فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
فوت و فن گویندگی از زبان حرفهای ها
گویندگی خبر ازجمله مشاغل حساس، تخصصی و پُراسترس در بخش خبری رادیو و تلویزیون است.
زنبیل گرفتاری را به استودیوی خبر نیاورید
امیر نوری
مدرس و پیشکسوت گویندگی خبر
فن بیان یعنی فراگیری اصول و قواعد بیان درست، یعنی بیان قاعدهمند با معیارهای زبان فارسی. فن بیان به تعریفی یعنی موسیقی کلام فارسی. زبان فارسی یکی از موسیقاییترین و کاملترین زبانهای دنیاست و این امر در شعر فارسی که حدود 250 ریتم مختلف دارد بخوبی مشاهده میشود.
خبر و خبرخوانی به واسطه این که کاری جدی و رسمی است، گویندگان نیز باید از فن بیان قوی و بدون نقص برخوردار باشند. گوینده باید تمام قوانین آوایی زبان فارسی را بداند تا بتواند به بهترین شکل، محتوا و پیام یک خبر را به مخاطب رادیو و تلویزیون برساند. زبان فارسی به دلیل ترکیبی بودن آن و وجود واژههای تکهجا، برخی واژهها با کوچکترین سهلانگاری و صرفا با هدف تندخوانی در خبر خورده میشود. یکی از بهترین سخنرانان که فن بیان را به بهترین شکل رعایت کرده و تمام واژهها را شمرده شمرده بیان میکند، رهبر معظم انقلاب هستند. سخنرانی ایشان برای گویندگان خبر میتواند یک متد آموزشی در فن بیان باشد. من با سرعتی که در حال حاضر در خوانش متن اخبار میان گویندگان ایجاد شده مخالف هستم؛ چون منظور از سرعت در خبر، سرعت در اطلاعرسانی رویداد است نه تندخوانی خبر.
قبل از انقلاب، سالها گوینده خبر بودم و نزد بسیاری از بزرگان خبر و صداپیشگان شاگردی کردم. استادی داشتم به نام آقای تقی روحانی که به نوعی استاد تمام گویندگان سالهای دور بود. او توصیه میکرد، شما گویندگان اگر هزار تا گرفتاری دارید، وقتی میخواهید وارد استودیو شوید، زنبیل گرفتاریهایتان را پشت در استودیو بگذارید. در استودیو فارغ از تمام گرفتاریها، ابتدای کار اگر بر زبان نمیآورید در دل بگویید بسمالله الرحمن الرحیم تا قوت قلب بگیرید. بعد از خواندن خبر و خروج از استودیو، زنبیل گرفتاریهایتان را بردارید و بروید، چون به درد هیچ کسی غیر از خودتان نمیخورد. خاطرات بسیاری از گویندگان هم دوره خودم دارم، مانند آقایان محمود سعادت، حسین توصیفیان و خانمها آذر پژوهش، شکوه رضایی و فرنگیس اردلان. یک روز در شیفت صبح و ظهر خبر خواندم و چون گوینده بعدی نمیتوانست بیاید به درخواست تورج فرازمند، مدیر پخش خبر، تا ساعت 9 شب در استودیو ماندم و خبر خواندم. ساعات پایانی شب از اداره واقع در میدان ارگ خارج شدم که دیدم فرازمند منتظر ایستاده و گفت نمیتوانستم به خانه بروم، استراحت کنم و تو اینجا سرکار باشی. لذا برای تشکر، مرا به یک کبابی برای شام دعوت کرد. این رفتار، یکی از بهترین قدرشناسیها از کارم در تمام عمر گویندگی من بود.
جوانگرایی در خبر یک ضرورت است
مینا فناییپور
گوینده خبر
از طرف دیگر جوانگرایی در شبکههای خبری بسیار مطلوب و ضروری است، اما به شرطی که تجربه پیشکسوتان این حرفه به گویندگان جوان منتقل شود. گویندگان جوان توان و انرژی بیشتری برای حضور در بخش خبر و ارائه اخبار و گویندگان پیشکسوت گنجی به نام تجربه دارند؛ بنابراین بهرهمندی از این گنج، بیشک فرصتی برای گویندگان جوان است.
در دنیای رسانههای امروز، آموزش نقش بسیار مهمی در تقویت تواناییهای گویندگان خبری دارد؛ چراکه تحولات ارتباطی و اطلاعاتی در دنیای امروز شتاب زیادی گرفته و فعالیتهای آموزشی میتواند معلومات و نوع اجرای گویندگان را به روز نگه دارد.
گویندگی خبر، هم نوعی علم است و هم یک فن تخصصی؛ چراکه در هیچ مقطعی از این حرفه نمیتوانی بینیاز از فراگیری شوی. گویندهای که تصور کند دیگر به آموزش و یادگیری نیازی ندارد در حقیقت به انتهای شغل حرفهای خود رسیده است.
آموزش، استعداد گویندگی را هدایت میکند
سودابه حسنیدخت
گوینده خبر
رابطه آموزش با گویندگی خبر مانند هنر نقاشی و فرد بااستعداد است. آموزش باعث هدایت استعداد فرد نقاش شده و یک اثر زیبا را موجب میشود. گوینده جوانی که خود را مبرا از آموزش بداند، رشد نخواهد کرد. آموزش فن بیان، آواشناسی، ویراستاری، موسیقی خبر و خبرنویسی از دوره های ضروری یک فرد گوینده بخصوص گویندگان جوان است. البته واحدهای آموزش هم باید فعالتر عمل کنند و خود را با سرعت تحولات فناوری و دانش ارتباطات روز جهان تطبیق دهند و دورههای آموزشی را بموقع برای مشاغل مختلف بخصوص گویندگی برگزار کنند.
گویندگان جوان بیشتر تمرین کنند
مرتضی طاهری
پیشکسوت گویندگی خبر
در رادیو این کلام و فن بیان گوینده است که در ذهن مخاطب تصویرسازی میکند. سال 1359 که کارگویندگی را شروع کردم انتخاب گوینده به صورت کارگاهی بود. یعنی نگاه میکردند ببینند فرد آیا جوهره و صدای خاص گویندگی را دارد و بعد به کلاسهای تئوریک آموزشی معرفی میشد. تا وقتی جوهره وجودی گویندگی نباشد، داشتن معلومات زیاد و گذراندن کلاسهای آموزشی و گرفتن مدارک مختلف، فرد را گوینده خبر نمیکند. توصیه من به جوانترها در حرفه گویندگی خبر این است که تجربه گویندگان باسابقه را پل موفقیت خود برای آینده قرار دهند. اگرچند دقیقه در استودیو خبر میخوانند، در خانه و تنهایی خویش ساعت بیشتری را به تمرین اختصاص دهند تا میزان تسلط خویش به اجرا را هر روز افزایش دهند. استودیوی خبر محل تمرین و آزمون و خطا نیست.
گوینده باسابقه، سرمایه رسانه ملی است
حسین طالبی
مدرس و پیشکسوت گویندگی خبر
گویندگی خبر از نظرآگاهی، علم و از نظر اجرایی، فن است. لذا گویندگی تلفیقی از علم و فن است. علم به تنهایی برای گویندگی خبر جواب نخواهد داد. جنبه علمی آن برای افزایش آگاهی، دانش و معلومات گوینده خوب و ضروری است، اما داشتن آگاهی و معلومات بالا تا وقتی به حوزه اجرا نرسد نمیتواند به گوینده خبر کمک کند. مانند کتابخانهای که بهترین کتابها در آن وجود دارد، اما هیچ استفادهای از کتابها نشود.
علاوه بر این که بسیاری از علوم و فنون گویندگی اکتسابی است، بسیاری دیگرهم ذاتی است و باید گوینده، جوهره گویندگی مانند رنگ و زنگ صدا، جنس و تونالیته مناسب را داشته باشد. صرف داشتن معلومات فراوان، کسی را گوینده نمیکند.
مخاطبشناسی در تمام حوزههای ارتباطات یک امر مهم است. این امر مهم در بخش خبر و اخبار رادیو و تلویزیونی به یک اصل تبدیل میشود. خبر باید بداند مخاطب کیست، کجاست و چه نیازی دارد. بعد از بررسی نیازهای مخاطب، مشخص میشود یک گوینده جوان میتواند مخاطب را اغنا کند یا الزاما نباید جوان باشد. بسته به نوع خبر، میزان اعتماد مخاطب به خبر منتشرشده فرق میکند. خبری که سیاسی، اجتماعی و تحلیلپذیر است ارتباط مستقیمی با گوینده باسابقه و کهنهکارتر دارد و مخاطب از نظر روانشناسی اعتماد بیشتری به این گوینده میکند، اما خبرهای با ریتم تندتر، شادتر و اخباری مانند ورزشی را دوست دارد از گویندگان باانرژی و جوانتر دریافت کند؛ پس در همه موارد نمیتوان به جوانگرایی تأکید کرد.
در گویندگی تولید، گوینده با زبان بدن، امثال و حِکَم و شنیدنیها و دیدنیهای مختلف، مخاطب را نگه میدارد. در بخش تولید، مجریان جوان اقبال فراوانی در جلب مخاطب دارند، اما درگویندگی خبر به دلیل رسمی و جدی بودن نوع کار، مخاطب به گویندههای باسابقه، بیشتر اعتماد میکند.
گویندگان پیشکسوت عرصه خبر در حقیقت سرمایههای صدا و سیما هستند. سازمان طی سالیان دراز روی این افراد هزینه مادی و معنوی کرده است، لذا این گویندگان را نمیتوان به بهانه بازنشستگی کنار گذاشت. اتفاقا سن بازنشستگی یک نوع فراغت بال و اندیشه برای این سرمایههای انسانی است و فرصتی برای رسانه ملی تا از دانش و تجارب آنان در اتاق فکر، کلاسهای آموزشی با هدف انتقال تجارب گویندگی به جوانترها بهره ببرد.
گوینده جوانی که میخواهد بسیاری از ریزهکاریهای گویندگی خبر را از طریق آزمون و خطا یاد بگیرد در یک یا چند جلسه آموزشی میتواند اندوختههای علمی و عملی گویندگان پیشکسوت را فراگیرد. این فرصت حتی برای مخاطب هم خوب است، چراکه از قبل هزینه آموزش گویندگان جوان را سازمان صدا و سیما پرداخته است. در یک کلام، دو شغل گویندگی و خبرنگاری بازنشستگی ندارد.
2 بال گویندگی
علیرضا صادقی
گوینده خبر
در یک تعریف ساده، گویندگی عبارت است از بیان رویدادی که اتفاق افتاده به زبان ساده و انتقال پیام به مخاطب به بهترین شکل و اجرا. گویندگی دو بال دارد. یک بال، علم است و بال دیگر فن اجرا. بال علم گویندگی یعنی تسلط گوینده به فن بیان، ادبیات فارسی، ویراستاری، فنون خبرنویسی و بال فن همان نحوه اجرا، زبان بدن و جوهره صداست؛ به عنوان مثال، برای رانندگی تنها دانستن تئوریک قوانین و مقررات رانندگی کافی نیست، بلکه باید در رانندگی شهری هم تسلط کافی داشته باشید. بسیاری سطح معلومات بالایی دارند و حتی صاحب مقالاتی در حوزه علم ارتباطات هستند، اما فن بیان و قدرت ارتباط با مخاطب در آنها قوی نیست.
وجود دو بال علم و فن، شرط لازم و ضروری شروع کار گویندگی است. در ادامه این جوهره، آموزش و میزان یادگیری است که سطح یک گوینده را در تسلط به حرفه خود تعیین میکند.
خبر در ذات خود شغلی استرس زاست و طبعا استرس میتواند در شروع خبر روی صدای گوینده تأثیر منفی بگذارد، اما احساس من این است همان عبارت ابتدایی خبر که شامل صلوات بر محمد و خاندان مطهر ایشان است یک نوع اعتماد به نفس و آرامش به گوینده میدهد. به عنوان مثال در یک اجرای خبر، متن مکتوب خبر دست من نبود و ناگهان اتوکیو هم از کار افتاد. من چارهای نداشتم که رویداد مربوط را به صورت متنی خبری آن هم فیالبداهه بخوانم که شکرخدا هیچ مشکلی پیش نیامد و خبر درست اجرا شد.
ویدیو مرتبط :
گروه آموزشی فن بیان و گویندگی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
رمز و راز گویندگی خبر از زبان رضا حسینزاده
مصاحبه مرد دغدغهمند همیشههای خبر 14، 19 و 21 را كه اینبار هم حرفهای شنیدنی از حوزه خبر داشت بخوانید تا بدانید در خبر چه خبر است.
جام جم آنلاین: به احتمال زیاد صدا، تصویر و تیپ ثابت و همیشگیاش از سالهای میانی و ملتهب دهه نوستالژیک و بهیادماندنی 60 که حال و هوایمان بشدت وطنی بود یادتان مانده است. گوینده خوشخبر و مهجوری كه از بس جلوی چشم بوده، كمتر خبرش را داریم و به صرافت شناختنش افتادهایم.
كشاندن رضا حسینزاده از پشت میز خبر به پای میز مصاحبه كار سادهای نبود. 4 بار قول و قرارمان با این خبرگوی خبره و خودمانی هر بار یكجانبه و به بهانهای فسخ شد تا باور كنیم «هزار وعده خوبان، یكی وفا نكند!» عاقبت هم با 15 روز تاخیر در حالی كه 36 دقیقه از نیمه شب گذشته بود گفتوگویمان آغاز شد و حرفها تا نزدیكی سپیدهدم، گل انداخت آنچنان كه یادمان رفت هم او باید اول وقت سر كارش باشد و هم خودمان.
حسینزاده كه بزنیم به تخته! گرد 26 سال كار بیوقفه در قاب بسته، خط و خطوط چهره همیشه جوانش را تغییر نداده است، 14 بهمن 1344 در محله مولوی تهران به دنیا آمده و چون بچه زرنگ و درسخوانی بوده، 2 كلاس یكی كرده و در 16 سالگی دیپلم علوم تجربی گرفته است.
علوم سیاسی را تا پله لیسانس در دانشگاه استانبول تركیه خوانده و كارشناسی ارشد ژورنالیستی را نیز در مرحله پایاننامه، نیمهتمام رها كرده است. حسینزاده صدای گرم و محكمی دارد كه به خوبی از آن استفاده میكند؛ صدای گیرایی كه باعث شده از 19 سالگی و خیلی زودتر از این ترقیهای تحصیلی به خبر راه یابد. او كه مخاطب را به راحتی در جریان حسی اخبار قرار میدهد و 3 سال پیاپی جوایزی را از جشنواره خبر و برنامههای سیاسی ـ كه قبلتر برگزار میشد ـ ارمغان خود كرده، مدعی ابداع سبك گوینده ـ مجری (اجرای خبر) و پایانبخشی به عصر گویندگان صورت سنگی نیز هست.
مصاحبه مرد دغدغهمند همیشههای خبر 14، 19 و 21 را كه اینبار هم حرفهای شنیدنی از حوزه خبر داشت بخوانید تا بدانید در خبر چه خبر است.
من گوینده شدم، رضا حسینزاده شهید شد
خبر برای گوینده از اولین لحظهای كه صدای تیكتاك ساعت استودیو و تالاپ تالاپ قلب خودش را میشنوند، خاطره میشود، اما معمولا به یادماندنیترین خاطرات مربوط به زمانی است كه موفق شوی از مرز شیشهای تلویزیون بگذری و كمی آن سوتر قدم به زندگی مخاطبت بگذاری.
یادم میآید 10، 12 سال قبل یكی از همكاران رادیو برایم تعریف كرد استان خراسان شهیدی به نام رضا حسینزاده دارد كه هر بار عكسش را میبینم یاد شما میافتم. من هم كه برایم جالب بود سری به نشانه حسرت تكان دادم كه بابا ما كجا و آنها كجا. خلاصه این گذشت تا یكی دو سال بعد كه نامهای از شهرستان قائن (استان خراسان جنوبی) به دستم رسید. وقتی پشت پاكت را كه به آدرس سازمان پست شده بود نگاه كردم دیدم نوشته است، فرستنده: مادر شهید رضا حسینزاده.
حسابی جا خوردم و بلافاصله یاد آن روز و تعریف همكارم افتادم. نامه را گشودم و با دریایی از مهر و صفا و خلوص مواجه شدم كه مرا به خود میخواند. مادر این شهید عزیز سالها به هوای جگرگوشهاش تمام بخشهای خبریای را كه اجرا میكردم با دقت دیده بود؛ انگار فرزند خودش را میبیند و حالا در پایان حرفهای مادرانهاش آرزوی دیدار من كمترین را داشت. خیلی منقلب شدم و حیران و خوشحال از سعادتی كه نصیم شده بود، پیگیریهایم را آغاز كردم و بعد از به دست آوردن آدرس دقیق و یكسری هماهنگیها به اتفاق همسرم راهی بیرجند شدیم. از فرودگاه بیرجند تا قائن را نیز چند ساعتی زمینی طی كردیم تا به منزل این شهید والامقام رسیدیم. مادر شهید كه تا آن لحظه باور نمیكرد نامهاش به دستم رسیده باشد، خیلی خوشحال و ذوقزده شد.
سپس به اتفاق بر مزار این شهید شاهد حاضر شدیم. آنجا بود كه در كمال تعجب فهمیدم علاوه بر همنام بودن، همسن و سال هم هستیم و جالبتر این كه همان روزی كه من به سازمان آمدم ایشان به شهادت رسیده بود. شهید رضا حسینزاده فرزند بزرگ خانواده بود، بنابراین من با افتخار توفیق پیدا كردم كه به عنوان پسر بزرگ معنوی و عضو كوچكی از این خانواده در مراسم خواستگاری و عقدكنان خواهر و برادر شهید كه در مدت یك ماه اقامتمان در قائن برپا شد نیز حضور داشته باشم. خوشبختانه هنوز هم ارتباط من و این عزیزان با نامه و تلفن برقرار است و از ته دل خدا را شكر میكنم كه وسیله و واسطه شادی دل این مادر شدم، البته بعد از این ماجرا در زندگی خودم هم گشایشهای مادی و معنوی زیادی اتفاق افتاده است.... / bartarinha.ir