوکسهایی در دیالوگها و لحن آنهاست.
وی سپس در پاسخ به پرسشی درباره وفاداری به تاریخ در «استرداد» اظهار کرد: ابتدا باید بپرسیم که آیا فیلم باید حتما متن دقیق تاریخ را بیان کند؟ به نظرم این وظیفه فیلمهای مستند تاریخی است نه فیلم سینمایی.
دری افزود: در فیلمهایی که وقایع تاریخی را روایت میکنند، دست فیلمنامهنویس باز است که مطالبی را با رعایت خط اصلی موضوع وارد داستان کند.
فیلمنامهنویس «استرداد» در عین حال بعضی اشکالات فیلمنامهای آن را پذیرفت و گفت: به نظرم یکی از مشکلات «استرداد» این است که چندین فیلمنامه برای آن نوشته شده بود و به یکی از آنها کاملا وفادار نماند. به نظرم باید فیلم صفر تا صد بر اساس یک فیلمنامه ساخته میشد در حالی که الان هر چند سکانس فیلم بر اساس یک فیلمنامه ساخته شده است.
وی ادامه داد: بهنظرم آقای غفاری درگیر سکانسهای خوب چند فیلمنامهای شدند که در اختیارشان قرار گرفته بود.
پاسخ علیاکبری به ایرادی که فهیم از «استرداد» گرفت
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، محسن علیاکبری در پاسخ به حضور نداشتن پرسنل زن در ارتش شاهنشاهی در سالهای 1332، گفت: خواهر شاه در سال 1327 اولین زنی است که در فرم لباس نظامی دیده شده و عکسش هم موجود است. از سال بعد از آن یعنی 1328، زنان به عنوان کارمند به ارتش ایران وارد شدند.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره «مقهور نشان دادن ایرانیها در مقابل عظمت کاخ کرملین، شوروی و استالین» بیان کرد: سال 1320 روسای جمهور انگلیس، امریکا و شوروی در تهران نشست میگذارند و شاه کشور ما را به نشست راه نمیدهند، تا اینکه با التماس شاه، استالین چند دقیقهای را در راهرو با او صحبت میکند.
تهیهکننده «استرداد» افزود: آنموقع اتحاد جماهیر شوروی خیلی قدرتمند بوده است و این عین تاریخ است. ما نیز دلیلی نداشت که موضوع را طور دیگری نمایش دهیم.
هفت کارگردان بزرگ به «استرداد» جایزه بهترین فیلم را دادند
علیاکبری همچنین در پاسخ به انتقادی درباره استفاده از علی غفاری به عنوان کارگردان و همچنین این موضوع که «جایزههای فجر کارشناسی نشده به استرداد داده شد» گفت: در هر صورت هفت کارگردان در هیات داوری جشنواره بودند که همهشان هم به نام هستند.
وی ادامه داد: بهروز افخمی به خود من گفت اگر دست ما بود 14 سیمرغ را به «استرداد» میدادیم یا رسول صدرعاملی میگفت معتقدم بهترین فیلم جشنواره سال 91، این فیلم بوده است. یا مهدی فخیمزاده از فیلم در تلویزیون دفاع کرد.
اخبار فرهنگی - ایسنا
ویدیو مرتبط :
قاچاق کالا و افزایش هزینه تولید
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
هزینه تمامشده تولید مرغ كیلویی 7100 تومان است!
بر اساس محاسبات انجام شده
هزینه تمامشده تولید مرغ كیلویی 7100 تومان است
در حالی كه مسئولان وزارت تجارت و نمایندگان مجلس علت گرانی گوشت مرغ را ناشی از وجود واسطهها دانسته و اعلام میكنند مشكل مرغ 7500 تومانی كمبود خوراك و گرانی آن نیست، محاسبات انجام شده خلاف این موضوع را نشان میدهد.
بر اساس یك محاسبه ساده قیمت مرغ در بازار بر اساس هزینه تمام شده حدود 7100 تومان میشود و این یعنی حدود 500 تومان از مبلغ بازار كمتر است كه میتوان این رقم را به گرانی گوشت مرغ و نقش فرصتطلبان نسبت داد.
از آنجایی كه كنجاله سویا پس از كمی تعدیل قیمت اكنون به كیلویی 1255 تومان رسیده اما به جای آن ذرت به كیلویی 675 تومان افزایش یافته است به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی كشور بر این اساس قیمت تمام شده هر كیلو مرغ زنده در مرغداری به طور میانگین به 4900 تومان رسیده است.
با توجه به اینكه 28 درصد از وزن هر كیلوگرم مرغ زنده امیاء و احشام بوده و در حین كشتار از دست میرود، از هر كیلوگرم مرغ زنده 720 گرم گوشت مرغ استحصال میشود كه این وزن از دست رفته روی هر كیلو گوشت مرغ مجددا محاسبه میشود به این ترتیب 1400 تومان به قیمت اولیه مرغ زنده افزوده میشود و بهای هر كیلوگرم آن به 6300 تومان میرسد.
حال با توجه به محاسبه كیلویی 120 تومان هزینه كشتار و بستهبندی گوشت مرغ ـ كه رییس انجمن صنفی طیور آن را عنوان و تاكید كرده این نرخ به هیچ وجه بیش از 120 تومان نبوده است ـ تا این مرحله هزینه تمام شده هر كیلو گوشت مرغ 6420 تومان میشود.
همچنین به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی كشور كیلویی 200 تومان هزینه خردهفروشی برای مغازهداران در نظر گرفته میشود كه قیمت این محصول تا بدینجا به 6620 تومان میرسد.
اما با توجه به اینكه بخشی از نیاز مرغ استان تهران به صورت زنده از استانهای همجوار از جمله مازندران، سمنان، قم، قزوین و اراك تامین میشود و روزانه از مرغداریهای این استانها به كشتارگاههای تهران منتقل میشوند، هزینه حمل و نقل مرغ زنده كه از مسافتهای گوناگون به كشتارگاه میرسد را نیز باید لحاظ كرد.
همچنین هزینه حمل گوشت مرغ از كشتارگاه به مغازههای مختلف موجود در سطح شهر هم به عنوان هزینه حمل و نقل اضافه میشود حال اگر هزینه حمل و نقل هر كیلو مرغ 200 تومان در نظر گرفته شود قیمت تمام شده هر كیلوی آن تا اینجا به 6820 تومان میرسد.
در عین حال ذكر این نكته ضروری است كه مبلغ 4900 تومانی مرغ زنده به طور میانگین بوده و این مبلغ در استان تهران بیش از این میزان است.
در این میان سود عاملان واسطهای كه مرغ زنده را از مرغداری به كشتارگاه تحویل میدهند و پس از كشتار توزیع میكنند هم به هزینه تمام شده هر كیلو مرغ اضافه میشود كه اگر این مبلغ را نهایتا 280 تومان در هر كیلوگرم درنظر گرفته شود، حدود 400 تومان مبلغ مازاد و حلقه گمشده باقی میماند كه به نظر نمیرسد مشكل گرانی گوشت مرغ كیلویی 400 تومان باشد و انتظارات مسئولان و مصرف كنندگان از كاهش قیمت گوشت مرغ انتظار كاهش كیلویی 2500 تومانی است!
چراكه طبق وعده مهدی غضنفری ـ وزیر تجارت ـ گوشت مرغ در این هفته با 2500 تومان كاهش قرار است كیلویی به كمتر از 5000 تومان تقلیل یابد؛ البته اینكه چگونه و با چه سیاستی قرار است هزینه تمام شده تولید كاسته شود یا اینكه یارانه پرداخت شود یا .... تاكنون اعلام نشده است.
این درحالی است كه مدیرعامل شركت پشتیبانی امور دام از وفور نهادههای تولید خبرداده و تصریح كرده عامل گرانی گوشت مرغ خوراك و دان مرغ نیست و علت آن را باید در جایی دیگر جستجو كرد! همچنین ایرج ندیمی ـ عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ـ نیز تاكید دارد مرغ نباید بیش از 4000 تومان باشد یا نهایتا چندصد تومان بالاتر؛ در غیر این صورت سوء استفاده و تخلف صنف، رانت، واسطهگری و دلالی غیرمولد وجود دارد.
در پی روند صعودی نرخ گوشت مرغ و اختلاف نظر مرغداران با شركت پشتیبانی امور دام در زمینه مشكلات مربوط به واردات و كمبود خوراك مرغ و گرانی آن، قرار بود هفته گذشته مشكلات تولید گوشت مرغ و قیمت این محصول در بازار مصرف در نهاد ریاست جمهوری و با حضور رییس جمهور و مرغداران و مسئولان وزات تجارات مورد بررسی قرار گیرد اما این جلسه لغو و تصمیمگیری در این خصوص به هفته جاری موكول شد.
حال باید منتظر ماند و دید آیا مسئولان در هفته جاری بنا دارند كه به بررسی مشكلات و تصمیمگیری در این باره بپردازند و مصرفكنندگان به مرغ 5000 تومانی برسند؟!/ایسنا