فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

هادی ساعی: ناخواسته وارد حرفه بازیگری شدم



حضور یك قهرمان ورزشی در عرصه هنر و به خصوص بازیگری آن هم در یك سریال پلیسی و اكشن می تواند اتفاق خوبی برای تلویزیون و مخاطبانش باشد.

حضور یك قهرمان ورزشی در عرصه هنر و به خصوص بازیگری آن هم در یك سریال پلیسی و اكشن می تواند اتفاق خوبی برای تلویزیون و مخاطبانش باشد. به این دلیل كه از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار است و می تواند از پس صحنه های تعقیب و گریز به خوبی برآمده و همین امر به باور پذیری نقش برای مخاطبان كمك بسیاری می‌كند. هادی ساعی قهرمان تكواندو جهان یكی از این نمونه هاست.


وی كه این روزها سریال «آمین» را روی آنتن شبكه اول دارد، نخستین حضورش را در عرصه هنر با یك فیلم سینمایی تجربه كرده است، اما با سریال «آمین» به عنوان بازیگر به همگان معرفی شد. نكته جالب درباره ساعی این است كه وی در كنار ورزش و بازیگری، در زمینه سیاست هم فعالیت می‌كند. از این رو با وی درباره نقش سرگرد آریا و بازیگری و سریال «آمین» گفت و گو كردیم كه در ادامه می خوانید:

 

هادی ساعی,اخبار,اخبار فرهنگی

 

ابتدا درباره نقش هایی كه پیش از سریال «آمین» در دو فیلم بازی كرده اید توضیح دهید.
ـ پیش از این سریال در یك فیلم سینمایی نقش یك تكاور فرمانده نیروی دریایی را بازی كرده ام. بعد از این سریال هم به تازگی بازی در یك تله‌فیلم را به پایان رسانده ام كه درباره مواد مخدر است.


پس به نوعی می توان گفت كه كارگردانان بر اساس توانایی تان از شما دعوت به همكاری كرده اند؟
ـ بله البته نقشی كه در فیلم سینمایی بازی كردم، كار سخت اما لذت بخشی بود و دوست داشتم. به هر حال چنین نقشهایی به آمادگی جسمانی و توانایی خاصی نیاز دارد. ضمن اینكه من همواره دوست داشتم كارهای سخت را تجربه كنم.


اصلاً چطور شد كه به بازیگری علاقه مند شدید؟
ـ من خیلی به بازیگری علاقه نداشتم، اما چند پیشنهاد در این زمینه داشتم كه باعث شد ناخواسته وارد این عرصه شوم، اما در حال حاضر بازیگری برایم به قدری جدی شده كه دوست ندارم در هر كاری  و هر نقشی را بازی كنم.


پیش از اینكه در این عرصه فعالیت كنید، در زمینه بازیگری آموزش هم دیده اید؟
ـ كلاس بازیگری نرفتم، اما دوستان خیلی خوبی كه در این عرصه دارم خیلی به من كمك كردند. به عنوان مثال آقایان داریوش فرهنگ و امین حیایی و اساتیدی كه توانستم از آنها خیلی چیزها یاد بگیریم. بخصوص كارگردانانی كه توانستند من را در این مسیر به خوبی هدایت كنند. در ضمن خودم هم فكر می كنم آدم خیلی باهوشی هستم.

 

هادی ساعی,اخبار,اخبار فرهنگی

 

اعتماد به نفس بازیگری هم كه در وجودتان هست!
ـ بله (می خندد). چون آدمهایی كه در سطح بالایی موفق می شوند، یقیناً آدمهای باهوشی هستند. به همین دلیل وقتی عرصه دیگری را هم تجربه می‌كنند، می توانند در آن زمینه هم موفق باشند. فقط نیاز به تمركز و تمرین دارد. بازیگری هم از این دست كارهاست كه نیاز به هوش و تمركز و تمرین دارد.


برگردیم به سریال «آمین»؛ معمولاً سریالهای ایرانی از زمان نگارش تا وقتی كه به مرحله اجرا می رسند، تغییرات عمده ای پیدا می‌كنند. در مورد این سریال هم این اتفاق افتاد و یا زمانی كه شما فیلمنامه را خواندید شخصیت سرگرد آریا به همین شكل بود؟
ـ من فیلمنامه را تا قسمت 5 یا 6 بود كه خواندم و تقریباً ماجراها و شخصیت آریا به همین شكل بود، اما طبیعی است كه در مرحله اجرا و تصویربرداری تغییراتی هم در آن به وجود بیاید. مهمتر اینكه چون كار پلیسی بود، كارشناسان انتظامی برخی مسائل را دركار لحاظ می كردند. بخصوص اینكه یك سری مسائل بود كه باید در كار رعایت می شد، اما تغییر عمده و چندانی نكرد. با توجه به اینكه دو كارگردان سازنده این سریال بودند. زمانی كه آقای توفیقی به كار پیوست، سعی كرد كه روی ریتم آقای هادی كار كند تا در راستای هم پیش بروند و یك سری سكانس ها را به سبك كارگردان قبلی بگیرند تا تغییر زیادی در كار ایجاد نشود.


