فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

غیبت کارگردان های زن در جشنواره فجر امسال !



 

 اغیبت کارگردان های زن در جشنواره فجر امسال !

 

امسال و در غیبت کارگردان های شاخص زن تهمینه میلانی و رخشان بنی اعتماد، فریال بهزاد و نیکی کریمی به نمایندگی از زنان فیلمساز در جشنواره شرکت دارند. "پرستوهای عاشق" به کارگردانی فریال بهزاد فیلمی اجتماعی است و "سوت پایان" ساخته نیکی کریمی درامی اجتماعی با رگه های داستانی است.

شالیزه عارف پور و مونا زندی هم از کارگردان های جوانی هستند که به همراه منیژه حکمت و انسیه شاه حسینی در این دوره فیلمی ندارند. در مقابل جشنواره امسال آئینه عملکرد تعداد قابل توجهی فیلمساز جوان است. حامد کلاهداری که پارسال با فیلم "شکلات داغ" به جشنواره آمده بود امسال فیلم پر حرف و حدیث "پایان نامه" را برای جشنواره آماده می کند.

فردین صاحب زمانی یکی دیگر از کارگردان های جوان بیست و نهمین دوره جشنواره است که با فیلم "چیزهایی هست که نمی دانی" به این ضیافت سینمایی می آید، صاحب زمانی با این فیلم به جشنواره های خارجی مختلف سفر کرده و امسال بختش را در رقابت با چهره های جوان سینمایی در جشنواره فجر می سنجد.

حمیدرضا چارکچیان که سابقه ای طولانی در پشت دوربین سینما دارد با فیلم سینمایی "روشن، خاموش، روشن" که در جشنواره فیلم کودک همدان اکران شد در جشنواره امسال شرکت می کند، فیلم برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته شده و از معدود آثاری است که با موضوع بچه ها در این جشنواره روی پرده می رود.

سامان سالور که با فیلم سینمایی "سیزده ۵۹" در جشنواره شرکت می کند، یکی دیگر از کارگردان های جوان این دوره است، البته سالور تا به حال فیلم های "ساکنین سرزمین سکوت"، "ترانه تنهایی تهران" و "چند کیلو خرما برای مراسم تدفین" را ساخته اما او را می توان کارگردانی جوان محسوب کرد.

علی عطشانی یکی دیگر از کارگردان های جوان سینمای ایران است که پارسال با فیلم "دموکراسی تو روز روشن" به جشنواره آمده بود و امسال فیلم سینمایی "شش نفر زیر باران" را در جشنواره خواهد داشت، "دموکراسی تو روز روشن" واکنش های مثبت و منفی فراوانی را در میان مطبوعات و رسانه ها ایجاد کرد و حالا باید دید دومین ساخته این کارگردان که در سکوت خبری ساخته می شود چه میزان می تواند قابل بحث باشد.

ابراهیم معیری هم از فیلمسازان جوان این دوره است، فیلم سینمایی "گلوگاه" به کارگردانی معیری که تولیدی سخت و پرهزینه داشته قرار است در جشنواره روی پرده برود، معیری پیش از این فیلم های سینمایی "پروانه ها بدرقه می کنند" و "کتونی سفید" را ساخته است.

علی توکل نیا سال ها در پشت و جلوی دوربین سینما فعالیت کرده و نمی توان او را به عنوان فیلمساز جوان محسوب کرد، اما "نفرین" که پیشتر "برزخ" نام داشت اولین فیلم سینمایی این کارگردان است، کارگردانی که پیش از ساخت اولین فیلم سینمایی اش در ژانر وحشت تعدادی فیلم تلویزیونی ساخته است. "نفرین" از معدود فیلم های این دوره است که در گونه ترس ساخته شده اند.

فیلم سینمایی "بهشت اینجاست" به کارگردانی حمید سلیمیان و بازی فرامرز قریبیان یکی دیگر از فیلم هایی است که در جشنواره اکران می شود، سلیمیان فیلمساز جوانی است که فیلمش را در خارج از شهر و در روستایی در شمال کشور ساخته است. فاصله گرفتن فیلمسازان جوان از تولیدات آپارتمانی می تواند یکی از ویژ گی های آثار این سینماگران باشد.

