فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

مرجانه گلچین:آن اتفاق فوق العاده دهه شصت در سینما كجا رفت؟



اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,گلچین

بارها از خودم می‌پرسم چه اتفاقی افتاد که از سینمای پویای دهه 60 دور شدیم.

مرجانه گلچین بازیگر تلویزیون و سینما در خصوص بازگشت سینمای ایران به پویایی دهه‌های قبل گفت: این سوالی است که بارها از خودم می‌پرسم آن اتفاق فوق‌العاده دهه شصت و فیلم‌هایی که توسط بزرگانی که دیگر فیلم نمی‌سازند یا می‌سازند اما دیگر باعث شگفت‌زدگی نمی‌شود، کجا رفت؟! متاسفانه در نهایت جوابی برای این سوال نمی‌یابم.

وی افزود: از طرفی در خود ما نیز نسبت به دهه 60 تغییر و تحولاتی رخ داده است. ما دیگر آن آدم‌های دهه‌های قبل نیستیم؛ اما اگر بخواهیم با همین سیستم پیش برویم اتفاقات ناگوارتری خواهد افتاد.

وی ادامه داد: زمانی که خود من شروع به کار کردم، اینقدر مثل این روزها در قید و بند سوپر استار شدن و کارها و رفتارهایی که باید برای این جایگاه انجام می‌دادیم، نبودم. ما فکر می‌کردیم بازیگری حرفه ماست و جزوی از جامعه هستیم و آمدیم در کنار یکدیگر گرهی از کار این جامعه باز کنیم. متاسفانه این روزها حواشی کارمان بیشتر شده و به جای اینکه به نفس کار برسیم، به مسائل دیگری می‌پردازیم و تا زمانی که با دیده دل به قضیه فرهنگ نگاه نکنیم، اتفاقات درستی نخواهد افتاد.

بازیگر «نفس گرم» عنوان کرد: سینمای حال حاضر ما در سطح باقی مانده و کمتر کسی عمقی به آن نگاه می‌کند. در نتیجه ماندگاری کمتر شده است. به عنوان نمونه آثاری چون «شاید وقتی دیگر»  یا «از کرخه تا راین» را هرچند بار که ببینید، باز هم جذابیت خواهد داشت. این نمونه آثار ویژگی‌هایی داشت که تا به امروز تازگی و ماندگاری دارد.

گلچین در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: اگر نویسنده و کارگردان‌های دهه‌های قبل ما که آثارشان تا به امروز ماندگار و دیدنی است، به کاری که می‌خواستند انجام بدهند و به مخاطب بگویند ایمان نداشتند، به طور قطع تاثیر گذار نبودند. پس بیاییم دست از سطحی‌نگری و پرداختن به حواشی برداریم و بر پویایی سینما نگاه بیشتری داشته باشیم.


اخبار فرهنگی و هنری - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
نوستالوژی دهه شصت - فوق العاده خاطره انگیز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیوگرافی مرجانه گلچین



 

بیوگرافی و عکس مرجانه گلچین

 

 

مرجانه گلچین ( بازیگر سینما و تلویزیون ) همسر کریم آتشی ( تهیه کننده و کارگردان سینما )

نام اصلی: مرجانه دلدار گلچین

تاریخ تولد: ۱۳۴۷


خواهر منیژه دلدار گلچین (بازیگر سینما)

 

دختر عموی نادیا گلچین (بازیگر سینما)

 

در نیمه دوم دهه شصت، بازیگر معروف و مشهور سریالهای تلویزیون بود و اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد توانست چهره قابل قبولی در میان عامه تماشاگران از خود به نمایش بگذارد.

 

در سنین نوجوانی به هنرستان موسیقی رفت و پس از چهار سال در رشته تخصصی نوازندگی تئاتر فارغ التحصیل شد و پس از آن به تشویق خواهرش منیژه که خود در آن زمان بازیگر بود بر روی صحنه ی تئاتر رفت. بعد از چندی به عضویت گروه تئاتر ملی به سرپرستی آقای هاتفی درآمد و به اتفاق گروه به خارج از کشور اعزام شد. سپس پیشنهاد بازی در مجموعه ی تلویزیونی «آئینه» را پذیرفت و بعد از پایان این مجموعه در چند سریال پی در پی حاضر شد و در سینما نیز به عنوان بازیگر فعال حضور پیدا کرد.

 

شاید بازی او در فیلم های شب بیست و نهم و چشم هایم برای تو در ذهن مخاطب عام مانده باشد.

 

او در سالهای 74 و 75 و بخصوص با بازی در فیلم های کریم آتشی ضعیفترین و یا شاید بدترین نمره را در کارنامه خود ثبت کرد.

 

 

بیوگرافی و عکس مرجانه گلچین

 


فیلم شناسی:


قصه زندگی (خسرو شجاعی - 1365)

پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده - 1366)

شب بیست و نهم (حمید رخشانی - 1368)

رانده شده (جهانگیر جهانگیری - 1368)

دو سرنوشت (مهران تاییدی - 1368)

دو نیمه سیب (کیانوش عیاری - 1370)

دیدار در استانبول (افشین شرکت - 1370)

چشم هایم برای تو (خسرو شجاعی - 1371)

چهار شنبه عزیز (حمید تمجیدی - 1371)

ضربه طوفان (علی قوی تن - 1372)

عروسی خون (مجید جوانمرد - 1373)

مجازات (جهانگیر جهانگیری - 1373)

بی قرار (مجید قاری زاده - 1374)

دام (جلال مهربان - 1374)

سلام به انتظار (کریم آتشی - 1374)

متهم (کریم آتشی - 1375)

زیرزمین (مجموعه - علیرضا افخمی - 1385)

خوش نشینها(1389)

 

بیوگرافی و عکس مرجانه گلچین