اتفاقاً یكی از نكاتی كه می خواستم مطرح كنم، همین بود كه تا اینجای كار حضور دو كارگردان احساس نمی شود و كارگردانی یك دستی دارد!
ـ بله. این هم به هوش و ذكاوت آقای توفیقی برمی گردد. پلانهایی كه در این چند قسمت دیده اید، پلانهایی است كه توسط هر دو كارگردان گرفته شده است، اما یكدست درآمده. به هر حال نشان از توانایی كارگردان دارد. البته آقای هادی هم كارگردان توانایی است، اما طبیعتاً هر كارگردان سبك خودش را دارد. شاید اگر هر كدام از كارگردانان به تنهایی سریال را می ساختند، سریال شكل دیگری می گرفت، اما خوشبختانه كار تا اینجا خوب شده و مردم هم راضی بوده و پیگیر هستند.


بازتاب سریال را تا امروز چطور دیدید؟ بخصوص كسانی كه شما را به عنوان قهرمان می شناختند، فكر می كنید به عنوان بازیگر هم پذیرفته اند؟
ـ با توجه به اینكه عده ای از دوستان خوبم نگران بودند كه هادی ساعی جایگاهی در جامعه دارد و ممكن است با حضور در بازیگری به جایگاه اصلی اش لطمه وارد شود، اما خوشبختانه اتفاق خوبی افتاد و برخورد خوبی از كار دیدم. بخصوص دوستان رزمی كار خودم خوشحالند در كاری بازی كرده ام كه به نوعی می تواند تبلیغی برای تكواندو هم باشد. بنابراین بازخورد بدی ندیدم و همواره دوستان و  مردم به من لطف داشتند.

 

هادی ساعی,اخبار,اخبار فرهنگی

 

بله در چند سكانس دیدم كه توانستید از توانایی كه در تكواندو دارید استفاده كنید.
ـ بله. در طول داستان باز هم در برخی سكانسها از تكواندو استفاده كردم.


به نظر شما چرا در كشور ما فیلم و سریالهایی با مضمون ورزشی كمتر ساخته می‌شود؟
ـ اتفاقاً یكی از خلاء هایی كه در سینمای ما وجود دارد، ساخت فیلمهای اكشن رزمی است. در صورتی كه می تواند جایگاه خوبی هم برا تماشاگران داشته باشد و این گونه فیلمها با استقبال روبرو خواهد شد، اما كار اكشن ساختن با توجه به شرایط موجود كار سختی است. به دلیل اینكه نیاز به تخصص دارد. یعنی كارگردان، فیلمبردار، بازیگران و تمام عمواملی كه در ساخت یك كار حضور دارند باید تخصص این كار را داشته باشند. ضمناً نیاز به امكانات خاصی هم دارد و باید همه این شرایط مهیا باشد تا بتوان یك كار خوب اكشن و رزمی ساخت.


بخصوص اینكه هر بازیگری هم نمی تواند در این زمینه كار كند و نیاز به آمادگی جسمانی دارد، اما متأسفانه ما بازیگران زیادی را سراغ نداریم كه چنین ویژگی داشته باشند. فكر می كنید مشكل از كجاست؟
ـ شاید به این دلیل كه در سایر كشورها رقابت سخت تر است و به عنوان مثال در هالیوود بازیگران حرفه ای رقبای خوبی برای هم هستند. به همین دلیل بازیگران حرفه ای همواره سعی می‌كنند كه آمادگی خود را از هر نظر چه جسمی و چه روحی و روانی برای بازی در هر نقش و هر كاری حفظ كنند. چون در غیر این صورت به راحتی بازیگر دیگری جایگزین آنها می شود. البته در كشور ما به نسبت سایر كشورها فیلمها و سریالهای اكشن كمتر ساخته می‌شود. شاید مهمترین دلیلش همین باشد. یعنی اگر فیلمهای اكشن بیشتر ساخته شود، بازیگران ترغیب می شوند به اینكه همواره از هر نظری آماده باشند.


شما از بازتاب خوب سریال و اینكه مردم كار را دنبال می‌كنند، گفتید. برخورد همكارانتان در شورای شهر چگونه بود؟
ـ اتفاقاً همكارانی در شورای شهر نیز ارتباط خوبی با كار برقرار كرده اند و نقشی كه من بازی كرده ام را هم دوست دارند. به همین دلیل باید در انتخاب نقش همیشه دقت كنم. اتفاقاً پیشنهاد بازی در یك كاری را داشتم كه كارگردان گفت كه این نقش مال من است، اما وقتی فیلمنامه را خواندم، دوست نداشتم و به همین دلیل بازی نكردم. با وجود اینكه تازه وارد این حرفه شده ام، اما برایم فیلمنامه و نقش مهم است و قرار نیست كه در هر كاری بازی كنم. یك سری معیارها برای انتخاب نقش و كار دارم.

 

هادی ساعی,اخبار,اخبار فرهنگی

 
شنیدم همزمان با كار در شورا سر فیلمبرداری هم می رفتید. چطور توانستید هماهنگ شوید؟
ـ بله. من از همان ابتدا و هنگام بستن قرارداد با هر سه پروژه ای كه كار كردم، گفتم كه اولویتم شورای شهر است و در كنار این كار بازیگر هستم. بنابراین دوستان هم پذیرفتند و هماهنگ شدیم.


حالا كه طعم شهرت بازیگری را هم چشیده اید، شهرت بازیگری برایتان شیرین تر است یا قهرمانی؟
ـ من زیاد دنبال شهرت نیستم. چه زمانی كه قهرمان بودم و چه حالا كه بازیگری را هم تجربه كرده ام. دنبال این چیزها نیستم. در ضمن من كه برای معروف شدن بازیگر نشدم. من پیش از این كار هم طعم شهرت را چشیده بودم. شاید خیلیها به دلیل همین شهرت وارد بازیگری م شوند، اما من نیازی به این شهرت ندارم. در عوض من باید مراقب محبوبیتی كه به واسطه قهرمانی كسب كرده ام باشم. بنابراین باید تمام سعی ام را به كار بگیرم كه حضور در عرصه بازیگری به محبوبیتم لطمه ای وارد نكند.


خودتان بیننده سریال هستید؟
- بله. اتفاقاً تكرار سریال را هم می بینم تا به نقاط ضعف و قوت خودم پی ببرم.


از بازی خودتان به عنوان بیننده راضی هستید؟
ـ بله راضی‌ام.


یعنی هیچ انتقادی به بازی خودتان ندارید؟
ـ فكر می كنم یكی از ضعف های كار صداگذاریهایی است كه بعد از كار انجام شده. یعنی دیالوگهایی گفته شد كه باید بعد از آن تغییر می كرد. ایراد كوچكی كه به كار دارم، همین است. البته دیگران باید بازی من را ببینند و نقاط ضعف و قوت من را گوشزد كنند.

 

هادی ساعی,اخبار,اخبار فرهنگی

 

با این حساب من می توانم از شما انتقاد كنم؟
ـ بله خوشحال می شوم نقاط ضعفم را بدانم.


به عنوان یك مخاطب و بیننده سریال احساس می كنم كه روی بیان تان باید بیشتر كار كنید، چون بیان بازیگر خیلی مهم است و در بازی به كمكش می آید. انتقاد من از بازی شما همین نكته است، چون فكر می كنم چهره و فیزیك مناسبی برای بازیگری به خصوص كارهای پلیسی و اكشن را دارید.


- فكر می كنم ایراد شما به جاهایی است كه صداگذاری شده است. چون حس را نتوانسته به مخاطب منتقل كند. در حین كار من سعی كردم دیالوگهایم را با حس درست بیان كنم، اما در صداگذاری این مشكل پیش آمده است. اتفاقاً خودم هم به این مسئله واقف هستم. جاهایی كه صداگذاری شده، روح و حس ندارد و اگر قدرت لب خوانی داشته باشید، متوجه می شوید كه برخی كلمات و جمله ها تغییر كرده است. به همین دلیل بعضی مواقع حس به بیننده منتقل نشده است.


به عنوان سؤال پایانی این روزها در كنار حضور در شورای شهر، مشغول بازی در فیلم و یا سریالی هم هستید؟
ـ در حال حاضر چند پیشنهاد دارم كه مشغول مطالعه فیلمنامه ها هستم. بنابراین هنوز هیچ كدام از آنها قطعی نشده كه خبر كار را به شما بدهم.

اخبار فرهنگی و هنری - بانی فیلم


ویدیو مرتبط :
اولین سریال ایرانی با بازیگری هادی ساعی و امین حیایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مگر قلعه نویی از اسرائیل آمده که فردوسی پور اینگونه او را مسخره کرد / ناخواسته وارد آن بازی ها علیه قلعه نویی شدم



اخبار,اخبارورزشی, فوتبال  ایران

مربی استقلال گفت: «من اگر تجربه الان را داشتم و امیر را می‌شناختم آن حرف‌ها را علیه او نمی‌زدم. من ناخواسته وارد آن بازی‌ها شدم و همه حرف هایم پوچ بود. یکسری هم این وسط حرف بردند و آوردند.»

 این روزها بحث همدلی میان استقلالی‌ها از یک سو و حاشیه‌های به‌وجود آمده از سوی برخی استقلالی‌های سابق به سوژه‌ای برای رسانه‌ها تبدیل شده است. آخرین حاشیه هم توسط برنامه 90 برای پیام ویدیویی قلعه‌نویی به فنایی رقم خورد.

جواد زرینچه به این رفتار فردوسی‌پور و همچنین مصاحبه‌های منصوریان و رحمتی واکنش نشان داد. زرینچه که خود روزگاری با قلعه‌نویی مشکل داشت حرف‌های جالبی زد.

* گویا استقلال تازه به همدلی رسیده است و این موضوع باعث خوشحالی بازیکنان و کادرفنی شده است...
- شرایط همدلی از اول هم بود اما بعضی‌ها دوست نداشتند بازی کنند. الان رفاقت بین بچه‌ها بیشتر شده و همه دنبال حفظ آبروی‌شان هستند و تلاش می‌کنند.

 * وضعیت ملی‌پوشان هم بعد از جام ملت‌ها بهتر شد، این اتفاق به‌خاطر دوری از کی‌روش است...
- ملی‌پوشان تا به حال خوب کار کرده‌اند. ما هم یک زمان بازیکن بودیم و دوست داشتیم بازی کنیم، چه در تیم‌ملی چه باشگاه. شرایط قبلا خوب نبود اما از زمانی که برگشتند شرایط‌شان فرق کرده است.

* دلیل این آمادگی چیست؟
- در گذشته هم صحبت بیشتر ناآمادگی بود. بازیکن دوست دارد تحت هر شرایطی در تیم‌ملی بازی کند اما ملی‌پوشان ما ناآماده بودند در صورتی که تیم‌ملی جای آماده‌ها و بهترین‌هاست. در تیم‌ملی نمی‌روی که تمرین کنی بلکه یک‌ضرب می‌روی برای جام‌جهانی یا آسیایی...

 * استقلال هم روی روال بردن افتاده است؟‌
- اگر چشم نخوریم یواش یواش مصدومیت‌ها برطرف شده و همه در اختیار هستند. اینکه داریم کامل می‌شویم خوب است و روز به روز کیفیت‌مان از قبل بهتر می‌شود.

* فکر می‌کنید بتوانید قهرمان شوید؟
- ما فقط جزو مدعیان هستیم؛ این ادعای خودمان هم است که می‌خواهیم قهرمان شویم اما نه در حرف بلکه در عمل و با تلاش بیشتر باید این قهرمانی را به‌دست بیاوریم. بچه‌ها نشان دادند که در این چند بازی داریم بهتر می‌شویم.


* شرایط آن‌طوری که شما می‌گویید خوب است اما مصاحبه‌ رحمتی در خصوص اینکه گفته قلعه‌نویی حرف‌های رکیک می‌زد و برای همین از استقلال رفته، حاشیه‌ساز شده. شما درباره این حرف‌ها که از سوی استقلالی‌های سابق زده می‌شود چه نظری دارید؟‌
- بحث اینکه اگر توهین هم شده، چرا همان لحظه واکنش نشان نداده‌اند و گذاشته‌اند الان می‌گویند. مهدی پسر خوبی است و برای استقلال زحمت کشیده است. اما مهدی باید بداند طوری رفتار نکند که پل‌های پشت سرش را خراب کند. یک روز رحمتی به استقلال کمک کرد و یک روز شخص دیگری کمک می‌کند. دیگر این اذیت و آزارها درست نیست و جز ناراحتی برای هواداران چیز دیگری به همراه ندارد. مهدی از نظر فنی و اخلاقی پسر خوبی است و نمی‌دانم چه اتفاقی میان او و قلعه‌نویی رخ داد، ولی حیف شد که از استقلال رفت. هر چند الان فروزان و طالب‌لو خوب کار می‌کنند اما می‌گویم رحمتی با این کارها اشتباه می کند.

* فکر می‌کنید قلعه‌نویی باعث شده تا رحمتی اینگونه واکنش نشان دهد؟‌
- قلعه‌نویی آدم خوبی است و قلبش مثل یک کودک پاک است. من از اول فصل که با او کار می‌کنم از این فرد چیزی ندیدم. به خدا اگر مهدی و حتی جواد نكونام در کنار امیر بودند این مجموعه چقدر خوب می‌شد... اما حیف.

* شما قصد ندارید آنها را آشتی دهید؟‌
- قلعه‌نویی مرد سرد و گرم چشیده‌ای است و نیاز نیست من به او مشورت بدهم یا در این‌باره صحبت کنم.

 * برنامه 90 را دیدید؛ شوخی عادل با قلعه‌نویی جالب بود؟
- نه اینکه این برنامه را تحریم کرده باشم اما زور بزنم تا 12:30 شب بیشتر نمی‌توانم بیدار باشم. این کار فردوسی‌پور بد بود. بابا هر چه نباشد قلعه‌نویی برای این فوتبال زحمت کشیده یا نه... یعنی چی در یک برنامه پربیننده او را به سخره گرفته‌اند. این آقا اول گذشته و آینده آدم‌ها را بررسی و بعد اینگونه رفتار کند. هر کسی اشتباهاتی دارد اما به این صورت که مسخره کنیم صحیح نیست. من فکر می‌کنم این رفتار در شأن عادل نبود.

 * خصومت عادل و قلعه‌نویی مثل اینکه شدت پیدا کرده است...
- خب اشتباه است دیگر... مگر قلعه‌نویی از اسرائیل آمده که اینگونه او را به سخره گرفت؛ مربی و بازیکن تیم‌ملی بوده و جام آورده برای استقلالی‌ها و مردم او را دوست دارند. واقعا درست نیست با احساسات مردم اینگونه رفتار شود.

 * در روزهایی که می‌برید حاشیه‌ها کمتر از زمان باخت نیست؟‌
- اینها همه دوستان ما هستند و همه استقلالی‌اند. اگر بدون غرض صحبت کنند حرف‌شان را روی چشم می‌گذاریم اما حاشیه درست نکنند. یک روز هم ما می‌رویم و آنها می‌آیند، مهم استقلال است چون استقلال از همه ما بزرگ‌تر است.

* شاید هم چون شما هستید ناراحت شده‌اند.
- مساله این است که همیشه استقلال، استقلال است. زمانی که می‌بازید خیلی تحت فشار قرار می‌گیرید آنجاست که نیاز به آرامش دارید وگرنه زمان برد که حمایت کردن فایده‌ای ندارد. این مساله‌ای است که به عقل ناقص من می‌رسد.

* اما جواب مرا ندادید؛ شاید دوست دارند شماها بروید؟
- به قرآن ما منافعی در استقلال نداریم. نه ما و نه امیر دنبال نفع شخصی نیستیم. یک روز ما می‌رویم و آن زمان وظیفه‌مان است که حمایت کنیم.

 * خود شما جزو کسانی بودید که با امیر قلعه‌نویی مشکل داشتید. اما حالا حمایت می‌کنید؟
- من جلوتر هم گفتم امیر نیاز به حمایت من ندارد. این حرف‌ها مال خود جواد زرینچه است. بله خود من با امیر مشکل داشتم اما حالا می‌گویم پوچ بود و الان این حرف را می‌گویم حیف که تجربه لامصب درسی نیست که در دانشگاه تدریس شود و آدم باید خودش تجربه کند. همیشه به بچه‌ها می‌گویم که بهترین لحظات زندگی‌تان همین زمان تمرین است و قدر رفاقت‌ها را بدانید.

 

ما باید پله شویم برای یکدیگر نه اینکه زیر پای همدیگر را خالی کنیم. من اگر تجربه الان را داشتم و امیر را می‌شناختم آن حرف‌ها را نمی‌زدم. یکسری هم این وسط حرف بردند و آوردند تا تیم را به هم بریزند. من آن زمان ناخواسته وارد آن بازی‌ها شدم اما حالا می‌گویم به پیغمبر این فوتبال ارزش این رفتارها و بی‌معرفتی‌ها را ندارد.

 اخبارورزشی  -  روزنامه گل