اولین فیلم حمید فرخ نژاد بازیگر سرشناس سینمای ایران هم در جشنواره امسال روی پرده می رود، اگرچه با هیچ متر و معیاری نمی شود فرخ نژاد را فیلمساز جوان دانست، اما او در گروه فیلمسازان فیلم اولی قرار می گیرد، "سفر سرخ" که درباره جنگ است امسال و پس از مدت ها بلاخره روی پرده را می بیند.

فیلمسازان جوان با تنوع نگاهی که دارند می توانند به رشد و شکوفایی سینمای ایران و بیشتر از آن رونق و جذابیت جشنواره فیلم فجر کمک کنند. رقابت جوانان در جشنواره بیست و نهم دیدنی خواهد بود، حتی اگر همه فیلم ها همانی نباشد که انتظار داریم.... / گزارش : خبرگزارى مهر


ویدیو مرتبط :
مریلا زارعی، بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره 32 فجر چه گفت:

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تنها کارگردان زن جشنواره فیلم فجر


نیکی کریمی با جدیدترین ساخته سینمایی‌اش «شیفت شب» به عنوان تنها کارگردان زن بخش سودای سیمرغ جشنواره‌ی فیلم فجر، در بخش اصلی و رقابتی سی‌و سومین دوره حضور دارد.

خبرگزاری مهر: نیکی کریمی با جدیدترین ساخته سینمایی‌اش «شیفت شب» به عنوان تنها کارگردان زن بخش سودای سیمرغ جشنواره‌ی فیلم فجر، در بخش اصلی و رقابتی سی‌و سومین دوره حضور دارد.

این هنرمند پس از چهار سال از آخرین حضورش به عنوان کارگردان در جشنواره‌ی فیلم فجر، چهارمین ساخته سینمایی‌اش را با نام «شیفت شب» در بخش اصلی جشنواره‌ی فجر به نمایش خواهد گذاشت.

آخرین حضور نیکی کریمی در مقام کارگردان در جشنواره‌ی فجر به سال 89 و نمایش سومین ساخته‌اش «سوت پایان» برمی‌گردد، او پیش‌تر در سال 83 و 85 به ترتیب «یک شب» و «چند روز بعد» را ساخته بود.

این بازیگر و کارگردان سینمای ایران امسال در جشنواره‌ی سی وسوم علاوه بر حضورش در مقام کارگردان؛ به عنوان بازیگر نیز در فیلم‌های «مرگ ماهی» روح الله حجازی در بخش سودای سیمرغ و «چهارشنبه 19 آبان» اولین ساخته سینمایی وحید جلیلوند در بخش نوع نگاه (فیلم اولی‌ها) جشنواره‌ی فجر حضور دارد.

بنا بر این گزارش،نیکی کریمی به عنوان بازیگر تاکنون برای فیلم‌های «عروس»، «سارا»،«پری»، «بوی پیراهن یوسف»، «روانی»، «نیمه پنهان»، «دو زن»، «واکنش پنجم»، «دیوانه از قفس پرید» و «من همسرش هستم»، نامزد دریافت سیمرغ جشنواره‌ی فیلم فجر شده است که برای «دیوانه از قفس پرید» در بیست و یکمین دوره جشنواره‌ی فجر سیمرغ بلورین را دریافت کرد.

در «شیفت شب» جدیدترین ساخته نیکی کریمی؛ محمدرضا فروتن و لیلا زارع نقش‌های اصلی را به عنوان یک زوج ایفاء می‌کنند.

امیرحسین آرمان، امیر آقایی، گوهر خیراندیش، سحر قریشی، حسین پاکدل،ترلان پروانه، اکبر رحمتی، روح‌الله محرابی، سعیده عرب و شایان خلیلی دیگر بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

یاس نوروزی نیز بازیگر کودک این فیلم است که در کنار بازیگران بزرگسال فیلم جلوی دوربین رفته است.

فیلم‌نامه‌ی این فیلم با طرحی از محمود آیدن توسط نیکی کریمی و علی اصغری به نگارش درآمده است و روایت زنی به نام ناهید است که در خیابان‌های تهران به دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند.