فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

قصه‌ای که می‌تواند تا ابد کش بیاید



اخبار فرهنگی,اخبار هنرمندان,نفس

حاصل قصه «نفس» مساوی شده است با فیلمی بد و کشدار و ملال‌آور که همین طور می‌توانست تا جوانی و میانسالی آن کودکی که راوی ماجراهایش بود، کش بیاید.

قصه‌ای که می‌تواند تا ابد کش بیاید؛ عجیب است که یک کارگردانی فوق‌العاده به اضافه پرداخت هوشمندانه‌ای از جزئیات روزمره زندگی در دهه پنجاه شمسی، مساوی شده است با فیلمی بد و کشدار و ملال‌آور که چون از ابتدا قصه‌ای نداشته، انتها هم ندارد و همین طور می‌توانست تا جوانی و میانسالی آن کودکی که راوی ماجراهایش بود، کش بیاید.

«نفس» اسم بی‌ربطی است برای فیلم سوم خانم آبیار. بهار دختربچه‌ایست که کل فیلم نگاهی به دنیای درون او و نیم نگاهی از چشم‌انداز او به دنیای بیرون است؛ اما غیر از اشاره‌ای که در سکانسی از اوایل فیلم به بیماری تنفسی پدر دخترک می‌شود، اساساً واژه «نفس» ربط دیگری به کل ماجرا نداشت و این هم که بهار چند باری در نریشن‌هایش بگوید «من وقتی بزرگ شدم، پزشک می‌شوم و بیماری پدرم را درمان خواهم کرد»، نمی‌تواند این اسم‌گذاری نامربوط را توجیه کند.

به نظر می‌رسد «نفس» مانور خانم آبیار در یک کارگردانی واقع‌گرا باشد که به فضای تاریخ معاصر مربوط است و نیم درصد از تلاشی که برای کارگردانی آن و یافتن خرده خاطرات فراموش شده دهه پنجاهی شده، در جهت قصه گفتن به کار نرفته است.

این فیلم را می‌شود با «مرگ ماهی» روح الله حجازی مقایسه کرد که آن هم تلاش رادیکال سازنده‌اش در به رخ کشیدن توانایی‌های کارگردانی بود؛ اما هر دوی این فیلم‌ها که به خاطر آثار قبلی کارگردانان‌شان اشتیاق اولیه را در همه برانگیخته بودند، مخاطبان زیادی را ناامید و کسل کردند.

شاید برخورد سرد مخاطبان با این فیلم‌ها، کارگردان‌هایشان را به سمت تلاش بیشتر برای یک قصه‌گویی عمیق و ژرف سوق بدهد و به این ترتیب مهارت کارگردانی آن‌ها که بعد از ساخت چند فیلم به دست آمده، بتواند در خدمت قصه‌ گویی‌شان قرار بگیرد، نه اینکه قصه جایش را به ماجرا بدهد و صرفاً بهانه‌ای باشد برای پلان گرفتن و تدوین کردن.

اخبار فرهنگی -  باشگاه خبرنگاران جوان


ویدیو مرتبط :
آی قصه، قصه، قصه نون و پنیر و پسته یه قصه ی ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قصه کش دار دعوای عابدینی و خادم


امیر عابدینی گفته دیگر مدیر پرسپولیس نمی شود چون تصمیم گیر در امور این تیم امیررضا خادم است.

خبر آنلاین: امیر عابدینی شب گذشته رسما در اعتراض به آنچه نقش امیر خادم در تصمیم سازی برای معرفی اسپانسرهای جدید استقلال و پرسپولیس دانست ، انصرافش را از مدیرعاملی پرسپولیس اعلام کرد. این مدیر قدیمی فوتبال ایران که از تقریبا اوایل دهه 70 با محلوجی از صنعت به ورزش برگشته ، در ماه های گذشته یکی از بزرگترین منتقدان وزارت ورزش در مسئله پرسپولیس بود.

او که به دلیل واگذار نشدن تیم به حسین هدایتی ، مدام علیه وزارت ورزش موضع می گرفت ، به یکباره با دور شدن او از بازی واگذاری ، به عنوان گزینه مستقل مدیریت پرسپولیس مطرح شد. اینکه چطور و چگونه اش را کسی نمی دانست اما همه می نوشتند که عابدینی گزینه است و حتی یکی از اسپانسرهای پیش آمده برای قرمزها هم از او اسم برد. در این زمان عابدینی که یکی ،دوجلسه برای بحث مدیریتی سرخ ها داشت ، مدام تاکید کرد اگر در یکسال گذشته انتقادی می کرده ، نه به وزارت ورزش که به تصمیم سازی های امیر خادم بوده است.

با این وجود شب گذشته وقتی دید در سیکل انجام واگذاری اسپانسر هم خادم یکی از تصمیم سازهاست و البته خیلی بحث مدیریتش جدی نیست در اینستاگرامش پستی گذاشته و اعلام انصراف کرده است! او که خودش در گفت و گو با رسانه ها برای مدیریت تیم اعلام آمادگی کرده بود ، حالا انصراف  داد و باید دید تا چند ساعت بعد چه تصمیمی می گیرد.