فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

نه گلزار به کمک عطشانی آمد و نه گرته برداری از پرویز صیاد!!!



 

 

نه گلزار به کمک عطشانی آمد و نه گرته برداری از پرویز صیاد!!!

 

آمار فروش «در امتداد شهر» بیانگر آن است که برای کشاندن مخاطب به سینما علاوه بر محمدرضا گلزار به مقادیری داستان متفاوت و کارگردانی استاندارد هم نیازمندیم.

در حالی که بسیاری از منتقدان گمان می کردند فیلم تازه علی عطشانی به مدد حضور محمدرضا گلزار در آن هم که شده قادر است پیشتاز جدول فروش سینماهای کشور باشد اما آمار فروش سینماها بیانگر آن است که برای کشاندن مخاطب به سینما علاوه بر محمدرضا گلزار به مقادیری داستان متفاوت و کارگردانی استاندارد هم نیازمندیم.

عطشانی که فیلم قبلی خود «دموکراسی در روز روشن» را با بستن قراردادی هنگفت با محمدرضا گلزار جلوی دوربین برده و اتفاقا فروش فیلم هیچ گاه نتوانسته بود هزینه ای که صرف تولید شده بود را جبران کند بار دیگر برای کشاندن مخاطبان به سینماها به سراغ محمدرضا گلزار رفت و فیلمی با عنوان «شش نفر زیر باران» را ساخت! فیلمی که در روزهای انتهایی جشنواره سال قبل به نمایش درآمد بلکه به مدد حواشی برآمده از آن بتوان تبلیغات مرتبط با اکران فیلم را آغاز کرد اما حتی یک منتقد هم پیدا نشد که از ساختار یا محتوای این فیلم تمجید کند!

همین مساله باعث شد عطشانی برای کمک به رونق فیلمش هم که شده با گرته برداری از یکی از فیلمفارسیهای ساخته دست پرویز صیاد یعنی فیلم مبتذل «در امتداد شب»، عنوان فیلمش را به «در امتداد شهر» تغییر داده(!) بلکه بتواند به این طریق تعداد بیشتری از مخاطبان را به سینماها بکشاند اما بدبختانه نه تغییر عنوان فیلم و نه بولد کردن تصویر گلزار در پوسترها و بیلبوردهای اثر هیچ کدام کارگر نشدند تا فروش متوسط روزانه این فیلم بیش از ۱۲ میلیون تومان نباشد.

عمق فاجعه زمانی محسوس است که می بینیم برمبنای آخرین آمار فروش فیلمها، فیلم نه چندان خوش ساخت «اخلاقتو خوب کن» که نه ایده جدیدی دارد و نه گلزار نقش اول آن را ایفا میکند این روزها به طور متوسط روزی ۱۹ میلیون تومان میفروشد و بالاتر از آن «اسب حیوان نجیبی است» که با کمترین تبلیغات اکران شده فروش روزانه ۲۱ میلیون تومان را رد کرده است!

این وضعیت را میتوان آغاز نوعی دگردیسی در سینمای ایران قلمداد کرد که همواره این محمدرضا گلزار نیست که میتواند مخاطب را به سینما بکشاند بلکه در کنار آن پرداختن به مضامین نو یا حداقل ارائه مضامین کهنه در ساختاری نو است که اهمیت دارد!... / شبکه ایران


ویدیو مرتبط :
نظر پرویز پرستویی درباره محمدرضا گلزار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر شریفی نیا درباره ایرج قادری و پرویز صیاد


محمدرضا شریفی‌نیا، بازیگر به بهانه اکران فیلم‌ «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» درباره حضورش در برخی تولیدات سال‌های اخیر سخن گفته است.

بانی فیلم: محمدرضا شریفی‌نیا، بازیگر به بهانه اکران فیلم‌ «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» درباره حضورش در برخی تولیدات سال‌های اخیر سخن گفته است.

 بخش‌هایی از این مصاحبه را می‌خوانید:

- من هیچ وقت به اینکه فلان کارگردان خوب و فلان کارگردان بد است اهمیتی ندادم. اهمیتی ندادم که کدام فیلسماز درجه بالایی دارد و کدام فیلمساز ندارد. این حرف‌ها اصلا برایم ارزشی نداشت. ارزش برای من درک نگاه و جهان‌بینی کارگردان‌ها بود. مثلا خاطرم است که در گذشته دوست داشتم با کسی مثل مرحوم ایرج قادری که اکثرا با او مخالف بودند کار کنم یا با کسی مثل ده‌نمکی یا طالبی یا ... من از تقسیم‌بندی‌های متداول هراسی نداشتم. حس می‌کردم که دایره هنر دایره‌ای است که تمام نگاه‌ها و نظرات حقیقت آشکار می‌شود. برای همین با خیلی‌ها کار کردم.

- من دلم می‌خواست تمام نگاه‌ها و تفکرات را بشناسم. اصلا همیشه همین‌طور بودم. قبل از ورود به سینما با اشخصا مهم جامعه ادبی و اجتماعی هم مراوده داشتم. با شعرای نام آشنای بسیاری صحبت کردم و کارهای‌شان را تحلیل کردم. در مورد پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد، جلال آل احمد، شاملو، صمد بهرنگی و ... تحقیقات مفصلی کردم. فقط به خاطر علاقه‌ای که به نگاه اشخاص برجسته کشورمان داشتم.

- ...معتقدم یک سری شخصیت نقش‌ها به شکل سریالی می‌تواند در فیلم‌های سینمایی ادامه پیدا کند. مثلا پرویز صیاد یک مبتکر در جهان سینما و تلویزیون ایران است. او شخصیتی را خلق می‌کند به نام صمد که این صمد به شکلی سریالی در آثار مختلف ادامه داشت. یعنی کاراکتر صمد در موقعیت‌های مختلف در معرض دید تماشاگر قرار می‌گرفت. به این نقش نمی‌گویند تکراری، این یک کاراکتر است که به شکلی سریالی در سینما ادامه می‌یابد... مثلا امین حیایی کاراکتر لات مآبی را بازی می‌کند که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارد. در هر فیلمی هم که آن را ایفا می‌کند مردم دوستش دارند یا جواد هاشمی در موقعیت‌های مختلف رزمنده است یا... به عبارت دیگر امین حیایی یا جواد هاشمی شرایط مختلفی از یک نقش را در جایگاه‌های مختلف به نمایش می‌گذارند و قطعا اگر این نقش در فیلم اول یا دوم موفق نمی‌شد آن را هرگز ادامه نمی‌دادند.

- دائم به من می‌گویند که آقای شریفی‌نیا چرا نقش‌های مردان چند زنه را به شما می‌دهند؟ من حتما این نقش را بار اول درست بازی کردم که برای چندمین بار هم به من پیشنهاد می‌دهند. معتقدم که این شخصیت‌ها برگرفته از افرادی در جامعه هستند که کمی شیطنت دارند. کسانی که به یک زندگی متعهدند و بعد پنهانی رابطه دیگری هم دارند. فیلم «دنیا» بهترین نمونه این شخصیت‌هاست. یک حاج آقای متدین اسیر نفسانیات می‌شود و تن به افسون دختری به نام دنیا می‌دهد و در نهایت تمام هستی و زندگی‌اش را از دست می‌دهد... به نظرم این فیلم‌هایی که بازی می‌کنم با این که قالبی طنز (البته طنز تلخ) دارند اما در جهت تحکیم خانواده بسیار کمک‌رسان هستند. به شخصه صد در صد مخالف ارتباط مرد متاهل با زن دیگری هستم، حالا در هر شکل و عنوانی که می‌خواهد باشد.